ΟΧη ΣΤΙΝ ΠΑΛΟΙΝΟΡΘΟΣΥ ΤΟΥ ΕΟΣΦΟΡΟΥ

ΟΧη ΣΤΙΝ ΠΑΛΟΙΝΟΡΘΟΣΥ ΤΟΥ ΕΟΣΦΟΡΟΥ

Δεν έχει σημασία αν πρόκειται για παρεξήγηση. Θα κάψουμε όσους έχουν αντίθετη άποψη και θα επιβάλλουμε τη γνώμη μας

Εν αρχή ήν η ειρηνική διαμαρτυρία μετά αγιαστούρας. Κατόπιν το ποίμνιο πήρε το νόμο στα χέρια του, στο όνομα της θρησκείας της αγάπης, αλλά δεν εισακούσθη. Αφού είδε κι’ αποείδε κάποιος Άγιος φιλοτιμήθηκε και μεταμορφώθηκε σε 14 κουκουλοφόρους, που χρησιμοποιώντας σχοινιά και φορτηγάκι αποκαθήλωσαν το γλυπτό Phylax που έσκιαζε τους πιστούς, σκανδάλιζε τη νεολαία και έκανε το γάλα να ξινίζει στα κοντινά mini markets. Στην Ελλάδα του 2018, νόμος είναι το δίκιο του φανατικού.

Σε οποιαδήποτε άλλη χώρα του δυτικού κόσμου, όσα συνέβησαν τη νύχτα της 18ης Γενάρη, θα μπορούσαν να αποτελούν μέρος μιας καλλιτεχνικής έκφρασης με γερές δόσεις marketing. Ο δημιουργός Κωστής Γεωργίου θα τόνιζε με δηλώσεις του τον συμβολισμό του happening που θα είχε ως σκοπό την καταγγελία για τις διώξεις καλλιτεχνών στα ανελεύθερα καθεστώτα. Στην χώρα του υπαρκτού σουρεαλισμού ολ’ αυτά αποτελούν μέρος της άσκησης ενός δικαιώματος που έχουν κατακτήσει οι φανατικοί κάθε είδους. Δεν μας αρέσει; Το γκρεμίζουμε.

Το κάναμε όταν κυκλοφόρησε “ο Τελευταίος πειρασμός” του Καζαντζάκη. Όταν προβλήθηκε η -βασισμένη στο βιβλίο- ομότιτλη ταινία του Μάρτιν Σκορτσέζε. Με μεγαλύτερη ένταση όταν επιχειρήθηκε να ανέβει στο Θέατρο Χυτήριο η παράσταση Corpus Christi. Ακόμη και όταν Ο Μίμης Ανδρουλάκης κυκλοφόρησε το Βιβλίο “Μ εις την Ν”. Με κάθε ευκαιρία, μια ομάδα φανατικών επιχείρησε (και εν πολλοίς κατάφερε) να επιβάλλει τη γνώμη του στην πλειοψηφία.

Το χειρότερο είναι ότι συνήθως το έκανε στο όνομα της θρησκείας της αγάπης. Του Χριστιανισμού. Ζηλωτές μιας ιδιότυπης λογοκρισίας, δεν εκφράζουν απλώς το μίσος τους απέναντι σε ένα έργο τέχνης. Θεωρούν τη βία εργαλείο και απείλησαν -σύμφωνα με δηλώσεις του Δημάρχου Π. Φαλήρου κ. Δ. Χατζηδάκη- το ιδιοκτήτη παρακείμενης καντίνας που παρακολουθούσε το …”θαύμα” της αποκαθήλωσης. “Αν πάρεις την αστυνομία θα σου κάψουμε την καντίνα” του είπαν, πάντοτε στο όνομα του Χριστιανισμού.

Βεβαίως οι άνθρωποι αυτοί έχουν δικαίωμα να αντιδρούν, ακόμη και αν οι αντιδράσεις τους βασίζονται στην αυθαίρετη άποψη τους ότι το γλυπτό του διεθνούς φήμης καλλιτέχνη απεικονίζει τον “ξαποδώ” και όχι τον αρχαίο Θεό Τάλω τον μυθικό προστάτη της Κρήτης. Θα μπορούσαν να απευθυνθούν στην δικαιοσύνη επιχειρηματολογώντας κατά του γλυπτού και όσων κατά τη γνώμη τους συμβολίζει. Γνωρίζοντας ότι ουδείς θα τους δικαιώσει για την ιδεοληπτική τους στάση, δεν μπαίνουν σ’ αυτή τη διαδικασία. Παίρνουν απλώς το νόμο στα χέρια τους και γκρεμίζουν το γλυπτό. Ο διάλογος δεν χωρά στον κόσμο των φανατικών. Ούτε φυσικά η αποδοχή της αντίθετης γνώμης. ακόμη και αν εκφράζει τους περισσότερους.

Η μέχρι τώρα στάση της δημοτικής αρχής αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση. Δεν ενδίδει στις φωνασκίες, τις κατάρες και τις απειλές μιας χούφτας φανατικών. Επιμένει στην ελεύθερη έκφραση κάθε καλλιτεχνικής δημιουργίας και έχει δηλώσει ότι θα αποκαθιστά διαρκώς τις ζημιές που προκαλούν οι τραμπούκοι. Το ίδιο δήλωσε και σήμερα παρά το γεγονός ότι το γλυπτό έχει υποστεί σοβαρές φθορές.

Οι κοινωνίες μας δεν πρέπει να ενδίδουν στο φασισμό των τραμπούκων. Μεταχειρίζονται τον φόβο και σφετερίζονται ακόμη και την θρησκεία. Η ίδια η εκκλησία θα πρέπει να καταδικάσει την αποτρόπαια πράξη τους. Ακόμη και αν δεν έχουν σχέση με το χθεσινό περιστατικό, οι κληρικοί που υποδαύλισαν τον φανατισμό κατά του Phylax, έχουν ευθύνες για όσα έπραξαν οι κουκουλοφόροι. Πρέπει να απομονώσουμε όσους νομίζουν ότι μπορούν να επιβάλλουν την άποψή τους σε όλους τους υπόλοιπους μεταχειριζόμενοι κάθε μορφής βία. Ειδάλλως, οι μέρες που θα καίμε βιβλία δεν είναι μακριά. Και όλοι γνωρίζουμε τι ακολουθεί…

*Ο Σταμάτης Ζαχαρός είναι Αρθρογράφος του NEWS 24/7 και Σύμβουλος Έκδοσης της 24 MEDIA ( @SZacharos).

ADVERTISING

SHARE: