Το τέλος του debate για την εύθυνη όσων δεν είχαν αντιολισθητικές αλυσίδες

Οι αντιολισθητικές αλυσίδες δεν είναι ό,τι πιο απλό υπάρχει σε τοποθέτηση. Χρειάζεται εξάσκηση. Και αφαίρεση όταν δεν υπάρχει στρώμα πάγου ή χιονιού στο οδόστρωμα.
Οι αντιολισθητικές αλυσίδες δεν είναι ό,τι πιο απλό υπάρχει σε τοποθέτηση. Χρειάζεται εξάσκηση. Και αφαίρεση όταν δεν υπάρχει στρώμα πάγου ή χιονιού στο οδόστρωμα. ISTOCK

Το 'φταίτε, γιατί δεν βάλατε αντιολισθητικές αλυσίδες' συνεχίζεται για τέταρτη συνεχόμενη ημέρα, όπως ερευνώνται τα αίτια του εγκλωβισμού οδηγών σε κεντρικούς οδικούς άξονες και την Αττική Οδό. Ένας μηχανικός αυτοκινήτων εξηγεί στο NEWS 24/7 ό,τι αφορά τη χρήση αλυσίδων. Bonus: ο τρόπος που θα σωθείτε.

Aπό τη Δευτέρα 24/1 μέχρι σήμερα συνεχίζεται το debate που θέλει την κυβέρνηση να μην έφερε ευθύνη για όσους εγκλωβίστηκαν σε κεντρικές αρτηρίες του λεκανοπεδίου Αττικής και τον πιο σύγχρονο δρόμο της, καθώς οι οδηγοί δεν είχαν βάλει στα ελαστικά τους αντιολισθητικές αλυσίδες -ενώ κινούνταν σε χιονισμένους δρόμους. Χωρίς πρόσφυση. Άρα δεν μπορούσαν να πάνε κάπου.

Η αλήθεια, όπως πάντα, είναι κάπου στη μέση. Προφανώς τίποτα δεν μπορεί να βοηθήσει τους οδηγούς να μην αποκλειστούν, εάν έχει 'διπλώσει' νταλίκα, στο δρόμο στον οποίον κινούνται.

Σε περίπτωση που αναζητήσουμε ποσοστό ευθυνών, προφανώς και το επιτελικό κράτος απέτυχε να κάνει τα στοιχειώδη, ώστε να αποφευχθεί ο όποιος εγκλωβισμός.

Στο Νο1 αυτής της λίστας είναι η προετοιμασία, ώστε να μείνουν ανοιχτοί οι δρόμοι (με ρίψη αλατιού), η επιχείρηση εν ώρα χιονόπτωσης (με εκχιονιστικά) και η επιστροφή των αλατιέρων με το τέλος της χιονοθύελλας, ώστε προλάβουν τη δημιουργία πάγου.

Σε κάθε περίπτωση, επειδή χιόνι θα ξαναπέσει στην Αττική (κλιματική αλλαγή λέγεται), ας έχουμε μια εικόνα του πότε είναι χρήσιμο να βάζουμε αντιολισθητικές αλυσίδες. Όχι μόνο για να μπορούμε να κινούμαστε με ασφάλεια, αλλά και για να μην καταστρέψουμε το αυτοκίνητο μας.

Fact: χώρες που έχουν πάντα χειμώνα και χιόνι, προφανώς και κάνουν όσα διάβασες παραπάνω -σε επίπεδο κρατικής ευθύνης-, ενώ δια νόμου οι οδηγοί πρέπει να αλλάζουν λάστιχα στη συγκεκριμένη εποχή και να χρησιμοποιούν τα χειμερινά. “Είναι τρακτερωτά. Έχουν 'τακούνια' και δίνουν πρόσφυση” εξηγεί στο NEWS 24/7 ο μηχανικός αυτοκινήτων, Ευστράτιος Κοκκινάκης, “στις χώρες όπου οι δρόμοι έχουν στρώση χιονιού ή πάγου για πολλές διαδοχικές ημέρες, έχουν λογική τα χειμερινά λάστιχα. Στην Ελλάδα όπου χιονίζει μια μέρα το χρόνο, δεν έχει ουσιαστικό λόγο αυτό το έξοδο”. Και για αυτό όλοι έχουν all weather ελαστικά. Ή για την ακρίβεια, four season. 

Ο κύριος Κοκκινάκης εξηγεί πως “ένας πολύ καλός οδηγός, που ξέρει το αυτοκίνητο του και τις δυνατότητες του, μπορεί να οδηγήσει χωρίς αντιολισθητικές αλυσίδες, όταν έχει χιόνι στο οδόστρωμα. Εάν όμως, 'πέσει' το όχημα σε πάγο και ο καλύτερος οδηγός θα μείνει ακινητοποιηθεί. Εάν 'ξεκολλήσουν' οι ρόδες, το αυτοκίνητο είναι ακυβέρνητο και το μόνο που μπορεί να κάνει ο οδηγός είναι να περιμένει να πέσει κάπου, για να σταματήσει”.

Η σωστή χρήση των αντιολισθητικών αλυσίδων

Κατ' αρχάς, θα ήθελα να πω ότι τη Δευτέρα όταν υπήρχε χιόνι στο οδόστρωμα, η οδήγηση δεν ήταν όσο επικίνδυνη ήταν την Τετάρτη, οπότε υπήρχε πάγος.

α) Και στις δυο περιπτώσεις, χρειάζονται αλυσίδες: και όταν υπάρχει στρώση χιονιού και όταν υπάρχει στρώση πάγου, στους δρόμους.

β) Μπαίνουν στους κινητήριους τροχούς (αυτούς που 'αναλαμβάνουν' την κίνηση του αυτοκινήτου). Αν το αυτοκίνητο σας είναι εμπροσθοκίνητο, τις βάζουμε μπροστά. Αν είναι οπισθοκίνητο, τις βάζουμε πίσω. Στο τετρακίνητο μπαίνουν και μπροστινούς -για να πετύχουμε τον καλύτερο έλεγχο.

γ) Είναι απαραίτητο να έχουμε αντιολισθητικές αλυσίδες, στις διαστάσεις των ελαστικών μας, να τις βάζουμε τεντωμένες -διαφορετικά, ενδέχεται να καταστρέψουμε το σασί και τα φτερά, καθώς θα χτυπούν πάνω σε αυτά- και να τις βάζουμε σωστά -αλλιώς μπορεί να μπλεχτούν στα κινούμενα στα κινούμενα μέρη -ημιαξόνια- και να προκληθεί ζημιά".

Ας δούμε ένα tutorial

δ) Η ταχύτητα δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 30 χιλιόμετρα την ώρα -διαφορετικά προκαλούμε ζημιές στο αυτοκίνητο”.

Στους δρόμους που έχει πέσει αλάτι και δεν υπάρχει χιόνι ή πάγος, αφαιρούμε τις αλυσίδες “αλλιώς είναι σαν να χτυπάει σε σίδερα το αυτοκίνητο και προκαλεί ζημιές παντού -και στα ελαστικά και στο όχημα και στο δρόμο”.

Κατά την τοποθέτηση, χρειάζεστε ένα ζευγάρι γάντια, ένα φακό και ένα γιλέκο σε φωσφορίζων χρώμα -γιατί ποτέ δεν ξέρετε σε ποια συνθήκη θα πρέπει να βάλετε τις αλυσίδες. Προφανώς τοποθετούμε και το τρίγωνο που είναι χρήσιμο να έχουμε για αυτές τις περιπτώσεις, ενώ ενεργοποιούμε και τα αλάρμ.

Δεν βάζουμε σωστά τις αλυσίδες, χωρίς practice

Πόσοι εκ των πελατών του έχουν αντιολισθητικές αλυσίδες; “Το 10%. Είναι εκείνοι που συνηθίζουν να εκδράμουν στα χιόνια. Όσοι άλλοι τις προμηθεύτηκαν, το έκαναν την τελευταία στιγμή. Τα πρατήρια καυσίμων που ήταν ανοιχτά τη Δευτέρα, έκαναν sold out. Αυτό λέει κάτι. Το θέμα όμως, είναι πως αν δεν σου δείξει κάποιος πώς μπαίνουν σωστά οι αλυσίδες και αν δεν δοκιμάσεις να τις βάλεις μια-δυο φορές, υπό την εποπτεία κάποιου που έχει τις σχετικές γνώσεις, το πιθανότερο είναι ότι δεν θα καταφέρεις να κάνεις σωστά την εφαρμογή με την πρώτη προσπάθεια.

Στα καλά νέα “υπάρχουν τελευταία, στην αγορά αντιολισθητικές αλυσίδες που είναι σαν κουβέρτες και 'αγκαλιάζουν' τον τροχό, οι οποίες μπαίνουν πολύ πιο εύκολα: αφήνεις να κυλήσει η ρόδα για να γίνει το 'αγκάλιασμα', τεντώνεις το σκοινί που υπάρχει ενσωματωμένο και τελειώνεις”. Αυτό μήπως θα θέλατε να προετοιμαστείτε για του χρόνου και να μην έχετε ανάγκη κανέναν. Εξυπακούεται πως οι αλυσίδες δεν είναι το άπαν. Χρειάζεται να φροντίζετε το αυτοκίνητο σας (να κάνετε ένα σέρβις το χρόνο), ώστε να είστε σίγουροι για την καλή του λειτουργία.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: χιόνια
SHARE:

24Media Network