Γιατί ο Ερντογάν έχει κηρύξει πόλεμο στα social media;

default image

Ο Ταγίπ Ερντογάν, οι απαγορεύσεις και τα παιχνίδια εξουσία στο διαδίκτυο. Η Μαρία Καρχιλάκη, γράφει για τις εξελίξεις στην Τουρκία

Της Μαρίας Καρχιλάκη

Tην Κυριακή 30 Μαρτίου η Τουρκία έχει δημοτικές εκλογές. Το κόμμα του Ταγίπ Ερντογάν, το ΑΚΡ, θα πάει πολύ καλά, σύμφωνα με τις σφυγμομετρήσεις. Την προεκλογική εκστρατεία την “έτρεξε” ο ίδιος προσωπικά μέχρις εκεί που δεν πήγαινε άλλο. Κυριολεκτικά! Μόνο όταν παραμορφώθηκε η φωνή του σε σημείο που να βγαίνει πια με δυσκολία ανακοίνωσε ότι σταματάει τις συγκεντρώσεις.

Κατά τη διάρκεια της καμπάνιας, αποκαλύψεις για λογής – λογής σκάνδαλα με πρωταγωνιστές τον ίδιο, μέλη της οικογένειάς του, στενούς του συνεργάτες και προβεβλημένα στελέχη της κυβέρνησης του έσκαγαν η μία μετά την άλλη. Εκείνος αντιδρώντας (;) κήρυξε τον πόλεμο πρώτα στο twitter κι χθες (27 Μαρτίου 2014) στο YouTube.

Λογικά, θ’ ακολουθήσουν το facebook, το Instagram, το WhatsApp…

Γιατί, άραγε, αντιδρά μ’ αυτόν τον τρόπο; Για να τα φιμώσει, όπως γράφεται κι υποστηρίζεται ευρέως; Αγνοεί, δηλαδή, αυτό που ξέρουν απαξάπαντες, ότι στα social media δεν μπορείς να κλείσεις το στόμα; Ότι δεν καταλαβαίνουν από απαγορεύσεις;

Η απάντηση, λοιπόν, ανήκει στην τουρκάλα, Zeynep Tufeksi, επίκουρη καθηγήτρια στο πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας, “γκουρού” των  social media, την οποία, διαβάζουν μετά μανίας στο σάιτ της, το technosociology.org, κι ακολουθούν στο twitter όλοι όσοι αναζητούν διεισδυτική ματιά κι ερμηνεία των όσων συμβαίνουν στην Τουρκία.

Η Tufeksi υποστηρίζει ότι αυτό που θέλει ο Ερντογάν είναι να δαιμονοποιήσει τα social media. Αυτή είναι η στρατηγική του. Να τα εμφανίσει ως απειλή προς τη συνοχή της οικογένειας αλλά και της ίδιας της κοινωνίας. Το κάνει, δε, μ’ έναν αριστοτεχνικό τρόπο∙ πατώντας σε υποθέσεις ανθρώπων που διασύρθηκαν άδικα από τα social media -με έμφαση, μάλιστα, στην περίπτωση μιας γυναίκας από τη Σαμψούντα που κάποιος/α άνοιξε λογαριασμό στ’ όνομά της στο twitter, υποδυόταν πως ήταν εκείνη κι ανέβαζε -δικό της, υποτίθεται- πορνογραφικό υλικό. Η γυναίκα πήγε στα δικαστήρια, δικαιώθηκε, όμως το twitter καθυστέρησε να μπλοκάρει τον ψεύτικο λογαριασμό. Για την ακρίβεια το έκανε αφού ο Ερντογάν είχε διατάξει την απαγόρευσή του κι είχε μάλιστα φροντίσει να το διαλαλήσει σε μεγάλη προεκλογική συγκέντρωση στην Κωνσταντινούπολη λέγοντας: “το δικαστήριο είχε βγάλει απόφαση…αλλά το twitter δεν έδωσε δεκάρα…και μετά ήρθαν οι άνθρωποι σ’ εμένα…κι εγώ είπα, θα λύσουμε το πρόβλημα μόνοι μας“.

Κι απαγόρευσε το twitter! Κι από κοντά όλα τα φιλοκυβερνητικά ΜΜΕ να επαινούν τον Ερντογάν που έσωσε τη γυναίκα και την τιμή της κι όρθωσε ανάστημα απέναντι σ’ αυτές τις ξένες εταιρείες που δεν υπακούν στις αποφάσεις των τουρκικών δικαστηρίων παρά μόνον σ΄εκείνες των αμερικανικών και των ευρωπαϊκών.

Η Tufeksi υπενθυμίζει ότι ο Ερντογάν είχε ακολουθήσει πανομοιότυπη στρατηγική το περασμένο καλοκαίρι όταν είχαν ξεσπάσει στην Τουρκία οι μεγάλες αντικυβερνητικές διαδηλώσεις με αφορμή την ανοικοδόμηση ενός εμπορικού κέντρου στο πάρκο Γκεζί της Πόλης. Τα φιλοκυβερνητικά ΜΜΕ μιλούσαν για διαδηλωτές που έκαναν όργια με αλκοόλ μέσα στα τζαμιά και χτυπούσαν γυναίκες με μαντήλα ακόμη κι όταν κρατούσαν τα μωρά τους αγκαλιά. Παρότι αυτά τα ρεπορτάζ αποδείχτηκαν ψευδή, πολύς κόσμος επηρεάστηκε κι αποστασιοποιήθηκε ενώ ο Ερντογάν για καιρό τα αναπαρήγαγε στις ομιλίες του.

Κοντολογίς: ο Ερντογάν πετυχαίνει να εμφανίσει τα social media ως κάτι απ’ το οποίο “βγαίνουν” μόνο άσχημα πράγματα τα οποία, επιπροσθέτως, απειλούν και θέτουν σε κίνδυνο πράγματα ιερά όπως η οικογένεια και η ενότητα. Πετυχαίνει, επίσης, να το περάσει αυτό στη συντηρητική, βαθιά θρησκευόμενη, εκλογική του βάση∙ στους ψηφοφόρους του. Σ’ εκείνους και την ψήφο τους, άλλωστε, στοχεύει: να εξακολουθήσουν, δηλαδή, οι ψηφοφόροι του να τον ψηφίζουν.

Εννοείται πως οι ψηφοφόροι του θα βλέπουν και θ’ ακούν τα περί σκανδάλων διαφθοράς του ιδίου, της οικογένειας και των συνεργατών του. Καθώς όμως η πηγή δημοσιοποίησης των σκανδάλων που τον αφορούν θα είναι η ίδια μ’ εκείνη που εμφανίζει ως πορνοστάρ μια αθώα νοικοκυρά απ΄τη Σαμσούντα, οι ψηφοφόροι του θάχουν κάθε λόγο να μην επηρεάζονται, να μην τα πιστεύουν, να μην εντάσσουν τα social media στη ζωή και την καθημερινότητά τους.

Συνοψίζοντας, λοιπόν, ο πόλεμος που έχει κηρύξει ο Ερντογάν στα social media δεν είναι για να τα φιμώσει αλλά για να “κατακτήσει” την καρδιά και το μυαλό των οπαδών του και να τους πείσει ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι κάτι βρώμικο κι ανεξέλεγκτο απ’ το οποίο ουδέν καλόν απορρέει…

Διαβάστε ακόμη στο Karchilaki.com

Τ’ αδέλφια που έζησαν όλη τους τη ζωή, στο σπίτι που γεννήθηκαν

Η Κριμαία, τα σενάρια & η Ρωσο-Γερμανική Ευρώπη

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα