Ποιες επιχειρήσεις είπαν ”αντίο” στην Ελλάδα το 2012

Ποιες επιχειρήσεις είπαν ”αντίο” στην Ελλάδα το 2012

Το NEWS 247 εξετάζει πώς η χρονιά που πέρασε, τροποποίησε τον εμπορικό χάρτη. Οι επιχειρήσεις που έβαλαν ''λουκέτο'' και αυτές που μεταφέρθηκαν για να αποτραβηχτούν από την ελληνική αγορά σε μία προσπάθεια να σωθούν (Pics)

Στις αρχές της δεκαετίας  του ‘90, η είσοδος μεγάλων επιχειρήσεων και διεθνικών αλυσίδων στις παραδοσιακές εμπορικές αγορές προκάλεσε μία  ριζική αλλαγή στη διάρθρωση του εμπορικού κέντρου. Μεγάλες εταιρείες και σημαντικά ονόματα έκαναν την εμφάνισή τους, ενώ και ελληνικές  επιχειρήσεις  μεσουράνησαν.

Τις τελευταίες δύο δεκαετίες η Ελλάδα αποτελούσε καταναλωτικό ”παράδεισο” και  κανείς δεν είχε σκεφτεί πως η επιδημία του λουκέτου θα έφτανε και στη χώρα μας.

Τα χρόνια της οικονομικής κρίσης ήρθαν, οι ρυθμοί της αγοράς εκ των  πραγμάτων αναγκάστηκαν να διαφοροποιηθούν, ενώ η χρονιά που πέρασε αποτέλεσε για πολλές επιχειρήσεις ένα τεστ βιωσιμότητας, ανταγωνισμού, αλλά και  συμφερόντων.

Το διάχυτο αίσθημα της πολιτικής, κοινωνικής και οικονομικής κατάρρευσης τρομάζει τους πολίτες αλλά αποτελεί και τροχοπέδη για τις επιχειρήσεις που στον υπολογισμό κόστους-οφέλους βλέπουν τη ζυγαριά να γέρνει διαρκώς προς το κόστος. Όσο κι αν προσπάθησαν να κρατηθούν στην αγορά ήταν αδύνατο να το καταφέρουν, όχι μόνο λόγω της προφανούς και πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης αλλά κυρίως εξαιτίας της αβεβαιότητας για το μέλλον.

Το ”ταμείον είναι μείον”, αλλά και οι δεσμεύσεις από επίσημα χείλη δεν επαρκούν, λόγω του προηγούμενου ”ανέντιμου βίου” τους, για να τους πείσουν να το παλέψουν. Έτσι, δεν τους απομένει άλλη επιλογή από το να κλείσουν ή να μεταφέρουν την παραγωγή τους εκτός της χώρας που χαρακτηρίζεται ως οικονομικά νοσηρή.

Συγκεκριμένα, η οικονομική κρίση εξαφάνισε από την αγορά 56.664 επιχειρήσεις στους πρώτους τέσσερις μήνες του 2012. Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, πρόκειται για εταιρίες οι οποίες προχώρησαν σε αναστολή της λειτουργίας τους μη μπορώντας ν’ αντέξουν τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες που έχει δημιουργήσει η παντελής έλλειψη ρευστότητας από την αγορά.

Στοιχεία της ΓΣΕΒΕΕ κάνουν λόγο για πάνω από 100.000 επιχειρήσεις οι οποίες έχουν κλείσει τη διετία 2011-2012, ενώ έχουν χαθεί περίπου 500.000 θέσεις απασχόλησης.

Η κρίση δεν κάνει διακρίσεις για αυτό και συναντάμε εταιρείες όλων των ειδών να ”κουνούν το μαντήλι” του αποχωρισμού και να αναζητούν πρόσφορα εδάφη επενδύσεων εκτός ελληνικών συνόρων. Το NEWS 247 συγκέντρωσε εκείνες της επιχειρήσεις που το 2013 δε θα συμπεριλαμβάνονται στον εμπορικό χάρτη.

ΤΡΟΦΙΜΑ ΚΑΙ  ΑΝΑΨΥΚΤΙΚΑ ”ΧΤΥΠΗΘΗΚΑΝ” ΤΟ 2012

*CARREFOUR

Οι επιπτώσεις της οικονομικής  κρίσης και η δραματική μείωση της ζήτησης οδήγησαν στην αποεπένδυση της Carrefour από την Ελλάδα, με τη μεταβίβαση του ποσοστού, που διατηρούσε στην Carrefour-Μαρινόπουλος, στον όμιλο Μαρινόπουλου, ο οποίος πλέον καθίσταται μοναδικός μέτοχος της εταιρείας.

 

Σημειώνεται ότι η Carrefour -Μαρινόπουλος ”είδε” τις πωλήσεις της να μειώνονται κατά 16% το α’ τρίμηνο του 2012, σε συνέχεια μίας επίσης πτωτικής χρονιάς που  αποτέλεσε το 2011, ενώ εκτιμάται  ότι η Carrefour θα εγγράψει ζημιές, ύψους 220 εκατ. ευρώ, για να αποδεσμευτεί από  την ελληνική θυγατρική της.

Η επίσημη ανακοίνωση της εταιρείας  ανέφερε πως η Carrefour-Μαρινόπουλος θα καταστεί αποκλειστικός δικαιοδόχος (franchisee) της Carrefour στην Ελλάδα, την Κύπρο, τη Βουλγαρία και την Αλβανία  και σε άλλες χώρες των Βαλκανίων.

Ο επιχειρηματικός κόσμος επεσήμανε πως πρόκειται για τη μεγαλύτερη αποεπένδυση σε αυτό το επίπεδο, στη χώρα.

*COSTA COFEE

Η αλυσίδα καταστημάτων καφετεριών ”Costa Coffee” στην Ελλάδα έβαλε λουκέτο, καθώς η αύξηση του ΦΠΑ είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση του τζίρου κατά 40%, και ο αθέμιτος ανταγωνισμός οδήγησαν 90 άτομα στην ανεργία.

 

Κύκλοι της εταιρείας αποδίδουν  τη δυσμενή κατάσταση στην οποία  αυτή περιήλθε σε δύο παράγοντες: πρώτον στην αύξηση του ΦΠΑ, η οποία είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση του τζίρου κατά 40% από το Σεπτέμβριο του 2011 έως  σήμερα, ενώ όπως σημειώνουν έως  και τον Αύγουστο του 2011 ο κύκλος εργασιών βρισκόταν σε ανοδική πορεία. Δεύτερον, στον αθέμιτο ανταγωνισμό που δέχεται η αλυσίδα από εταιρείες του κλάδου που είτε φοροδιαφεύγουν είτε λειτουργούν παράνομα.

Η Greek Coffee Company AE δημιουργήθηκε το 2006, ενώ το πρώτο κατάστημα Costa Coffee στην Ελλάδα λειτούργησε τον Ιούλιο του 2007. Στο μέγιστο των δραστηριοτήτων της το δίκτυο στην εγχώρια αγορά  αριθμούσε 15 καταστήματα.

Η εταιρεία Costa Coffee είναι η μεγαλύτερη και ταχύτερα αναπτυσσόμενη αλυσίδα  καφέ στο Ηνωμένο Βασίλειο, θυγατρική  του ομίλου Whitbread PLC. Ιδρύθηκε το 1971 από  τους αδερφούς Σέρτζιο και Μπρούνο  Κόστα, ενώ το 1999 άνοιξε το πρώτο  διεθνές κατάστημα , στο Ντουμπάι.

*DIRO ΑΒΕΕ

H δύσκολη οικονομική συγκυρία  οδήγησε την εταιρεία Diro ΑΒΕΕ  στο οδυνηρό λουκέτο μετά από  74 χρόνια επιτυχημένης λειτουργίας.  Πρόκειται για τη Ελληνική  Εταιρεία Κρεάτων της οικογένειας  Ντιροκάλτση, γνωστή στο καταναλωτικό  κοινό από την σήμανση Diro.

Όλα ξεκίνησαν το 1938, στα Τρίκαλα  σε ένα μικρό εργαστήρι χωρίς  φίρμα. Το όνομα Ντούλας Ντιροκάλτσης Λουκάνικα Χωριάτικα Τρικαλινά, ελάχιστοι το ήξεραν, όμως από τις αρχές της δεκαετίας του ’70, το εργαστήρι πήρε όνομα, αφού ανέλαβαν οι υιοί Ντούλα Ντιροκάλτση και ίδρυσαν την εταιρία Αφοι Κ. Ντιροκάλτση.

Η βιομηχανία κρέατος Αφοι Κ. Ντιροκάλτση, με τον διακριτικό τίτλο Diro, προσέφερε  στον καταναλωτή πάνω από 120 είδη αλλαντικών – κονσερβών και κρεατοσκευασμάτων. Όλα τα προϊόντα παρασκευάζονταν στις σύγχρονες εγκαταστάσεις της εταιρείας, οι οποίες βρίσκονται στο 8ο χιλιόμετρο Τρικάλων-Καλαμπάκας.

*COCA-COLA

Η Coca-Cola Hellenic εν μέσω οικονομικής ύφεσης μετέφερε την έδρα της στη Ζυρίχη. Η Coca-Cola Hellenic ανακοίνωσε, ακόμη, την εισαγωγή της στην premium κατηγορία του Χρηματιστηρίου του Λονδίνου και τη συμμετοχή της στο δείκτη FTSE 100, μέσω της ανταλλαγής μετοχών μεταξύ της Coca-Cola Hellenic και της Coca-Cola HBC AG.

Η μεταφορά έδρας και η ”αλλαγή” αγοράς αποτέλεσε τον πιο ανώδυνο  τρόπο για την απρόσκοπτη χρηματοδότηση  του ομίλου και ταυτόχρονα χωρίς  να υποχρεώνεται να εγκαταλείψει ούτε την αγορά, ούτε τη χώρα προέλευσης.

Υπενθυμίζεται πως ο κολοσσός διατηρούσε την έδρα του στην Ελλάδα για 23 χώρες της Ευρώπης.

*ΦΑΓΕ

Τη μεταφορά της έδρας της  ΦΑΓΕ στο Λουξεμβούργο αποφάσισε  η διοίκηση του ομίλου. Την 1η Οκτωβρίου 2012 ανακοινώθηκε η εσωτερική αναδιάρθρωση του ομίλου ΦΑΓΕ με στόχο την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της εταιρικής του δομής, προκειμένου αυτή να αντικατοπτρίζει καλύτερα τον ολοένα και πιο παγκόσμιο χαρακτήρα των δραστηριοτήτων του, όπως ανέφερε σχετική ανακοίνωση προς τους επενδυτές της.

Η ΦΑΓΕ μετέφερε την έδρα της στο  Λουξεμβούργο για να επωφεληθεί από  το φιλικό προς τις επιχειρήσεις περιβάλλον, να έχει καλύτερη πρόσβαση στην τραπεζική  χρηματοδότηση και να μειωθεί  η έκθεση της προς την ελληνική κρίση χρέους.

Ως αποτέλεσμα της αναδιάρθρωσης  αυτής, η FAGE International SA, νεοσυσταθείσα  εταιρεία με έδρα το Λουξεμβούργο, που  ελέγχεται από τους Ιωάννη και  Κυριάκο Φιλίππου, είναι η μητρική  εταιρεία για το σύνολο των δραστηριοτήτων του ομίλου.

Σε ό,τι αφορά στις δραστηριότητες της ΦΑΓΕ στην Ελλάδα θα πραγματοποιούνται μέσω της ελληνικής θυγατρικής της ΦΑΓΕ Dairy Industry (πρώην μητρική του ομίλου) ενώ οι δραστηριότητες της ΦΑΓΕ στο εξωτερικό θα γίνονται μέσω της νεοσυσταθείσας θυγατρικής στο Λουξεμβούργο, της FAGE Luxembourg S.a.r.l.

Η ΚΡΙΣΗ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ MEDIA

Ο χώρος των ΜΜΕ δε θα μπορούσε να μείνει αλώβητος από την οικονομική κρίση για αυτό και το 2012 χαρακτηρίστηκε από πολλούς ως τέλος εποχής για τα περιοδικά και το επίπλαστο life style που κυριάρχησε την τελευταία δεκαετία.

Ιστορικοί τίτλοι περιοδικών αλλά και εφημερίδες με ισχυρό παρελθόν υπό την πίεση των χρεών αναγκάζονται ρίξουν αυλαία.

 

Ο Όμιλος Λυμπέρη και οι εκδόσεις ΙΜΑΚΟ του Πέτρου Κωστόπουλου λύγισαν υπό το βάρος της οικονομικής κρίσης και σταμάτησαν να εκδίδουν τα επιτυχημένα περιοδικά τους. Συγκεκριμένα κάποιοι από τους τίτλους της Liberis Publications , μεταξύ αυτών τα περιοδικά ”Εγώ” και ”Status”, θα μεταφερθούν στις Αττικές Εκδόσεις ενώ γίνονται συζητήσεις για τα περιοδικά ”Vogue”, ”Men’s Health” και ”Glamour”.

Στον Όμιλο τα περιοδικά Hello, Vogue, Glamour, Lifestyle, Status, Lucky, Prevention, Men’s Health, Focus, Geo, Εγώ, 7 Μέρες TV, Τηλεκοντρόλ, 4 Τροχοί, 2 Τροχοί, και οι ραδιοφωνικοί σταθμοί VFM και BEST Radio.

 

Από την άλλη πλευρά η IMAKO του Πέτρου Κωστόπουλου μετά από 17 χρόνια λειτουργίας, πολλές επιτυχίες, τεράστιες πωλήσεις και δραστηριότητες σε όλο το φάσμα των media (περιοδικά, ραδιοφωνικοί σταθμοί και site) υποχρεώθηκε να κλείσει με υπέρογκα δάνεια ανεξυπηρέτητα και πολλούς εργαζομένους στο δρόμο.

Οι εφημερίδες δε θα μπορούσαν να μην αποτελούν ένα ακόμα κρίκο  στην εύθραυστη αλυσίδα των media, με αρκετές από αυτές να αντιμετωπίζουν προβλήματα επιβίωσης και άλλες να σταματούν την πολυετή κυκλοφορία τους όπως η Ελευθεροτυπία και ο Κόσμος του Επενδυτή.

Με την εξάπλωση του διαδικτύου οι εφημερίδες ανακάλυψαν πως η αίγλη  του παρελθόντος έχει περάσει ανεπιστρεπτί, ενώ η οικονομική κρίση  των τελευταίων χρόνων τις ανάγκασε να βλέπουν την πτωτική τάση χωρίς να μπορούν να αντιδράσουν. Μία τέτοια παρόμοια κατάσταση αποτελούσε καθημερινότητα για την Ελευθεροτυπία που έβαλε λουκέτο μετά από 37 χρόνια λειτουργίας.

 

Ξεκίνησε να εκδίδεται στις 21 Ιουλίου  του 1975 και υπήρξε η πρώτη εφημερίδα  που εκδόθηκε μετά τη μεταπολίτευση, καθώς οι υπόλοιπες της εποχής είτε απλά επανεκδόθηκαν μετά τη διακοπή  της κυκλοφορίας τους την περίοδο  της χούντας είτε δεν είχαν  διακόψει την κυκλοφορία τους. Το κλείσιμο της Ελευθεροτυπίας σηματοδότησε για πολλούς το τέλος της δόξας της έντυπης δημοσιογραφίας.

Η θύελλα που σαρώνει τα ελληνικά ΜΜΕ, είχε ένα ακόμα θύμα καθώς  η ιστορική εφημερίδα ο Κόσμος του Επενδυτή . Ο εκδότης Κώστας Γιαννίκος ανακοίνωσε στους εργαζόμενους πως δε θα εκδίδεται πλέον η εφημερίδα ενώ τους πρότεινε να τους παραδώσει το όνομα της εφημερίδας.

Οριστικό λουκέτο μπαίνει  στην εταιρεία των Θ.Σπίνουλα-Τ.Χατζή ”4π” . Η εταιρεία είχε υπενοικιάσει τους τίτλους περιοδικών του ΔΟΛ από το 2008, προσπάθησε να ενταχθεί στο άρθρο 99 αλλά δεν τα κατάφερε.

 

Το Σεπτέμβριο του 2012 το ΚΚΕ ανακοίνωσε επισήμως την παύση λειτουργίας της τηλεόρασης του ”902” , για οικονομικούς λόγους. Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση του Περισσού, με απόφαση της Κεντρικής Επιτροπής, η τηλεόραση του ”902” παύει να μεταδίδει το πρόγραμμά της, εξαιτίας του ιδιαίτερα μεγάλου κόστους λειτουργίας της με τη μετάβαση στην ψηφιακή τηλεόραση.

 

Την ίδια στιγμή από την Ελλάδα αποχώρησε το RTL Group , το οποίο πούλησε το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών που αντιστοιχεί στο 70% του Alpha Media Group στον Έλληνα επιχειρηματία Δημήτρη Κοντομηνά.

Ο Gerhard Zeiler, Διευθύνων Σύμβουλος  του RTL Group δήλωσε: ”Δεδομένης της  έντονης και συνεχιζόμενης οικονομικής  και χρηματοπιστωτικής κρίσης στην Ελλάδα, αποφασίσαμε εντέλει την  έξοδό μας από την ελληνική αγορά”.

Ο ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΟΣ  ΚΛΑΔΟΣ ΜΕΤΡΑ ΑΠΩΛΕΙΕΣ

Τον περιορισμό των αεροπορικών  συνδέσεων με τη χώρα μας αποφάσισαν αεροπορικές εταιρείες και έτσι εξηγείται ξεκάθαρα η σημαντική  μείωση της επιβατικής κίνησης που  καταγράφεται στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών ”Ελευθέριος Βενιζέλος”.

Η πρακτική των αεροπορικών εταιρειών  να διακόπτουν πτήσεις προς την Ελλάδα, αλλά και ο περιορισμός των συχνοτήτων, αποτελούν ένα πλήγμα για τον εγχώριο τουρισμό, ο  οποίος αποτελεί και τη βαριά βιομηχανία της Ελλάδας. Οι εταιρείες που διέκοψαν τα δρομολόγια με προορισμό  την Ελλάδα είναι οι εξής:

*Delta Airlines: Ανακοίνωσε ότι διακόπτει από το φθινόπωρο το δρομολόγιο Αθήνα – Νέα Υόρκη.

*Singapore Airlines: Προχώρησε από τις 26 Οκτωβρίου 2012 στην αναστολή των δρομολογίων της προς την Αθήνα λόγω της συνεχούς μειωμένης κερδοφορίας της γραμμής.

*Gulf Air: Σταμάτησε το δρομολόγιο Αθήνα – Μπαχρέιν τον περασμένο Μάρτιο.

* Τσέχικες Αερογραμμές (CSA): Διέκοψαν το δρομολόγιο Αθήνα – Πράγα τον περασμένο Φεβρουάριο ”λόγω σημαντικής μείωσης της ζήτησης στην τοπική αγορά”.

*TAP Air Portugal: Προχώρησε από τις 28 Οκτωβρίου του 2012 στην αναστολή του δρομολογίου Αθήνα – Λισαβόνα.

*British Airways: Ανακοίνωσε την αναστολή του δρομολογίου από το αεροδρόμιο Γκάτγουικ του Λονδίνου προς τη Θεσσαλονίκη στις 28 Οκτωβρίου 2012.

*Ιρλανδική Ryanair: Σταμάτησε τις 82 εβδομαδιαίες πτήσεις της προς την Ρόδο και την Κω από τον Οκτώβριο του 2012.

Η οικονομική ύφεση, το δύστροπο φορολογικό πλαίσιο, η αρνητική εικόνα της Ελλάδας στις διεθνείς αγορές, η γραφειοκρατία, η αβεβαιότητα και τα επενδυτικά κίνητρα των χωρών του εξωτερικού είναι ίσως οι σημαντικότεροι λόγοι της συρρίκνωσης της αγοράς που έχει ως απόρροια τα ”κανόνια” ή τη μεταφορά των εδρών μεγάλων εταιρειών από την Ελλάδα.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα