ΣτΕ: Να φορολογηθούν τα εισοδήματα του Μιχ. Χατζηγιάννη

ΣτΕ: Να φορολογηθούν τα εισοδήματα του Μιχ. Χατζηγιάννη
ΣΥΝΑΥΛΙΑ ΤΟΥ ΜΙΧΑΛΗ ΧΑΤΖΗΓΙΑΝΝΗ ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΒΡΑΧΩΝ (ΚΑΤΩΜΕΡΗΣ ΚΩΣΤΑΣ/EUROKINISSI) Eurokinissi

Η απόφαση αφορά στην προσφυγή του Μιχάλη Χατζηγιάννη για εμβάσματα που είχε στείλει στην Κύπρο την διετία 2010-2011. Τι σημαίνει αυτό για παρόμοιες περιπτώσεις

Πράσινο φως στη φορολόγηση εισοδημάτων  και εμβασμάτων εξωτερικού  πριν την 30.9.2010 αποφάσισε η 7μελής σύνθεσης του Β΄ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας, με αφορμή τη δικαστική διένεξη του τραγουδιστή Μιχάλη Χατζηγιάννη.

Στην υπ’ αριθμ.  884/2016 απόφαση κρίνεται συνταγματική και σύμφωνη με   αρχή της ασφάλειας δικαίου η φορολόγηση εισοδημάτων  και εμβασμάτων  εξωτερικού  πριν την 30.9.2010 ημέρα εφαρμογής του νόμου  3888/2010 και τα εισοδήματα αυτά, αλλά και τα εμβάσματα του εξωτερικού,  φορολογούνται ως  εισοδήματα από ελευθέρια επαγγέλματα.

Στο ΣτΕ είχε προσφύγει ο τραγουδιστής Μιχάλης Χατζηγιάννης για τα εμβάσματα που είχε στείλει στην Κύπρο την διετία 2010-2011 και για τα οποία του επιβλήθηκε κύριος και πρόσθετος φόρος λόγω ανακριβών δηλώσεων.

“Η καταστολή της φοροδιαφυγής (και, ιδίως, της μεγάλης από απόψεως ποσού), μέσω της διαπίστωσης των οικείων παραβάσεων και της επιβολής από τη διοίκηση των αντίστοιχων διαφυγόντων φόρων, καθώς και των προβλεπόμενων στο νόμο διοικητικών κυρώσεων, συνιστά, κατά το Σύνταγμα (άρθρο 4 παρ. 5 και άρθρο 106 παρ. 1 και 2 ), επιτακτικό σκοπό δημοσίου συμφέροντος” αναφέρουν οι Σύμβουλοι της Επικρατείας και προσθέτουν: “Η τέλεση φορολογικής παράβασης, όπως η επίδικη που συνίσταται στην παράλειψη δήλωσης φορολογητέου εισοδήματος, και, περαιτέρω, η ύπαρξη αντίστοιχης φορολογητέας ύλης μπορεί να προκύπτει, κατά την αιτιολογημένη κρίση της αρμόδιας φορολογικής αρχής, όχι μόνο με βάση άμεσες αποδείξεις, αλλά και από έμμεσες αποδείξεις (άλλως, “τεκμήρια”), ήτοι από αντικειμενικές και συγκλίνουσες ενδείξεις οι οποίες, συνολικά θεωρούμενες και ελλείψει άλλης εύλογης και αρκούντως τεκμηριωμένης, ενόψει των συνθηκών, εξήγησης, που ευλόγως αναμένεται από τον φορολογούμενο, είναι ικανές να προσδώσουν στέρεη πραγματική βάση στο συμπέρασμα περί διάπραξης της αποδιδόμενης παράβασης. Τούτο δεν συνιστά αντιστροφή του βάρους απόδειξης, αλλά κανόνα που αφορά στη φύση και στον τρόπο εκτίμησης των αποδεικτικών στοιχείων”.

Σε άλλο σημείο της δικαστική απόφασης αναφέρεται ότι «η   μεταφορά (με έμβασμα) χρηματικού ποσού από τραπεζικό λογαριασμό του φορολογούμενου, στον οποίο δεν υπάρχει συνδικαιούχος, σε άλλο τραπεζικό λογαριασμό του ίδιου προσώπου δεν ενέχει προσαύξηση της περιουσίας του».

Αναφέρεται δε πως, το ποσό τραπεζικού λογαριασμού που τροφοδότησε έμβασμα και λογίζεται ως φορολογητέο εισόδημα από ελευθέριο επάγγελμα του δικαιούχου του λογαριασμού φορολογείται ως εισόδημα της διαχειριστικής περιόδου κατά την οποία προκύπτει ότι εισήχθη το ποσό αυτό στην περιουσία του δικαιούχου του λογαριασμού, η δε μεταφορά (με έμβασμα) χρηματικού ποσού από τραπεζικό λογαριασμό του φορολογούμενου, στον οποίο δεν υπάρχει συνδικαιούχος, σε άλλο τραπεζικό λογαριασμό του ίδιου προσώπου δεν ενέχει προσαύξηση της περιουσίας του. Συνεπώς, κρίσιμος είναι, κατ’ αρχήν, όχι ο χρόνος διενέργειας του εμβάσματος, με αφορμή το οποίο έγινε ο έλεγχος και διαπιστώθηκε η περιουσιακή προσαύξηση, αλλά είτε ο χρόνος της κατάθεσης του επίμαχου ποσού (ή, σε περίπτωση τμηματικής κατάθεσής του, ο χρόνος που κατατέθηκε καθένα από τα τμήματά του) στον τραπεζικό λογαριασμό του δικαιούχου, μέσω του οποίου έγινε το έμβασμα, είτε ο προγενέστερος αυτού χρόνος κατά τον οποίο προκύπτει ότι επήλθε η αντίστοιχη προσαύξηση της περιουσίας του.

Πάντως, η  απόφαση του ΣτΕ δεν είναι   τελεσίδικη για τον Μιχ. Χατζηγιάννη, καθώς οι σύμβουλοι Επικρατείας παρέπεμψαν και πάλι την υπόθεση στο Διοικητικό Εφετείο Αθηνών για να την εξετάσει και να εκδώσει νέα απόφαση.

Υπενθυμίζεται ότι το 2014 με εντολή του γενικού γραμματέα Εσόδων του υπουργείου Οικονομικών ο    κ. Χατζηγιάννης μπήκε στο μικροσκόπιο του Κέντρου Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου και διενεργήθηκε έλεγχος για τα έτη 2009 έως και 2011. Σύμφωνα με τους ελεγκτές, τα ποσά των εμβασμάτων του 2010 και του 2011 δεν καλύπτονται από τα εισοδήματα που είχαν  φορολογηθεί και αποφάνθηκαν ότι πρέπει να φορολογηθούν ως εισόδημα από υπηρεσίες ελευθερίων επαγγελμάτων.

Κατόπιν αυτών, προσδιορίστηκε ο φόρος εισοδήματος των   ετών 2011 και 2012, σύμφωνα με τον οποίο το συνολικό εισόδημα από ελευθέρια επαγγέλματα ανήλθε σε 4.440.828,92 και 443.303,38 ευρώ αντίστοιχα.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα