Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπλοκάρει τα γερμανικά διόδια, την ώρα που εμείς πληρώνουμε

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπλοκάρει τα γερμανικά διόδια, την ώρα που εμείς πληρώνουμε

Εμείς 'ματώνουμε' οικονομικά στις Εθνικές αρτηρίες της χώρας, αλλά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπλοκάρει το Βερολίνο για την σχεδιαζόμενη επιβολή διοδίων στους αυτοκινητοδρόμους της χώρας

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε σήμερα τη διαδικασία παραβίασης της κοινοτικής νομοθεσίας κατά της Γερμανίας για την σχεδιαζόμενη επιβολή διοδίων στους αυτοκινητοδρόμους.

Η εξέλιξη αυτή ανάγκασε τον Γερμανό υπουργό Μεταφορών Αλεξάντερ Ντόμπριντ να καθυστερήσει την εφαρμογή του μέτρου.

Βάσει του μέτρου που εγκρίθηκε από το γερμανικό κοινοβούλιο τον Μάρτιο, οι ξένοι οδηγοί καλούνται να καταβάλουν έως και 130 ευρώ το χρόνο προκειμένου να κινούνται στους γερμανικούς αυτοκινητοδρόμους (Autobahn), ενώ η διέλευση μέχρι τώρα ήταν χωρίς χρέωση.

Παράλληλα, θα έχουν τη δυνατότητα να αγοράσουν κάρτες διέλευσης μικρής διάρκειας, για διάστημα μεταξύ 10 ημερών έως και δύο μηνών, με κόστος έως 30 ευρώ.

Τα διόδια, που αναμενόταν να τεθούν σε ισχύ το 2016, αλλά πλέον η επιβολή τους αναβάλλεται, θα καταβάλλουν και οι Γερμανοί οδηγοί, απολαμβάνοντας, ωστόσο, μια αντίστοιχη μείωση στη φορολογία των οχημάτων. Σύμφωνα με τους επικριτές του μέτρου, η επιβολή αυτών των διοδίων αντιβαίνει στους κανόνες της ΕΕ για ισότιμη μεταχείριση.

"Ένα σύστημα διοδίων μπορεί να συνάδει με την ευρωπαϊκή νομοθεσία μόνο εάν σέβεται την βασική αρχή της συνθήκης περί μη διάκρισης", είπε σε ανακοίνωση η Επίτροπος της ΕΕ για τις Μεταφορές Βιολέτα Μπουλτς.

Η γερμανική κυβέρνηση έχει περιθώριο δύο μηνών για να απαντήσει στις Βρυξέλλες. Εάν οι δύο πλευρές δεν καταφέρουν να καταλήξουν σε κάποια συμφωνία, τότε το θέμα ίσως να παραπεμφθεί στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Τα γερμανικά διόδια βρίσκονται στο στόχαστρο της ΕΕ, επειδή θα επιβάλλονται ουσιαστικά μόνον σε οχήματα με ξένες πινακίδες.

Για τα οχήματα με γερμανικές πινακίδες κυκλοφορίας θα προβλέπεται μία μείωση των τελών κυκλοφορίας ως αντιστάθμισμα των διοδίων. Ωστόσο το Κοινοτικό Δίκαιο απαγορεύει τις διακρίσεις μεταξύ πολιτών διαφορετικών κρατών μελών της ΕΕ.

Τα δικά μας διόδια, δεν θεωρείται ότι παραβιάζουν την κοινοτική νομοθεσία.

Παραθέτουμε παρακάτω, παλαιότερη ερώτηση του Δ. Παπαδημούλη για το θέμα:

"Η Οδηγία 2006/38/ΕK(1), που τροποποιεί την Οδηγία 1999/62/ΕK, διέπει τα συστήματα χρέωσης των διοδίων που επιβάλλονται, σε οποιοδήποτε τμήμα του διευρωπαϊκού οδικού δικτύου. Σύμφωνα με την απόφαση αριθ. 1692/96/ΕΕ(2) για την ανάπτυξη του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών, "Το διευρωπαϊκό οδικό δίκτυο αποτελείται από υφιστάμενους, νέους ή προς διευθέτηση αυτοκινητοδρόμους και οδούς υψηλής ποιότητας… Το δίκτυο εξασφαλίζει στους χρήστες υψηλό και ομοιόμορφο επίπεδο υπηρεσιών, άνεσης και ασφάλειας, ενώ ταυτόχρονα χαρακτηρίζεται από συνέχεια".

Στην Ελλάδα, παρατηρείται ότι πολλά κομμάτια της εθνικής οδού Πατρών-Αθηνών-Θεσσαλονίκης-Ευζώνων (το ελληνικό κομμάτι του διευρωπαϊκού οδικού δικτύου), με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα την εθνική οδό Κορίνθου-Πατρών, δεν ικανοποιούν τα κριτήρια που θέτει η απόφαση αριθ. 1692/96/ΕΕ, αφού μιλάμε για χρήση μελλοντικών υποδομών.

Επίσης, έσοδα από τα διόδια χρησιμοποιούνται και σε έργα που δεν έχουν σχέση με την βελτίωση του οδικού δικτύου, ενώ σε πολλές περιπτώσεις τα έσοδα από την είσπραξη των διοδίων δεν πηγαίνουν για τις συγκεκριμένες υποδομές αφού εταιρείες που τις εκμεταλλεύονται έχουν ως συμβατικό καθήκον τη δημιουργία άλλου αυτοκινητόδρομου σε άλλη περιοχή της χώρας.

Δεδομένων των ανωτέρω, ερωτάται η Επιτροπή: Έχει ενημερωθεί από τις ελληνικές αρχές για τις παραπάνω παρατυπίες και παρεκκλίσεις; Αν όχι, θα ζητήσει να ενημερωθεί προκειμένου να αξιολογήσει την κατάσταση; Ποια άμεσα μέτρα προτίθεται να λάβει για την παύση της είσπραξης διοδίων σε κομμάτια της εθνικής οδού ΠΑΘΕ -και ιδιαίτερα στην εθνική οδό Κορίνθου Πατρών- που δεν ικανοποιούν τα κριτήρια που θέτει η κοινοτική νομοθεσία; Ποια άμεσα μέτρα θα λάβει για την άρση των στρεβλώσεων στο σύστημα είσπραξης διοδίων στην Ελλάδα;".

(Με πληροφορίες από: ΑΜΠΕ, Reuters)

ADVERTISING

SHARE: