Έρευνα απενοχοποίησε την προσθήκη γάλατος στον καφέ – Βάλτε όσο θέλετε

Ο καφές προσφέρει πολλά οφέλη στην υγεία, στα έως 3 φλιτζάνια την ημέρα. iStock

Πώς πίνετε τον καφέ σας; Με γάλα ή χωρίς; Αν βάζετε γάλα, σας έχουμε ευχάριστα νέα: έχετε πρόχειρο ένα αντιφλεγμονώδες.

Η προσθήκη γάλα στον καφέ έχει ‘ενοχοποιηθεί’ από το 2015, όταν μελέτες ενημέρωσαν πως όταν το γάλα αναμιχθεί με την καφεΐνη, αυξάνεται η απέκκριση ασβεστίου από τα ούρα.

Ως εκ τούτου, αυξάνεται η ποσότητα ασβεστίου που αποβάλλει ο οργανισμός και αυτή που συσσωρεύεται στο έντερο. Για αυτό και αισθανόμαστε ένα βάρος στο στομάχι.

Νέα έρευνα απενοχοποιεί πλήρως αυτήν τη συνήθεια.

Ναι, μπορείτε να βάλετε όσο γάλα θέλετε στον καφέ σας. Θα σας κάνει πολύ καλό.

Όπως επισημαίνεται στη δημοσίευση έρευνας που έκανε το University of Copenhagen, η προσθήκη γάλακτος στον καφέ μπορεί να έχει αντιφλεγμονώδη δράση.

Πώς γίνεται αυτό;

Χάριν του συνδυασμού πρωτεϊνών και αντιοξειδωτικών, ιδιαίτερα πολυφαινολών, που πιστεύεται ότι διπλασιάζει τις αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες στα κύτταρα του ανοσοποιητικού.

Για την ιστορία, φλεγμονή είναι η αντίδραση ιστών, σε κάποια βλάβη, με την έκριση διάφορων ουσιών.

Ο λόγος της ύπαρξης της είναι να απομακρύνει τον παθογόνο παράγοντα και να ‘φτιάξει’ τη βλάβη. Τα αντιφλεγμονώδη φάρμακα είναι τα όπλα μας, στη μείωση του πόνου, των φλεγμονών και του πυρετού, ενώ αποτρέπουν τους θρόμβους στο αίμα.

Φυσικά αντιφλεγμονώδη είναι -μεταξύ άλλων- τα ωμέγα 3 λιπαρά, ο κουρκουμάς και η βρομελίνη που υπάρχει στον ανανά.

Τι είναι οι πολυφαινόλες

Οι πολυφαινόλες είναι ομάδα φυσικών αντιοξειδωτικών, τα οποία είναι ευεργετικά για τον άνθρωπο. Μεταξύ άλλων, αποτρέπουν και καθυστερούν “την οξείδωση υγιών χημικών ουσιών και οργάνων στο σώμα μας, προστατεύοντάς το από ζημιά ή καταστροφή” όπως αναφέρει το δελτίο Τύπου για τη μελέτη.

Στο πλαίσιο της εργασίας τους, ερευνητές στο Τμήμα Επιστήμης Τροφίμων, σε συνεργασία με ερευνητές από το Τμήμα Κτηνιατρικών και Ζωικών Επιστημών του πανεπιστημίου της Κοπεγχάγης εξέτασαν πώς αντιδρούν οι πολυφαινόλες, όταν συνδυάζονται με αμινοξέα -μόρια που σχηματίζουν πρωτεΐνες.

“Στη μελέτη, δείχνουμε ότι καθώς μια πολυφαινόλη αντιδρά με ένα αμινοξύ, ενισχύεται η ανασταλτική της δράση στη φλεγμονή στα κύτταρα του ανοσοποιητικού.

Ως εκ τούτου, μπορεί κάποιος να σκεφτεί ότι αυτό το κοκτέιλ θα μπορούσε επίσης να έχει ευεργετική επίδραση στη φλεγμονή στους ανθρώπους”.

Οι δοκιμές έγιναν σε ζώα. Τώρα θα περάσουν στους ανθρώπους.

Ποια άλλα προϊόντα που καταναλώνουμε γίνονται αντιφλεγμονώδη χάριν των πολυφαινόλων

Είχε ήδη ανακαλυφθεί πως οι πολυφαινόλες συνδέονται με πρωτεΐνες σε προϊόντα κρέατος, το γάλα και την μπύρα, πριν οι ερευνητές από το εκπαιδευτικό ίδρυμα της Κοπεγχάγης μελετήσουν αν συνδέονται μεταξύ τους και σε ένα ρόφημα καφέ με γάλα.

Διαπίστωσαν ότι οι κόκκοι καφέ περιέχουν πολυφαινόλες και το γάλα είναι πλούσιο σε πρωτεΐνες.

“Τα ευρήματα μας δείχνουν ότι η αντίδραση μεταξύ πολυφαινολών και πρωτεϊνών συμβαίνει επίσης σε ορισμένα από τα ροφήματα καφέ με γάλα που μελετήσαμε.

Στην πραγματικότητα, η αντίδραση συμβαίνει τόσο γρήγορα που είναι δύσκολο να αποφευχθεί σε οποιοδήποτε από τα τρόφιμα που έχουμε μελετήσει μέχρι τώρα.

“Μπορώ να φανταστώ ότι κάτι παρόμοιο συμβαίνει, για παράδειγμα, σε ένα πιάτο κρέας με λαχανικά ή ένα smoothie, αν φροντίσετε να προσθέσετε κάποια πρωτεΐνη όπως γάλα ή γιαούρτι”.

Οι ερευνητές διερευνούν επί του παρόντος πώς να προσθέσουν τη σωστή ποσότητα πολυφαινολών στα τρόφιμα, για να επιτύχουν την καλύτερη ποιότητα.

“Επειδή οι άνθρωποι δεν απορροφούν τόση πολυφαινόλη, πολλοί ερευνητές μελετούν πώς να την περιλάβουν σε πρωτεϊνικές δομές, οι οποίες θα βελτιώνουν την απορρόφησή τους στο σώμα. Αυτή η στρατηγική έχει το πρόσθετο πλεονέκτημα ότι ενισχύει τις αντιφλεγμονώδεις τους επιδράσεις”.