Ελληνικές εξαγωγές: Ευκαιρίες και προκλήσεις

Ελληνικές εξαγωγές: Ευκαιρίες και προκλήσεις

Από επιλογή ή από ανάγκη, οι ελληνικές επιχειρήσεις στρέφουν το βλέμμα τους έξω και συνεισφέρουν στην προσπάθεια ανάκαμψης της οικονομίας

Οι μειωμένες πωλήσεις που καταγράφουν οι επιχειρήσεις στην ελληνική αγορά κατά την περίοδο της κρίσης έχουν οδηγήσει πολλούς κλάδους σε πιο έντονη δραστηριοποίηση εκτός των ελληνικών συνόρων. Η επιβολή των κεφαλαιακών ελέγχων, το καλοκαίρι του 2015, αναχαίτισε τη δυναμική των ελληνικών εξαγωγών, με πιο ευάλωτες τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Ωστόσο, το πρώτο 11μηνο του 2015, με εξαίρεση τα πετρελαιοειδή, εξήχθησαν από τη χώρα προϊόντα ύψους 16,66 δισεκατομμυρίων ευρώ, ποσό που αποτελεί ρεκόρ για όλη την περίοδο κατά την οποία η χώρα βρίσκεται στο ευρώ.

Αποτιμώντας τη συνεισφορά των εξαγωγών στην ελληνική οικονομία κατά το προηγούμενο έτος, η πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων, Χριστίνα Σακελλαρίδη, χαρακτήρισε αξιοσημείωτο το γεγονός ότι « όλοι οι κλάδοι των εξαγωγών (πλην των καυσίμων) συνεισέφεραν πέρυσι σχεδόν μία μονάδα στο ΑΕΠ της χώρας παραπάνω σε σχέση με το 2014, περιορίζοντας σημαντικά την έκταση της νέας ύφεσης. Οι Έλληνες εξαγωγείς προσδοκούν στη σταθεροποίηση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος της χώρας και στην αντιμετώπιση του ασφυκτικού προβλήματος ρευστότητας, ώστε το 2016 να αποτελέσει έτος πραγμάτωσης ενός ιστορικού ρεκόρ εξωστρέφειας, που θα έχει σωρευτικά θετικά αποτελέσματα για την ελληνική οικονομία».

Τα capital controls από τη μία πλευρά συνέβαλαν στην επιδείνωση της ζήτησης στην εσωτερική αγορά (με περαιτέρω αρνητικές προοπτικές για την εξέλιξή της το επόμενο διάστημα) και από την άλλη έβαλαν επιπλέον εμπόδια στα ανοίγματα των ελληνικών επιχειρήσεων στο εξωτερικό. Παράλληλα, όμως, «αναγκάζουν» όλο και περισσότερες επιχειρήσεις να στρέψουν το βλέμμα τους έξω.

Τα επιτυχημένα παραδείγματα δεν σπανίζουν, με αρκετούς κλάδους να επιδεικνύουν δυναμισμό και εξωστρεφή διάθεση. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, ο τομέας των τροφίμων: αρκετά τυποποιημένα αλλά και «χύμα» προϊόντα κερδίζουν έδαφος στις διεθνείς αγορές, βασιζόμενα όχι μόνο στις ανταγωνιστικές τους τιμές αλλά και στην ποιότητά τους. Το ελαιόλαδο είναι σταθερά ο ηγέτης των ελληνικών εξαγωγών, ενώ εξαιρετικές επιδόσεις καταγράφουν μεταξύ άλλων το μέλι, οι ελιές, τα μανταρίνια και οι φράουλες. Αξιοσημείωτη πορεία εμφανίζει και ο κλάδος των γαλακτοκομικών προϊόντων που, σύμφωνα και με πρόσφατα στοιχεία, παρουσιάζει εντυπωσιακή ανάπτυξη στη βρετανική αγορά.

Η απόπειρα μιας επιχείρησης να μπει στην παγκόσμια αγορά προσφέρει ευκαιρίες αλλά και προκλήσεις που δε θα πρέπει να υποτιμηθούν. Εκτός από την αύξηση πωλήσεων και κερδών, η εξαγωγική δραστηριότητα εξασφαλίζει οικονομίες κλίμακας και κάνει την επιχείρηση λιγότερο ευάλωτη στις διακυμάνσεις της εσωτερικής αγοράς. Στον αντίποδα, θα χρειαστεί να επιλυθούν ζητήματα που σχετίζονται με το σχεδιασμό και την υλοποίηση της επένδυσης, την αύξηση του κόστους παραγωγής, τη μελέτη του ανταγωνισμού και τις γραφειοκρατικές δυσκολίες που μπορεί να προκύψουν.

Επιπλέον, για την τιμολόγηση του εξαγόμενου προϊόντος, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη παράγοντες που σχετίζονται με την ισοτιμία των νομισμάτων (για τις εξαγωγές εκτός ευρωζώνης), τα κόστη που σχετίζονται με τους μεσάζοντες, την αποθήκευση των εμπορευμάτων, τη μεταφορά και την ασφάλισή τους.

Όσον αφορά την ασφάλεια των μεταφορών, οι επιχειρήσεις που επιθυμούν να καλυφθούν σε περίπτωση που τα εμπορεύματά τους υποστούν κάποια φυσική ζημιά ή χαθούν κατά τη διαδικασία μεταφοράς τους, χρειάζεται να επιλέξουν ένα πρόγραμμα ασφάλισης που προσφέρει την επαναφορά του ασφαλιζόμενου εμπορεύματος στην οικονομική κατάσταση που βρισκόταν πριν εκτεθεί στον κίνδυνο έναντι του οποίου ασφαλίστηκε.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα