Το σχέδιο κυβερνητικού προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ

Το σχέδιο κυβερνητικού προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ

Η Κουμουνδούρου έδωσε στη δημοσιότητα το σχέδιο κυβερνητικού προγράμματος εν όψει εκλογών της 20ης Σεπτεμβρίου. Το πλάνο για τα ΜΜΕ, τη Δημόσια Διοίκηση, τη δικαιοσύνη, την παιδεία, την παραγωγική ανασυγκρότηση, την ανεργία και τους τομείς που "καίνε" τη χώρα μετά την ψήφιση του τρίτου μνημονίου

Το σχέδιο κυβερνητικού προγράμματος εν όψει εκλογών της 20ης Σεπτεμβρίου έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα το γραφείο Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ.

Στις 133 σελίδες του αποτυπώνονται οι προτεραιότητες, οι δεσμεύσεις και οι προσδοκίες για το επόμενο διάστημα. Η Κουμουνδούρου άλλωστε σημειώνει:

“Στο πρόγραμμα αποτυπώνονται οι βασικές προτεραιότητες μας για το επόμενο διάστημα, ένα πρόγραμμα που μέσα σε ένα δύσκολο περιβάλλον θα προστατεύσει την πλειοψηφία της κοινωνίας και θα ανοίξει ένα διαφορετικό δρόμο με γνώμονα τις κοινωνικές ανάγκες των πολλών και όχι για τους λίγους. ένα πρόγραμμα που ανοίγει το δρόμο για τον απεγκλωβισμό από την λιτότητα.

Για εμάς το πρόγραμμα αποτελεί μια ζωντανή διαδικασία διαλόγου και επικοινωνίας με την κοινωνία.

Υπό αυτό το πρίσμα το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ παραμένει ανοιχτό στον διάλογο και τις παρατηρήσεις”.

Έτσι, το σχέδιο τίθεται σε διάλογο και το κόμμα του Αλέξη Τσίπρα περιμένει σχόλια και προτάσεις για επανεξέταση θέσεων και τοποθετήσεων.

Όπως αναφέρεται στο πρόγραμμα “η Κυβέρνηση της Αριστεράς είναι εγγύηση για τη δημοκρατία, τη στήριξη των αδυνάτων και την ανασυγκρότηση της χώρας”.

Όπως ακόμα σημειώνεται, αν δεν πραγματοποιηθούν οι ριζοσπαστικές αλλαγές και οι δημοκρατικές μεταρρυθμίσεις στο πολιτικό σύστημα, το κράτος και τη δημόσια διοίκηση που περιλαμβάνονται στο κυβερνητικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ, τότε είναι αδύνατον η χώρα μας να εξέλθει από την κρίση με όρους κοινωνικής δικαιοσύνης.

Όσον αφορά τη φορολογία εισοδήματος, ο ΣΥΡΙΖΑ δεσμεύεται ότι θα προχωρήσει σε ριζική αναμόρφωση με αλλαγή των τεκμηρίων, εξίσωση των συντελεστών για κάθε πηγή εισοδήματος και έντονη προοδευτικότητα ώστε να μεταφερθεί το βάρος από τα χαμηλότερα εισοδήματα προς τα υψηλότερα. Παράλληλα θα προχωρήσει σε περιορισμούς των εξαιρέσεων και των προνομιακών καθεστώτων που προσφέρουν δυνατότητες φοροαποφυγής.

Όσον αφορά τους φόρους περιουσίας, και ειδικότερα τον ΕΝΦΙΑ, θα προχωρήσει σε αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών και επιβολή προοδευτικών συντελεστών ώστε να μην υπάρξει απώλεια εσόδων. Επιπλέον, θα προχωρήσει στην επιβολή του περιουσιολογίου εντός του 2015 όπου θα καταγράφεται το σύνολο της κινητής και ακίνητης περιουσίας προκειμένου να διαπιστωθεί η φοροδοτική ικανότητα όλων των πολιτών.

Αποτίμηση συμφωνίας

Στο κείμενο αναφέρεται πως η “συγκεκριμένη Συμφωνία, λοιπόν, που υπογράφτηκε με πραξικοπηματικούς όρους μετά από έναν άνευ προηγουμένου εκβιασμό στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων αποτυπώνει τον συγκεκριμένο συσχετισμό δυνάμεων που διαμορφώθηκε το τελευταίο διάστημα στο πλαίσιο της Ευρωζώνη. Και ως γνωστόν είναι αδύνατον να αποδράσει κανείς από τον συσχετισμό, δηλαδή από την πραγματικότητα. Έτσι σε κάθε της πτυχή, σε κάθε κεφάλαιο και σε κάθε διάταξη της η Συμφωνία αντανακλά αποτελέσματα της ασύμμετρης διαπραγμάτευσης, την βούληση των δανειστών για ολοκληρωτική αποδιάρθρωση του συστήματος κοινωνικής και εργασιακής προστασίας αλλά και την βούληση της ελληνικής κυβέρνησης να αντισταθεί σε αυτή την προοπτική”.

Στο κεφάλαιο 5, ο ΣΥΡΙΖΑ απαντάει αν υπάρχει εναλλακτική, αναφερόμενος εμμέσως στην κριτική που ασκείται από το κόμμα του Παναγιώτη Λαφαζάνη και της Ζωής Κωνσταντοπούλου:

“Πολλοί βεβαίως κατηγορούν το ΣΥΡΙΖΑ ότι η επιλογή υπογραφής της νέας Συμφωνίας δικαιώνει την θατσερική αποστροφή ότι δεν υπάρχει εναλλακτική οδός πέρα και εναντίον των επιταγών του νεοφιλελευθερισμού (there is no alternative). Ποτέ δεν έχει υπάρξει πιο συνειδητή και ακραία διαστρέβλωση από αυτή στην σύντομη ιστορία του ΣΥΡΙΖΑ. Η θατσερική αυτή φράση δεν σημαίνει τίποτα περισσότερο και τίποτα λιγότερο από το ότι ο νεοφιλελευθερισμός, ο ακραίος ατομισμός και το κυνήγι του καπιταλιστικού κέρδους αποτελεί την μοναδική λύση, το μοναδικό δρόμο για την κοινωνική ευημερία. Σύμφωνα με όλα όσα κρύβονται πίσω από αυτή την αποστροφή κάθε άλλος δρόμος οδηγεί στην ανελευθερία, τον ολοκληρωτισμό και την κοινωνική δυστυχία”.

Όπως σημειώνεται: “Έτυχε σε εμάς να είμαστε οι πρωταγωνιστές στην αντίσταση απέναντι στο παγκοσμιοποιημένο χρηματοπιστωτικό κεφάλαιο στην πιθανή αυγή μιας νέας ιστορικής περιόδου που θα έχει εκκινήσει με την χρηματοπιστωτική κρίση του 2008. Το αν τελικά θα αποδειχτεί αυτός ο αγώνας η αρχή μιας νέας περιόδου ή το τέλος της προηγούμενης δεν μπορεί να ειπωθεί παρά μόνο εκ των υστέρων και εξαρτάται από την έκβαση των κοινωνικών και πολιτικών αγώνων. Γιατί η ιστορία παράγεται μόνο αναδρομικά, όταν ο αχός της μάχης έχει κατακάτσει και όταν μια νέα ισορροπία επανέρχεται. Και η ισορροπία αυτή είναι πολύ μακριά ακόμα”.

Για το δημόσιο χρέος ανακοινώνεται:

“Η πρώτη κυβέρνησης της Αριστεράς κατάφερε το ζήτημα του ελληνικού χρέους να έχει πλέον ανοίξει διεθνώς και με δεσμευτικό τρόπο. Το ζήτημα αυτό μπαίνει επιτέλους στις πραγματικές του διαστάσεις ως ένα πρόβλημα:

Υπερεθνικό, διότι αφορά όλη την Ευρώπη.

Οικονομικό, διότι χωρίς την αντιμετώπισή του δεν θα επιστρέψουμε στην ανάπτυξη και την ευημερία.

Πολιτικό, διότι συνολική επίλυσή του θέτει τα θεμέλια μιας νέας οικονομικής και χρηματοπιστωτικής αρχιτεκτονικής για όλη την Ευρώπη.

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ θα είναι σε θέση, μετά την πρώτη αξιολόγηση, να καταθέσει την πρότασή της για μια συνολική και ριζική λύση του προβλήματος”.

Σε άλλο σημείο τονίζεται:

Η κυβερνητική πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ επιδιώκει τα ακόλουθα:

-Να εντοπιστούν και να παταχθούν αποφασιστικά φαινόμενα διαφθοράς και διαπλοκής, ώστε να τιμωρηθούν οι παρανομούντες, και να εξοικονομηθούν δημόσιοι και άλλοι πόροι που σήμερα κατασπαταλούνται αντικοινωνικά και αντιπαραγωγικά.

-Να αποκτήσει η χώρα μας ένα αποτελεσματικό σύστημα αποτροπής ανάλογων φαινομένων στο μέλλον.

Οι προγραμματικές δεσμεύσεις του ΣΥΡΙΖΑ

“Πέρα από τον πόλεμο ενάντια στη διαπλοκή και τη διαφθορά, και τις παρεμβάσεις με στόχο τα σύγχρονα και δημοκρατικά Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, στα οποία αναφερθήκαμε σε προηγούμενα κεφάλαια, ο ΣΥΡΙΖΑ προγραμματίζει πρόσθετες αλλαγές και μετασχηματισμούς που αποσκοπούν στον εκδημοκρατισμό του πολιτικού συστήματος. Ενδεικτικά αναφέρουμε τα ακόλουθα:

· Συνταγματική αναθεώρηση. Ανοίγουμε άμεσα ένα πλατύ δημοκρατικό διάλογο με όλες τις κοινωνικές και πολιτικές δυνάμεις για τα περιεχόμενα της αναθεώρησης αυτής.

·  Ενδυνάμωση του Κοινοβουλίου ως νομοθετικού και ελεγκτικού θεσμού της εκτελεστικής εξουσίας, με μια μεγάλη αναμόρφωση του Κανονισμού της Βουλής, με την οποία, μεταξύ άλλων:

–Κατοχυρώνεται το δικαίωμα πρότασης της πλειοψηφίας των βουλευτών για διεξαγωγή δημοψηφίσματος για ψηφισμένο νομοσχέδιο που ρυθμίζει σοβαρό κοινωνικό ζήτημα.

–Διασφαλίζεται η δυνατότητα σύστασης εξεταστικής επιτροπής εφόσον το ζητά αιτιολογημένα το 1/3 των βουλευτών.

–Προβλέπεται ότι οι Υπουργοί και ο Πρωθυπουργός, πριν από τη συμμετοχή τους σε ευρωπαϊκά όργανα και διεθνείς οργανισμούς, θα ενημερώνουν τις αρμόδιες επιτροπές της Βουλής και την Ολομέλεια, όπως επίσης και μετά τις συνεδριάσεις.

·  Κατάργηση βουλευτικών προνομίων.

·  Περιστέλλεται δραστικά το ακαταδίωκτο του βουλευτή (βουλευτική ασυλία) και συνδέεται ρητώς και κατηγορηματικώς με ό,τι αφορά την άσκηση του ελεγκτικού και νομοθετικού του έργου καθώς και την έκφραση γνώμης και μόνον. Τα ποινικά αδικήματα υπουργών δεν έχουν χρόνο παραγραφής, μπορούν να διερευνηθούν οποτεδήποτε προκύψουν αποδεικτικά στοιχεία. Στη περίπτωση που η Δικαιοσύνη διερευνά ποινικές υποθέσεις στις οποίες εμπλέκονται Υπουργοί, δεν αποστέλλει το φάκελο στη Βουλή ώστε αυτή να αποφασίσει την πορεία της υπόθεσης, αλλά συνεχίζει κανονικά το έργο της και απαγγέλλει κατηγορίες, εφόσον θεμελιώνει ανάλογη πεποίθηση.  

·  Ριζική αλλαγή του νόμου περί χρηματοδότησης των κομμάτων με γνώμονα την απόλυτη διαφάνεια των οικονομικών τους. Με τις αλλαγές προβλέπεται, μεταξύ άλλων, ότι:

–Το Κράτος δεν χρηματοδοτεί τα κόμματα αλλά αποζημιώνει μέρος των πραγματοποιημένων και αποδεδειγμένων δαπανών τους, βάσει φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας

–Δικαίωμα στην κρατική αποζημίωση έχουν όλα τα κόμματα που παρουσίασαν συνδυασμούς στο 50% των εκλογικών περιφερειών και έλαβαν τουλάχιστον το 1% των εγκύρων ψήφων.

–Απαγορεύεται: (i) ο τραπεζικός δανεισμός να υπερβαίνει το 10% της κρατικής αποζημίωσης (ii) η υποθήκευση της κρατικής αποζημίωσης σε Τράπεζες και (iii) η χορηγία κάθε είδους εταιρειών προς κόμματα.

–Επεκτείνονται οι αρμοδιότητες του Ελεγκτικού Συνεδρίου στον έλεγχο των οικονομικών των κομμάτων καθώς και των χρηματοδοτήσεων σε πρόσωπα πολιτικούς, Υπουργούς, κ.λπ.

·  Σύστημα απλής αναλογικής καθιερώνεται συνταγματικά ως πάγιο εκλογικό σύστημα όλων των εκλογικών αναμετρήσεων (Βουλή, Ευρωβουλή, Αυτοδιοίκηση). Για τις Βουλευτικές Εκλογές το σύστημα απλής αναλογικής εφαρμόζεται σε κατά το δυνατόν πιο ισόρροπες πληθυσμιακά εκλογικές περιφέρειες. Καταργείται το εκλογικό όριο (σήμερα είναι 3%) για την κοινοβουλευτική εκπροσώπηση ενός κόμματος.

·  Εισαγωγή και συνταγματική καθιέρωση των θεσμών:  της λαϊκής νομοθετικής πρωτοβουλίας, της λαϊκής αρνησικυρίας και των δημοψηφισμάτων με πρωτοβουλία των πολιτών. Κεντρικός στόχος είναι η εισαγωγή των ώριμων πλέον θεσμών άμεσης δημοκρατίας στη λειτουργία του πολιτικού συστήματος και η θέσμιση της σύμπραξης των κοινωνικών κινημάτων και των λαϊκών πρωτοβουλιών βάσης στη νομοθετική λειτουργία.

·  Ενδυνάμωση της διαφάνειας στη διοίκηση του κράτους και δυνατότητα ελέγχου των αποφάσεων από όλους τους πολίτες χωρίς διαμεσολαβήσεις. Αναγνωρίζεται σε κάθε πρόσωπο το δικαίωμα πρόσβασης σε όλες τις κρατικές αποφάσεις και αρχεία χωρίς να απαιτείται έννομο συμφέρον, εξαιρουμένων των προσωπικών δεδομένων και των πνευματικών δικαιωμάτων. Αναγνωρίζεται το δικαίωμα στην ελεύθερη πρόσβαση σε όποια πληροφορία ή περιεχόμενο παράγεται ή διακινείται από δημόσιους φορείς ή από δημόσια χρηματοδότηση.       

·  Ριζική αλλαγή στο περιεχόμενο της διοικητικής  αρχιτεκτονικής του κράτους, με τα τρία επίπεδα Κεντρικό Κράτος – Περιφέρειες – Δήμοι να έχουν σαφώς προσδιορισμένες αρμοδιότητες και οικονομικά μέσα. (Βλέπε παρακάτω τα αντίστοιχα κεφάλαια).

·  Εμβάθυνση της διάκρισης μεταξύ δικαστικής και εκτελεστικής εξουσίας. Καταργείται η επιλογή των κορυφών της Δικαιοσύνης από το Υπουργικό Συμβούλιο. Ο Πρόεδρος και Αντιπρόεδρος του ΣτΕ, του Αρείου Πάγου και του Ελεγκτικού Συνεδρίου εκλέγονται από Ειδικό Εκλεκτορικό Σώμα με συμμετοχή όλων των μελών του αντίστοιχου δικαστικού σώματος.

· Στο πλαίσιο της πάγιας θέσης μας για διαχωρισμό εκκλησίας και κράτους συνεχίζουμε το διάλογο με την εκκλησία ώστε να αντιμετωπιστούν τα συναφή ζητήματα με τρόπο αμοιβαία επωφελή”.

Δεσμεύσεις για τα εργασιακά:

·  Ξεκινάμε άμεσα τη διαδικασία διαβούλευσης  με διεθνούς κύρους εμπειρογνώμονες υπό την εποπτεία  της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ώστε να ισχύσει ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο για τις συλλογικές διαπραγματεύσεις, το συνδικαλιστικό νόμο και την προστασία των εργαζομένων από τις ομαδικές απολύσεις, σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Μοντέλου.

·  Φέρνουμε άμεσα προς ψήφιση τον αναθεωρημένο Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Χάρτη του Συμβουλίου της Ευρώπης, που αποτελεί σήμερα το πιο προωθημένο διεθνές κείμενο προστασίας των κοινωνικών  και εργατικών δικαιωμάτων.

·  Υιοθετούμε νέο νομοθετικό πλαίσιο που επαναρρυθμίζει το πεδίο των συλλογικών διαπραγματεύσεων. Η επαναρρύθμιση αυτή θα αποτελέσει από μόνη της εγγύηση για την ομαλή αύξηση του κατώτατου μισθού.

·  Συνεχίζουμε την αναβάθμιση του ΣΕΠΕ με πρωτοβουλίες άμεσης ενίσχυσης σε προσωπικό, αναδιοργάνωση υπηρεσιών και νομοθετικές παρεμβάσεις για  καλύτερη λειτουργία του Σώματος.

·  Διασφαλίζουμε την αποτελεσματική δικαστική και εξωδικαστική προστασία των μισθωτών και την επιτάχυνση διαδικασιών με παρεμβάσεις όπως:

–Συγκρότηση εξωδικαστικών ή  προδικαστικών θεσμών απονομής δικαιοσύνης σε πρώτο βαθμό, στα πρότυπα αντίστοιχων, που λειτουργούν με επιτυχία σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

–Ενεργοποίηση ενισχυμένων και δεσμευτικών μορφών μεσολάβησης και διαιτησίας ατομικών εργατικών διαφορών στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων του αναβαθμισμένου ΣΕΠΕ.

–Απλοποίηση και κωδικοποίησή της εργατικής νομοθεσίας.

–Μεταρρύθμιση των αντίστοιχων διατάξεων του κώδικα πολιτικής δικονομίας για την κατά προτεραιότητα εκδίκαση των εκκρεμών εργατικών υποθέσεων από εξειδικευμένους δικαστές σε όλους τους βαθμούς.

·  Θεσπίζουμε νέο θεσμικό πλαίσιο για τον εσωτερικό έλεγχο των επιχειρήσεων σε θέματα Υγιεινής και Ασφάλειάς της εργασίας στην κατεύθυνση της  μεγαλύτερης αποτελεσματικότητας, διαφάνειας και συμμετοχής των εργαζόμενων και των σωματείων, με έμφαση στην ενημέρωση και την  πρόληψη. Νέο νομοθετικό πλαίσιο για τους εμπλεκόμενους με την προώθηση και τον έλεγχο της Υγιεινής και Ασφάλειας δημόσιους φορείς και οργανισμούς του Δημοσίου.

· Συστήνουμε Εθνικό Σύστημα Υγιεινής και Ασφάλειας των Εργαζομένων, το οποίο θα λειτουργήσει στα πλαίσια των αρμόδιων Υπουργείων με τη συμβολή και τον έλεγχο των Συλλογικών Οργάνων των Εργαζομένων και των συναφών δημόσιων ελεγκτικών υπηρεσιών. Στο πλαίσιο αυτό, θα δημιουργηθεί ειδικό ταμείο «Ασφάλισης του Επαγγελματικού Κινδύνου» για όλους τους εργαζόμενους.

Ξεκαθαρίζεται πως στόχος είναι η προστασία της πρώτης κατοικίας καθώς και ο συνδυασμός της ανακεφαλαιοποίησης με την ολοκληρωμένη και οριστική επίλυση του σύνθετου προβλήματος των μη εξυπηρετούμενων (“κόκκινων”) δανείων, μεταξύ άλλων.

Δείτε ολόκληρο το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ εδώ

(Φωτογραφία: sooc.gr)

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα