Πύλη εξόδου με εκκρεμότητες

Πύλη εξόδου με εκκρεμότητες

Τελική ευθεία για την έξοδο από το πρόγραμμα, με καθυστερούμενα προαπαιτούμενα της δεύτερης αξιολόγησης, αλλά και αναφορές για το νέο αναπτυξιακό πλάνο, με κοινοτική συνδρομή και την ανάγκη κοινωνικής δικαιοσύνης. Τι περιλαμβάνει το αναθεωρημένο μνημόνιο

Με υπόμνηση για την ανάγκη ιδιοκτησίας του προγράμματος από τις ελληνικές αρχές και την υποχρέωση ότι η Ελλάδα θα πρέπει να ολοκληρώσει άλλα 113 μέτρα συμπληρωματικά όλων όσων έχουν θεσμοθετηθεί μέχρι σήμερα, ξεκινά το αναθεωρημένο μνημόνιο που συνοδεύει την δεύτερη αξιολόγηση.

Δυσάρεστη έκπληξη ότι το βασικό σενάριο αλλά και αμέσως χειρότερο (το οποίο έχει βάση την χαμηλότερη κατά 025% του ΑΕΠ ανάπτυξη) για την βιωσιμότητα του χρέους, προβλέπουν και μετά το τέλος της πενταετίας 2018 -2022, όταν η Ελλάδα θα πρέπει να πετυχαίνει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ συνέχεια με βαριές υποχρεώσεις για επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 3% του ΑΕΠ το 2023, 25% για το 2024 και 2,2% του ΑΕΠ για το 2025.

Κατά τα λοιπά αναθεωρημένο μνημόνιο μετά και το τέλος της δεύτερης αξιολόγησης περιλαμβάνει πολιτικές που στηρίζονται σε μέτρα και δράσεις σε τέσσερις πυλώνες,δημοσιονομική σταθερότητα, χρηματοπιστωτική σταθερότητα, ανάπτυξη-ανταγωνιστικότητα- επενδύσεις και εκσυγχρονισμός του κράτους-δημόσια διοίκηση.

Περιλαμβάνει δε και τα δευτερεύοντα μέτρα της δεύτερης αξιολόγησης τα οποία αναβλήθηκαν με την συναίνεση των δανειστών με στόχο να συμπληρωθούν τα δημοσιονομικά μέτρα για την διετία 2018 – 2019 -2020 μαζί με τα ισόποσα αντίμετρα που κατάφερε να εξασφαλίσει η ελληνική πλευρά και να ανοίξει ο δρόμος για την ένταξη του ΔΝΤ στο πρόγραμμα.

Στα βασικά δημοσιονομικά μέτρα τα οποία έχουν ήδη ψηφιστεί είναι οι πρόσθετες παρεμβάσεις ύψους 535 εκ ευρώ για το 2018. Περιλαμβάνονται επίσης μέτρα, που εξοικονομούν 1% του ΑΕΠ από τις συντάξεις το 2019-2022 και 1% του ΑΕΠ από τη μείωση του αφορολογήτου το 2020-22.

Στην ίδια γραμμή περιλαμβάνονται αντίμετρα συνολικού κόστους 1% του ΑΕΠ για το 2019 με αύξηση κοινωνικών δαπανών για επιδόματα παιδιών, αστέγων περισσότερα σχολικά γεύματα μείωση της συμμετοχής για φάρμακα και αύξηση των κρατικών αναπτυξιακών δαπανών. Το 2020 προβλέπονται ως αντίμετρα η μείωση της φορολογίας φυσικών και νομικών προσώπων και του ΕΝΦΙΑ.

Προβλέπεται ότι το φορολογικό πακέτο μπορεί να εφαρμοστεί νωρίτερα (το 2019) αν το ΔΝΤ, σε συνεργασία με τους θεσμούς, κρίνει κατά την τελευταία αξιολόγηση του προγράμματος ότι χρειάζεται μια εμπροσθοβαρής εφαρμογή του για την επίτευξη του στόχου του 3,5% του ΑΕΠ πρωτογενούς πλεονάσματος.

Οι ουρές των αξιολόγησεων

Εν τω μεταξύ, επείγει να κλείσουν οι εκκρεμότητες, της δεύτερης αξιολόγησης αλλά και μέτρα που περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων:

• Προσαρμογή των αντικειμενικών με τις εμπορικές τιμές ακινήτων (έως τον Δεκέμβριο του 2017).

• Επανεξέταση των φορολογικών κινήτρων για τις επιχειρήσεις, κατάργηση όσων κρίνονται αναποτελεσματικά και επαναξιολόγηση της προτιμησιακής φορολογικής μεταχείρισης της ναυτιλίας (έως τον Δεκέμβριο του 2017).

• Στελέχωση της Ανεξάρτητης Aρχής Δημοσίων Εσόδων και καθορισμό των απαραίτητων οργανικών θέσεων μεσοπρόθεσμα (έως τον Σεπτέμβριο 2017).

• Επανυπολογισμό όλων των συντάξεων (έως τον Δεκέμβριο του 2017).

• Τον επανυπολογισμό και την έκδοση του 30% των νέων συντάξεων, που αφορούν την περίοδο μετά τον νόμο Κατρούγκαλου (έως τα τέλη Ιουνίου 2017).

• Την καθιέρωση της υποχρεωτικής εγγραφής των ασφαλισμένων σε έναν οικογενειακό γιατρό (έως την 1η Iανουαρίου 2018).

• Τη νομοθέτηση μιας μεγάλης μεταρρύθμισης του συστήματος κοινωνικής πρόνοιας, που θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων μεταρρύθμιση στα οικογενειακά επιδόματα και στα επιδόματα αναπηρίας (έως τον Νοέμβριο του 2017).

• Τη δημιουργία ενός αξιόπιστου συστήματος εκπροσώπησης για τις κλαδικές συμβάσεις (έως τον Σεπτέμβριο του 2017).

• Τη νομοθέτηση της αύξησης στο 50% του ποσοστού συμμετοχής των πρωτοβάθμιων σωματείων, που θα αποφασίζουν τη διενέργεια απεργιών (έως την επόμενη αξιολόγηση).

• Τη σύνταξη έκθεσης (έως τον Δεκέμβριο του 2017) με βάση μια ανεξάρτητη νομική άποψη για τον ρόλο της διαιτησίας στις συλλογικές συμβάσεις. Την αναθεώρηση της ισχύουσας διαδικασίας μεσολάβησης και διαιτησίας (έως τον Φεβρουάριο του 2018) και τη λήψη των απαραίτητων μέτρων (έως τον Μάρτιο του 2018).

Από το κείμενο του μνημονίου προκύπτουν ενστάσεις των θεσμών για τον περιορισμό των διδάκτρων στα μεταπτυχιακά προγράμματα. Συγκεκριμένα, όπως άλλωστε έχει παραδεχθεί ο υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου (συνέντευξη στην «Κ» την Κυριακή 18/6), οι θεσμοί διαφωνούν με τη φιλοσοφία της ρύθμισης που έχει δημοσιοποιήσει (στο πλαίσιο νομοσχεδίου για τα ΑΕΙ) το υπουργείο και βάσει της οποίας τίθενται περιορισμοί στα δίδακτρα των μεταπτυχιακών σπουδών.

• Την έκδοση της υπουργικής απόφασης για τη λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων όλες τις Κυριακές την περίοδο Mαΐου-Οκτωβρίου (έως το τέλος Ιουνίου).

• Την υιοθέτηση (έως τον Ιούλιο του 2017) των 4 συστάσεων της δεύτερης εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ που αφορούν τα ποτά. Σε αυτές περιλαμβάνεται ο εξορθολογισμός του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης που επιβάλλεται στις ζυθοποιίες, το θέμα της φορολόγησης του τσίπουρου και της τσικουδιάς.

• Την υιοθέτηση (έως τον Σεπτέμβριο του 2017) νομοθεσίας πάνω στο συμφωνηθέν πλαίσιο για το κτηματολόγιο.

• Την εκποίηση περίπου του 40% της λιγνιτικής παραγωγής της ΔΕΗ, σε συμμόρφωση αποφάσεων της Ε.Ε. και των Ευρωπαϊκών Δικαστηρίων σχετικά με τον λιγνίτη. Τα μέτρα θα σχεδιαστούν και θα οριστικοποιηθούν αφού υποβληθούν επισήμως στη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ε.Ε., μέχρι τον Νοέμβριο του 2017, για να εφαρμοστούν έως τον Ιούνιο του 2018.

• Την κατάρτιση λίστας με 15-20 εμβληματικά έργα του ΕΣΠΑ της περιόδου 2014-2020, με χρονοδιαγράμματα έως την ολοκλήρωσή τους (έως τον Ιούνιο του 2017).

Επίσης, προβλέπει την τροποποίηση του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας (έως το τέλος Σεπτεμβρίου 2017).

Στο αναθεωρημένο μνημόνιο περιλαμβάνεται και ένα ευρύ πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων που αναμένεται να αποδώσει έσοδα 19 δισ. ευρώ για φέτος και 2,5 δις ευρώ το 2019 .

(Φωτογραφία: Sooc.gr)

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα