Ανάκαμψη στην κατανάλωση καυσίμων λίγο πριν τη φοροκαταιγίδα

Καθολική είναι η συμμετοχή  των Γιαννιωτών ιδιοκτητών φορτηγών και βυτιοφόρων στην απεργία του κλάδου τους, με κύριο αίτημα να μην απελευθερωθεί το επάγγελμά τους. Παρέταξαν ακινητοποιημένα τα φορτηγά τους στον περιφερειακό δρόμο των Ιωαννίνων, ενώ την ίδια στιγμή στα βενζινάδικα της πόλης σχηματίζονται ουρές από οδηγούς που αναζητούν καύσιμα. (EUROKINISSI // ΣΥΝΕΡΓΑΤΗΣ)
Καθολική είναι η συμμετοχή των Γιαννιωτών ιδιοκτητών φορτηγών και βυτιοφόρων στην απεργία του κλάδου τους, με κύριο αίτημα να μην απελευθερωθεί το επάγγελμά τους. Παρέταξαν ακινητοποιημένα τα φορτηγά τους στον περιφερειακό δρόμο των Ιωαννίνων, ενώ την ίδια στιγμή στα βενζινάδικα της πόλης σχηματίζονται ουρές από οδηγούς που αναζητούν καύσιμα. (EUROKINISSI // ΣΥΝΕΡΓΑΤΗΣ) EUROKINISSI

Σε θετικό πρόσημο "γύρισε" η αγορά καυσίμων. Μοναδική παραφωνία αποτελούν οι πωλήσεις στο πετρέλαιο θέρμανσης που ήταν χαμηλότερες κατά 34%

Την ώρα που μια νέα αύξηση στη φορολογία των καυσίμων, που θα εκτινάξει και πάλι την τιμή τους, παραμένει το επικρατέστερο σενάριο για την αποκόμιση των εσόδων που θα επιτρέψουν συμφωνία με το κουαρτέτο, η κατανάλωση φαίνεται να ανακάμπτει.

Τα στοιχεία για το Φεβρουάριο που δεν έχουν ακόμα επισήμως παρουσιαστεί δείχνουν ότι η αγορά καυσίμων έστω και στο παρά πέντε "γύρισε" τελικά σε θετικό πρόσημο.

Συγκεκριμένα η κατανάλωση στις βενζίνες το Φεβρουάριο έκλεισε οριακά στο 0,7% έναντι του ίδιου μήνα το 2015, ωστόσο στο ντίζελ κίνησης σημείωσε +9,6%, κάτι που οφείλεται κυρίως στην αύξηση των δρομολογίων των μεταφορικών εταιρειών τη τελευταία εβδομάδα του μήνα. Ήταν οι ημέρες που οι αγρότες αποσύρθηκαν από τα μπλόκα, άνοιξαν οι δρόμοι, και εκτελέσθηκαν μαζικά συσσωρευμένες παραγγελίες πολλών εβδομάδων.

Αν σκεφτεί κανείς ότι τα αντίστοιχα νούμερα του Ιανουαρίου ήταν -9,7% και -7,7% έναντι του ίδιου μήνα πέρυσι, αντιλαμβάνεται ότι η κατανάλωση το Φεβρουάριο σημείωσε σημαντική ανάκαμψη. Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες από μεγάλες εταιρείες πετρελαιοειδών, ο Μάρτιος κινείται στα ίδια πάνω-κάτω χνάρια.

Μοναδική παραφωνία αποτελούν οι πωλήσεις στο πετρέλαιο θέρμανσης που ήταν χαμηλότερες κατά 34% λόγω προφανώς της καλοκαιρίας. Στα ναυτιλιακά καύσιμα, οι επιδόσεις της κατανάλωσης ντίζελ το Φεβρουάριο ήταν σε ετήσια βάση +2,1% έναντι - 18% τον Ιανουάριο, και του μαζούτ +10% από -10% τον Ιανουάριο. Τέλος, το αεροπορικό καύσιμο (jet), κατέγραψε μεγάλη αύξηση στη κατανάλωση κατά 14,2% από 4,3% αύξηση τον Ιανουάριο.

Στελέχη της αγοράς αναγνωρίζουν ότι τους τελευταίους μήνες η αγορά τελεί σε πλήρη σύγχυση, δύσκολα αποκωδικοποιούνται οι τάσεις της και πολλές φορές τα συμπεράσματα είναι λανθασμένα.

Ένας άλλος πάντως λόγος, ο οποίος συνέβαλε στην αντιστροφή του κλίματος τον Φεβρουάριο, σχετίζεται και με την αποθεματοποίηση του Δεκεμβρίου. Παραδοσιακά, οι εταιρείες φορτώνουν τις δεξαμενές τους με καύσιμα τον τελευταίο μήνα του έτους, με αποτέλεσμα πάντα η κατανάλωση τον Ιανουαρίου να είναι χαμηλή. Τον πρώτο μήνα του χρόνου, οι βενζίνες κινήθηκαν έναντι του ίδιου μήνα πέρυσι στο -9,7%, και το ντίζελ κίνησης στο -7,7%, και μέρος της πτώσης αποδίδεται στην αποθεματοποίηση του Δεκεμβρίου.

Το "γύρισμα" της αγοράς καυσίμων σε θετικό πρόσημο είχαν προδιαγράψει τα καλά αποτελέσματα του Ομίλου Ελληνικά Πετρέλαια.  Το Φεβρουάριο οι εταιρείες του ομίλου, δηλαδή η EKO και η "Ελληνικά Καύσιμα", είδαν τις πωλήσεις τους στις βενζίνες να αυξάνονται κατά 5% σε ετήσια βάση. Εκτός από τις βενζίνες, οι πωλήσεις του ντίζελ κίνησης έκλεισαν στο +15%, αντίθετα με ότι συνέβη στο πετρέλαιο θέρμανσης όπου υποχώρησαν κατά 35% καθώς η καλοκαιρία δεν βοήθησε τις πωλήσεις. Στον αντίποδα, τα καύσιμα ναυτιλίας σημείωσαν αξιοσημείωτη άνοδο με 50% για το ντίζελ ναυτιλίας και 35% για το μαζούτ.

Σε επίπεδο εταιρειών επικρατεί συγκρατημένη αισιοδοξία. Η ικανοποίηση για την αλλαγή πορείας της αγοράς είναι προφανής, όλοι ωστόσο ανησυχούν για το τι μέλλει γενέσθαι σε επίπεδο φόρων. Τα σενάρια για αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης ξυπνούν εφιάλτες στην αγορά από τα προηγούμενα χρόνια. Στο διάστημα 2010-2014, και έπειτα από δύο μεγάλες αυξήσεις στους φόρους (ΕΦΚ, ΦΠΑ), η κατανάλωση βενζινών μειώθηκε κατά 34%. Ακριβώς για το θέμα αυτό, συνεδριάζει τις επόμενες ημέρες το Δ.Σ του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ).

Λάθος η αύξηση φόρων στα καύσιμα, λένε οι έμποροι πετρελαιοειδών

Αναφορικά με τα σενάρια που είδαν το φως της δημοσιότητας σχετικά με επικείμενη αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα, ο Σύνδεσμος Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών επισημαίνει ότι μια τέτοια κίνηση θα έχει ιδιαίτερα αρνητικές επιπτώσεις για την οικονομία.

"Παρόλο που οι σημερινές Διεθνείς Τιμές του πετρελαίου κινούνται στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων ετών και έχουν οδηγήσει τις τιμές λιανικής των καυσίμων σε αισθητά χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, η αγορά στο πρώτο δίμηνο του 2016 υποχωρεί περεταίρω κατά 10%. Όμως, ενδέχεται το επόμενο διάστημα οι τιμές του πετρελαίου να αυξηθούν λόγω διεθνών εξελίξεων. Επίσης, οι συγκριτικά με το παρελθόν χαμηλότερες τιμές, δεν αφήνουν να φανεί το γεγονός ότι, στη Χώρα μας, το ύψος της φορολογίας στα καύσιμα είναι εξαιρετικά υψηλό, από τα υψηλότερα στην Ευρώπη.

Σήμερα, η επιβάρυνση των φόρων και δασμών στις τιμές του καταναλωτή στην αντλία είναι: 70% για τις Βενζίνες, 55% για το Πετρέλαιο Κίνησης και 50% για το Πετρέλαιο Θέρμανσης.

Η αύξηση εσόδων που προσδοκά το Κράτος είναι αμφίβολο αν μπορεί να επιτευχθεί με αύξηση των φόρων στα καύσιμα. Το παράδειγμα του Πετρελαίου Θέρμανσης, όπου ο Ειδικός Φόρος από τα 60 ευρώ αυξήθηκε στα 330 ευρώ το 2012, είναι χαρακτηριστικό αφού δεν αυξήθηκαν τα συνολικά Κρατικά έσοδα, ενώ ταυτόχρονα επιδεινώθηκε η δυνατότητα σημαντικού μέρους του πληθυσμού να θερμανθεί επαρκώς. Επισημαίνεται ότι, τυχόν αύξηση του Ειδικού Φόρου στο Πετρέλαιο Κίνησης θα αυξήσει σημαντικά το μεταφορικό κόστος που θα μετακυληθεί στις τελικές τιμές, σε μεγάλο αριθμό προϊόντων. Το αποτέλεσμα θα είναι η οικονομική ασφυξία των επαγγελματιών των περισσότερων Κλάδων και η αύξηση των τιμών στο «ράφι» εις βάρος του, ήδη υπερφορολογούμενου, πολίτη.

Ενδεχόμενη αύξηση στη φορολογία των καυσίμων θα επιβαρύνει τους οικογενειακούς και επιχειρηματικούς προϋπολογισμούς, θα οδηγήσει σε μείωση καταναλώσεων με αποτέλεσμα τα τελικά οφέλη για τα Κρατικά έσοδα να είναι μηδαμινά".

SHARE: