Η Κούρτογλου, η ΕΙΙΡΑ και η 'μέρα της μαρμότας'

Η Κούρτογλου, η ΕΙΙΡΑ και η 'μέρα της μαρμότας'

"Λαβράκι" στις σκανδαλώδεις μετρήσεις. Σοβαρές ανησυχίες για τη μονοπωλιακού τύπου αναχρονιστική μέθοδο ακροαματικότητας της Focus Bari

Του Χρήστου Ν.Ε. Ιερείδη

Η μονοπωλιακού τύπου αναχρονιστική μέθοδος ακροαματικότητας της Focus Bari της Ξένιας Κούρτογλου με ηθικό αυτουργό την ΕΙΙΡΑ και την ΑΕΜΑΡ («παιδί» της ΕΙΙΡΑ και της ΕΔΕΕ) συνεχίζεται, παρά τον κώδωνα κινδύνου που έκρουσε πανεπιστημιακός καθηγητής Στατιστικής με τις διαπιστώσεις του εποπτεύοντας την διαδικασία άντλησης δεδομένων.

Πόρισμα-καταπέλτη για την έρευνα της Focus Bari αποτελεί η έκθεση ελέγχου του αναπληρωτή καθηγητή Στατιστικής (Ποσοτικών Μεθόδων) Γιώργου Πετράκου και της ερευνήτριας (με μάστερ στα οικονομικά) Σταυρούλας Αθανασακοπούλου η οποία διενεργήθηκε προσφάτως.

Τα ευρήματα τροφοδότησαν σοβαρές ανησυχίες σε μερίδα της ραδιοφωνικής αγοράς η ένταση των οποίων πολλαπλασιάζεται από το γεγονός ότι η -δειγματοληπτικού χαρακτήρα- έρευνα ανέδειξε τα προβλήματα που σοβούν καιρό τώρα και έχουν διαμορφώσει παγιωμένη παθογενή κατάσταση.

Εκείνη η έρευνα έτρεξε σε διάστημα τεσσάρων εβδομάδων (αρχές Οκτωβρίου - αρχές Δεκεμβρίου 2017) και οι επιστημονικοί ερευνητές διενήργησαν σε χρονική περίοδο μίας εβδομάδας (30/11 - 6/12/2017), συνακροάσεις με τον ελεγκτή της ΑΕΜΑΡ, του φορέα που εποπτεύει τις μετρήσεις της Focus Bari ώστε να διασφαλίζεται το αδιαβλητο και το αδιαμφισβήτητο της μεθόδου ακροαματικότητας.

Οι ανεξάρτητοι παρατηρητές ήδη από το πρώτο στάδιο της διαδικασίας (των τηλεφωνικών συνεντεύξεων) εντόπισαν σοβαρές παραλείψεις (π.χ. απουσία συστήματος, CARI, ηχογράφησης των τηλεφωνικών συνεντεύξεων) οι οποίες δεν θα έπρεπε να υπάρχουν. Σημείωναν δε ότι «η πρόσφατη διεθνής βιβλιογραφία στο επιστημονικό επίπεδο των στατιστικών ερευνών τονίζει ιδιαίτερα την αναγκαιότητα ηχογράφησης των τηλεφωνικών συνεντεύξεων με το σύστημα CARI (σύστημα που επιτρέπει, μεταξύ άλλων, την ανίχνευση αναληθών δεδομένων) για τον έλεγχο της ποιότητας των αποτελεσμάτων της έρευνας αλλά και την αναβάθμιση της ποιότητας και την αξιοπιστίας της έρευνας γενικότερα».

Στην αναφορά της στην ΑΕΜΑΡ, η πανεπιστημιακή ομάδα του Παντείου ρητώς περιγράφει ότι «η αποτελεσματικότητα των δικλείδων ασφαλείας του εσωτερικού ελέγχου της έρευνας ακροαματικότητας είναι κρίσιμη τόσο για την ποιότητα της έρευνας όσο και για τον καθορισμό του όγκου των ελεγκτικών διαδικασιών που πρέπει να αναλάβει ο εξωτερικός ελεγκτης (ΑΕΜΑΡ - Πάντειο) ώστε να επιτευχθεί το ζητούμενο επίπεδο διασφάλισης όσον αφορά στην αμεροληψία και στην ακρίβεια των αποτελεσμάτων».

Παρά τις διαπιστώσεις και επισημάνσεις η κατάσταση στις ακροαματικότητες θυμίζει τη «μέρα της μαρμότας» με ευθύνες εκατέρωθεν. Η ΕΙΙΡΑ, γνωρίζοντας ότι η σύμβαση με την Focus Bari για την παροχή στατιστικών της ελλειμματικής μεθοδολογίας έληγε στο τέλος του 2017, με πρόσχημα φόρτο εργασίας απο τις τότε εξελίξεις για τις εργοδοτικές εισφορές άφηνε εκτός ατζέντας το ζέον θέμα προκήρυξης σχετικού διαγωνισμού. Και υπό την πίεση των πραγμάτων «αναγκάστηκε» σε -παράτυπη- ανανέωση της συνεργασίας για την τρέχουσα ραδιοφωνική σεζόν.

Την ίδια ώρα η Focus Bari, υπό την κάλυψη της ΑΕΜΑΡ που πιστοποιεί το νόμιμο της διαδικασίας, δεν αντιπροτείνει αναβαθμισμένη υπηρεσία παραγνωρίζοντας την ηθική διάσταση του ζητήματος και εμφανίζεται εκτιθέμενη διότι από το περιβάλλον της κυρίας Κούρτογλου υποστηρίζεται ότι έχει τεχνολογία αιχμής στις παρεχόμενες υπηρεσίες της.

Ωστόσο η εικόνα στο ραδιόφωνο μοιάζει «παγωμένη», έτσι όπως σχηματίζεται από τη συγκριτική μελέτη στοιχείων της Focus Bari, του πρόσφατου τριμήνου με του αμέσως προηγούμενου. «Σαν οι ακροατές να μην κάνουν ραδιοφωνικό ζάπινγκ, ακόμα και μεταξύ ομοειδών μουσικών σταθμών», παρατηρεί με υπαινικτικό ύφος ραδιοφωνικός επιχειρηματίας.

Εξάλλου, ευθύνες για την κατάσταση καταλογίζουν και στην κυβέρνηση στελέχη της ραδιοφωνικής αγοράς. «Η ρύθμιση του ραδιοφωνικού τοπίου θα τραβήξει σε μάκρος και δεν έχει εκφραστεί από κυβερνητικά χείλη προβληματισμός για το μεσοδιάστημα ως την αδειοδότηση, γεγονός που “νομιμοποιεί” τη γκρίζα ζώνη στο ραδιόφωνο και τη διαφήμιση», ισχυρίζονται.

Πηγή: Έθνος

ADVERTISING

SHARE: