Λέμε όχι στην καπιταλιστική Tesla του θανάτου

A Telsa car recharges at a Tesla charging station at Cochran Commons shopping center in Charlotte, N.C., Saturday, June 24, 2017. (AP Photo/Chuck Burton)
A Telsa car recharges at a Tesla charging station at Cochran Commons shopping center in Charlotte, N.C., Saturday, June 24, 2017. (AP Photo/Chuck Burton) AP

Τους διώξαμε μια φορά και αυτοί επιμένουν. Θέλουν να κάνουν εμπόρευμα τα πανεπιστήμιά μας. Εμείς τα προτιμούμε γκέτο

H ίδρυση εταιρείας από την Tesla στην Ελλάδα είναι αναμφισβήτητα η μεγαλύτερη είδηση των τελευταίων μηνών. Όχι λόγω μεγέθους ή οικονομικού αποτελέσματος αλλά λόγω των αιτίων που οδήγησαν τον χαρισματικό Elon Musk και την ομάδα του να επενδύσει στη χώρα μας. Αυτό που δεν πρέπει να ξεχνάμε είναι ότι η Tesla αντιπροσωπεύει σχεδόν όλα όσα η χώρα μας θεωρεί ταμπού και φυσικά τα πολεμάει δίχως έλεος.

Κυρίως τον βασικό λόγο που έκανε την καινοτόμο επιχείρηση να στρέψει το βλέμμα της προς την Ελλάδα. Τη σύνδεση δηλαδή ενός πανεπιστημίου με την αγορά εργασίας. Επί του προκειμένου μιλάμε για το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Τόσο ο επικεφαλής μηχανικός σχεδίασης ηλεκτροκινητήρων όσο και δύο ακόμη σχεδιαστές από την ομάδα, έχουν αποφοιτήσει από το συγκεκριμένο ίδρυμα. Για την ιστορία, πρόκειται για τους κ.κ. Κωνσταντίνο Λάσκαρη, Κωνσταντίνο Μούρχα και Βασίλη Παπανικολάου. Στην Tesla σκέφθηκαν λογικά. Αφού το συγκεκριμένο ίδρυμα έχει τέτοια “παραγωγή” επιστημόνων, ας μην περιμένουμε να έρθουν στην άλλη άκρη του κόσμου, στο Palo Alto. Ας πάμε εμείς εκεί, όπου τα πάντα είναι φθηνά και η πρόσβαση στους φοιτητές άμεση.

Εμείς οι ημεδαποί βεβαίως γνωρίζουμε πόσο αφελής είναι μια τέτοια σκέψη. Η σύνδεση των πανεπιστημίων με την αγορά εργασίας είναι απαγορευμένη πρακτικά στη χώρα μας και όποιος δοκιμάζει την τύχη του, μπορεί και να βρεθεί “τουμπανο” απ’ το πολύ ξύλο. Όπως θα θυμάστε, “ρωμαλέοι” φοιτητές είχαν πλακώσει στο ξύλο έναν ανάπηρο που τόλμησε να πατήσει το πόδι του στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο της Αθήνας προκειμένου να μιλήσει σε εκδήλωση της AIESEC. Μίας οργάνωσης με πάνω από 60 χρόνια παρουσίας στην Ελλάδα , η οποία έχει ακριβώς αυτόν τον σκοπό. Την διασύνδεση δηλαδή των φοιτητών με την πραγματική οικονομία και τις επιχειρήσεις. Για να μιλήσουμε και σε επιστημονική γλώσσα που καταλαβαίνουν οι χαρτογιακάδες της Tesla, πριν πατήσουν το πόδι τους στα τιμημένα (και μισοσπασμένα) μάρμαρα των ελληνικών ιδρυμάτων θα πρέπει να υπολογίσουν την “ξυλοχωρητικότητα” των στελεχών τους. Ήτοι πόσο ξύλο αντέχουν να εισπράξουν από τη μαφία των πανεπιστημίων.

Φήμες μάλιστα αναφέρουν ότι η Tesla είχε το θράσος να ζητήσει τη στέγαση του ερευνητικού της κέντρου εντός της πανεπιστημιούπολης στου Ζωγράφου, στα πρότυπα αμερικανικών πρακτικών. Έχοντας άγνοια κινδύνου προφανώς, καθώς υπάρχουν επώνυμες καταγγελίες φοιτητών και καθηγητών για βιαιοπραγίες, ληστείες, εμπόριο ναρκωτικών, βιασμούς και διάφορες άλλες αξιόποινες πράξεις εντός του γκέτο της πανεπιστημιούπολης. Οι καημένοι οι Αμερικανοί είχαν στο μυαλό τους εικόνες από κολεγιακές φαρσοκωμωδίες όπου δείχνουν σκηνές από τις αποστειρωμένες κολεγιουπόλεις των αμερικανικών πανεπιστημίων. Εδώ όμως είναι Βαλκάνια κύριοι και ευτυχώς που κάποιος τους το σφύριξε και γλίτωσαν. Έδρα της Μονοπρόσωπης ΙΚΕ ορίστηκε το Τεχνολογικό Πάρκο Λεύκιππος που έχει ιδρυθεί από το ερευνητικό κέντρο Δημόκριτος.

Μιλώντας για ΙΚΕ, μοιραία με την απόφασή τους αυτή, τα αμερικανάκια θα έρθουν και σε ευθεία αντιπαράθεση με την ελληνική γραφειοκρατία. Είναι κοντά η ημέρα που κάποιος υπάλληλος θα ζητήσει από την εταιρεία που στέλνει πύραυλο στον Άρη να στείλει telex “στην υπερεσία” ή να σφραγίσει επικυρωμένο από το πρωτοδικείο, αντίγραφο κάποιου δημοσίου εγγράφου. “Ο ίδιος ο κύριος Μάσκ αυτοπροσώπως ή με πληρεξούσιο από συμβολαιογράφο Αθηνών”. Όλο και κάποια αρτηριοσκληρωτική διάταξη θα τους απαγορεύει να εισάγουν μέρος του απαραίτητου εξοπλισμού ή θα δουν εξαρτήματα αξίας εκατομμυρίων να σαπίζουν στα τελωνεία λόγω κάποιας απεργίας διαρκείας.
Βεβαίως ας μην ξεχνάμε και το βασικό αμάρτημα της Tesla. Πρόκειται για μια ιδιωτική εταιρεία και σύμφωνα με την επικρατούσα προνεωτερική αντίληψη της ελληνικής κοινωνίας, ως τέτοια θα αντιμετωπιστεί. Για προφανείς λόγους, θα υπάρξει ένα διάστημα ψυχραιμίας αλλά πραγματικά θέλω να δω τα μούτρα του Musk όταν π.χ. το ΠΑΜΕ, ο Ρουβίκωνας ή κάποιο συνδικαλιστικό σωματείο θα κάνει “παρέμβαση” με τρικάκια στα γραφεία τους ή ακόμη χειρότερα κάποιος Υπουργός θα βάλλει άνευ λόγου και αιτίας εις βάρος τους στο κοινοβούλιο.

Άλλωστε, ο θρύλος λέει ότι η διοίκηση της Tesla έχει ήδη πάρει μια πρώτη γεύση από την διάσημη ελληνική επιχειρηματική φιλοξενία. Ήταν το 2012 όταν οι Αμερικάνοι ήρθαν στην Ελλάδα για να διερευνήσουν την περίπτωση κατασκευής ενός εργοστασίου παραγωγής αυτοκινήτων στη χώρα μας. Τα βρήκαν μπαστούνια με τις περιβαλλοντικές και άλλες αδειοδοτήσεις, με αποτέλεσμα να επιλέξουν τελικά την Ολλανδία όπου επιπλέον τους παραχωρήθηκαν διάφορα προνόμια, μεταξύ των οποίων και η έκταση στην οποία χτίστηκε το εργοστάσιο… Για την ιστορία επίσης, η επένδυση στο Tilburg, ξεκίνησε στα μέσα του 2012 και ολοκληρώθηκε το 2013, με εγκρίσεις άδειες και απ’ όλα. Μάλιστα η ολλανδική θυγατρική ήταν αυτή που ίδρυσε την Μονοπρόσωπη ΙΚΕ στην Ελλάδα.

Πέρα απ’ την πλάκα, η απόφαση της Tesla είναι σταθμός. Το να επιλέγει μια τόσο μεγάλη και δημοφιλής εταιρεία την Ελλάδα, όχι για λόγους κόστους αλλά για την τεχνογνωσία που έχει είναι πράγματι τιμητικό. Δείχνει βεβαίως και τις χαμένες ευκαιρίες της χώρας που αρνείται να εκσυγχρονιστεί χάνοντας την ευκαιρία να “μοσχοπουλήσει” το επιστημονικό και ακαδημαϊκό δυναμικό της. Οι ιδεοληψίες και τα μικροσυμφέροντα απαγορεύουν κάθε απόπειρα προόδου. Η Tesla αποφάσισε να αγνοήσει το “κακό όνομα” της χώρας και να επενδύσει, έστω δειλά. Δεν θα έχουμε πολλές ευκαιρίες ακόμη. Πρέπει να φερθούμε με σύνεση και προσοχή.

(Φωτογραφία: AP Photo/Chuck Burton)

*Ο Σταμάτης Ζαχαρός είναι Αρθρογράφος του NEWS 24/7 και Σύμβουλος Έκδοσης της 24 MEDIA ( @SZacharos)

ADVERTISING

SHARE: