Νικόλας Μάστορας: “Στα χωριά της Αφρικής υπάρχει ακόμα μια αγνότητα στους ανθρώπους”

Νικόλας Μάστορας: “Στα χωριά της Αφρικής υπάρχει ακόμα μια αγνότητα στους ανθρώπους”

Μία κουβέντα με τον φωτογράφο που για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά στάθηκε στο πλευρό της ActionAid Ελλάς και ταξίδεψε μαζί της σε ένα απομακρυσμένο μέρος της Αφρικής.

Αν προσπαθήσεις να κλείσεις ένα ραντεβού με τον Νικόλα Μάστορα στην Αθήνα, το πιο πιθανό είναι να δυσκολευτείς. Κι αυτό γιατί τη μία ημέρα θα τον βρεις να πετά για το Παρίσι και την Κοπενγάχη και την άλλη θα θαλασσοδέρνεται ανάμεσα στην Νάξο και την Αμοργό. Κι ακόμα κι αν το πρόγραμμα της δουλειάς του μοιάζει υπερβολικά φορτωμένο για να μπορείς να του ξεκλέψεις 10 ολόκληρες ημέρες, ο Νικόλας είναι κάθε φορά συνεπής στο κάλεσμα της ActionAid.

Ένας ακούραστος φωτογράφος, ένας υπέροχος άνθρωπος, ο ιδανικός συνταξιδιώτης για εμένα που βρέθηκα για δεύτερη φορά μαζί του σε μια αποστολή της ActionAid. Κι αν μπορούσα να ρωτήσω όλους όσους βρέθηκαν μαζί μας στην Ουγκάντα και την Τανζανία, είμαι σίγουρος ότι θα συμφωνούσαν με ένα στόμα, μια φωνή, ότι θα ήθελαν τον Νικόλα σε κάθε τέτοιο ταξίδι μαζί τους.

Θα μπορούσα να μιλώ επί ώρες για όσα ζήσαμε στο ταξίδι. Αλλά σε αυτό το κείμενο ήθελα να δούμε λίγο την οπτική ενός ανθρώπου που σπάνια μιλά με λόγια και όχι με εικόνες. Όσον αφορά τις εικόνες, θα δείτε σε πολλά κείμενα σε αυτό και άλλα site του Ομίλου της 24MEDIA εκείνα που αποτύπωσε στο ταξίδι τους με τις φωτογραφικές μηχανές Sony που ταξίδεψαν μαζί του στη βαλίτσα του. Η Sony A9 και η Sony A7RIII.

Πόσο διαφορετικό ήταν για εσένα το δεύτερο ταξίδι με την ActionAid στην Αφρική;

Κάθε ταξίδι πάντα σου προσφέρει νέες εικόνες, νέες γνωριμίες, νέες εμπειρίες, οπότε είναι πάντα διαφορετικό, ακόμα και αν ο προορισμός είναι ο ίδιος. Ακριβώς αυτό έγινε και στο ταξίδι μας στην Τανζανία, όπως και το προηγούμενο που έκανα με την Action Aid στην Ουγκάντα. Οι διαφορές πολλές, αλλά ο ενθουσιασμός παραμένει ο ίδιος με αυτόν της πρώτης φοράς.

Τι κρατάς από τις ημέρες που πέρασες στο χωριό Utende;

Αυτό που κρατάω είναι τα χαμόγελα και η αγνότητα των ανθρώπων σε αυτά τα απομακρυσμένα χωριά της Αφρικής όπως το Utende, το πόσο φιλόξενοι είναι όλοι οι κάτοικοι εκεί, το σημαντικό έργο που πραγματοποιείται απο την Action Aid παρά τις πολλές δυσκολίες και, τέλος, πόσο η Αφρική είναι ένας μοναδικός προορισμός, ειδικά για έναν φωτογράφο.

Πόσο εύκολη ή δύσκολη είναι η δουλειά ενός επαγγελματία φωτογράφου να δουλέψει σε τέτοιες αποστολές;

Είναι δύσκολη και απαιτητική, αλλά κάθε επαγγελματίας φωτογράφος το γνωρίζει αυτό χωρίς να χρειάζεται να φτάσει ως την Αφρική. Υπάρχει αρκετό κουβάλημα, κούραση, οι καιρικές συνθήκες δεν είναι πάντα ευνοικές σε αντίθεση με τον χρόνο που είναι πάντα πιεσμένος και φυσικά όλα αυτά σε συνδυασμό με το να μην υπάρχει ρεύμα, ίντερνετ ή ακόμα και πόσιμο νερό, πολλαπλασιάζει το βαθμό δυσκολίας.

Σε βλέπαμε να φωτογραφίζεις ασταμάτητα τα παιδιά του χωριού. Δεν νομίζω ότι συμβαίνει κάτι αντίστοιχο στη χώρα μας όταν βγαίνεις στο δρόμο. Πώς το έζησες εσύ όλο αυτό;

Τα παιδιά – και στα χωριά της Αφρικής – ενθουσιάζονται τρομερά όταν βλέπουν επισκέπτες και τους αρέσει να παίζουν μαζί τους. Ετσι λοιπόν στο πλαίσιο του παιχνιδιού μεταξύ μας, προκύπτουν και οι εικόνες αυτές. Στη χώρα μας τα παιδιά πιστεύω οτι δεν εντυπωσιάζονται τόσο πια, επομένως είναι και πιο δύσκολο να προκύψουν ανάλογες φωτογραφίες. Ισως βέβαια φταίει και το γεγονός οτι στην χώρα μου σπάνια φωτογραφίζω παιδιά.

Έβλεπα να κάνεις πορτρέτα στις γυναίκες του χωριού. Τι ξεχωρίζεις σε εκείνες σε σχέση με εκείνες που συνήθως στέκονται απέναντι στον φακό σου στην πόλη;

Και πάλι, όπως και με τα παιδιά, στα χωριά της Αφρικής υπάρχει ακόμα μια αγνότητα στους ανθρώπους, ένας αθώος αυθορμητισμός που στην πόλη πρέπει να προσπαθήσεις πολύ περισσότερο για να τον βγάλεις σε ένα πορτραίτο.

Σε έναν κόσμο που έχει γεμίσει ικανότατα κινητά, ποιο είναι το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα ενός φωτογράφου σε τέτοιες συνθήκες;

Τα κινητά πράγματι είναι πανίσχυρα στις μέρες μας και αυτό δίνει την δυνατότητα σε πολλούς ανθρώπους να αγαπήσουν το μέσο της φωτογραφίας, μιας και η πρόσβαση σε αυτήν είναι πιο εύκολη απο ποτέ. Η διαφορά και το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα ενός φωτογράφου είναι οτι γνωρίζει πως να δημιουργήσει μια σωστή εικόνα. Οι παράγοντες είναι πολλοί και το κινητό ή η φωτογραφική μηχανή είναι απλά εργαλεία. Είναι η ικανότητα του φωτογράφου να μπορέσει να τα αξιοποιήσει με τον καλύτερο τρόπο.

Μαζί σου στο ταξίδι είχες τις φωτογραφικές μηχανές A9 & A7RIII της Sony. Τι είναι εκείνο που ξεχώρισες από την “συμπεριφορά” τους τις ημέρες που φωτογράφιζες με αυτές;

Πράγματι, ήθελα πολύ να δοκιμάσω τις mirrorless ναυαρχίδες της Sony, είναι πρωτοπόρος στις νέες αυτές φωτογραφικές μηχανές και χαίρομαι που μου δώθηκε αυτή η ευκαρία. Είναι πολλά τα θετικά στις συγκεκριμένες μηχανές, θα σταθώ όμως στο EVF (electronic viewfinder) που μέσα στον ήλιο μπορείς να δείς με άνεση τι φωτογραφία έχεις τραβήξει (πράγμα αδύνατο με μια DSLR). Επίσης το μικρότερο βάρος και μέγεθος με βοήθησε πολύ στο μακρινό ταξίδι στην Αφρική. Τα “χορταστικά” RAW αρχεία της Α7RIII είναι ένας σοβαρός λόγος να επενδύσει κάποιος επαγγελματίας φωτογράφος στην Sony. Κλείνοντας, πρέπει να πω οτι έχω ερωτευτεί το Eye AF της A9, μια λειτουργία που όταν φωτογραφίζεις πρόσωπο, πατώντας το κατάλληλο κουμπί, η μηχανή βρίσκει και κλειδώνει το focus στο μάτι, με αποτέλεσμα όλες οι εικόνες να είναι εστιασμένες σωστά.

Ξεκινά ένας φωτογράφος να κάνει ένα ταξίδι στην Αφρική. Τι τον συμβουλεύεις να πάρει μαζί του;

Η αλήθεια είναι οτι πάντα παίρνω μαζί μου παραπάνω απο όσα πραγματικά χρειάζομαι, με αποτέλεσμα να κουβαλάω εξοπλισμό που τελικά δεν χρησιμοποιώ πολύ ή και καθόλου. Στο συγκεκριμένο ταξίδι, το 85% των φωτογραφιών τραβήχτηκαν με τον εξαιρετικό φακό της Sony, τον Zeiss 35mm f/1.4. Επομένως θα μπορούσα θεωρητικά να έχω κάνει το ταξίδι μου μόνο με ένα σώμα και αυτόν το φακό και θα μπορούσα να έχω καλύψει σχεδόν τα πάντα. Ολα βέβαια είναι σχετικά και έχουν να κάνουν και με το πως αλλά και τι θέλει να φωτογραφίσει ένας φωτογράφος. Η ίδια ερώτηση ισχύει και για κάποιον που δεν είναι επαγγελματίας φωτογράφος αλλά αγαπά την φωτογραφία.

Ποια μηχανή της Sony του προτείνεις να πάρει μαζί και τι φακό;

Πριν λίγο καιρό θα έλεγα να αγοράσει την A6300 ή Α6500 της Sony γιατί είναι ικανότατη μηχανή, σε εξαιρετική τιμή για τις δυνατότητες που προσφέρει και εξαιρετικά μικρή για να μπορείς να την έχεις συνεχώς μαζί χωρίς να σε κουράζει. Τώρα θα σου έλεγα αν μπορεί να ανέβει λίγο στο budget, να πάει σε μια full frame μηχανή Sony A7.

Το χρώμα είναι κυρίαρχο με έναν πολύ ιδιαίτερο τρόπο στην Αφρική. Στα κτίρια, τα ρούχα, τα τοπία, παντού. Πώς αποτυπώνεται αυτό σε μια φωτογραφία;

Το φως είναι αυτό που μας βοηθά να αποτυπώσουμε τα πάντα στη φωτογραφία, οπότε είναι ένας σημαντικός παράγοντας που καθορίζει το πως θα φαίνεται το χρώμα στις εικόνες μας. Αν τραβάμε RAW αρχεία, οι δυνατότητες επεξεργασίας μετά, στον υπολογιστή μας, είναι πραγματικά μεγάλες, οπότε μπορούμε να επέμβουμε αρκετά. Ειδικά τα RAW αρχεία της Sony A7RIII είναι γεμάτα πληροφορία και πραγματικά με εξέπληξαν.

Ακολουθούν ενδεικτικά κάποιες από τις φωτογραφίες που τράβηξε ο Νικόλας Μάστορας στην Τανζανία:

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα