Εκπαιδεύοντας τον Εγκέφαλό σας να Αυτοσυγκεντρωθεί

Εκπαιδεύοντας τον Εγκέφαλό σας να Αυτοσυγκεντρωθεί

Ο μύθος του multitasking και μικρά "μυστικά" για να καταφέρνεις να παραμένεις συγκεντρωμένος

Της Γεωργίας Καρτσάνη, CEO της SARGIA Partners

Θα έχετε σίγουρα παρατηρήσει κατά τη διάρκεια ενός meeting ότι ενώ κάποιος συνάδελφό σας μιλάει ή κάνει μια παρουσίαση, κάποιοι άλλοι ασχολούνται με το κινητό τους ή το laptop τους, στέλνοντας μηνύματα. Πολλοί είναι αυτοί που περηφανεύονται για την ικανότητά τους να κάνουν πολλά πράγματα ταυτοχρόνως (multitasking), όπως το να ακούν μια ομιλία ή παρουσίαση και να γράφουν μηνύματα την ίδια στιγμή. Είναι όμως έτσι;

Εκπαιδεύοντας τον Εγκέφαλό σας να Αυτοσυγκεντρωθεί
JOANNA SKIFTOU;

Στην πραγματικότητα πρόκειται για λανθασμένη αντίληψη, μια ψευδεπίγραφη εικόνα παραγωγικότητας που με κάποιο τρόπο έχει περάσει στην εργασιακή μας κουλτούρα. Κατ’ επέκταση θεωρείται ως σημάδι εργατικότητας και ευστροφίας, προφανώς λανθασμένα, και θεωρούμε πλέον ότι πρέπει κι εμείς να το ακολουθήσουμε για να γίνουμε αποδεκτοί σε ένα σύνολο (στον οργανισμό μας). Πέφτουμε δηλαδή στην παγίδα της ανάγκης μας για ένταξη σε ένα ευρύτερο κοινωνικό σύνολο, να γίνουμε αποδεκτοί σε έναν κύκλο ανθρώπων με παρόμοια ενδιαφέροντα και στόχους με εμάς.

Η αλήθεια είναι πως το μόνο που καταφέρνουμε είναι να σπαταλάμε την ενέργειά μας και κατ’ επέκταση να εμποδίζουμε τη εστίασή μας στα σημαντικά πράγματα που αξίζουν την προσοχή μας. Αυτό συμβαίνει διότι γεμίζουμε την εργασιακή μας μνήμη, ή αλλιώς τη συνειδητή μας αντίληψη του περιβάλλοντος, με πολλές περιττές πληροφορίες, μειώνοντας την ικανότητά μας για επεξεργασία, άρα και τη δημιουργικότητά μας και την ικανότητά μας να λύσουμε τα διάφορα προβλήματα.

Στη σημερινή εποχή υπάρχει αφθονία ερεθισμάτων και από περισσότερες πηγές, με την έξαρση των μέσων μαζικής ενημέρωσης και του διαδικτύου. Φαίνεται πως ο εγκέφαλός μας δεν ήταν έτοιμος να δεχθεί αυτόν τον καταιγισμό πληροφορίων. Το καλό είναι πως μπορεί να εκπαιδευτεί να αποφεύγει τους περισπασμούς και να επικεντρώνει τη σκέψη του σε συγκεκριμένη κατεύθυνση, αυξάνοντας έτσι τη δημιουργικότητα και την παραγωγικότητά του.

Οι Paul Hammerness, MD και Margaret Moore έχουν να προτείνουν τρεις τρόπους ενίσχυσης της συγκέντρωσης.

Δαμάστε τη Φρενίτιδα

Πολλές φορές το άγχος και ο θυμός μας δημιουργούν μια συναισθηματική κατάσταση κατά την οποία χάνουμε τον έλεγχο και δεν μπορούμε να σκεφτούμε καθαρά και λογικά. Αυτό συμβαίνει λόγω αντίδρασης του λιμβικού μας συστήματος, πιο συγκεκριμένα της αμυγδαλής, της περιοχής του εγκεφάλου που σχετίζεται με τα συναισθήματα, η οποία αναλαμβάνει δράση και παίρνει τον έλεγχο, θεωρώντας το αρνητικό συναίσθημα ως απειλή. Διακόπτει έτσι τη λειτουργία των συνειδητών νοητικών διεργασιών και μας εμποδίζει να επεξεργαστούμε λογικές λύσεις. Αντίθετα, τα θετικά συναισθήματα απενεργοποιούν αυτήν την εγκεφαλική περιοχή και ευνοούν τη δημιουργική και στρατηγική σκέψη. Αυτό που πρέπει να κάνετε είναι να αλλάξετε το ημερήσιο ισοζύγιο συναισθημάτων, γέρνοντας τη ζυγαριά προς τη θετική πλευρά. Η αρνητικότητα για να καταπολεμηθεί χρειάζεται ξεκούραστο μυαλό κι αυτό επιτυγχάνεται με ύπνο, σωματική άσκηση και ασκήσεις διαλογισμού. Η επιμονή στα θετικά συναισθήματα μπορεί να προωθηθεί τόσο ατομικά όσο και σε ομαδικό επίπεδο.

Πατήστε Φρένο

Ακόμα κι όταν έχουμε στραμμένη τη συγκέντρωσή μας σε μια εργασία, ο εγκέφαλός μας δε σταματά να βρίσκεται σε εγρήγορση ασυνείδητα, αναλύοντας τα ερεθίσματα του περιβάλλοντος έτοιμος να αντιδράσει σε μια ενδεχόμενη απειλή ή ευκαιρία. Αυτά τα ερεθίσματα είναι πηγές περισπασμού της προσοχής μας. Ευτυχώς όμως το λογικό μας, το συνειδητό μέρος της σκέψης μας, έχει την επιλογή να «φρενάρει» τις πιθανές, και πιθανόν αχρείαστες, αντιδράσεις ή τυχαίες σκέψεις που μπορεί να μας αποπροσανατολίσουν. Η τεχνική είναι απλή: αναγνωρίστε συνειδητά την πηγή περισπασμού και το γεγονός ότι έχετε τη δυνατότητα να επιτρέψετε στην προσοχή σας να στραφεί προς αυτήν ή να την αγνοήσει. Πάρτε μια βαθιά ανάσα και επιλέξτε αν θα σταματήσετε ή θα συνεχίσετε να είστε συγκεντρωμένοι στην εργασία σας (αυτοέλεγχος).

Σταδιακή Μετάβαση

Ακόμα κι όταν είμαστε αφοσιωμένοι σε μια εργασία, πολλές φορές χρειάζεται να στρέψουμε την προσοχή μας σε ένα νέο πρόβλημα ή εργασία. Εκεί θα πρέπει να στρέψουμε πάλι όλη μας την προσοχή, αφαιρώντας την εξ ολοκλήρου από την προηγούμενη. Για να μεγιστοποιήσουμε το αποτέλεσμα αυτής της προσέγγισης ο εγκέφαλός μας πρέπει να αποσύρεται από κάθε νοητική προσπάθεια και να στρέφει την ενέργειά του στη σωματική άσκηση (ενδιάμεσο στάδιο μετάβασης), όπως μια βόλτα ή ακόμα κι ένα απλό τέντωμα. Όσο κι αν φαίνεται περίεργο, το μυαλό μας συνεχίζει να εργάζεται στο παρασκήνιο και πολλές φορές μπορεί να φέρει στην επιφάνεια τη λύση την ώρα του νοητικού αυτού διαλείμματος.

- Περισσότερα σχετικά με το Mutlitasking θα έχετε την ευκαιρία να μάθετε στο πλαίσιο του 5ου Leadership Seminar που διοργανώνει η εταιρεία ανάπτυξης ηγετικών στελεχών SARGIA Partners με τη συμμετοχή της Linda Rey, διεθνούς κύρους coach, συγγραφέας και Director του Neuresource Group στις 12 Απριλίου στην Αθήνα.

Στο σεμινάριο με τίτλο “Transform Leaders & Businesses to build INTELLIGENT ENTERPRISES,” η Linda Rey θα παρουσιάσει στρατηγικές μεθόδους που θα μας βοηθήσουν να κατανοήσουμε τον τρόπο που λειτουργεί ο εγκέφαλός μας εν ώρα εργασίας, αλλά και συγκεκριμένες τακτικές για τη διαχείριση του μεγάλου όγκου πληροφοριών που δεχόμαστε καθημερινά, τη διατήρηση της ψυχραιμίας μας σε συνθήκες πίεσης, αλλά και την προσαρμογή σε ένα περιβάλλον που συνεχώς αλλάζει.

Το σεμινάριο απευθύνεται σε επιχειρηματίες και υψηλόβαθμα στελέχη εταιρειών, οι οποίοι καλούνται καθημερινά μαζί με τους συνεργάτες τους να διαχειριστούν ένα τεράστιο όγκο πληροφοριών και να προσαρμοστούν σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον.

SHARE:

24Media Network