Η Focus Bari, οι 'ξένιες' μετρήσεις και η ΑΕΜΑΡ

Ραδιοφωνική εκπομπή πραγματοποιίησαν την Παρασκευή 15 Νοεμβρίου 2013, οι εργαζόμενοι της ΕΡΤ μέσα από το Πολυτεχνείο εν όψει του εορτασμού του Πολυτεχνείου. 
Οι πρώην εργαζόμενοι της ΕΡΤ βρίσκονται σε ένα γραφείο και με τα λίγα μέσα που διαθέτουν εκπέμπουν ραδιοφωνική εκπομπή μέσα από το Πολυτεχνείο. 
(EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ)
Ραδιοφωνική εκπομπή πραγματοποιίησαν την Παρασκευή 15 Νοεμβρίου 2013, οι εργαζόμενοι της ΕΡΤ μέσα από το Πολυτεχνείο εν όψει του εορτασμού του Πολυτεχνείου. Οι πρώην εργαζόμενοι της ΕΡΤ βρίσκονται σε ένα γραφείο και με τα λίγα μέσα που διαθέτουν εκπέμπουν ραδιοφωνική εκπομπή μέσα από το Πολυτεχνείο. (EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ) EUROKINISSI

Δυναμώνουν οι φωνές αμφισβήτησης για τις πρακτικές της εταιρείας που διενεργεί τις μετρήσεις ακροαματικότητας

Του Χρήστου Ν.Ε. Ιερείδη

Κάτι ομιχλώδες υπάρχει στο βασίλειο ακροαματικότητας ραδιοφώνου. Οι φωνές διαμαρτυρίας και τα παράπονα που ακούγονται από παραγωγούς και ραδιοσταθμούς, για ιδιαίτερη αντιμετώπιση ορισμένων ραδιοφώνων έναντι άλλων από την εταιρεία που διενεργεί σφυγμομετρήσεις στη συγκεκριμένη αγορά και επιδρούν ως βαρόμετρο για τις κινήσεις της διαφημιστικής αγοράς στον χώρο του Μέσου και τη βιωσιμότητα σταθμών, πληθαίνουν. Και όπως λέει ο λαός «καπνός δίχως φωτιά δεν υπάρχει».

Ακόμα και σε επίπεδο εκπομπών είναι απορίας άξιο πως κάποιος παραγωγός με πολυετή διαδρομή στα ραδιοφωνικά στούντιο και με ως και φανατικούς ακροατές, στη μετακίνηση του, φαίνεται στις μετρήσεις το κοινό του να μην τον ακολουθεί στη νέα συχνότητα από την οποία συνεχίζει την εκπομπή του.

Πρόσφατο παράδειγμα η περίπτωση του Γιώργου Τράγκα. Ο δημοσιογράφος και παλιός ραδιοφωνατζής πριν από λίγους μήνες μετακινήθηκε από τον Real Fm στα Παραπολιτικά 90,1. Η σφυγμομέτρηση της Focus Bari έδειξε ότι το κοινό που επέλεγε να ακούει την εκπομπή του από την προηγούμενη συχνότητα στην πλειονότητα του αδιαφόρησε και δεν τον «ακολούθησε».

Η αποτύπωση της συμπεριφοράς προξένησε εντύπωση στον Τράγκα και όταν εξέφρασε, με έντονο τρόπο και εύλογα επιχειρήματα, τις απορίες του για τα πρόσφατα ευρήματα ακροαματικότητας που σχημάτιζαν υποτονική εικόνα για τον ίδιο και την εκπομπή του, εκ διαμέτρου αντίθετη με εκείνη που είχε δείξει η έρευνα με την ίδια ακριβώς μεθοδολογία στο παρελθόν, νεώτερα στοιχεία διαμόρφωσαν μια άλλη εικόνα, σαφώς βελτιωμένη!

Η ΑΕΜΑΡ (Αστική Εταιρεία Μέτρησης Ακροαματικότητας Ραδιοσταθμών για τα ραδιόφωνα της Αττικής), που εποπτεύει την Focus, στην απάντηση της υποστήριξε, μεταξύ άλλων, ότι «η έρευνα ακροαματικότητας διεξάγεται εδώ και χρόνια υπό αυστηρές προδιαγραφές ποιότητας, η τήρηση των οποίων ελέγχεται καθημερινά από Επιτροπή Παρακολούθησης, στην οποία συμμετέχουν εκπρόσωποι όλων των ραδιοφωνικών σταθμών».

Πάντως, τα Παραπολιτικά 90.1 περί τα τέλη Νοεμβρίου εμφανίστηκαν ανεβασμένα. Μεταξύ 14 και 20/11 ο σταθμός είχε 49 αναφορές και το επόμενο επταήμερο ανέβηκε στις 51 (που μεταφράζονται σε περίπου 4% ακροαματικότητα). Πολύ καλύτερα, δηλαδή, σε σχέση με το προ γκρίνιας Τράγκα διάστημα, όταν σημείωσε 28 αναφορές (24/10 - 30/10). Εν ολίγοις ο ραδιοσταθμός σχεδόν διπλασίασε τη δυναμική του μέσα σε έναν μήνα.

Το καλοκαίρι που πέρασε ο Αντώνης Κανάκης είχε εκφράσει προβληματισμούς και με αφορμή την εικόνα που επικρατεί στο ραδιοφωνικό τοπίο της Θεσσαλονίκης.

Έκανε λόγο δεν για μονοπωλιακή συνθήκη υπό την έννοια ότι δεν υπάρχει άλλη εταιρεία που να κάνει έρευνα ακροαματικότητας και επιπλέον επεσήμανε ότι η εταιρεία που διενεργεί την έρευνα παρέχει- έναντι αμοιβής, όπως άλλωστε και για τις μετρήσεις- συμβουλευτικές υπηρεσίες σε όποιον ραδιοσταθμό ενδιαφέρεται να βελτιώσει την ακροαματικότητα του. Και έθετε το ζήτημα αν το νόμιμο είναι και ηθικό.

Αποσαφήνιζε δε ότι η εταιρεία δεν επιβάλλει την πρακτική της, υποστήριξε όμως ότι «επι της ουσίας και στην πράξη, επιβάλλεται με ασφυκτικό και απολύτως αποτελεσματικό τρόπο: αν δεν έχεις τις συνδρομητικές υπηρεσίες της Focus, κατά κανόνα δεν παίρνεις διαφήμιση από τα media shops και τις μεγάλες διαφημιστικές, οι οποίες διαχειρίζονται μεγάλα διαφημιστικά πακέτα».

Η Focus απάντησε με εξώδικο ζητώντας από τον Κανάκη να ανακαλέσει, χαρακτήρισε ανυπόστατα και συκοφαντικά όσα παρέθεσε και μεταξύ άλλων σημείωσε: «οποτεδήποτε ένας Ραδιοσταθμός χρειάζεται οποιαδήποτε ad hoc διερεύνηση προκειμένου να καθοδηγηθεί στις επόμενες αποφάσεις του, είναι ελεύθερος να επιλέξει όποια εταιρεία ερευνών επιθυμεί. Οποτεδήποτε δε ένας Ραδιοσταθμός έχει απευθυνθεί στη δική μας εταιρεία για κάτι τέτοιο, η απάντησή μας είναι πάντα συμβουλευτική (σχετικά δηλαδή με τo αν θα χρειαζόταν να το κάνει ή όχι) και τελικά η επιλογή της πραγματοποίησης της έρευνας αλλά και της εταιρείας με την οποία θα συνεργαστεί ανήκει αποκλειστικά σ' εκείνον» και τόνισε ότι τέτοιου είδους συνεργασίες είναι αποδεκτές και βάσει της σύμβασής μας με την ΑΕΜΑΡ».

Εντύπωση στο χώρο του ραδιοφώνου εξάλλου, προκαλεί το γεγονός ότι τη χρονική στιγμή κατά την οποία ο Γιάννης Αλαφούζος εγκαταλείπει τον Παναθηναϊκό, βουτηγμένο στα χρέη και έχει σχεδόν αποδομήσει το αθλητικό ραδιόφωνο του ομίλου του, ο Σπορ FM διατήρησε το μερίδιο του σχεδόν ίδιο (στο δίμηνο 6/11- 3/12 συγκριτικά με το αμέσως προηγούμενο- 9/10- 5/11), ενώ ο Sport 24 κατέγραψε από το ένα δίμηνο στο άλλο απώλεια σχεδόν μιας ποσοστιαίας μονάδας και αίφνης εμφανίστηκε στις μετρήσεις το αδελφό Ραδιόφωνο 24/7 στους 88,6 με ποσοστό 1,3%. Το ενημερωτικό ραδιόφωνο της 24Media μπορεί να συμπεριλήφθηκε μόλις στις αρχές Νοεμβρίου στις μετρήσεις, όμως εκπέμπει πλήρες πρόγραμμα από τον περασμένο Ιούνιο.

Ψύχραιμοι παρατηρητές αλλά και ιδιοκτήτες ραδιοσταθμών διατείνονται ότι η μεθοδολογία όπως γίνεται τώρα είναι ξεπερασμένη από την εποχή της και εξέφρασαν απορία για την αδρανή στάση που μοιάζει να έχει τουλάχιστον η ΕΙΙΡΑ (Ένωση Ιδιοκτητών Ιδιωτικών Ραδιοσταθμών Αττικής) στο θέμα.

Η διευθύνουσα σύμβουλος της Focus, Ξένια Κούρτογλου, επικαλέστηκε συμβατική υποχρέωση με την ΑΕΜΑΡ που δεν της επιτρέπει να μιλάει χωρίς την έγκριση της, όταν το Έθνος μετέφερε τις επισημάνσεις της αγοράς.

Την μάλλον χρονίζουσα κατάσταση έως σήμερα, η κυβέρνηση, δια του αρμόδιου υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, παρακολουθεί ως θεατής. Κι αν ευθύς εξαρχής προτάχθηκε ψηλά στην κυβερνητική ατζέντα η ρύθμιση του ραδιοτηλεοπτικού τοπίου, για την ώρα δεν έχει εκφραστεί κάτι που να δείχνει βούληση για ρύθμιση της συγκεκριμένης αγοράς (των τηλεμετρήσεων και ακροαματικοτήτων).

Σε μια εποχή που το ίντερνετ έχει εγκατασταθεί στη ζωή μας, τα νέα τεχνολογικά μέσα και υπηρεσίες μεγιστοποιούν την προσβασιμότητα στο ραδιόφωνο από διαφορετικές πηγές, η έρευνα ακροαματικότητας γίνεται με ερωτηματολόγιο με τηλεφωνικές κλήσεις σε σταθερά τηλέφωνα.

Είναι γνωστό επίσης ότι η μέτρηση ακροαματικότητας διενεργείται σε μόλις 18 νομούς και αφήνει εκτός μεγάλες γεωγραφικές περιοχές όπως για παράδειγμα τα Δωδεκάνησα. Ωστόσο κύκλοι της Focus άφηναν να εννοηθεί ότι είναι επιλογή της ΕΙΙΡΑ η συγκεκριμένη ερευνητική μεθοδολογία και τόνιζαν ότι έχει να προσφέρει μια σειρά σύγχρονων υπηρεσιών που θα μπορούσαν να την αναβαθμίσουν καθώς τα προηγούμενα χρόνια επένδυσε στους τομείς ανάπτυξης και έρευνας σε όλο το φάσμα των νέων Μέσων.

Το Έθνος απευθύνθηκε στην Focus και την ΕΙΙΡΑ αναζητώντας απαντήσεις σε ερωτήματα και ισχυρισμούς της αγοράς για μεταξύ τους συμπόρευση και για το αν διαμορφώνονται συνθήκες άνισης αντιμετώπισης στην παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών από τη Focus.

Η εταιρεία παρέπεμπε στην Ένωση των ιδιωτικών ραδιοσταθμών και την εποπτεύουσα αρχή, την ΑΕΜΑΡ.

Η ΕΙΙΡΑ από την πλευρά της, παρά τις επανειλημμένες προσπάθειες του Έθνους (από περίπου τα μέσα Οκτωβρίου) να λάβει απαντήσεις σε ερωτήματα της αγοράς, δεν αρνήθηκε να συμμετάσχει στο διάλογο όμως έως τώρα «λόγω φόρτου εργασίας εξαιτίας σειράς ζητημάτων του κλάδου», όπως υποστηρίχθηκε, δεν έχει προλάβει να ασχοληθεί, αν και πρόκειται για μείζον θέμα που αφορά όχι μόνον την ίδια αλλά και το Ραδιόφωνο ευρύτερα.

ADVERTISING

SHARE: