“Πακέτο” Κομισιόν: Τι μπορούμε να χρηματοδοτήσουμε κατά προτεραιότητα

“Πακέτο” Κομισιόν: Τι μπορούμε να χρηματοδοτήσουμε κατά προτεραιότητα
Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης Eurokinissi

Το πρόγραμμα για την μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 5% είχε ανακοινωθεί από το 2019, πριν από το ξέσπασμα της κρίσης του κορονοϊού.

Την κάλυψη και των άμεσων αναγκών από την εκ περιτροπής εργασία αλλά και το πρόγραμμα μείωσης φόρων και εισφορών που διακόπηκε λόγω της κρίσης θα χρηματοδοτήσουν τα 32 δισ. του ταμείου ανάκαμψης.

Το περιθώριο το δίνει η ίδια κατασκευή των προγραμμάτων μέσω των οποίων θα εκταμιευτούν τα χρήματα που χρηματοδοτούν και δαπάνες που σχετίζονται με την αντιμετώπιση της κρίσης από τον κορονοϊό αλλά και μεταρρυθμίσεις. Ο υπουργός οικονομικών αφού παραδέχθηκε χθες την πρόθεση να χρηματοδοτήσει και μειώσεις φόρων σημείωσε ότι τα προγράμματα που θα υποβληθούν από τα κράτη μέλη θα είναι σε μεγάλο βαθμό στην ιδιοκτησία του προγράμματος.

Με δύο λόγια τα προγράμματα θα ζητούν χρηματοδότηση των προτεραιοτήτων κάθε κράτους μέλους. Μια από τις προτεραιότητες που έχουν ήδη τεθεί και δια στόματος του Πρωθυπουργού αλλά και δια στόματος του υπουργού οικονομικών είναι η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών και μάλιστα από το φθινόπωρο. Χωρίς το πακέτο των 32 δισ. ευρώ το εγχείρημα ήταν αδύνατο αφού θα έπρεπε να καλυφθούν πρώτα οι ανάγκες της μερικής απασχόλησης μαζί με όλα τα μέτρα στήριξης και τις κλαδικές πολιτικές για τουρισμό, μεταφορές και εστίαση. 

Το πρόγραμμα για την μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 5% είχε ανακοινωθεί από το 2019 πριν από το ξέσπασμα της κρίσης του κορονοϊού. Επειδή το κόστος ήταν αρκετά υψηλό (περίπου 2,5 δισ. ευρώ θα έφτανε σε ετήσια βάση η σωρευτική δημοσιονομική επίδραση) είχε νομοθετηθεί μόνο η μείωση κατά 0,9% που θα εφαρμοστεί από την 1η Ιουνίου και το υπόλοιπο 4,1% είχε σχεδιαστεί αρχικά να μειωθεί σταδιακά και αν η Ελλάδα πετύχαινε το 2021 την μείωση των δημοσιονομικών της στόχων που τότε ήταν να επιτυγχάνεται πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ ως το 2022.

Ο στόχος αυτός έχει αρθεί για το 2020 και είναι πολύ πιθανό να μην υπάρχει και για 2021 ή ακόμη και το 2022 αν η πολυαναμενόμενη ανάκαμψη δεν έρθει. Επιπλέον οι μειώσεις των ασφαλιστικών εισφορών ειδικά για την Ελλάδα που φιγουράρει στις χώρες με το μεγαλύτερο φορολογικό βάρος και την υψηλότερη ανεργία εντός ΕΕ έχει όλα τα προσόντα να είναι εκτός από φοροαπαλλαγή να είναι και μεταρρύθμιση. Το επόμενο κύμα ίσως από το 2022 έχει ως στόχο την μείωση των συντελεστών ΦΠΑ αλλά θα κριθεί από το βαθμό επανόδου της οικονομίας αν θα υλοποιηθεί.

Με δεδομένο ότι η μείωση του ΦΠΑ είναι από τα πιο « ακριβά» μέτρα δεν αναμένεται να προχωρήσει αν τα έσοδα που θα χαθούν δεν αναπληρωθούν από την ανάπτυξη του συνόλου της οικονομίας. Από τις «κλασσικές» μεταρρυθμίσεις μέσω του ίδιου εργαλείου μπορεί η Ελλάδα να χρηματοδοτήσει και άλλες μεγάλες μεταρρυθμίσεις ότι η αποληγνιτοποίηση της παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος που είναι άλλη μια μεταρρύθμιση απολύτως συμβατή και με τις προτεραιότητες της ΕΕ. Επίσης, μπορεί να επιταχυνθεί και η ψηφιοποίηση και ο εκσυγχρονισμός του κράτους που έχει ξεκινήσει μεν, αλλά θα πρέπει να τελειώσει γρήγορα και να αποδώσει και το ταμείο ανάκαμψης που δίνει αυτή την ευκαιρία.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα
Exit mobile version