(ΜΗΝ) ΜΜΕ

Εφημερίδες
Εφημερίδες EUROKINISSI

Με στόχο τη στήριξη και ανάπτυξη του έντυπου Τύπου, καταρτίστηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση πρόγραμμα ενίσχυσης των εφημερίδων πανελλαδικής κυκλοφορίας, το οποίο υπογράφεται από τον πρώην αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Γιώργο Χουλιαράκη και τον πρώην υφυπουργό Ψηφιακής Πολιτικής Λευτέρη Κρέτσο.

«Είναι απαραίτητη η στήριξη και ανάπτυξη των εφημερίδων πανελλήνιας κυκλοφορίας, που αποτελούν πυλώνα της δημοκρατίας, της πολυφωνίας, του πολιτισμού και της ποιότητας του δημοσίου διαλόγου» σημειώνεται στην Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ 2355, 18/6/2019).

Το πρόγραμμα προβλέπει ενίσχυση για τον Αθηναϊκό Τύπο συνολικού ύψους 6 εκατομμυρίων ευρώ από τον κρατικό προϋπολογισμό, εντός του 2019, ενώ η συνολική ενίσχυση σε κάθε επιχείρηση Τύπου δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 200.000 ευρώ. Οι επιχειρήσεις που επιθυμούν να υπαχθούν στις ενισχύσεις οφείλουν να υποβάλουν αίτηση στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης - Επικοινωνίας εντός προθεσμίας εξήντα ημερών, δηλαδή από τις 22 Ιουλίου έως τις 22 Σεπτεμβρίου.

Το ποσό της ενίσχυσης κάθε επιχείρησης Τύπου εξαρτάται από τον αριθμό των εργαζομένων πλήρους απασχόλησης που απασχολεί και από τον αριθμό των επιχειρήσεων που έχουν εκδηλώσει σχετικό ενδιαφέρον. Προσδιορίζεται δε από τη ΓΓΕΕ. Η υπαγωγή των επιχειρήσεων στο πρόγραμμα ενίσχυσης γίνεται με απόφαση των υπουργών Ψηφιακής Πολιτικής και Οικονομικών.

Οι προϋποθέσεις υπαγωγής στο πρόγραμμα ενίσχυσης


1. Να κυκλοφορούν δύο χρόνια.

2. Να περιέχουν πρωτότυπη ύλη και όχι αναπαραγωγή περιεχομένου.

3. Η ύλη τους να μην θίγει τον σεβασμό της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, να μην εισάγει η προάγει διακρίσεις βάσει φύλου, φυλετικής ή εθνοτικής καταγωγής, εθνικότητας, θρησκείας ή πεποιθήσεων, αναπηρίας, ηλικίας ή σεξουαλικού προσανατολισμού.

4. Να περιέχουν ποικίλη ύλη: πολιτικές, αθλητικές, πολιτιστικές και οικονομικές ειδήσεις.

5. Οι αγγελίες και οι διαφημιστικές καταχωρίσεις να μην υπερβαίνουν το 30% της ύλης της εφημερίδας.

6. Ο ιδιοκτήτης, ο εκδότης και ο διευθυντής της εφημερίδας να μην έχει καταδικαστεί με αμετάκλητη δικαστική απόφαση για κακούργημα και σε οποιαδήποτε ποινή για κλοπή, υπεξαίρεση, απειλή, εκβίαση, πλαστογραφία, δωροδοκία, για παραβίαση του νόμου περί πνευματικών δικαιωμάτων, για οποιοδήποτε έγκλημα κατά της γενετήσιας ελευθερίας ή της οικονομικής εκμετάλλευσης της γενετήσιας ζωής, για παράβαση του νόμου περί εργοδοτικών εισφορών, καθώς και σε οποιαδήποτε ποινή για κάθε οικονομικό και ηλεκτρονικό έγκλημα. Στις Α.Ε., ΕΠΕ κ.λπ. το ίδιο ισχύει για τον πρόεδρο, τον διευθύνοντα και τα μέλη του Δ.Σ.

7. Να μην διανέμονται δωρεάν.

8. Να είναι φορολογικά και ασφαλιστικά ενήμερες ή να έχουν ρυθμισμένες οφειλές.

9. Να μην έχουν οφειλές προς τους εργαζόμενους από εργατικές απαιτήσεις (δεδουλευμένες αποδοχές, επιδόματα εορτών αδείας) κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης υπαγωγής.

Αναλυτικά το σχετικό ΦΕΚ:

Page: /


Η διάταξη δεν μπορεί να τύχει εφαρμογής

Η Ένωση Ιδιοκτητών Ημερησίων Εφημερίδων Αθηνών, ΕΙΗΕΑ, όταν με ανακοίνωσή της υποστηρίζει ότι «η διάταξη, όπως έχει διατυπωθεί και με τους όρους και προϋποθέσεις ένταξης που περιλαμβάνει, δεν μπορεί να τύχει εφαρμογής» και αυτό διότι πολλές εφημερίδες δεν πληρούν τις προϋποθέσεις.

Η ΕΙΗΕΑ, παρότι χαιρετίζει την κυβερνητική πρωτοβουλία, φτάνει παρά ταύτα να διερωτάται «εάν η συγκεκριμένη Κοινή Υπουργική Απόφαση συνετάγη με ειλικρινή πρόθεση για στήριξη της έντυπης ενημέρωσης και ενίσχυση των φορέων της».

Η ανακοίνωση της ΕΙΗΕΑ:

"Η ΕΙΗΕΑ χαιρετίζει το γεγονός ότι επί τέλους αποτυπώνεται σε νομοθετική διάταξη η εκ μέρους της Πολιτείας αναγνώριση της ανάγκης στήριξης της έντυπης ενημέρωσης που αποτελούσε άλλωστε και πάγιο αίτημα διεκδίκησης.

Επισημαίνουμε όμως ότι η διάταξη, όπως έχει διατυπωθεί και με τους όρους και προϋποθέσεις ένταξης που περιλαμβάνει, δεν μπορεί να τύχει εφαρμογής. Τα μέλη της ΕΙΗΕΑ, η οποία αποτελεί και το μοναδικό και αποκλειστικό συλλογικό όργανο εκδοτών εφημερίδων, δεν συγκεντρώνουν τα προαπαιτούμενα κριτήρια. Συνεπώς γεννάται η απορία εάν η συγκεριμένη κοινή υπουργική απόφαση συνετάγη με ειλικρινή πρόθεση για στήριξη της έντυπης ενημέρωσης και ενίσχυση των φορέων της. Eπίσης είναι άξιο απορίας γιατί τα «προαπαιτούμενα» διαφέρουν σημαντικά επί τα χείρω σε σχέση με την αντίστοιχη στήριξη του περιφερειακού τύπου.

Τέλος, θέλουμε να επισημάνουμε ότι τα κριτήρια επιλογής για την ένταξη των προς ενίσχυση πανελλαδικών εφημερίδων, οπως αυτά έχουν διατυπωθεί και θα τύχουν αξιολόγησης, θα μπορούσαν υπό προυποθέσεις να λειτουργήσουν ως νομοθετημένο εργαλείο παρέμβασης σε θέματα ελευθερίας του Τύπου που παραδίδεται στα χέρια του εκάστοτε αρμόδιου Υπουργού" αναφέρεται σε ανακοίνωση που εκδόθηκε στις 20 Ιουνίου.

Ελεύθερη πτώση στις πωλήσεις

Μείωση 5,9% στις συνολικές πωλήσεις εφημερίδων και 9,4% στις συνολικές πωλήσεις περιοδικών καταγράφει η Έρευνα Ημερήσιου και Περιοδικού Τύπου της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής για το 2018.

(ΜΗΝ) ΜΜΕ
ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ειδικότερα, όπως ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ:

Κατά το έτος 2018, σε σχέση με το έτος 2017, παρατηρείται μείωση κατά 5,9% στις συνολικές πωλήσεις εφημερίδων, καθώς και στις επιμέρους κατηγορίες αυτών με εξαίρεση την υποκατηγορία των ημερησίων πολιτικών εφημερίδων όπου παρουσιάζεται αύξηση κατά 2,0% και τις οικονομικές εφημερίδες με αύξηση 6,3%.

Κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2017 με το έτος 2016, παρατηρείται μείωση κατά 19,6% στις συνολικές πωλήσεις εφημερίδων, καθώς και σε όλες τις επιμέρους κατηγορίες αυτών.

Κατά το έτος 2018, οι Ξενόγλωσσες εφημερίδες δεν εμφάνισαν κυκλοφορία επειδή έχει παύσει η έκδοσή τους, όπως είχε ήδη παρατηρηθεί από το έτος 2016.

Κατά το έτος 2018, σε σχέση με το έτος 2017, παρατηρείται μείωση κατά 9,4% στις συνολικές πωλήσεις περιοδικών καθώς και σε όλες τις επιμέρους κατηγορίες αυτών, εκτός των Παιδικών περιοδικών όπου παρατηρείται αύξηση κατά 66,3%.

Κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2017 σε σχέση με το 2016, παρατηρείται μείωση κατά 15,4% στις συνολικές πωλήσεις Περιοδικών καθώς και σε όλες τις επιμέρους κατηγορίες αυτών με εξαίρεση τα Μουσικά περιοδικά (αύξηση 6,7%).

Ειδικότερα οι σημαντικότερες μειώσεις παρατηρούνται: α) Στις πωλήσεις Τηλεοπτικών περιοδικών (2018/2017: 12,1% και 2017/2016: 12%) β) Στις πωλήσεις περιοδικών Ποικίλης ύλης (2018/2017: 18,2% και 2017/2016: 18,8%).

(ΜΗΝ) ΜΜΕ
(ΜΗΝ) ΜΜΕ
SHARE: