Grant Thornton: Ασυγκράτητη η μετακύλιση κόστους στον τελικό καταναλωτή

Grant Thornton: Ασυγκράτητη η μετακύλιση κόστους στον τελικό καταναλωτή
Καρότσι σε Σούπερ Μάρκετ Getty Images/iStockphoto

Η πλειονότητα των ελληνικών επιχειρήσεων μεταφέρει τα αυξημένα κοστολόγια της σύμφωνα με την έρευνα που παρουσιάστηκε χθες στο πλαίσιο των Growth Awards. Οι λόγοι και η ανησυχία των επιχειρήσεων για το επόμενο 12μηνο.

Μη απορροφήσιμες είναι οι αυξήσεις κόστους ενέργειας, υλικών, μεταφορικών και κόστους χρήματος για το 75% των ελληνικών επιχειρήσεων σύμφωνα με την έρευνα της Grant Thornton, που παρουσιάστηκε στο πλαίσιο της ετήσιας εκδήλωσης Growth Awards.

Μόλις το 11% των ελληνικών επιχειρήσεων από το ευρύ δείγμα που αξιοποίησε η ελεγκτική και συμβουλευτική εταιρεία έχει τη δυνατότητα συγκράτησης, γεγονός που υποδεικνύει πως ο κύριος όγκος των επιχειρήσεων μετακυλύει το κόστος προϊόντων και υπηρεσιών στον τελικό καταναλωτή.

Είναι χαρακτηριστικό ότι μόλις 2 στους 10 επικεφαλής εταιρειών που συμμετείχαν στην έρευνα δηλώνουν διατεθειμένοι να απορροφήσουν της αύξησης κόστους. Ως κύριες πηγές δε αύξησης κοστολογίων εμφανίζεται η ενέργεια, μετά από το 2021 όπου το κύριο «άγχος» ήταν το μεταφορικό κόστος, ιδίως για μια εισαγωγική οικονομία.

Σύμφωνα με τις απαντήσεις των συμμετεχόντων στην έρευνα αξιολογείται ψηλά ως παράγοντας πίεσης κόστους η άνοδος στις τιμές εξοπλισμού και στο μισθολογικό κόστος.

Αναγνωρίζουν ωστόσο ότι η μετακύλιση κόστους στο τελικό καταναλωτή είναι «δίκοπο μαχαίρι», καθώς ανησυχούν για την μείωση της αγοραστικής δύναμης και άρα για την πτώση πωλήσεων σε όγκο, τάση που ήδη έχει διαπιστωθεί. Στις ανησυχίες των επικεφαλής των εταιρειών για την πορεία του επόμενου 12μηνου ακολουθούν τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα (και άρα η αδυναμία παραγωγής ή διαθέσιμου στοκ), οι γεωπολιτικοί κίνδυνοι αλλά και η αύξηση των επιτοκίων.

Στο παραπάνω πλαίσιο, 4 στους 10 Έλληνες επιχειρηματίες είναι αισιόδοξοι για την εξέλιξη της οικονομίας, όταν πριν από ένα χρόνο η σχετική αναλογία ήταν 6 στους 10. Η πτώση συνδέεται με τις διεθνείς εξελίξεις, και το πώς θα επηρεάσουν την ελληνική οικονομία. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι 7 στους 10 δεν είναι αισιόδοξοι για την εξέλιξη της παγκόσμιας οικονομίας.

Η ισχυρή ανάπτυξη που καταγράφηκε το α΄ εξάμηνο του 2022, επηρεάζει και τα επίπεδα αισιοδοξίας των Ελλήνων επιχειρηματιών για τις επιχειρήσεις τους, παρ’ ότι και σε αυτό το σημείο καταγράφεται σημαντική κάμψη, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021. Οι 7 στους 10 είναι αισιόδοξοι ότι θα αυξηθούν τα έσοδά τους, και οι 6 στους 10 τα κέρδη τους, όταν πέρυσι τα αντίστοιχα επίπεδα ήταν 8 και 7 στους 10, αντίστοιχα.

Σε σχέση με την αύξηση των μισθών, ο δείκτης είναι ο μόνος που παρουσιάζει οριακή αύξηση σε σχέση με το προηγούμενο έτος (οι 5 στους 10 εκτιμούν ότι θα αυξηθούν), γεγονός που αποδίδεται στις ενισχύσεις στους μισθούς που θα προκύψουν ως αποτέλεσμα των πληθωριστικών πιέσεων αλλά και στις ελλείψεις προσωπικού στην αγορά εργασίας.

Οι περισσότερες επιχειρήσεις (6 στις 10) εστιάζουν τις νέες επενδύσεις σε τεχνολογικό/ψηφιακό μετασχηματισμό. Αντίθετα, εντάσεως κεφαλαίου επενδύσεις, όπως σε γη, κτίρια και μηχανήματα, σχεδιάζονται από όλο και λιγότερες επιχειρήσεις, γεγονός που σχετίζεται ευθέως και με τους πόρους του ΤΑΑ, που επιδοτούνται.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα