Joker: Πέντε παιχνίδια εξίσου, αν όχι πιο βίαια από την ταινία

Joker: Πέντε παιχνίδια εξίσου, αν όχι πιο βίαια από την ταινία
Joker Instagram @jokermovie

Στον απόηχο του σάλου που προκάλεσε η παρακολούθηση της ταινίας Joker από ανήλικους, ένας 16χρονος κι ένας 22χρονος μιλούν στο News 24/7 για την πρόσβαση και την έκθεση στη βία μέσω των video games, όπου μπορείς να μεταχειρίζεσαι κάθε είδους μέσο, για να εξοντώσεις τον αντίπαλό σου.

Η ταινία του Joker έσπασε τα ταμεία και προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων και συζητήσεων γύρω από το περιεχόμενο της. Αυτό αποδεικνύει και το γεγονός, πως περισσότερες από 20 μέρες μετά την πρεμιέρα της στην Ελλάδα, συνεχίζει να απασχολεί.

Την προηγούμενη εβδομάδα μάλιστα, σημειώθηκε ένα περιστατικό το οποίο έστρεψε ακόμη περισσότερο τους προβολείς στην ταινία. Κατόπιν καταγγελίας, αστυνομικοί μπήκαν σε δύο κινηματογραφικές αίθουσες και προσήγαγαν στο Αστυνομικό Τμήμα ανήλικους, που την παρακολουθούσαν. Το όλο ζήτημα έλαβε τεράστιες διαστάσεις, με ΜΜΕ και κοινό να κάνουν διάλογο για τις εποχές κατά τις οποίες εφαρμόζονταν τέτοιες πρακτικές, αλλά και για το κατά πόσο μια τέτοια πράξη ήταν ορθή ή μη. Αμφότερες οι πλευρές, παρουσιάζουν επιχειρήματα υπέρ και των δύο θέσεων.

Στον απόηχο του σάλου που προκάλεσε το περιστατικό και στο πλαίσιο της όλης συζήτησης, ένας 16χρονος κι ένας 22χρονος μιλούν στο News 24/7 για 5 παιχνίδια «βίας» της εφηβείας τους.

Ο 16χρονος Δ.Μ., αν και δεν έχει δει την ταινία του Joker, είναι «χρόνιος» gamer, πράγμα που σημαίνει πως από πολύ μικρός εκτίθεται σε εικόνες βίας, όπως και η πλειοψηφία των συμμαθητών του. Με τα περισσότερα από αυτά, όπως λέει, ξεκίνησε μάλιστα να ασχολείται γύρω στην ηλικία των 10.

Το βίαιο περιεχόμενο στο οποίο εκτίθεται καθημερινά, είναι πολύ. Και κυρίως σήμερα, στην εποχή του διαδικτύου και της ελεύθερης πρόσβασης, όπου ο έλεγχος είναι αν μη τι άλλο ανεπαρκής.

Grand theft auto: Για να σκοτώσεις μπορείς να χρησιμοποιήσεις τα πάντα

«Σε αυτό το παιχνίδι, είσαι ένας τύπος που κυκλοφορεί οπλισμένος και μπορεί να σκοτώσει, όποιον βρεθεί μπροστά του. Σε κυνηγάει η αστυνομία και εσύ προσπαθείς να τους σκοτώσεις. Μπορείς να κλέβεις οχήματα ή να μπεις στο military base. Υπάρχουν κωδικοί που σε κάνουν άτρωτο, δεν πεθαίνεις ποτέ. Όσο για τους τρόπους να σκοτώσεις, είναι πολλοί… μπορείς να χρησιμοποιήσεις χέρια, μαχαίρια, τα πάντα».

Mortal Kombat: Ο ένας προσπαθεί να “ξεκοιλιάσει τον άλλον”

«Πολύ γνωστό παιχνίδι. Πρόκειται για δύο χαρακτήρες που παλεύουν μεταξύ τους και ο ένας προσπαθεί να «ξεκοιλιάσει τον άλλον». Σου δείχνει κυριολεκτικά να σπάνε τα κόκκαλα του άλλου παίκτη και να γίνονται θρύψαλα, κυρίως όταν χρησιμοποιείς τις υπερδυνάμεις».

God of war: Προσπαθείς να σκοτώσεις τον Δία, μπορείς να κόψεις το κεφάλι του Ερμή

«Είσαι ένας ημίθεος και προσπαθείς να αφανίσεις όλους τους θεούς του Ολύμπου. Ο «Κράτος», για παράδειγμα έχει δύο σπαθιά με αλυσίδες. Ή μπορείς να κόψεις το κεφάλι του Ερμή. Τελικός στόχος είναι να σκοτώσεις τον Δία. Παράλληλα επιτίθεσαι και σε γυναίκες. Κυριολεκτικά τους ξεκοιλιάζεις».

Counter Strike Go: Ένα “παιχνίδι” τρομοκρατίας και φανατισμού

Για το παιχνίδι αυτό μίλησε ο Γ.Α. 22 χρονών, παλιός στον χώρο των games. «Κλασσικό FPS παιχνίδι, το οποίο μπορεί εύκολα να ερεθίσει τη βία και αυτό γιατί βγάζει ένα άλλο είδος της. Το παιχνίδι χωρίζεται ουσιαστικά σε δύο ομάδες στους τρομοκράτες και σε αυτούς που είναι εναντίων τους. Σκοπός της αντιτρομοκρατικής είναι να αφοπλίσουν τη βόμβα, πριν αυτή εκραγεί, ενώ αν αυτή σκάσει κερδίζει η αντίπαλη ομάδα. Η όλη φάση του παιχνιδιού είναι λίγο πιο αμφιλεγόμενη, καθώς εύκολα μπορεί κανείς να φανατιστεί με μια από τις δύο πλευρές.»

Assassin’s Creed: Από άποψη ωμής βίας, είναι το χειρότερο παιχνίδι

«Στις περισσότερες version είσαι ένας επαναστάτης που με σπαθιά σκοτώνεις την αστυνομία της εκάστοτε εποχής. Αυτό που είχα παίξει εγώ ήταν στον 18ο αιώνα νομίζω, στο Παρίσι. Μπαίνεις σε σπίτια, μπορείς να κλέβεις σεντούκια. Θεωρώ ότι από άποψη ωμής βίας είναι το χειρότερο παιχνίδι».

Σε αυτό το σημείο του κάνω την ερώτηση: «Πιστεύεις πως κοινό χαρακτηριστικό αυτών των παιχνιδιών είναι η βία προς την αστυνομία;» Γελάει… και απαντάει «Ξεκάθαρα».

Κοινός παρονομαστής σε όλα τα παραπάνω παιχνίδια είναι η βία κατά της εξουσίας και οι ακραίοι χαρακτήρες, που καταλήγουν σε ακραία μέσα.

Ζεις σε έναν άναρχο κόσμο, που ξεφεύγει από τα συνηθισμένα

 «Θεωρώ ότι για να επηρεαστείς από τη βία στα παιχνίδια και να θελήσεις να την αντιγράψεις, πρέπει να υπάρχει ήδη κάποιο ερέθισμα από το παρελθόν. Όσον αφορά τη δική μου συμπεριφορά, δεν είχα νιώσει ποτέ να με επηρεάζουν οι εικόνες που έβλεπα».

«Στα παιχνίδια με τη βία αυτό που με έλκυσε είναι, πως επρόκειτο για κάτι εντελώς διαφορετικό από την καθημερινότητα. Μπορείς να κλέψεις, να χτυπήσεις και ουσιαστικά να ζεις σε έναν άναρχο κόσμο, κάτι που ξεφεύγει από το συνηθισμένο.

Φυσικά ρόλο παίζει η αδρεναλίνη κατά τη διάρκεια… αγχώνεσαι να επιβιώσεις. Το ίδιο συμβαίνει και με τις ταινίες με βία, οι οποίες έχουν μεγάλη ανταπόκριση από το κοινό».

Θα φρίκαρα αν ήμουν στη θέση των παιδιών

-Έχεις ακούσει το περιστατικό με την αστυνομία και τις συλλήψεις κατά τη διάρκεια της ταινίας του Joker;

«Ναι, το έχω ακούσει. Νομίζω αν ήμουν σε αυτή τη θέση θα φρίκαρα. Είναι σαν να έχω κάνει κάτι κακό, ενώ στην πραγματικότητα δεν βλάπτει κανέναν αυτό που κάνω. Μπορεί στην νομοθεσία να είναι παράνομο, αλλά παρ’ όλα αυτά θεωρώ, ότι θα έπρεπε να έχει υπάρξει άλλη αντιμετώπιση». 

Ποιος ορίζει ποια ταινία είναι κατάλληλη

Ο νόμος 3905/2010 (Α’ 219) ορίζει την “αξιολόγηση καταλληλότητας κινηματογραφικού έργου”.

Στο άρθρο 37 αναφέρεται πιο συγκεκριμένα:

“Πριν από την προβολή κάθε κινηματογραφικού έργου σε κινηματογραφική αίθουσα, υποβάλλεται από τον παραγωγό ή τον διανομέα αίτηση στη Διεύθυνση Κινηματογράφου και Οπτικοακουστικών Μέσων του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού (ΔΙ.Κ.Ο.Μ.), προκειμένου να αξιολογηθεί η καταλληλότητά του για παρακολούθηση από ανηλίκους σε κινηματογραφικές αίθουσες. Η ΔΙ.Κ.Ο.Μ. εκδίδει πράξη κατάταξης του κινηματογραφικού έργου σε μία από τις κατηγορίες της παραγράφου 2, σύμφωνα με τη γνωμοδότηση των επιτροπών αξιολόγησης καταλληλότητας κινηματογραφικών έργων. Για τη χορήγηση της πράξης αυτής καταβάλλεται παράβολο, το ύψος του οποίου καθορίζεται με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Πολιτισμού και Τουρισμού.

Στο Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού λειτουργούν επιτροπές αξιολόγησης καταλληλότητας κινηματογραφικών έργων, τα μέλη των οποίων ορίζονται από τον Υπουργό Πολιτισμού και Τουρισμού. Αντικείμενο των επιτροπών είναι η κατάταξη των έργων που έχουν υποβληθεί στη ΔΙ.Κ.Ο.Μ. σε μία από τις ακόλουθες κατηγορίες: (α) κατάλληλη για όλους, (β) κατάλληλη για ανηλίκους άνω των 12 ετών, (γ) κατάλληλη για ανηλίκους άνω των 15 ετών, (δ) ακατάλληλη για ανηλίκους.

Απαγορεύεται η παρακολούθηση ακατάλληλων ταινιών σε ανηλίκους που δεν έχουν συμπληρώσει την απαιτούμενη από την κατάταξη της ταινίας ηλικία. Όποιος επιτρέπει σε ανηλίκους να εισέλθουν σε αίθουσα ή υπαίθριο χώρο στους οποίους προβάλλεται ταινία ακατάλληλη για την ηλικία τους τιμωρείται με χρηματική ποινή από 1.000 έως 10.000 ευρώ. Η τέλεση από αμέλεια της πράξης αυτής τιμωρείται με χρηματική ποινή από 500 έως 5.000 ευρώ.

Με απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού ορίζεται ο αριθμός των επιτροπών, η σύνθεσή τους, η διάρκεια της θητείας τους, ο τρόπος λειτουργίας τους και κάθε άλλο σχετικό θέμα. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Πολιτισμού και Τουρισμού και Οικονομικών καθορίζεται η αποζημίωση που καταβάλλεται στα μέλη των ανωτέρω επιτροπών.

Η ισχύς του παρόντος άρθρου αρχίζει την 1η Αυγούστου 2011. Μέχρι τότε εξακολουθεί η λειτουργία των υφιστάμενων επιτροπών ελέγχου κινηματογραφικών έργων”.

Το γεγονός ότι υπάρχει το νομοθετικό πλαίσιο, που ορίζει την καταλληλότητα των θεαμάτων με βάση το περιεχόμενό τους, δεν αναιρεί το ότι η πρόσβαση σε οποιοδήποτε βίαιο ερέθισμα, είναι ανεξέλεγκτη. Ως εκ τούτου, η ύπαρξη της σχετικής νομοθεσίας καταλήγει να είναι μία σταγόνα στον ωκεανό της ελεύθερης πρόσβασης σε πάσης φύσεως και πηγής ακατάλληλο περιεχόμενο, που δεν “ελέγχεται” από τον νόμο.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα