Η κύρωση της συμφωνία φιλοξενούσας χώρας για τον αγωγό TAP θα δημιουργήσει χιλιάδες θέσεις εργασίας στην Ελλάδα

Η κύρωση της συμφωνία φιλοξενούσας χώρας για τον αγωγό TAP θα δημιουργήσει χιλιάδες θέσεις εργασίας στην Ελλάδα

Διαβάστε πως από το ενδεχόμενο ναυάγιο το Φεβρουάριο του 2012, φθ΄σαμε τελικά στη συμφωνία να διέλθει ο αγωγός TAP, από τη χώρα μας

Το όραμα  της Ελλάδας να ενταχθεί στον παγκόσμιο ενεργειακό χάρτη αποκτά σάρκα και οστά , μετά την κύρωση  της συμφωνίας από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής, να είναι η Ελλάδα φιλοξενούσα χώρα του αγωγού TAP.

Η συμφωνία αναφέρει ότι θα δημιουργηθούν κατά μέσον όρο 4.300-4.800 νέες μόνιμες θέσεις εργασίας, ότι μόνο κατά την περίοδο κατασκευής του έργου (σσ: ξεκινάει το 2015) αυτές θα φτάσουν τις 8.000-10.000. Ακόμη υποστηρίζει ότι ο αγωγός θα προσθέσει ακαθάριστη προστιθέμενη αξία ύψους 17-18 δισ. ευρώ σε βάθος 54 ετών (μελέτη ΙΟΒΕ).

Εμμέσως, το νομοσχέδιο «πριμοδοτεί» εγχώριες εταιρείες και Έλληνες εργαζόμενους, καθώς όπως χαρακτηριστικά αναφέρει «η κοινοπραξία του TAP αναλαμβάνει να ενθαρρύνει την αξιοποίηση ελληνικών εταιρειών και εργατικού δυναμικού σε όλο το εύρος της αλυσίδας εφοδιασμού του έργου με το να διασφαλίζει ότι δεν θα υφίσταται καμία διάκριση σε βάρος ελληνικών εταιρειών».

Για τις αποζημιώσεις προς τους ιδιοκτήτες ή χρήστες γης καθ’ όλο το μήκος των 543 χλμ στη Β. Ελλάδα απ’ όπου θα διέλθει ο αγωγός (επί συνόλου 860 χλμ του αγωγού), επισημαίνεται ότι θα ανέλθουν στο ανώτερο μεταξύ των νομοθετικά προβλεπόμενων, και αυτών που θα υπολογιστούν από την κοινοπραξία.

Η λειτουργία του αγωγού θα υπόκειται στο Ελληνικό Δίκαιο (και όχι σε ξένο όπως κάποιες αρχικές εκτιμήσεις), ενώ ο TAP  θα διασυνδεθεί σε τρία σημεία με το ελληνικό σύστημα αγωγών (δεν έχουν ακόμη καθοριστεί), μέσω των οποίων η Ελλάδα θα προμηθεύεται από το 2019, ποσότητα φυσικού αερίου 1 δισ. κυβικών μέτρων το χρόνο, αποκλειστικά για τις εγχώριες ανάγκες.

Τέλος, καθιερώνονται για την 30ετή διάρκεια της σύμβασης, τρεις διαφορετικές περίοδοι φορολογήσης (μία ανά δεκαετία) με βάση τους εκάστοτε φορολογικούς συντελεστές. Για την πρώτη δεκαετία η εταιρεία θα φορολογηθεί με τους ισχύοντες συντελεστές, αλλά αν κατά τη δεύτερη και τρίτη δεκαετία οι φόροι υπολείπονται ή υπερβαίνουν πάνω από 20% αυτούς που ισχύουν σήμερα, τότε το Δημόσιο ή αντίστοιχα η κοινοπραξία θα πρέπει να καλύψουν τη διαφορά.  Σύμφωνα με την εισηγητική του νόμου »λαμβάνοντας υπόψη την πρόθεση της κυβέρνησης να μειώσει τους φορολογικούς συντελεστές γενικά στην ελληνική οικονομία, οι ρυθμίσεις θα λειτουργήσουν σε όφελος του Δημοσίου».

Μανιάτης: Πρόκειται για εθνική επιτυχία

Ο υπουργός ΠΕΚΑ Γιάννης Μανιάτης  ζήτησε  από τις πολιτικές δυνάμεις να βρεθεί κοινός τόπος στα μεγάλα θέματα όπως είναι τα εθνικά και τα ενεργειακά και έκανε λόγο για «εθνική επιτυχία» επισημαίνοντας, ότι η Ελλάδα είχε απέναντί της μεγαθήρια σαν τον Ναμπούκο, ο οποίος αγνοούσε την Ελλάδα και από Τουρκία πήγαινε Βουλγαρία, Ρουμανία και στη συνέχεια στην Αυστρία.

Από την πλευρά του,  ο υφυπουργός Ασημάκης Παπαγεωργίου τόνισε  πως «η επιλογή του TAP αποτέλεσε πολυσήμαντη ψήφο εμπιστοσύνης στην Ελλάδα».

Από το ναυάγιο της συμφωνίας στην επικύρωση

Και όμως μετά την απόρριψη από την Κοινοπραξία ShahDeniz του σχεδίου κατασκευής του ITGI, το Φεβρουάριο 2012, υπήρξε σοβαρός κίνδυνος η Ελλάδα να μείνει «εκτός νυμφώνος» και να παραμείνει απλός θεατής των μεγάλων ενεργειακών εξελίξεων της περιοχής.

Τον Ιούνιο 2012, ο Πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς ανέθετε την πολιτική ευθύνη και τον συντονισμό όλων των δραστηριοτήτων για την πρόταση του ΤΑΡ στον Υπουργό Εξωτερικών Δημήτρη Αβραμόπουλο.

Ο ΥΠΕΞ Δ. Αβραμόπουλος συναντήθηκε στην Ρώμη (04-05.08.2012) με τον Ιταλό ομόλογό του, κ. Terzi, όπου αμφότερες οι χώρες δεσμεύθηκαν για την προώθηση του σχεδίου ΤΑΡ.

Με πρωτοβουλία και συνεχείς προσωπικές παρεμβάσεις του τότε Υπουργού Εξωτερικών,  Δ. Αβραμόπουλου προς τους ομολόγους του Ιταλίας, Αλβανίας αλλά και Αζερμπαϊτζάν, έκλεισαν ανοιχτά ζητήματα, προκειμένου να υπογραφεί, στην Αθήνα τελικά, στις 13 Φεβρουαρίου 2013, (και όχι σε άλλη χώρα, όπως προβλεπόταν αρχικώς), η τριμερής Διακρατική Συμφωνία Ελλάδος – Ιταλίας – Αλβανίας. Στις 9 Απριλίου, η συμφωνία κυρώθηκε από την ελληνική Βουλή.

Χτίστηκε η πρόταση, πάνω σε ένα ισχυρό πλαίσιο συνεργασίας, με τους συμμετέχοντες στην υλοποίησή του, δηλαδή, την Ελλάδα, την Ιταλία και την Αλβανία.

Αναδείχτηκαν τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της πρότασης ΤΑΡ, με κριτήρια έγκαιρης παράδοσης, αποδοτικής λειτουργίας και οικονομικής βιωσιμότητας.

Στο τέλος Απριλίου, ο Υπουργός Εξωτερικών κ. Δημήτρης Αβραμόπουλος, επισκέφτηκε το Μπακού, για την περαιτέρω προώθηση του έργου.

Την Κυριακή 19 Μαΐου, ο Yπουργός Εξωτερικών κ. Δημήτρης Αβραμόπουλος συνόδευσε τον πρωθυπουργό κ. Αντώνη Σαμαρά στο Μπακού όπου είχαν συνάντηση με τον Αζέρο Πρόεδρο κ. Αλίγιεφ, στην οποία συζήτησαν το θέμα του ΤΑΡ.

Στις 12 Ιουνίου, ο Yπουργός Εξωτερικών Δημήτρης Αβραμόπουλος μαζί με τον Γενικό Γραμματέα Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων κ. Μίχαλο μετέβησαν στο Ντουμπρόβνικ, για να ενθαρρύνουν την πρωτοβουλία της Κροατίας για την πολιτική στήριξη και προβολή του έργου και από άλλες χώρες της περιοχής που θα διασυνδεθούν με τον αγωγό. Αυτή η διεύρυνση της ευρωπαϊκής συμμαχίας του ΤΑΡ, ενίσχυσε την προοπτική υλοποίησης του έργου, υπογραμμίζοντας ότι ο ΤΑΡ είναι ένας ενεργειακός δεσμός που θα προωθήσει συνέργειες, οι οποίες ενισχύουν τη συνολική ανάπτυξη, ασφάλεια και σταθερότητα στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Την Παρασκευή 21 Ιουνίου το Υπουργείο Οικονομικών ολοκλήρωσε την «Συμφωνία Φιλοξενούσας Χώρας» (Host Government Agreement) που υπεγράφη στις 26 Ιουνίου 2013.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα