Νέος Τειρεσίας: Πώς το κράτος θα βγάζει το “σκορ” πληρωμών για κάθε πολίτη κι επιχείρηση

Νέος Τειρεσίας: Πώς το κράτος θα βγάζει το “σκορ” πληρωμών για κάθε πολίτη κι επιχείρηση
Πληρωμή (φωτό αρχείου) Getty Images/iStockphoto

Νέα δεδομένα στο πώς κρίνεται η πιστοληπτική ικανότητα του κάθε πολίτη φέρνει το νομοσχέδιο που κατέθεσε το Υπουργείο Οικονομικών προς διαβούλευση.

Να διαμορφώσει την πλήρη εικόνα για τις οικονομικές ικανότητες και τη συνέπεια πληρωμών κάθε πολίτη επιδιώκει η σύσταση ενός νέους κρατικού “Τειρεσία”, που δρομολογεί με σχετικό νομοσχέδιο το Υπουργείο Οικονομικών. Παράλληλα, επιχειρεί να διευκολύνει με αυτόν τον τρόπο την προσπάθεια πολλών πολιτών να επιστρέψουν σε διαδικασίες πλήρους οικονομικής δράσης, με ανάκτηση της πιστοληπτικής τους ικανότητας και ένταξή τους και πάλι σε διαδικασίες δανειοδοτήσεων.

Επίσης, στόχος είναι να δημιουργηθεί ένας μηχανισμός που θα καταγράφει δεδομένα και θα εισφέρει στη διαμόρφωση βιώσιμων ρυθμίσεων οφειλών και την αποτροπή συσσώρευσης μεγάλων ληξιπροθεσμων χρεών,

Κομβικό ρόλο στο νέο αυτό “χάρτη”, που με ψηφιακό και διαλειτουργικό τρόπο θα επιχειρηθεί, σε σύντομο διάστημα, να αποφαίνεται για την πιστοληπτική ή μη ικανότητα των πολιτών, επέχουν δύο νέοι θεσμοί.

Πρόκειται για:

  • Την Ανεξάρτητη Αρχή Πιστοληπτικής Αξιολόγησης (Credit Bureau) που θα έχει το βάρος της συγκέντρωσης των χρεών πολιτών και επιχειρήσεων προς το Δημόσιο (Εφορία, ασφαλιστικά ταμεία, ΔΕΚΟ, ακόμα και από τους ΟΤΑ) ενώ παράλληλα θα βαθμολογεί την πιστοληπτική τους συμπεριφορά.
  • Το Κεντρικό Μητρώο Πιστώσεων (Central Credit Registry) που θα δημιουργηθεί στην Τράπεζα της Ελλάδος και θα καταγράφει σε λεπτομερή βάση το ιστορικό πληρωμών κάθε μεμονωμένου δανείου που χορηγείται. Με βάση το νομοσχέδιο το Κεντρικό Μητρώο Πιστώσεων ως εθνικό σύστημα αρχειοθέτησης δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα θα έχει στόχο την ενίσχυση της χρηματοδότησης από το ελληνικό χρηματοπιστωτικό σύστημα της οικονομίας και τη διασφάλιση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας, μέσω της βελτίωσης της παρεχόμενης πληροφόρησης, της ορθολογικότερης αξιολόγησης της πιστοληπτικής ικανότητας των δυνητικών δανειοληπτών και της εν γένει συνδρομής στη λήψη τεκμηριωμένων αποφάσεων χρηματοδότησης. Το Μητρώο θα καταγράφει πέρα από το ιστορικό πληρωμών, τα είδη των παρεχόμενων εξασφαλίσεων και κάθε άλλη πληροφορία που σχετίζεται με κάθε μορφής πίστωση προς φυσικά ή νομικά πρόσωπα από πιστωτικά και εν γένει χρηματοδοτικά ιδρύματα που έχουν την καταστατική τους έδρα στην Ελλάδα, καθώς και από τα υποκαταστήματα αλλοδαπών πιστωτικών ή χρηματοδοτικών ιδρυμάτων που λειτουργούν στην Ελλάδα. Βάσει των πληροφοριών που τηρούνται στο Μητρώο. Θα καταρτίζεται επίσης πιστωτική έκθεση (η «Πιστωτική Εκθεση») για όλα τα πιστοδοτούμενα πρόσωπα, το περιεχόμενο της οποίας θα διαφοροποιείται ανάλογα με τον αποδέκτη της. Ωστόσο η έκθεση δεν θα περιέχει αξιολόγηση και βαθμολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας του δανειολήπτη.

Η “βαθμολογία”

Ουσιαστικά θα διαμορφωθεί ένα σύστημα βαθμολόγησης (point system) για όλους τους οφειλέτες που θα είναι οδηγός για νέες ρυθμίσεις οφειλών και τη λήψη νέων δανείων, τη συμμετοχή σε διαγωνισμούς του Δημοσίου για την ανάληψη έργων ή ακόμα και την παροχή κρατικών εγγυήσεων στο πλαίσιο υλοποίησης χρηματοδοτούμενων από το Δημόσιο ή συγχρηματοδοτούμενων από την Ε.Ε. ή άλλον, διεθνή οργανισμό προγραμμάτων.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών:

  • Η Ανεξάρτητη Αρχή Πιστοληπτικής Αξιολόγησης, θα συγκεντρώνει και θα ομαδοποιεί πληροφορίες σχετικά με τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις και τις συμπεριφορές πληρωμών προς όλες τις οντότητες του Δημόσιου τομέα. Ειδικότερα, θα ανταλλάσσει πληροφορίες και βαθμολογίες με άλλους φορείς αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας και θα χορηγεί ενημέρωση πιστοληπτικής βαθμολόγησης οφειλέτη δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς σε φορέα του ιδιωτικού τομέα που έχει συνάψει σύμβαση με την Αρχή, μετά από αίτηση του φορέα. Προϋπόθεση είναι η ρητή συγκατάθεση του φυσικού ή του νομικού προσώπου, η οποία θα μπορεί να ανακαλείται ανά πάσα στιγμή, χωρίς ωστόσο να θίγεται “η νομιμότητα της επεξεργασίας που βασίστηκε στη συγκατάθεση προ της ανάκλησής της”. Η Αρχή θα διατηρεί τα δεδομένα οικονομικής συμπεριφοράς για 10 έτη από τον χρόνο κατά τον οποίο κάθε δεδομένο αντλήθηκε από τα συστήματα του αντίστοιχου κρατικού φορέα.
  • Η βαθμολόγηση για φυσικά και νομικά πρόσωπα παράγεται από το σύστημα μέσω επεξεργασίας, με αυτοματοποιημένη διαδικασία, των δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς που αντλούνται από τους φορείς του δημόσιου τομέα, με χρήση αλγορίθμων.
  • Η βαθμολογία που θα λαμβάνουν τα φυσικά και νομικά πρόσωπα θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί από φορείς του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα.
  • Οι φορείς του δημόσιου τομέα παρέχουν στην Αρχή με ακρίβεια και επικαιροποιούν ανά μήνα, τα δεδομένα οικονομικής συμπεριφοράς που τηρούνται στα αρχεία για τους οφειλέτες τους, για το χρονικό διάστημα των τελευταίων 24 μηνών.

Στα στοιχεία οικονομικής συμπεριφοράς που συλλέγονται περιλαμβάνονται τα εξής:

  • Για τα φυσικά πρόσωπα: όνομα και επώνυμο, όνομα και επώνυμο πατέρα, Αριθμό Δελτίου Αστυνομικής Ταυτότητας (Α.Δ.Τ.), ΑΦΜ, ημερομηνία γέννησης, διεύθυνση της κύριας κατοικίας και του τόπου εργασίας, τηλέφωνα επικοινωνίας, διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, ΑΜΚΑ,
  • Για τα νομικά πρόσωπα: επωνυμία, νομική μορφή, αριθμός στο Γ.Ε.ΜΗ. Α.Φ.Μ., πληροφορίες ταυτοποίησης των εκπροσώπων τους, διεύθυνση και τηλεφωνικός αριθμός της έδρας τους.
  • Πληροφορίες σχετικά με την οφειλή: στοιχεία εξατομίκευσης της οφειλής, όπως ο αριθμός ταμειακής βεβαίωσης ή ο αριθμός σύμβασης, η φύση της οφειλής, βασικοί όροι της οφειλής, προσαυξήσεις και πρόστιμα, διάρκεια αποπληρωμής, επιτόκιο και μεταβολές τους, οι εμπράγματες και ενοχικές εξασφαλίσεις της οφειλής και η αποτίμησή τους, οι καταβολές που πραγματοποιήθηκαν, ο χρόνος των καταβολών και το τρέχον υπόλοιπο της οφειλής, ρυθμίσεις της οφειλής, μεταβολές στο πρόσωπο του οφειλέτη λόγω καθολικής ή ειδικής διαδοχής, πληροφορίες για την πορεία δικαστικών διενέξεων μεταξύ οφειλέτη και πιστωτών, μέτρα διοικητικής ή αναγκαστικής εκτέλεσης που λήφθηκαν, καθώς και για την πορεία της δικαστικής προσβολής τους, την άσκηση ποινικής δίωξης ή την ποινική καταδίκη λόγω μη καταβολής της οφειλής, αν η μη καταβολή της συνιστά αξιόποινη πράξη.
  • Πληροφορίες σχετικά με πτώχευση του υποκειμένου των δεδομένων, την κήρυξή του ως συγγνωστού και την απαλλαγή του.
  • Πρόσθετες πληροφορίες που σχετίζονται με την οικονομική συμπεριφορά του υποκειμένου όπως: η ιδιότητά του ως ανέργου, στοιχεία εισοδήματος και περιουσιακής κατάστασης.

Αποφυγή παθογενειών

Είναι προφανές, ότι πέρα από την πλήρη παρακολούθηση της οικονομικής συμπεριφοράς των πολιτών, οι νέες δομές θα εισφέρουν στην προσπάθεια πιο γρήγορης “απένταξης” από τον υφιστάμενο ”Τειρεσία” προσώπων κι επιχειρήσεων, κάτι που αποτελεί μια βασική συνιστώσα του προβλήματος πρόσβασης πολλών οικονομικά δρώντων πολιτών και φορέων στις τράπεζες και προγράμματα χρηματοδότησης.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα