Στη Βουλή το νομοσχέδιο για τον ΟΑΣΘ

Λεωφορείο του ΟΑΣΘ
Λεωφορείο του ΟΑΣΘ KONSTANTINOS TSAKALIDIS / SOOC

Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την αναδιάρθρωση των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης

Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την αναδιάρθρωση των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης που ιδρύει δυο νέους συγκοινωνιακούς φορείς κατά τα πρότυπα των Αστικών Συγκοινωνιών της πρωτεύουσας.

Με το νομοσχέδιο καταργείται το υφιστάμενο "Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης" (ΣΑΣΘ), εξαγοράζεται και τίθεται σε εκκαθάριση ο "Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης ΑΕ "(ΟΑΣΘ ΑΕ) και συστήνεται κατά τα πρότυπα λειτουργίας του ΟΑΣΑ και των θυγατρικών του εταιριών.

Ο φορέας λειτουργίας

Οι Α.ΣΥ.Θ. θα είναι ο Φορέας Λειτουργίας και αναλαμβάνει το έργο της λειτουργία των λεωφορείων και στη συνέχεια και του μετρό και ξεκινά τη λειτουργία του μόλις διαπιστώσουν τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΣΕΘ και του ΟΑΣΘ ότι έχει την κατάλληλη υποδομή. Αυτό, σύμφωνα με όσα είπε ο Χρήστος Σπίρτζης, προβλέπεται να γίνεται το αργότερο στις 3 Δεκεμβρίου του 2019.

Την εποπτεία του νέου φορέα θα έχει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και η εταιρία θα έχει κοινωφελή σκοπό και θα λειτουργεί χάριν του δημόσιου συμφέροντος. Ο νέος οργανισμός θα ελέγχει, εποπτεύει και συντονίζει το συγκοινωνιακό έργο, την εταιρία Α.ΣΥ.Θ. και τον Ο.Α.Σ.Θ για όσο χρόνο εκτελεί το συγκοινωνιακό έργο.

Στις δηλώσεις του για το νομοσχέδιο ο Χρήστος Σπίρτζης αναφέρθηκε εκτενώς στη σημασία που δίνει η κυβέρνηση στις ποιοτικές και αποτελεσματικές δημόσιες μεταφορές. “Για εμάς, οι Αστικές Συγκοινωνίες δεν αποτελούν απλά έναν τομέα μεταφορικού έργου, αλλά έναν τομέα άσκησης κοινωνικής πολιτικής, βελτίωσης της ποιότητας ζωής των πολιτών, της καθημερινότητάς μας και ταυτόχρονα, έναν κρίσιμο τομέα περιβαλλοντικής πολιτικής, έναν τομέα ενταγμένο στο σχέδιο για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας και της δίκαιης ανάπτυξης που υπηρετούμε”.

Ο υπουργός Μεταφορών έκανε λόγο για έναν αγώνα που δίνει η κυβέρνηση “για ποιοτικές κι επαρκείς Αστικές Συγκοινωνίες, για κοινωνική πολιτική μέσα από τις Αστικές Συγκοινωνίες, για την ίδρυση μονάδων κατασκευής σύγχρονων λεωφορείων και παραγωγικών μονάδων στη χώρα μας, απαιτεί συγκεκριμένο σχέδιο και προοδευτικές πολιτικές. Πολιτικές, που σέβονται τον πολίτη, ιδιαίτερα σε εποχές οικονομικής κρίσης σαν κι αυτή που ζούμε. Και βέβαια, σέβονται τον άνεργο, τον αδύναμο”.

Σύμφωνα με τον υπουργό, προηγήθηκε εκτεταμένος διάλογος και διαβούλευση με με όλους τους φορείς της πόλης για τις Αστικές Συγκοινωνίες και λαμβάνοντας υπόψη αυτόν τον διάλογο, αλλά και το δημόσιο συμφέρον, το Ευρωπαϊκό Δίκαιο και το Σχέδιο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης της χώρας, με εντολή του Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, κατατέθηκε το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου.

Το 49% στους ΟΤΑ

Ο μέτοχος της εταιρίας Α.ΣΥ.Θ είναι ο Ο.Σ.Ε.Θ, μπορεί να μεταβιβάσει ως το 49% των μετοχών στους ΟΤΑ της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης. Στα Διοικητικά Συμβούλια των δυο Φορέων, θα συμμετέχουν εκπρόσωποι του Α’ και Β’ βαθμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Στον Ο.Σ.Ε.Θ, στον Εποπτικό Φορέα, θα συμμετάσχει και εκπρόσωπος των Κοινωνικών Φορέων της πόλης και των Επιμελητηρίων.

Σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη, για το μεταβατικό διάστημα ίδρυσης και λειτουργίας του Φορέα Λειτουργίας ελήφθησαν υπ’ όψιν τα αρνητικά φαινόμενα λειτουργίας του ΟΑΣΘ, το Ευρωπαϊκό Δίκαιο και τον Κανονισμό, την υπάρχουσα σύμβαση μεταξύ του ΟΑΣΘ και του Ελληνικού Δημοσίου, οι αδυναμίες καταβολής ακόμη και των δεδουλευμένων των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ, αλλά και οι μεγάλες οφειλές που υπάρχουν στο Δημόσιο και τις Τράπεζες, παρά την επιδότηση εκατοντάδων εκατομμυρίων κάθε χρόνο. Και βέβαια, η διαφύλαξη της απρόσκοπτης και συνεχούς παροχής αστικής συγκοινωνίας στη Θεσσαλονίκη. Έτσι, λύνεται αυτοδικαίως η σύμβαση του Ελληνικού Δημοσίου με τον ΟΑΣΘ, καθώς η ανώτατη διάρκεια ισχύος της σύμβασης του 2001, έχει παρέλθει (προβλέπεται 15ετία), ενώ, σύμφωνα με τον Χρήστο Σπίρτζη, και η παράταση της σύμβασης από το 2008 είναι αόριστη και αντίκειται στις ανωτέρω διατάξεις του Κανονισμού.

Επίσης, μεταβιβάζεται αυτοδικαίως όλη η περιουσία του ΟΑΣΘ στο Ελληνικό Δημόσιο, δυνάμει του άρθρου που προβλέπεται στη σύμβαση της 30/4/2001, οικονομικής συμφωνίας. Η περιουσία παραμένει στην κατοχή του ΟΑΣΘ για τους σκοπούς της προσωρινής ανάθεσης σ’ αυτόν, του συγκοινωνιακού έργου, δηλαδή μέχρι τις 3/12/2019.

Δείτε το νομοσχέδιο:

Στο δημόσιο έπειτα από 60 χρόνια

Σύμφωνα με το άρθρο 106 και το άρθρο 5 του Συντάγματος, ο ΟΑΣΘ αποκτά δημόσιο χαρακτήρα, δηλαδή αποϊδιωτικοποιείται, από ένα κρατικοδίαιτο μονοπώλιο 60 χρόνων. Στο Σχέδιο Νόμου προβλέπονται και ρυθμίζονται οι διαδικασίες αποτίμησης της επιχείρησης και ρυθμίζεται και η διαδικασία εκκαθάρισης του ΟΑΣΘ.

“Έπειτα από 60 χρόνια, ένας από τους χώρους αναπαραγωγής του παλαιοκομματισμού, με το πρόσχημα των Αστικών Συγκοινωνιών, γίνεται ένας δημόσιος φορέας, που θα λειτουργεί με διαφάνεια και θα υπηρετεί το έργο του και όχι άλλα συμφέροντα” υπογράμμισε ο κ. Σπίρτζης και απευθυνόμενος στουα πολίτες της Θεσσαλονίκης και σε όλους τους φορείς της πόλης δεσμεύτηκε ότι η προσπάθεια για καλύτερες και σύγχρονες συγκοινωνίες δεν θα σταματήσει με την κατάθεση και την ψήφιση του νομικού πλαισίου, αλλά θα γίνει και προσπάθεια τυχόν προβλήματα ή καθυστερήσεις που θα προκύψουν από τη μετάβαση στο νέο καθεστώς, ν’ αντιμετωπιστούν δραστικά και να επιλυθούν άμεσα. Κάλεσε, τέλος, τους φορείς της πόλης, την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τα Επιμελητήρια, να στηρίξουν ενεργά τη νέα προσπάθεια, ώστε η Θεσσαλονίκη ν’ αποκτήσει επιτέλους σύγχρονες, αποτελεσματικές, δημόσιες Αστικές Συγκοινωνίες.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: Μέσα Μαζικής Μεταφοράς
ΣΧΕΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ:

Τέλος εποχής για ΟΑΣΘ

SHARE: