Τέμενος: Η Αυτοκρατορία αντεπιτίθεται

Τέμενος: Η Αυτοκρατορία αντεπιτίθεται

Διαβάστε ένα άρθρο (συμμετοχή στις "Γνώμες" του NEWS 247) , για τις διαφορές μεταξύ δύο χώρων λατρείας όπως είναι το τζαμί και το τέμενος

Στα πλαίσια ανοιχτών συζητήσεων για τη δημιουργία  μεγάλου αριθμού τζαμιών αλλά και μουσουλμανικού τεμένους στην Αθήνα,  Δήμος και Πολιτεία εντέχνως αποκρύπτουν τη ουσιαστική διαφορά μεταξύ των δύο χώρων λατρείας, εξωμιώνοντάς τους. Ενώ το τζαμί είναι καθαρά χώρος λατρείας το τέμενος έχει άλλες προεκτάσεις.

«Κανείς δεν έχει αναγείρει τέτοιο οικοδόμημα. Τέτοιου μεγέθους, μεγαλείου, και στολισμένο με τόσο χρυσάφι που να πλησιάζει τον Παράδεισο. Ο νους μου μπορεί πια να ηρεμήσει. Η δόξα μου θα παραμείνει αιώνια χάρη σε αυτό το αξιοθαύμαστο οικοδόμημα».

Γραμμένη με χρυσούς ισλαμικούς χαρακτήρες , η επιγραφή αυτή δεσπόζει κρεμασμένη ψηλά προτρέποντας μας να στρέφουμε το βλέμμα  μας προς τον ουρανό. Στο έδαφος  ένας τάφος από λευκό όνυχα  περιτριγυρίζεται από άλλα φέρετρα γύρω από τα οποία  προσκυνητές που με τις παλάμες στραμμένες το θείο προσεύχονται και σιγοψέλλουν. Έχουν έρθει από τα πέρατα του μουσουλμανικού κόσμου μακρινά σημεία να βρεθούν και να προσκυνήσουν και να εμπνευσθούν.

Πρόκειται για το τέμενος του Ταμερλάνου, που βρίσκεται στην παλιά πρωτεύουσα της Σαμαρακάνδης στο Ουζμπεκιστάν.  Θεωρείται ένα από τα ιερότερα σημεία περισυλλογής του μουσουλμανικού κόσμου, εφόσον εκεί κείτεται ο μεγαλύτερος κατακτητής του Ισλάμ.

Ο Ταμερλάνος ήταν ένας από τους μεγαλύτερους στρατηλάτες όλων των εποχών. Δημιούργησε μια αυτοκρατορία που εκτεινόταν από την Κίνα  μέχρι τις πύλες της Κωνσταντινούπολης. Χρησιμοποίησε τη θρησκεία σαν εργαλείο, προβάλλοντας τις επιτάξεις του Προφήτη Μωάμεθ σαν δικαιολογία για τις συνεχείς κατακτήσεις του. επέβαλλε τον βίαιο εξισλαμισμό των λαών που κατέκτησε

Το τέμενος δεν είναι απλός ναός. Ιστορικά, πρόκειται για πολεοδομική παρέμβαση με πολιτική σκοπιμότητα. Αποκομμένο (με την ονομασία να προέρχεται από το ρήμα ‘τέμνω’- κόβω) το εν λόγω οικοδόμημα εξαιρείται από τον πολεοδομικό ιστό και επανατοποθετείται σε θέση υψίστης προβολής . Ο περιβάλλον χώρος έχει ελευθερωθεί από τα κτίσματα ούτως ώστε να δημιουργηθούν αποστάσεις με την κατασκευή ένός πάρκου ή ενός μεγάλου ελεύθερου χώρου  που να το κάνουν να ξεχωρίζει. 

Σε αντίθεση με άλλα μνημειώδη κατασκευάσματα όπως το Εμπάιρ Στέητ ή τον Πύργος του Άιφελ που κτίστηκαν για να συμβολίσουν την υπεροχή της και τη δόξα  των πόλεων που τα φιλοξενούν , το τέμενος έχει και έναν  θρησκευτικό χαρακτήρα . Ενώνει  δυο κόσμους: τον γήινο με τον διαθέσιμο πλούτο και τον ουράνιο που παραπέμπει στην  αιωνιότητα

Ως  εργαλείο προπαγάνδας το τέμενος οφείλει να δημιουργεί δέος στους περαστικούς και αίσθηση  περηφάνιας για την υπεροχή της δικής τους κουλτούρας.  Πρόκειται για προϊόν και σύμβολο  αυτοκρατοριών, εν ολίγοις για μεγάλα έθνη που έχουν εξαπλώσει την επιρροή τους πάνω σε άλλα έθνη.

Η δημιουργία Ισλαμικού τεμένους σε μια πόλη που καταρρέει υπό το βάρος της οικονομικής κρίσης δεν έχει καμία λογική. Μοναδική κινητήριος δύναμη για μια τέτοια κίνηση είναι ο   Ισλαμικός επεκτατισμός. Την τελευταία φορά που η Αθήνα διοικούσε μια αυτοκρατορία ήταν πριν από 2500 χρόνια με αποτέλεσμα την δημιουργία ενός τεμένους, της Ακρόπολης.

Ως φαίνεται αυτό  δεν ήταν αρκετό….!

* Ο Μιχάλης Μουσσού είναι Κοινοτικός Σύμβουλος της Α’ Δημοτικής Κοινότητας του Δήμου Αθηναίων και Πρόεδρος του Πολιτιστικού και Εξωρραϊστικού Συλλόγου “Ο Λυκαβηττός”. Αρθρογραφεί στην Huffington Post για ελληνικά θέματα μείζονος σημασίας και δραστηριοποιείται στον τομέα της αγοράς ακινήτων.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα