Ο Μύρων Μιχαηλίδης βάζει το Ηράκλειο στον πολιτιστικό χάρτη της Ελλάδας κι όχι μόνο

Ο Μύρων Μιχαηλίδης βάζει το Ηράκλειο στον πολιτιστικό χάρτη της Ελλάδας κι όχι μόνο
Ο Μύρων Μιχαηλίδης

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Πολιτιστικού Συνεδριακού Κέντρου Κρήτης, Μύρων Μιχαηλίδης, αποκαλύπτει τα σχέδια και το όραμά του στο NEWS 24/7.

Ένας πολιτιστικός πυρήνας σιγοβράζει στο Ηράκλειο της Κρήτης σε έναν χώρο εξαιρετικών δυνατοτήτων και υποδομών, ένα κέντρο προαγωγής αλλά και παραγωγής πολιτισμού που δίνει βήμα καλλιτεχνικής έκφρασης σε όλες τις τέχνες και τους πολιτισμούς. Πολλοί Κρητικοί ταξίδευαν ως τώρα εκτός του νησιού, για να παρακολουθήσουν παραστάσεις. Τώρα τις έχουν δίπλα τους.

Πίσω από όλη αυτή την προσπάθεια βρίσκεται ο σπουδαίος αρχιμουσικός Μύρων Μιχαηλίδης που έχει αναλάβει από το 2019 την καλλιτεχνική διεύθυνση του Πολιτιστικού Συνεδριακού Κέντρου Ηρακλείου και με την ποικιλία των θεματικών κύκλων που επιλέγει, γεμίζει ήδη τις αίθουσες σε όλες τις μεγάλες παραγωγές και είναι και ενθουσιώδες.

Ο προγραμματισμός για την περίοδο 2022/2023 περιλαμβάνει ένα πλήρες πρόγραμμα, χωρισμένο σε θεματικούς τίτλους, το οποίο περιλαμβάνει αφιερώματα, διάσημα έργα, Έλληνες δημιουργούς, εορταστικές εκδηλώσεις, θέατρο για παιδιά και ενήλικες, μουσική δωματίου, όπερα, οπερέτα, σύγχρονο χορό και φεστιβάλ.

Τον Οκτώβριο δύο μεγάλες παραγωγές του μαγνητίζουν το ενδιαφέρον μας. Ο Οθέλλος του Τζουζέπε Βέρντι σε συνεργασία με το Εθνικό Θέατρο της Κροατίας στη Ριέκα και η παράσταση χορού του Αντώνη Φωνιαδάκη, Burning Water.

Lutz Edelhoff


Πώς προέκυψε η συνεργασία αυτή με την πόλη του Ηρακλείου; Μέτρησε το γεγονός πως είστε και ο ίδιος από το Ηράκλειο Κρήτης;

Δε θα έλεγα πως η υπόθεση του Πολιτιστικού Συνεδριακού Κέντρου Κρήτης είναι, έτσι απλά, μία ακόμη συνεργασία για μένα. Υπάρχει συναισθηματική φόρτιση, διότι η Κρήτη είναι η ιδιαίτερη πατρίδα μου. Από το 2002 είχα εκτενή συνεργασία με όλες τις δημοτικές αρχές, προκειμένου η πρώτη μεγάλη πολιτιστική υποδομή της Κρήτης να μπει από την αρχή σε οργανωμένο καλλιτεχνικό πλαίσιο λειτουργίας.

Πόσο μεγάλη πρόκληση είναι για εσάς, που είστε ένας άνθρωπος καθαρά της κλασικής μουσικής, το γεγονός αυτό της καλλιτεχνικής διεύθυνσης του Πολιτιστικού Συνεδριακού Κέντρου Ηρακλείου;

Δεν νομίζω πως αποτελώ εξαίρεση, δεδομένου ότι σχεδόν πάντα στις αντίστοιχες θέσεις οργανισμών που παράγουν παρόμοιο καλλιτεχνικό έργο με αυτό του ΠΣΚΗ, βρίσκονται συνάδελφοί μου. Και χαίρομαι για αυτή την ερώτηση, που με βοηθά να διευκρινίσω πως το δικό μας έργο έχει προσανατολισμό να αγκαλιάζει όλα τα είδη της μουσικής, του θεάτρου, του χορού και των άλλων τεχνών.

Άποψη του Πολιτιστικού Συνεδριακού Κέντρου Κρήτης Stefanos Rapanis


Πώς στήθηκε το φετινό πρόγραμμά σας; Σε ποιους άξονες βασιστήκατε και ποιος ο στόχος σας;

Η περσινή χρονιά, ακόμη και με τα περιοριστικά μέτρα της πανδημίας, απέδειξε πως το κοινό αναμένει από εμάς να του προσφέρουμε θεάματα και ακροάματα που, λόγω ελλείψεως υποδομών, δεν είχε τη δυνατότητα να παρακολουθήσει στην Κρήτη. Έτσι, είδαμε να προσέρχεται μαζικά και με ενθουσιασμό στις παραγωγές όπερας, οπερέτας, μπαλέτου, συμφωνικής μουσικής, αλλά παράλληλα να στηρίζει νέους και εγχώριους καλλιτέχνες. Στη φετινή περίοδο συμπεριλάβαμε μεγάλες παραγωγές όπερας, όπως ο “Οθέλλος” του Βέρντι, σύγχρονου χορού, όπως το “Burning Water” του Αντώνη Φωνιαδάκη. Και οι δύο αυτές παραγωγές είναι σε λίγες ημέρες και συγκεντρώνουν ήδη μεγάλο ενδιαφέρον από το κοινό.

Το συνολικό πρόγραμμα είναι δομημένο σε έντεκα θεματικούς κύκλους: εκτός της Όπερας και του Σύγχρονου Χορου, έχουμε Έλληνες Δημιουργούς, Θέατρο, Θέατρο για Παιδιά, Οπερέτα, Αφιερώματα, Εορταστικές Συναυλίες, Διάσημα Έργα, Μουσική Δωματίου και Φεστιβάλ.

Πόσο εύκολα πιστεύετε πως μπορεί να εξοικειωθεί το κοινό της Κρήτης με τις παραστάσεις που του προτείνετε;

Θα έλεγα πως η Κρήτη διαθέτει ήδη καλλιεργημένο κοινό. Πολλοί Κρητικοί ταξίδευαν ως τώρα εκτός του νησιού, για να παρακολουθήσουν παραστάσεις, που τώρα τις έχουν δίπλα τους. Με την ποικιλία των θεματικών κύκλων στοχεύουμε στο δυνητικό κοινό, πέραν του σταθερού κοινού μας, που γεμίζει ήδη τις αίθουσες σε όλες τις μεγάλες παραγωγές και είναι και ενθουσιώδες. Πιστεύω ειλικρινά πως ακόμη και στις περιπτώσεις των ανθρώπων που έρχονται για πρώτη φορά, η εμπειρία παρακολούθησης μιας παράστασης σε αυτούς τους υπέροχους χώρους με την υπέροχη ακουστική, είναι μοναδική.

Πολλοί Κρητικοί ταξίδευαν ως τώρα εκτός του νησιού, για να παρακολουθήσουν παραστάσεις, που τώρα τις έχουν δίπλα τους.

Είναι εφικτό η πόλη του Ηρακλείου να γίνει διεθνής πολιτιστικός πόλος έλξης; Το είδαμε να συμβαίνει στην πόλη της Καλαμάτας. Πόσο σημαντικό είναι να γίνει αυτό και σε εσάς;

Αυτό είναι ένα από τα οράματά μας! Θεωρώ πως το ΠΣΚΗ μπαίνει σταθερά σαν ένας ισχυρός, αν μου επιτρέπετε, «παίκτης» στα πολιτιστικά πράγματα της Ελλάδας. Αλλά και η συνεργασία με διεθνή συγκροτήματα και διεθνείς καλλιτέχνες ήδη αρχίζει να βάζει το ΠΣΚΗ στις συζητήσεις και στις καλλιτεχνικές ειδήσεις στο εξωτερικό.

Πόσο σημαντικές είναι οι διεθνείς συνεργασίες και πόσο πολύ τις επιδιώκετε;

Οι διεθνείς συνεργασίες είναι άκρως σημαντικές, όχι μόνο για τη φήμη και για την καλλιτεχνική υπεραξία του ΠΣΚΗ, αλλά και για τη σταθεροποίηση και την ενδυνάμωση ενός νέου πολιτιστικού θεσμού που έχει δημιουργηθεί στην πατρίδα μας. Τις επιδιώκουμε σταθερά και χαιρόμαστε για την ανταπόκριση που βρίσκουμε ήδη σε πολλές χώρες της Ευρώπης. Παράλληλα, επειδή το Κέντρο είναι και Συνεδριακό, η φήμη αυτή λειτουργεί πολύ θετικά και στην προσέλκυση διεθνών συνεδρίων.

Lutz Edelhoff

Δώστε μας κάποια στοιχεία για το μέχρι τώρα κοινό που έρχεται στις παραστάσεις. Σε ποιο κοινό στοχεύετε εσείς;

Με χαρά βλέπουμε κοινό όλων των ηλικιών αλλά και όλης της λεγόμενης κοινωνικής διαστρωμάτωσης. Ιδιαίτερα μας χαροποιεί η σταθερή και εντυπωσιακή προσέλευση κοινού νεανικής ηλικίας. Στοχεύουμε πάντα στους νέους αλλά και στους ανθρώπους της ευρύτερης περιφέρειας. Σε λίγο καιρό θα ξεκινήσουμε μάλιστα ένα πρόγραμμα με στόχευση το κοινό στα χωριά, τις κωμοπόλεις και τις μικρότερες πόλεις της Κρήτης.

Η Κρήτη είναι ένα νησί με σπουδαία μουσική παράδοση. Πώς στοχεύετε να την αξιοποιήσετε;

Θέλουμε να υποστηρίξουμε τους νέους δημιουργούς, τους νέους καλλιτέχνες αλλά και τις σπουδαίες δημιουργίες της παράδοσης και της ιστορίας μας, αντλώντας και θεματική από αυτές. Θα σας δώσω ένα παράδειγμα: στις αρχές του Φλεβάρη, θα παρουσιάσουμε σε Πρώτη Παγκόσμια Εκτέλεση την Όπερα Ελευθέριος Βενιζέλος του Δημήτρη Μαραμή. Πρόκειται για μια σπουδαία στιγμή με τριπλό νόημα, δεδομένου ότι τιμάμε έναν μεγάλο Έλληνα, με μία δημιουργία ενός σύγχρονου Έλληνα συνθέτη, στον οποίο αναθέσαμε τη σύνθεση του έργου.

Θέλουμε να υποστηρίξουμε τους νέους δημιουργούς, τους νέους καλλιτέχνες αλλά και τις σπουδαίες δημιουργίες της παράδοσης και της ιστορίας μας, αντλώντας και θεματική από αυτές.

Τι θα γίνει με το νεανικότερο κοινό;

Έχουμε σταθερή επαφή με το νεανικό κοινό. Σε όλες μας τις μεγάλες παραγωγές, προσκαλούμε νέους μαθητές και σπουδαστές να παρακολουθήσουν ανοιχτές πρόβες με ορχήστρα, με τραγουδιστές, με μπαλέτο κλπ. Έχουμε μια διάδραση με το κοινό. Αλλά και για τις μικρότερες ηλικίες έχουμε πραγματοποιήσει εκπαιδευτικά προγράμματα προσχολικής ηλικίας και φέτος έχουμε μια όμορφη παραγωγή του Μικρού Πρίγκηπα, με τη ματιά της Κάρμεν Ρουγγέρη, που απευθύνεται σε παιδιά, νέους αλλά και μεγαλύτερους!

Ας περάσουμε και λίγο στα προσωπικά σας σχέδια, καθώς είστε ένας από τους σημαντικότερους αρχιμουσικούς. Τι ετοιμάζετε για φέτος;

Είχα εμφανίσεις στην Ταϋλάνδη και στην Κροατία και ακολουθούν επανειλημμένες εμφανίσεις στη Γερμανία, στον Καναδά και στην Αθήνα. Στην Αθήνα, μάλιστα, θα παρουσιάσω με την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ ένα σπουδαίο πρόγραμμα με έργα Ρίχαρντ Στράουςς, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Το γεγονός αυτό της καλλιτεχνικής διεύθυνσης απορροφά μεγάλο δημιουργικό σας κομμάτι;

Πάρα πολύ. Όχι μόνο όταν βρίσκομαι στην Κρήτη αλλά και όταν βρίσκομαι στο εξωτερικό. Αλλά αξίζει. Έχω εξαιρετικούς και πρόθυμους συνεργάτες και είναι χαρά μου να εργάζομαι μαζί τους.

Πώς φαντάζεστε το Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου σε 10 χρόνια από τώρα;

Θα ήθελα να έχει εξελιχθεί σε έναν καλλιτεχνικό οργανισμό, να έχει σταθερή παρουσία στην Ελλάδα, αναγνωρισιμότητα στο εξωτερικό και να υποστηρίζει τη λειτουργία δικών του καλλιτεχνικών συνόλων.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα