Δουκίδης: Στο ‘κυνήγι’ των προσφορών οι Έλληνες online καταναλωτές

Δουκίδης: Στο ‘κυνήγι’ των προσφορών οι Έλληνες online καταναλωτές

Ο Γ. Δουκίδης Καθηγητής στο Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και Διευθυντής του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN) μας βάζει στο κλίμα του πρώτου συνεδρίου Game Changer για την ψηφιακή ανάπτυξη που έρχεται στις 28 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Η ώρα για το κορυφαίο συνέδριο “Digital Growth” έφτασε καθώς στις 28 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών διακεκριμένοι ομιλητές από τον χώρο των επιχειρήσεων και ειδικοί στην ψηφιακή ανάπτυξη, θα συζητήσουν και θα απαντήσουν στα ζητήματα που απασχολούν την σημερινή αγορά, μεταξύ των οποίων: προοπτικές και προκλήσεις της ψηφιοποίησης των εταιρειών και των υπηρεσιών, την επιρροή της ψηφιακής επανάστασης στον χώρο της εκπαίδευσης και του ανθρώπινου δυναμικού καθώς και νέες μορφές απασχόλησης.

Ένας εκ των ομιλητών ο Γιώργος Δουκίδης Καθηγητής στο Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και Διευθυντής του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN) έχοντας πλήρη γνώση του ηλεκτρονικού εμπορίου απαντά σε μερικές βασικές ερωτήσεις βάζοντας μας στο κλίμα του Game Changer.

– Αρχικά κ.καθηγητά οι υπάρχουσες ελληνικές επιχειρήσεις πόσο έχουν προσαρμοστεί με τα δεδομένα του ηλεκτρονικού εμπορίου; Θεωρούν ότι έχουν στα χέρια τους ένα χρήσιμο εργαλείο ή πιστεύουν ότι απειλείται ο παραδοσιακός τρόπος με τον οποίο επιχειρούν άρα και κατ’ επέκταση η ίδια η βιωσιμότητά τους;

Στην Ελλάδα ήδη πάνω από 5000 επιχειρήσεις έχουν ψηφιακό κανάλι πώλησης προϊόντων ή υπηρεσιών. Στις περισσότερες φορές ο στόχος είναι η δημιουργία ενός πιο φθηνού εναλλακτικού καναλιού προσέγγισης των πελατών ως απάντηση στην οικονομική κρίση. Επιπλέον συναντάμε εταιρίες που χρησιμοποιούν το ηλεκτρονικό εμπόριο για εξωστρεφή δραστηριότητα (π.χ. Τουρισμός), εταιρίες από την επαρχία για να κινηθούν δυναμικά στα μεγάλα αστικά κέντρα μέσω του Διαδικτύου και ακόμη εταιρίες που χρησιμοποιούν το ψηφιακό κανάλι για πώληση συμπληρωματικών προϊόντων (π.χ. Ηλεκτρονικά φαρμακεία).

– Το ηλεκτρονικό εμπόριο και το ηλεκτρονικό επιχειρείν μπορεί να αποτελέσει μια διέξοδο για νέους ανθρώπους που στα χρόνια της κρίσης ψάχνουν νέους τομείς δραστηριότητας; Υπάρχει ενδιαφέρον από τους φοιτητές σας; Και κυρίως προς ποια κατεύθυνση;

Είναι αλήθεια ότι με το ηλεκτρονικό εμπόριο εμπλέκονται κυρίως νέοι επιστήμονες με καινοτόμα εναλλακτικά επιχειρηματικά μοντέλα στο εξωτερικό αλλά και στην Ελλάδα. Σε μερικές μάλιστα περιπτώσεις οι νέοι αυτοί επιχειρηματίες καταφέρνουν να κάνουν το disruption στον κλάδο και να πάρουν σημαντικά μερίδια αγοράς, όπως στα ταξιδιωτικά πρακτορεία που οι πέντε μεγαλύτερες εταιρίες πλέον είναι ψηφιακά start-ups, ο ασφαλιστικός κλάδος με νέο-εισερχόμενους που προσφέρουν εναλλακτικές ψηφιακές υπηρεσίες, η παράδοση φαγητού κλπ. Οι μεγαλύτερες επιτυχίες των νέων επιχειρηματιών έρχονται σε νέες δομές αγορών όπως shared-economy και ηλεκτρονικές αγορές όπως τα γνωστά παραδείγματα των Taxibeat, Skroutz, Workable κλπ.

– Τι πρέπει να προσέξουν όσοι θέλουν να ασχοληθούν με το ηλεκτρονικό επιχειρείν; Τι γνώσεις και τι δεξιότητες πρέπει να αναπτύξουν;

Κατ’ αρχάς το ηλεκτρονικό επιχειρείν είναι πρωτίστως επιχειρείν. Άρα θα πρέπει να γνωρίζουν ουσιαστικά τον κλάδο δραστηριοποίησης και τις ευκαιρίες που υπάρχουν με την ανιοποιηση των ψηφιακών καναλιών. Αυτό δυστυχώς το αγνοούν πολλοί από τους νέους επιχειρηματίες και είναι οι κύριος λόγος αποτυχίας. Ένα άλλο στοιχείο είναι ότι στο ηλεκτρονικό εμπόριο όλα μπορούν να μετρηθούν άμεσα (π.χ. δράσεις μάρκετιγκ) και άρα το μάνατζμεντ βασίζεται στην έξυπνη ανάλυση των δεδομένων και το feedback που παίρνει. Επίσης θα πρέπει να υπάρχει άριστη γνώση της τεχνολογίας και κυρίως στο πως την αξιοποιούμε καθώς και να μπορούμε να συντονίζουμε τις τεχνικές ομάδες υλοποίησης των νέων συστημάτων. Στον χώρο αυτό έχουμε αυτή την στιγμή την μεγαλύτερη έλλειψη στελεχών και άρα υπάρχει δυνατότητα για επανεκπαίδευση στελεχών από άλλες ειδικότητες και επιστημονικούς κλάδους (π.χ. απο τις κοινωνικές επιστήμες για το ψηφιακό μάρκετινγκ ή από τις φυσικό-μαθηματικές επιστήμες για τα business analytics).

– Το εκπαιδευτικό σύστημα στη χώρα μας έχει προσαρμόσει τα εκπαιδευτικά του προγράμματα σ’ αυτή την κατεύθυνση; Τι βήματα χρειάζεται να γίνουν; Και ποιες πρωτοβουλίες έχετε αναλάβει εσείς στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο;

Τα Πανεπιστήμια και γενικά το εκπαιδευτικό σύστημα έχει κάνει κάποια βήματα στην προετοιμασία τέτοιων στελεχών άλλα η έμφαση είναι κυρίως στην τεχνική υλοποίηση των αναγκαίων εφαρμογών. Εμείς στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών έχουμε ένα εξειδικευμένο μεταπτυχιακό, της Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας, όπου οι φοιτητές έχουν την δυνατότητα να παρακολουθήσουν 10 εξειδικευμένα μαθήματα στο ηλεκτρονικό επιχειρείν που καλύπτει όλη την γκάμα γνώσεων από την σχεδιάση καινοτόμων ψηφιακών υπηρεσιών μέχρι την αποδοτική λειτουργία των σχετικών back-office λειτουργιών και την λειτουργία του ψηφιακού μάρκετιγκ.

– Οι καταναλωτές πως αντιδρούν; Τα νούμερα δέιχνουν συνεχή αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών και αγορών. Οφείλεται στα Capital Controls; Μήπως έχει αρχίσει να διαμορφώνεται μια νέα νοοτροπία;

Το 2016 3 εκ. Έλληνες έκαναν online αγορές συνολικής αξίας 4 δις. €. Βέβαια αν είχαμε τους Μ.Ο της Ευρώπης θα έπρεπε αυτά τα νούμερα να είναι διπλάσια. Παρ όλα αυτά οι online καταναλωτές δείχνουν μια ωριμότητα όσο αφορά τον αριθμό αγορών που κάνουν, τα ποσά που ξοδεύονται ετησίως και την χρήση του κινητού ως βασικό μέσο πρόσβασης. Μια ενδιαφέρουσα τάση αφορά την συνεχή σύγκριση τιμών (π.χ. 15 εκ. καταναλωτές επισκέπτονται το skroutz κάθε μήνα) και το κυνήγι των προσφορών λόγω της οικονομικής κρίσης. Αυτό σημαίνει ότι οι Έλληνες online καταναλωτές έχουν πολύ χαμηλά ποσοστά επαναληπτικών επισκέψεων στα ηλεκτρονικά καταστήματα. Άρα θα πρέπει να υλοποιηθούν έξυπνα συστήματα πιστότητας (loyalty schemes).

– Τέλος, το κράτος πως συμπεριφέρεται στις αλλαγές που έχει φέρει στην αγορά το ηλεκτρονικό εμπόριο; Υπάρχει ένα θεσμικό πλαίσιο; Αν όχι θα πρέπει να θεσπιστεί; Το κράτος δίνει κίνητρα ενασχόλησης με αυτό τον τομέα ή βάζει εμπόδια μέσω της γνωστής δαιδαλώδους γραφειοκρατίας;

Το γενικό θεσμικό πλαίσιο που εφαρμόζουμε δεν είναι προβληματικό γιατί βασίζεται στη σχετική ευρωπαϊκή Κοινοτική Οδηγία. Βέβαια στην Ελλάδα έχουμε κάποια ειδικά θέματα, όπως το υψηλό κόστος μεταφοράς προϊόντων, η γραφειοκρατία στην δημιουργία των start-ups και η έλλειψη κινήτρων στην λειτουργία καινοτόμων ψηφιακών επιχειρήσεων. Η Γενική Γραμματεία Εμπορίου έχει κάνει σημαντικά βήματα τελευταία στην ανάλυση των κύριων προβλημάτων και αναμένουμε πιθανές δράσεις στο άμεσο μέλλον. Σημαντικό επίσης βήμα  είναι το Σύστημα Πιστότητας που άρχισε να δίνει ο GRECA (Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου) με την επιστημονική υποστήριξη του ELTRUN, σε ηλεκτρονικά καταστήματα που πληρούν τις σχετικές ποιοτικές προδιαγραφές.

Όλα αυτά τα ενδιαφέροντα θα συζητηθούν και θα αναλυθούν σε βάθος από τους διακεκριμένους ομιλητές του συνεδρίου που το δίκτυο ψηφιακών μέσων 24MEDIA και η εταιρεία στρατηγικής επικοινωνίας Συμεών Γ. Τσομώκος ΑΕ, υπό την αιγίδα των GRECA, ΕΜηΠΕΕ  και ΙΑΒ.

Περισσότερες πληροφορίες για το συνέδριο και τους τρόπους συμμετοχής μπορείτε να βρείτε στο www.gamechanger.gr

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα