Τι θα αλλάξει στα διόδια

Τι θα αλλάξει στα διόδια
Κορυφώνεται η έξοδος των τελευταίων εκδρομέων του καλοκαιριού, με την τροχαία να βρίσκεται επί ποδός στις εθνικές οδούς της χώρας προκειμένου να διευκολύνει την κυκλοφορία. Σάββατο, 12 Αυγούστου 2017 (EUROKINISSI / ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΟΥΓΓΟΣ) eurokinissi

Οι εξαγγελίες του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη, για χιλιομετρική χρέωση διοδίων και για δορυφορικό σύστημα χρέωσης στα επαγγελματικά, πηγαίνουν για εφαρμογή.

Αρκετά θα αλλάξουν στο θέμα των διοδίων στους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους. Ο Χρήστος Σπίρτζης, ήδη εξήγγειλε ότι θα εφαρμοστεί η πιο δίκαιη, χιλιομετρική χρέωση των διοδίων, η οποία ουσιαστικά θα ωφελήσει αυτούς που κάνουν κοντινές διαδρομές, διότι η τιμή της χιλιομετρικής χρέωσης που είναι 6,4 λεπτά του ευρώ τώρα, δεν πρόκειται να αλλάξει. Αυτό που θα αλλάξει, θα είναι για παράδειγμα ότι κάποιος ενώ πλήρωσε διόδια για 50 χιλιόμετρα, μπαίνοντας και βγαίνοντας από ένα αυτοκινητόδρομο, έχοντας διανύσει λιγότερα, θα πληρώνει για αυτά που διανύει.

Τι ισχύει σήμερα

Σήμερα στο θέμα των διοδίων, εκτός της Αττικής Οδού που υπάρχει ενιαία χρέωση σε όλα τα διόδια και που δεν πρόκειται να αλλάξει διότι είναι περιαστικός αυτοκινητόδρομος και έχει άλλη σύμβαση, υπάρχει διαφορετική χρέωση σε κάθε μετωπικό αλλά και πλευρικό σταθμό των υπόλοιπων αυτοκινητοδρόμων (Ολυμπία Οδός, Μωρέας, Ιόνια Οδός, Νέα Οδός, Κεντρική Οδός, Αιγαίου, Γέφυρα Ρίου Αντιρρίου). Κάθε εταιρεία λειτουργίας και διαχείρισης αυτοκινητοδρόμου, έχει σύστημα πληρωμής με ταμείο, ενώ ορισμένες έχουν και αυτόματο σύστημα πληρωμής με κέρματα, δίνοντας και ρέστα.

Πάντως, όλες διαθέτουν τον δικό τους πομποδέκτη, παρέχοντας εκπτώσεις ανάλογα τις διελεύσεις. Σύντομα, αναμένεται να εφαρμοστεί, πιλοτικά, σε ορισμένους σταθμούς και η πληρωμή μέσω πιστωτικής κάρτας. Μέχρι στιγμής, όποιος έχει πομποδέκτη Αττικής Οδού, Ολυμπίας Οδού, Μωρέα, Αιγαίου και Γέφυρας Ρίου Αντιρρίου, μπορεί να τον χρησιμοποιεί για να περάσει από τα ηλεκτρονικά διόδια. Δεν ισχύει το ίδιο και για τους αυτοκινητοδρόμους Ιόνιας Οδού, Νέας Οδού και Κεντρικής Οδού, οι οποίες και αυτές θα ενταχθούν στο λεγόμενο σύστημα διαλειτουργικότητας. Ωστόσο, μπορεί κάποιος με πομποδέκτη μιας εταιρείας να περνά από αυτοκινητοδρόμους που ελέγχει άλλη εταιρεία, όμως δεν θα απολαμβάνει τις εκπτώσεις που δίνει η κάθε εταιρεία στους πελάτες της. Είναι ένα πρόβλημα που δύσκολα θα λυθεί, διότι εμπλέκονται φορολογικά στοιχεία. Εκτός κι αν δοθεί κυβερνητική εντολή, ώστε να ισχύει ένας πομποδέκτης, κοινός για όλους και να περνούν όλες οι χρεώσεις μέσω μιας τράπεζας.

Τι θα ισχύσει

Σύμφωνα με αυτά που δήλωσε ο Χρήστος Σπίρτζης, πρόκειται να ισχύει η χιλιομετρική χρέωση, με την ίδια τιμή, 6,4 λεπτά του ευρώ. Ωστόσο δεν έχει καθοριστεί πως θα γίνει αυτό ακόμα, κάτι που θα ξεκαθαρίσει στη συνάντηση του υπουργού με τα στελέχη των εταιρειών αυτοκινητοδρόμων. Αναμένουμε βέβαια και το θέμα της διαλειτουργικότητας, με τους πομποδέκτες, όπως και την Εγνατία Οδό που κατασκευάζει σταθμούς διοδίων, τι θα ισχύσει και εκεί.

Επίσης, ο υπουργός εξήγγειλε το δορυφορικό σύστημα χρέωσης για όλα τα επαγγελματικά. Στο εξωτερικό (Γερμανία, Πολωνία, Ουγγαρία, Σλοβακία, Βέλγιο, ενώ θα εφαρμοστεί και στη Βουλγαρία), όλα τα επαγγελματικά άνω των 3,5 τόνων, φέρουν GPS που καταγράφει τις διαδρομές που κάνουν, από σημείο σε σημείο, πότε μπήκε και πότε βγήκε από αυτοκινητόδρομο και η χρέωση γίνεται είτε με προπληρωμή, πληρώνοντας από πριν ένα ποσό, είτε με χρέωση πιστωτικής κάρτας. Εάν αυτό συμβεί στην Ελλάδα, όπου πλέον θα υποχρεούνται όλα τα επαγγελματικά να κυκλοφορούν μόνο σε αυτοκινητόδρομο και όχι σε παράπλευρο οδική δίκτυο, τότε θα τοποθετηθούν και κάμερες καταγραφής των κινήσεων κυκλοφορίας των οχημάτων. Εξετάζεται επίσης το γεγονός να υπάρχει και για μεμονωμένες περιπτώσεις δορυφορικές χρεώσεις, για χρήση π.χ. μιας διαδρομής, με προπληρωμένη κάρτα μέσω κινητού τηλεφώνου.

Το σύστημα αυτό, δηλαδή της δορυφορικής χρέωσης, δεν θα εφαρμοστεί στα ΙΧ, τουλάχιστον με τα μέχρι τώρα δεδομένα.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα