Επιτροπή Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου: Κατάργηση βαθμών, παρελάσεων και προσευχής στα σχολεία

Επιτροπή Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου: Κατάργηση βαθμών, παρελάσεων και προσευχής στα σχολεία

Όλες οι αλλαγές που προτείνει για τη φοίτηση στο Γυμνάσιο και το Λύκειο η Επιτροπή Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου

Κατάργηση των παρελάσεων των μαθητών, του υποχρεωτικού εκκλησιασμού και της υποχρεωτικής προσευχής, μείωση διδακτέας ύλης κατά 20-30%, περιγραφική αξιολόγηση των μαθητών αντί βαθμών και εξετάσεων, τετραετές Γυμνάσιο και διετές Λύκειο που θα οδηγεί σε ισχυρό απολυτήριο, και νέο εξεταστικό σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ με συντελεστή βαρύτητας.

Αυτές είναι μερικές από το πλήθος των προτάσεων με τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και οι οποίες περιλαμβάνονται στην εισήγηση της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου, υπό την προεδρία του καθηγητή κ. Λιάκου, προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας.

Όπως αναφέρει το Έθνος, οι προτάσεις αυτές θα μελετηθούν από τον υπουργό κ. Νίκο Φίλη και κάποιες ενδεχομένως θα υιοθετηθούν άμεσα και θα εφαρμοστούν -ύστερα από σχετική νομοθετική ρύθμιση- από τη νέα σχολική χρονιά που θα ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο.

Στο πόρισμα της Επιτροπής δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα στον νέο τρόπο εισαγωγής στα ΑΕΙ και η καινοτομία είναι ότι ορίζεται ένας συντελεστής βαρύτητας για τους υποψηφίους. Μάλιστα, όπως αναφέρει ο κ. Λιάκος, η υιοθέτηση του συντελεστή μπορεί να γίνει από τις επόμενες εισαγωγικές εξετάσεις.

Κι αυτό γιατί, όπως τονίζεται, η πρόταση βασίζεται στην αρχή του σεβασμού της βούλησης των παιδιών να σπουδάσουν αυτό που θέλουν, υπό δύο όρους: πρώτος όρος να έχουν ολοκληρώσει το Λύκειο και δεύτερος όρος να μην είναι περισσότεροι όσοι έχουν δηλώσει προτεραιότητα για το συγκεκριμένο τμήμα από τις θέσεις που προσφέρει το τμήμα αυτό.

Κατάργηση παρελάσεων και υποχρεωτικού εκκλησιασμού

Σύμφωνα με το σκεπτικό της πρότασης, όσο λιγότερες είναι οι επιλογές στο μηχανογραφικό (σήμερα είναι έως και 70!) τόσο ισχυρότερη θεωρείται ότι είναι η βούληση των υποψηφίων. Αυτό έχει ως συνέπεια, με τη σειρά του, ότι ο συντελεστής προτεραιότητας για την πρόσβαση σε ένα τμήμα εξαρτάται από τον αριθμό των επιλογών.

Όσο λιγότερες είναι οι επιλογές, τόσο ισχυρότερος ο συντελεστής επιλογής.

Για παράδειγμα, αν ένας φοιτητής επιλέξει μόνο ένα τμήμα για εισαγωγή, επιβραβεύεται με τον μέγιστο συντελεστή βαρύτητας (100%) για την επιλογή του και αποκτά ισχυρό προβάδισμα έναντι όλων των άλλων. Αν επιλέξει δύο τμήματα, τότε οι συντελεστές διαφοροποιούνται σε 65% για την πρώτη επιλογή του και 35% για τη δεύτερη, αν επιλέξει τρία τμήματα τότε επιμερίζεται σε 55% για την πρώτη επιλογή, 30% για τη δεύτερη και 15% για την τρίτη. Ο συντελεστής βαρύτητας συνεχίζει να δίνει φθίνουσες τιμές ακόμη και για τον φοιτητή που θέλει να περιλάβει 10 επιλογές τμημάτων, μετά τις οποίες γίνεται μηδενικός.

Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση

Ειδικότερα η εισήγηση περιλαμβάνει τα εξής σημεία:

• Κατάργηση των παρελάσεων των μαθητών, του υποχρεωτικού εκκλησιασμού και της υποχρεωτικής προσευχής.

• Κατοχύρωση της περιγραφικής αξιολόγησης των μαθητών σε όλη την υποχρεωτική εκπαίδευση, σε σύνδεση με τους μαθησιακούς στόχους των αναλυτικών προγραμμάτων.

• Καθιέρωση ενιαίου τύπου Ολοήμερου Δημοτικού με παράλληλη προσαρμογή στις τοπικές συνθήκες (ευελιξία).

• Θεσμοθέτηση εφημερίδας του σχολείου ή του δικτύου των σχολείων και αντίστοιχα ηλεκτρονικής σελίδας.

• Καθιέρωση της ετήσιας θεατρικής παράστασης (άνοιγμα του σχολείου στην τοπική κοινότητα).

• Αμεσος περιορισμός της ύλης κατά τουλάχιστον 20-30% (μείωση της έκτασης, αύξηση του βάθους).

• Θεσμοθέτηση των ομαδικών εργασιών ως τρόπου εξέτασης.

• Εξασφάλιση της ενισχυτικής διδασκαλίας.

Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Η κεντρική ιδέα του προτεινόμενου συστήματος είναι ένα νέο και ισχυρό Λύκειο, αξιόπιστο απολυτήριο, αποσύνδεση από τις εισαγωγικές εξετάσεις στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Για να αποκτήσει ο μαθητής το Εθνικό Απολυτήριο θα πρέπει να ανταποκριθεί θετικά σε όλα τα μαθήματα που έχει παρακολουθήσει κατά τις δύο τελευταίες τάξεις, με δυνατότητες επιλογών και με ιδιαίτερη βαρύτητα στην ερευνητική εργασία.

Στη δημιουργία του προγράμματος οι καθηγητές θα έχουν ενεργό ρόλο. Μπορεί οι άξονες του αναλυτικού προγράμματος να είναι καθορισμένοι από το υπουργείο, αλλά το ποιο βιβλίο θα διδαχτεί και το ακριβές αναλυτικό πρόγραμμα θα καθορίζεται από τους εκπαιδευτικούς.

Στην πρόταση για ένα Νέο Λύκειο αναφέρεται και η αναδιοργάνωση της Μέσης Εκπαίδευσης σε 4 χρόνια Γυμνάσιο και 2 χρόνια Λύκειο, και ιδιαίτερα στην αναμόρφωση του αναλυτικού προγράμματος του Λυκείου.

Στη Γ' Λυκείου οι εξετάσεις για το απολυτήριο θα μπορούν να διενεργούνται ενδοσχολικά αλλά με εγγυήσεις εγκυρότητας και μηχανισμούς εξασφάλισης του αδιάβλητου. Η επιτυχής περαίωση των σπουδών στο Λύκειο είναι προϋπόθεση εισόδου στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Μετεγγραφές

Δημιουργείται ηλεκτρονική πλατφόρμα μετεγγραφών στο υπ. Παιδείας. Κάθε φοιτητής μπορεί να χρησιμοποιήσει την πλατφόρμα για να υποβάλει αίτηση μεταφοράς των πιστωτικών του μονάδων από ένα τμήμα σε ένα άλλο, του ιδίου ή άλλου ΑΕΙ, κάθε Σεπτέμβριο. Μπορεί να κάνει έως 5 αιτήσεις. Η κινητικότητα δεν ισχύει από την περιφέρεια προς την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.

Συνάντηση Ιερώνυμου με Φίλη για τους φτωχούς μαθητές

Στη «σκιά» της πρότασης για κατάργηση της υποχρεωτικής προσευχής και του εκκλησιασμού έγινε η χθεσινή, εγκάρδια κατά τα άλλα, συνάντηση του υπουργού Παιδείας Ν. Φίλη με τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο. Ο λόγος ήταν η υπογραφή συμφώνου συνεργασίας για την ενίσχυση μαθητών και των οικογενειών τους μέσω προγραμμάτων σίτισης. Το υπουργείο θα επιλέγει τα σχολεία στα οποία θα παρέχονται από την «Αποστολή» δέματα τροφίμων με προορισμό τις οικογένειες μαθητών που ζουν στα όρια της φτώχειας, ανεξαρτήτως θρησκεύματος, γλώσσας, φύλου, εθνικότητας ή άλλης διαφοροποίησης των μαθητών.

πηγή: Έθνος

SHARE: