Ρέγκλινγκ: Το όραμα της Ευρωζώνης μετατράπηκε σε ρεαλισμό

Ρέγκλινγκ: Το όραμα της Ευρωζώνης μετατράπηκε σε ρεαλισμό
Eurogroup finance ministers meeting at the European Council in Brussels, Belgium on Jul. 10, 2017. / 10 , 2017. Alexandros Michailidis / SOOC

Οι πολιτικοί μπορούν να επιστρέψουν στη φιλοδοξία της εμβάθυνσης της Ευρωζώνης, μετά τη στροφή που έγινε για να αντιμετωπιστεί η κρίση

Το «όραμα» της Ευρωζώνης μετατράπηκε σε «ρεαλισμό» για να αντιμετωπιστεί η κρίση. Όμως σήμερα, αφού το εγχείρημα πέτυχε, οι πολιτικοί μπορούν να επιστρέψουν στην φιλοδοξία της εμβάθυνσής της.

Αυτό υποστήριξε ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας Κλάους Ρέγκλινκγ μιλώντας πριν από λίγο στο «Κολέγιο της Ευρώπης» στην Μπριζ του Βελγίου. Μιλώντας στους φοιτητές με θέμα «Φιλοδοξία και Ρεαλισμός» (Ambition and Realism), ο Γερμανός διευθυντής του ΕΜΣ είχε την ευκαιρία να αναλύσει τις σκέψεις του για την Ευρωζώνη, τα προγράμματα διάσωσης, αλλά και την περαιτέρω εμβάθυνσή της.

«Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα που βρίσκεται ακόμη σε πρόγραμμα του ESM. Βρισκόμαστε στο τελευταίο έτος του τρέχοντος προγράμματος και η κυβέρνηση βρίσκεται στη σωστή κατεύθυνση για να εφαρμόσει τις μεταρρυθμίσεις που έχει δεσμευτεί», τόνισε ο Κλ. Ρέγκλινγκ. «Εάν συνεχίσει να κάνει αυτές τις αλλαγές, οι πιθανότητες είναι καλές να μπορεί να αναχρηματοδοτείται τακτικά μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος τον Αύγουστο του επόμενου έτους. Ήδη η Ελλάδα έκανε το πρώτο βήμα προς την κατεύθυνση αυτή τον Ιούλιο, όταν εξέδωσε το πρώτο της ομόλογο από το 2014. Οι κυβερνήσεις της ευρωζώνης υποσχέθηκαν να δώσουν περαιτέρω ελάφρυνση του χρέους στο τέλος του προγράμματος εάν η Ελλάδα συνεχίσει να εφαρμόζει τις μεταρρυθμίσεις», τόνισε.

Ο Κ.Ρέγκλινγκ ξεκίνησε την ομιλία του εξηγώντας στους φοιτητές το ρόλο του ΕΜΣ. «Είμαστε οι δανειστές της έσχατης λύσης στην Ευρωζώνη. Αυτή η λειτουργία δεν υπήρχε στη νομισματική ένωση πριν από την κρίση», εξήγησε ο επικεφαλής του ΕΜΣ. Όταν υπογράφηκε η Συνθήκη του Μάαστριχτ, οι άνθρωποι πίστευαν ότι ήταν αδύνατο για μια χώρα να χάσει την πρόσβαση στην αγορά μετά την είσοδό της στη νομισματική ένωση. Ωστόσο, αυτό συνέβη ακριβώς μεταξύ του 2010 και του 2012. Ως εκ τούτου, υπήρξε πραγματικός κίνδυνος ότι χώρες όπως η Ελλάδα, η Ιρλανδία ή η Πορτογαλία θα μπορούσαν να αναγκαστούν να εγκαταλείψουν τη ζώνη του ευρώ. Για να αποφευχθεί αυτό, οι χώρες της ζώνης του ευρώ δημιούργησαν ένα ταμείο έκτακτων δανείων στο ύψος της κρίσης το 2010. Αυτό ήταν το EFSF, ένα προσωρινό ίδρυμα, το οποίο ακολούθησε ο ΕΜΣ το 2012», είπε.

«Από το 2011, ο EFSF και ο ESM έχουν χορηγήσει δάνεια σε πέντε χώρες: την Ελλάδα, την Ιρλανδία, την Πορτογαλία, την Ισπανία και την Κύπρο. Συνολικά, έχουμε εκταμιεύσει δάνεια ύψους 273 δισεκατομμυρίων ευρώ, 2,5 φορές περισσότερα από ό, τι το ΔΝΤ παγκοσμίως την ίδια χρονική περίοδο. Ο ΕΜΣ έχει καταβάλει κεφάλαιο ύψους 80 δισεκατομμυρίων ευρώ, το μεγαλύτερο από οποιοδήποτε διεθνές χρηματοπιστωτικό ίδρυμα».

Όπως εξήγησε, «ο ΕΜΣ δεν ξοδεύει χρήματα φορολογουμένων για τη χρηματοδότηση των προγραμμάτων βοήθειας. Αντ ‘αυτού, αντλούμε χρήματα από τους επενδυτές εκδίδοντας ομόλογα και λογαριασμούς. Μπορούμε να το κάνουμε αυτό με πολύ ευνοϊκά επιτόκια. Αυτό συμβαίνει λόγω της υψηλής πιστοληπτικής ικανότητας που βασίζεται στο υψηλό εγγυημένο κεφάλαιο του ΕΜΣ. Τα χαμηλά μας ποσοστά συνεπάγονται σημαντική εξοικονόμηση πόρων για τις χώρες του προγράμματος. Οι πληρωμές τόκων που καταβάλλουν στον ΕΜΣ είναι οι ίδιες με αυτές που πληρώνουμε στην αγορά και είναι πολύ χαμηλότερες από τις τιμές που θα χρεώνονταν οι χώρες στις αγορές. Στην περίπτωση της Ελλάδας, αυτό εξοικονομεί σχεδόν 10 δισ. ευρώ ετησίως ή 5,6% του ΑΕΠ. Αυτά είναι πολύ σημαντικά ποσά. Έτσι, οι χώρες της ζώνης του ευρώ παρέχουν αλληλεγγύη χωρίς να δαπανούν δημόσια χρήματα».

Για την αγορά εργασίας, ο Κλ. Ρέγκλινγκ παραδέχτηκε ότι η υψηλή ανεργία παραμένει ένα πρόβλημα, ιδιαίτερα σε ορισμένες χώρες όπως η Ελλάδα και η Ισπανία. «Είναι ένα πιεστικό ζήτημα για πάρα πολλούς νέους. Ωστόσο, αυτό που δεν λαμβάνει αρκετή προσοχή είναι ότι το ποσοστό απασχόλησης στην Ευρώπη είναι υψηλότερο σήμερα από ό, τι το 2000, πράγμα που σημαίνει ότι ένα υψηλότερο ποσοστό του πληθυσμού έχει πράγματι απασχόληση πριν από 16 χρόνια, παρά το υψηλό ποσοστό ανεργίας. Στην Αμερική, το ποσοστό απασχόλησης μειώθηκε κατά περισσότερο από 4 ποσοστιαίες μονάδες την περίοδο αυτή», σχολίασε ο Κλ. Ρέγκλινγκ.

Ο επικεφαλής του ΕΜΣ, τέλος, εξήγησε και τα ωφελήματα της νομισματικής ένωσης όσον αφορά τα δημοσιονομικά. «Μια τέτοια δημοσιονομική δυνατότητα θα μπορούσε να συνδυαστεί με ένα πιο διαφανές σύστημα κατανομής των βαρών με τους ιδιώτες πιστωτές σε περίπτωση αναδιάρθρωσης του δημόσιου χρέους. Μέχρι στιγμής, αυτό συνέβη ad-hoc, για παράδειγμα στην Ελλάδα το 2012, με την αποκαλούμενη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα. Μπορεί να δημιουργηθεί ένα πιο διαφανές σύστημα που θα διευκολύνει την επίτευξη συμφωνίας μεταξύ των πιστωτών σε μια αναδιάρθρωση του δημόσιου χρέους. Ο ΕΜΣ θα μπορούσε να αναλάβει το ρόλο της οργάνωσης αυτών των διαπραγματεύσεων, προκειμένου να εξασφαλίσει δίκαιο αποτέλεσμα για όλα τα εμπλεκόμενα μέρη».

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα