Αγορά: SOS για να επιβιώσουν οι επιχειρήσεις και να κρατηθούν θέσεις εργασίας

Αγορά: SOS για να επιβιώσουν οι επιχειρήσεις και να κρατηθούν θέσεις εργασίας
Κατάστημα εστίασης EUROKINISSI

Στην εστίαση τα τελευταία δύο χρόνια έχουν απολεσθεί 40.000 θέσεις εργασίας. Κώδωνας κινδύνου για εργαζόμενους κι επιχειρήσεις σε σχέση με τα νέα μέτρα ανάσχεσης της πανδημίας.

Άμεσες δράσεις γιατί στήριξη των επιχειρήσεων ζητούν φορείς της αγοράς μετά την έναρξης, χτες, εφαρμογής των μέτρων για την ανάσχεση της πανδημίας. Μάλιστα επισημαίνουν ότι, ναι μεν είναι θετική η προώθηση του μέτρου των αναστολών και της παράτασης της ΣΥΝ- ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ωστόσο δεν αρκούν. Θέτουν δε επί τάπητος συγκεκριμένες προτάσεις και ζητούν να αρχίσει και πάλι η διαδικασία της Επιστρεπτέας Προκαταβολής ή και να εξεταστεί το ενδεχόμενο να μη ζητηθούν πίσω τα ποσά που δόθηκαν σε προηγούμενους γύρους του εν λόγω μέτρου και θα πρέπει σε ένα ποσοστό να επιστραφούν.

Σήμα κινδύνου για την εστίαση

«Στον κλάδο της εστίασης και του θεάματος απασχολούνται 450.000 εργαζόμενοι. Αυτοί οι εργαζόμενοι και οι οικογένειές τους, αν δεν ληφθούν μέτρα θα βρεθούν αντιμέτωποι με την πανδημία και τις επιπτώσεις της, με την ακρίβεια που τους επηρεάζει αφάνταστα και με την αύξηση του ενεργειακού κόστους. Για να μπορέσουμε να τα αντιμετωπίσουμε καταθέσαμε πέντε προτάσεις οι οποίες θεωρούμε ότι πρέπει να εισακουστούν γρήγορα, πριν φτάσουμε σε αδιέξοδο», είπε Στο Κόκκινο και στον Νίκο Ξυδάκη, ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου.

«Εμείς ακόμα και με σκληρότερα μέτρα που έχουν να κάνουν με την προστασία του πολίτη από την πανδημία, είμαστε σύμφωνοι. Δεν μπορεί όμως να παίζουν οι ημερομηνίες, γιατί θα πάνε χαμένες οι προμήθειες που έχουν γίνει για την πρωτοχρονιά. Όταν ανακοινώνονται περιορισμοί, θα πρέπει να ανακοινώνονται και μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων που πλήττονται.

Με βάση έρευνα του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, στην Αττική είχαμε τζίρο 1,25 δισ. ευρώ το 2019. Το 2020 είχαμε 740 εκατομμύρια και το 2021 ο τζίρος μας δεν θα ξεπεράσει τα 670 εκατομμύρια, μικρότερος δηλαδή από την περσινή καταστροφική χρονιά. Η εστίαση, έχει χάσει το 50% του τζίρου της με δεδομένο ότι απασχολούνται συνολικά στην εστίαση και στο χώρο του θεάματος 450 χιλιάδες εργαζόμενοι, οι οποίοι αντιμετωπίζουν την πανδημία, την ακρίβεια στις πρώτες ύλες και στην ενέργεια.

Ζητάμε από την κυβέρνηση, να λάβει υπόψιν της, τάχιστα τις πέντε προτάσεις μας, πριν φτάσουμε σε αδιέξοδο. Διεκδικούμε την επιδότηση του ενοικίου, ειδικά για τους μήνες Δεκέμβριο και Ιανουάριο. Διεκδικούμε τη στήριξη των επιχειρήσεων του θεάματος που θα παραμείνουν κλειστές, με αποζημίωση ειδικού σκοπού. Θα πρέπει να ανασταλούν οι συμβάσεις των εργαζομένων, να δοθεί τρίμηνη αναστολή των φορολογικών υποχρεώσεων και να μην καταβληθούν οι επιστρεπτέες προκαταβολές. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι οι επιχειρήσεις δεν μπορούν να καταβάλουν τις επιστρεπτέες. Το κέρδος που θα αποκομίσουμε είναι να παραμείνουν οι επιχειρήσεις και οι εργαζόμενοι ζωντανοί.

Απώλεια 40.000 θέσεων εργασίας

Όταν στις επιχειρήσεις εστίασης, τα τελευταία δύο χρόνια έχουν απολεσθεί 40.000 θέσεις εργασίας, όταν η ΕΛΣΤΑΤ ανακοινώνει το Νοέμβριο ότι ο πληθωρισμός είναι 4,8%, το Δεκέμβριο θα ξεπεράσει το 5% και τον Ιανουάριο είναι δεδομένο ότι θα ξεπεράσει το 6%, η κυβέρνηση οφείλει να στηρίξει τους συγκεκριμένους πληττόμενους κλάδους.

Ο μοναδικός τρόπος για να δούμε μία ανάσα είναι το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ, τα οποία ή θα αξιοποιηθούν υπέρ των μικρομεσαίων επιχειρήσεων ή ουσιαστικά η κυβέρνηση θα πάρει την πολιτική ευθύνη, να καταργήσει ή να μειώσει πάρα πολύ τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας, δηλαδή την μικρομεσαία τάξη. Σήμερα οι τράπεζες έχουν αποκλείσει το 85% των επιχειρήσεων και αν η κυβέρνηση δεν βρει τρόπους ώστε τα χρήματα από το Ταμείο Ανάκαμψης, να φτάσουν στο σύνολο των επιχειρήσεων, η μικρομεσαία τάξη δεν θα έχει καμία ελπίδα στο μέλλον».

Οι προτάσεις

Αναλυτικά ο Πρόεδρος της ΚΕΕΕ και του ΕΕΑ κ. Γιάννης Χατζηθεοδοσίου κατέθεσε τις εξής 5 προτάσεις που στοχεύουν στην αντιμετώπιση της νέας κρίσης στην οποία εισέρχονται επιχειρήσεις της εστίασης και του θεάματος.

  • Να υπάρξει επιδότηση ενοικίου των επιχειρήσεων που πλήττονται για τους μήνες Δεκέμβριο και Ιανουάριο
  • Οι επιχειρήσεις που θα παραμείνουν κλειστές εξαιτίας της εφαρμογής των μέτρων, να στηριχθούν με Αποζημίωση Ειδικού Σκοπού
  • Να ανασταλούν οι συμβάσεις εργασίας των εργαζομένων σε επιχειρήσεις που θα παραμείνουν κλειστές ή που θα έχουν μεγάλη μείωση τζίρου
  • Για όλες τις πληττόμενες επιχειρήσεις της εστίασης και του θεάματος να δοθεί τρίμηνη αναστολή φορολογικών, ασφαλιστικών και τραπεζικών υποχρεώσεων
  • Και τέλος, η κυβέρνηση να προχωρήσει στην κατάργηση της επιστροφής της Επιστρεπτέας Προκαταβολής για τις επιχειρήσεις που πλήττουν τα νέα μέτρα

Κραυγή αγωνίας

«Όταν μιλάμε για εστίαση δεν εννοούμε μόνο πολυτελή εστιατόρια. Εννοούμε και το σουβλατζίδικο της γειτονιάς και το συνοικιακό καφέ», τόνισε επίσης ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εργαζομένων Επισιτισμού – Τουρισμού Γιώργος Χότζογλου, μιλώντας Στο Κόκκινο.

«Δύο χρόνια τώρα ο κλάδος μας έχει δουλέψει συνολικά 5 μήνες» τόνισε, διευκρινίζοντας πως «μιλάμε για 66.000 επιχειρήσεις που απασχολούσαν 360.000 εργαζόμενους. Τώρα, απασχολούνται 200.000 – 210.000 εργαζόμενοι. Δεν υπάρχει πια ούτε το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας».

«Γιατί φτάσαμε ως εδώ; Γιατί η κυβέρνηση έκλεινε τα αυτιά της σε όλους τους φορείς που βλέπαμε τι έρχεται» υπογράμμισε, κάνοντας λόγο για απόλυτη ανοργανωσιά.

Γρ. Τάσιος: Δεν βλέπω να “ασπρίζει η μέρα” μετά τα Φώτα…

Την ίδια ώρα ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων Γρηγόρης Τάσιος εκφράζει την ανησυχία του για τις κρατήσεις στα ξενοδοχεία. Η πληρότητα για τα Φώτα δεν ξεπερνά το 50% σημείωσε χτες στην πρωινή ζώνη του Open τονίζοντας «δεν βλέπω να “ασπρίζει η μέρα” μετά τα Φώτα…». Όπως είπε στα ξενοδοχεία πόλης τον Ιανουάριο οι πληρότητες είναι στο 20% καθώς μεγάλες εκθέσεις όπως π.χ. η Agrotica στη Θεσσαλονίκη έχουν αναβληθεί. Ο ίδιος χαρακτήρισε θετικά τα μέτρα ωστόσο τόνισε ότι με αυτές τις συνθήκες δε θα αρκέσουν για να κρατήσουν ζωντανές τις επιχειρήσεις και ενεργές τις θέσεις εργασίας. Παράλληλα σημείωσε ότι το θέμα της «Επιστρεπτέας Προκαταβολής» είναι στο τραπέζι.

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιά

Στο μεταξύ σε υποτονικούς ρυθμούς κινήθηκε η αγορά την εορταστική περίοδο, σύμφωνα με την καθιερωμένη έρευνα για την κίνηση της πειραϊκής αγοράς κατά την περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς που διενήργησε ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιά που σημείωσε σε σχετική ανακοίνωση ότι αποδείχτηκε, πως η όποια κινητικότητα στους δρόμους δεν αποτυπώθηκε στους τζίρους των καταστημάτων. Σύμφωνα με όσα σημειώνει ο ΕΣΠ:

Οι πωλήσεις που παρουσίασαν φέτος στην πλειονότητά τους οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου ήταν σαφώς χαμηλότερες σε σύγκριση με το 2019, αλλά οπωσδήποτε καλύτερες από το αντίστοιχο περσινό διάστημα του 2020, όπου τα καταστήματα λειτούργησαν για λίγες μέρες με τη μέθοδο του click away. Αναλυτικότερα:

Για το 66,67% των επιχειρήσεων, οι πωλήσεις μειώθηκαν σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, ενώ για το 27,45% παρέμειναν στα ίδια επίπεδα.

Από τις επιχειρήσεις που δήλωσαν ότι οι πωλήσεις τους μειώθηκαν, το 32,35% είχε πτώση έως και 20%, το 26,47% κατέγραψε συρρίκνωση τζίρου 21-40%, το 20,59% είχε ιδιαίτερα ισχυρή μείωση 41%-60% και ένα 20,59% δήλωσε δεν γνωρίζω/δεν απαντώ.

Η καλύτερη περίοδος των εορτών από άποψη αγοραστικής κίνησης, σύμφωνα με τη γνώμη των επιχειρηματιών λιανικού εμπορίου, ήταν η εβδομάδα πριν από τα Χριστούγεννα(72,55%), ενώ για ποσοστό 21,57%, η εβδομάδα μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς.

Ο εμπορικός κόσμος σε υψηλό ποσοστό 90,20% είχε καλύτερες προσδοκίες για την χριστουγεννιάτικη εορταστική περίοδο και περίμενε μεγαλύτερη αγοραστική κίνηση σε σχέση με το 2019.

Το 56,86% των επιχειρηματιών πραγματοποίησαν προσφορές στα καταστήματά τους κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου, ώστε να προσελκύσουν το καταναλωτικό κοινό, ενώ 43,14 δεν διάθεσε τα είδη του σε χαμηλότερες τιμές.

Όπως αναφέρεται, τα παραπάνω ευρήματα της έρευνας που προήλθαν από επιχειρήσεις με είδη γυναικείας, ανδρικής και παιδικής ένδυσης, υπόδησης, αξεσουάρ, λευκών ειδών, ειδών δώρων σπιτιού, οπτικών, κοσμημάτων, καλλυντικών, αθλητικών ειδών κ.ά., σχετίζονται με τις επικρατούσες συνθήκες που τελικά καθορίζουν την αγοραστική συμπεριφορά, τόσο σε σχέση με τα επιδημιολογικά δεδομένα και τα μέτρα που επιβάλλονται, όσο και σε σχέση με την επίδραση που έχει η αύξηση του κόστους ενέργειας και των ανατιμήσεων στο διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα