Τράπεζες: Άκαρπη η συνάντηση δανειοληπτών ελβετικού φράγκου – Κυβέρνησης

Τράπεζες: Άκαρπη η συνάντηση δανειοληπτών ελβετικού φράγκου – Κυβέρνησης
Ευρώ και ελβετικά φράγκα iStock

Το πρόβλημα απασχολεί πλέον των 200.000 πολιτών, οι οποίοι οφείλουν και καλούνται να πληρώσουν πολλαπλάσια ποσά, σε σχέση με τα ποσά που πράγματι έλαβαν σε ευρώ, επιβαρυνόμενα, μάλιστα, με τόκους.

Χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα ήταν η χθεσινή συνάντηση του πανελλήνιου συλλόγου δανειοληπτών ελβετικού φράγκου ΣΥ.ΔΑΝ.Ε.Φ, με τον Γραμματέα της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της ΝΔ, κο Μπούγα και τον Υπουργό Επικρατείας, κο Γεραπετρίτη, σε μια ακόμη προσπάθεια εξεύρεσης και προώθησης νομοθετικής λύσης στο μείζον ζήτημα των δανείων που εκφράστηκαν σε CHF.

Το πρόβλημα απασχολεί πλέον των 200.000 πολιτών, οι οποίοι οφείλουν και καλούνται να πληρώσουν πολλαπλάσια ποσά, σε σχέση με τα ποσά που πράγματι έλαβαν σε ευρώ, επιβαρυνόμενα, μάλιστα, με τόκους.

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης η διοίκηση του ΣΥ.ΔΑΝ.Ε.Φ, ενημέρωσε τα στελέχη της κυβέρνησης για το αδιέξοδο, στο οποίο έχουν περιέλθει οι δανειολήπτες που έλαβαν δάνεια εκφρασμένα σε ελβετικό Φράγκο και ζητήθηκε η τολμηρή και δίκαιη παρέμβαση της πολιτείας για τη λύση του προβλήματος.

Παράλληλα εξέθεσε περισσότερες από μία προτάσεις, όπως αυτές μπορούν να υποστηριχθούν σε νομοτεχνικό επίπεδο, καθώς θεμελιώνονται -μεταξύ άλλων- σε αμετάκλητες δικαστικές αποφάσεις, που παράγουν δεδικασμένο και εξικνούνται κατ’ αρχήν από τις δεδηλωμένες στοχεύσεις του Κοινοτικού Νομοθέτη, ο οποίος έθεσε, ως όφειλε, δίχτυ προστασίας, με την Οδηγία 2014/17.

Επιπλέον, μεταξύ των προτάσεων που είχε διαμορφώσει ο ΣΥ.ΔΑΝ.Ε.Φ. υπήρχε και μια τεχνική πρόταση, που παράγει πολλαπλά οφέλη (Ελληνικό Δημόσιο – δανειολήπτες – τράπεζες) για όλους τους εμπλεκόμενους, συμπλέει με τις συστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και τους στόχους που έχει θέσει το οικονομικό της επιτελείο της κυβέρνησης.

Τα αιτήματα των δανειοληπτών

Ειδικότερα από την πλευρά του ΣΥ.ΔΑΝ.Ε.Φ, προτάθηκε:

1. Επανυπολογισμός των δανείων με ισοτιμία εκταμίευσης και επιτόκιο euribor, άλλως,

2. Οριζόντια εφαρμογή της προστασίας, σύμφωνα με τις υπ’ αριθ ΕφΛαρ 17/2017 και ΠΠΡοδ 35/2015 «αμετάκλητες αποφάσεις» επί υποθέσεων, ώστε η διακύμανση της ισοτιμίας να περιοριστεί στο +/- 5% αναδρομικά. Η συγκεκριμένη πρόταση εκτιμά η πλευρά του ΣΥΔΑΝΕΦ, έχει ισχυρό νομικό έρεισμα και παρέχεται η νομοθετική εξουσιοδότηση στον κανονιστικό νομοθέτη, ώστε να νομοθετήσει, με βάση τις αμετάκλητες, – θετικές για τους δανειολήπτες- δικαστικές αποφάσεις που έχουν παράξει νομολογία στην Ελλάδα. Εν κατακλείδι προκύπτει πρόσφορο έδαφος για ένα ισχυρό νομοθέτημα που δεν θα κινδυνέψει να καταπέσει, ενώ δεν θα ανοίξει νέο κύκλο δικαστηρίων, προστριβών και αντιπαραθέσεων.

3. Συζητήθηκε το ενδεχόμενο τροποποίησης του νόμου Ν. 4438/16, με τον οποίο ενσωματώθηκε στο εθνικό δίκαιο η ευρωπαϊκή οδηγία 2014/17/ΕΕ και εφαρμόζει δίχτυ προστασίας για μελλοντικά δάνεια σε ξένο νόμισμα, με αναδρομική ισχύ.

4. Επιχειρήθηκε να τεθεί προς συζήτηση μια τεχνική πρόταση και αφορά την ομολογοποίηση της διαφοράς ισοτιμίας, που επιβαρύνει τον δανειολήπτη, έως και 71% επιπλέον, άλλως η ένταξη της χρηματοδότησης της συναλλαγματικής διαφοράς, ως έργο αντιμετώπισης της στεγαστικής κρίσης και χρηματοδοτούμενο από το ταμείο ανάκαμψης.

Μάλιστα οι δανειολήπτες σημείωσαν πως άλλες χώρες έχουν κατευθύνει δισεκατομμύρια ευρώ από το ταμείο ανάκαμψης, προς αυτή την κατεύθυνση, όπως η Ισπανία και η Πορτογαλία και ανέφεραν ότι είναι προς το συμφέρον της Ελληνικής οικονομίας να μην δημιουργηθεί νέα γενιά κόκκινων δανείων αλλά το επιχείρημά αποκρούστηκε ως πατερναλιστικό.

Επιφυλακτική η κυβέρνηση

Επί όλων των παραπάνω προτάσεων, οι κυβερνητικοί εκπρόσωποι διατύπωσαν τις επιφυλάξεις τους, σχετικά με την συνταγματικότητα μιας αναδρομικής νομοθετικής επέμβασης σε ιδιωτικές συμβάσεις, εκτιμώντας, ότι μια τέτοια παρέμβαση θα κινδύνευε να κριθεί αντισυνταγματική.

Η πλευρά των δανειοληπτών απάντησε αφενός, ότι δυνάμει της Οδηγίας 93/13, που εισήχθη στην Ελληνική έννομη τάξη με τον Ν. 2251/1994, δεν αποκλείεται η θεσμοθέτηση αυξημένου επιπέδου προστασίας των καταναλωτών και συνεπώς, νομιμοποιείται νομοθετική ρύθμιση, με αναδρομική ισχύ, εφόσον από την σχετική νομοθετική πρωτοβουλία παρέχεται αυξημένο επίπεδο προστασίας των καταναλωτών και μάλιστα, η νομιμοποίηση παρέχεται από διατάξεις αυξημένης τυπικής ισχύος, αφετέρου δε, υπάρχουν ιστορικά παραδείγματα στα οποία η πολιτεία παρενέβη και νομοθέτησε επί συνεστημένων συμβάσεων, όπως ο Νόμος Κατσέλη, η διάταξη περί ανατοκισμού (αρ 12 Ν 2601/1998) και όλως πρόσφατα, η ρήτρα αναπροσαρμογής.

Στη συνάντηση τέθηκε και το ζήτημα της προσυμβατικής ενημέρωσης των δανειοληπτών. Ο ΣΥΔΑΝΕΦ υποστήριξε ότι παραβιάστηκε η ΠΔΤΕ 2501/2002, αφού η ενημέρωση ήταν όλως αδιαφανής, παραπλανητική και ελλιπής. Οι εκπρόσωποι της κυβέρνησης απάντησαν ότι ήταν αυτονόητος ο κίνδυνος που ανέλαβαν οι συγκεκριμένοι δανειολήπτες, γεγονός που προκάλεσε έντονη αντίδραση, διότι, αφενός μεν το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει διαπιστώσει την ελλιπή ενημέρωση των δανειοληπτών για τα εν λόγω δάνεια, αφετέρου δε, διότι άλλοι είναι οι κανόνες και η στόχευση ενός χρηματιστηριακού παίχτη και άλλοι είναι οι κανόνες και η στόχευση ενός δανειολήπτη, που έλαβε δάνειο για να αποκτήσει την οικογενειακή του στέγη.

Τέλος, από την πλευρά της κυβέρνησης εκτέθηκε ότι υπάρχει το εργαλείο του εξωδικαστικού μηχανισμού καθώς και ο Πτωχευτικός Κώδικας, με τον ΣΥ.ΔΑΝ.Ε.Φ, να εξηγεί ότι αφενός μεν ο εξωδικαστικός μηχανισμός κινείται με εξαιρετικά αργούς ρυθμούς και χωρίς ικανοποιητικά αποτελέσματα, αφετέρου δε, ότι ο Πτωχευτικός Κώδικας δεν είναι λειτουργικός σε αυτή τη φάση διότι δεν λειτουργεί ο φορέας επαναπόκτησης ακινήτων.

Παρά την διάσταση απόψεων οι εκπρόσωποι της κυβέρνησης δεσμεύτηκαν ότι θα μεταφέρουν τις προτάσεις του ΣΥ.ΔΑΝ.Ε.Φ, στις τράπεζες και θα επανέλθουν.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα
Exit mobile version