Αποκλειστικό preview της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης για τον Κωνσταντίνο Παρθένη στην Εθνική Πινακοθήκη

Αποκλειστικό preview της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης για τον Κωνσταντίνο Παρθένη στην Εθνική Πινακοθήκη
Στην κεντρική "πλατεία" της έκθεσης στην Πινακοθήκη δεσπόζει η “Αποθέωση του Αθανασίου Διάκου” του Κωνσταντίνου Παρθένη, το πλέον του καταξιωμένο έργο Francesca Giaitzoglou - Watkinson

Το NEWS 24/7 μπήκε πρώτο στη μεγάλη αναδρομική έκθεση του Κωνσταντίνου Παρθένη που σύντομα θα ανοίξει τις πύλες της στο ευρύ κοινό και αποκαλύπτει σημαντικές της λεπτομέρειες.

Είναι ένα από τα πιο αναμενόμενα πολιτιστικά γεγονότα του φετινού καλοκαιριού, η τελευταία έκθεση που επιμελήθηκε η Μαρίνα Λαμπράκη- Πλάκα, αλλά και αυτή με την οποία θα αποχαιρετούσε την Εθνική Πινακοθήκη από τη θέση της διευθύντριας.

Ο λόγος για τη μεγάλη αναδρομική παρουσίαση του έργου του Κωνσταντίνου Παρθένη που είναι εδώ και καιρό έτοιμη να ανοίξει τις πύλες της αποκαλύπτοντας στους επισκέπτες της γνωστές και άγνωστες πτυχές της ζωής του μεγάλου Έλληνα ζωγράφου.

Την Τετάρτη 29 Ιουνίου, λεπτομέρειες της έκθεσης Κωνσταντίνος Παρθένης. Η ιδανική Ελλάδα της ζωγραφικής του” θα παρουσιαστούν σε σχετική συνέντευξη Τύπου σε δημοσιογράφους και θα ακολουθήσουν τα λαμπερά της εγκαίνια, υπό τη διεύθυνση αυτή τη φορά της νέας της διευθύντριας, της έμπειρης Συραγώς Τσιάρα.

Ο εντυπωσιακός πίνακας "Χριστός-Ανθρωπότης, 1898–1900" (Λάδι σε καμβά, 200 x 200 εκ. Δωρεά Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδας. Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου) "υποδέχεται" τους επισκέπτες της έκθεσης. Francesca Giaitzoglou - Watkinson

O Kωνσταντίνος Παρθένης αποτελεί σπουδαίο κομβικό σημείο για την νεοελληνική τέχνη. Γιατί ήταν ο πρώτος καταξιωμένος Έλληνας ζωγράφος που τόλμησε να αποκοπεί ολότελα από τις καθιερωμένες συμβατικές πρακτικές της συντήρησης. Αφομοίωσε τα ευρωπαϊκά καλλιτεχνικά ρεύματα που γνώρισε –από συμβολισμό και μετα-ιμπρεσιονισμό, μέχρι αρ νουβό και κυβισμό– τα εμπότισε με την ελληνική θεματολογία και παρέδωσε μια ιδιοσυγκρασιακή ζωγραφική που ώθησε κι άλλους ομότεχνούς του να τολμήσουν το άλμα στο άγνωστο καλλιτεχνικό τους βάθος… Μαθητές στο ατελιέ του ο Γιάννης Τσαρούχης και ο Νίκος Εγγονόπουλος, πήραν την διδαχή του δασκάλου και την απογείωσαν.

Εις την τέχνην, πρέπει να μαχώμεθα εναντίον κάθε ελλείψεως πρωτοτυπίας -Κ. Παρθένης

Το NEWS 24/7 μπήκε πρώτο στη μεγάλη αναδρομική έκθεση του Κωνσταντίνου Παρθένη, μίλησε με τους αρχιτέκτονες Γιώργο Παρμενίδη, Κριστίv Λοvγκεπέ και Ιφιγένεια Μάρη, την ομάδα δηλαδή που βρίσκεται πίσω από τον σχεδιασμό της (αλλα και πίσω από τον σχεδιασμό του εσωτερικού και εκθεσιακού χώρου του νέου κτιριακού συγκροτήματος της Εθνικής Πινακοθήκης – μάλιστα πρόσφατα απέσπασε ένα από τα σημαντικότερα βραβεία Design) και σας παρουσιάζει ένα πρώτο preview -λέμε πρώτο, γιατί θα ακολουθήσει και δεύτερο συνολικό και εξόχως εντυπωσιακό.

Κεντρική θέση στον δρόμο προς τη κεντρική πλατεία της έκθεσης κατέχει το "Μεγάλο Γυμνό" (π. 1911-9130- Λάδι σε μουσαμά) Francesca Giaitzoglou - Watkinson

Όπως μας εξήγησε η ομάδα, η χωροθέτηση των έργων έχει γίνει με χρονολογική σειρά και με έναν τέτοιο τρόπο που δημιουργείται αδιόρατα μία πορεία που καταλήγει σε μία πλατεία: καταρχάς μπαίνοντας στον χώρο της έκθεσης μπορεί κάποιος να δει με μία ματιά όλα τα έργα της έκθεσης, όλο της το βάθος.

Η περιήγηση του επισκέπτη ξεκινά από την πρώτη περίοδο αυτή που ο Παρθένης σπουδάζει στο εξωτερικό (όπου δεσπόζουσα θέση έχει ο εντυπωσιακός του “Χριστός”) και σιγά σιγά περνώντας από όλα τα σπουδαία έργα του ζωγράφου, φτάνει στο κεντρικό και πιο καταξιωμένο του έργο, την Αποθέωση του Διάκου. Από την πλατεία αυτή ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να διακλαδώσει την πορεία του είτε προς τα πάνω είτε προς τα κάτω.

Αυτό που παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι πως κατά την περιήγηση στην έκθεση αλλάζουν τα χρώματα στις εκθεσιακές νησίδες, χρώματα που είναι επιλεγμένα από την παλέτα του μεγάλου ζωγράφου. Η αλλαγή αυτών των χρωμάτων οριοθετεί και τις αντίστοιχες περιόδους. Είναι το πολύ σκούρο μπλε (που δεσπόζει στον Χριστό), περνάμε στις κίτρινες νησίδες του, στις πράσινες, αλλά και σε ένα εντυπωσιακό σκούρο κόκκινο.

Η προσωπογραφία της Ιουλίας Παρθένη πάνω στην "κίτρινη νησίδα" της έκθεσης Francesca Giaitzoglou - Watkinson

Ανακαλύψαμε πως όταν τοποθετείς τους πίνακες πάνω σε αυτά τα χρώματα, αναδεικνύονται πιο έντονα τα χρώματα του πίνακα ή όταν έναν πολύχρωμο πίνακα με κόκκινες λεπτομέρειες τον τοποθετείς πάνω σε κόκκινο χρώμα, ο πίνακας ξαφνικά αναδεικνύεται πιο πολύ” αναφέρει η αρχιτεκτονική ομάδα.

Εξαιρετικά σπουδαίο ταυτόχρονα είναι πως στην έκθεση αυτή μπορεί ο επισκέπτης να παρακολουθήσει και τις επεξεργασίες των έργων. Γιατί έχει δίπλα και τα σχέδια του καλλιτέχνη είτε και επαναλήψεις του ίδιου έργου. Έτσι γίνεται ορατό πόσο δομημένη είναι η δουλειά του καλλιτέχνη, πόσο πολύ δουλεύει και ξαναδουλεύει τα έργα του. Μπορεί κάποιος να παρακολουθήσει τις βασικές του χαράξεις, τις αφαιρέσεις που κάνει από θέμα σε θέμα ή πώς ένα θέμα το ξανασχεδιάζει.

Τελικά, ενώ η έκθεση χαρακτηρίζεται από την προαναφερθείσα χρονολογική διαδρομή που τη χαρακτηρίζουν οι χρωματικές της νησίδες και σπουδαία έργα οδηγούν στην Πλατεία, την ίδια στιγμή είναι δομημένη κατά θεματικές ομάδες και το πώς αυτές είναι επεξεργασμένες.

Δε μιλάμε πια για μεμονωμένα έργα, αλλά για ομάδες έργων που κάνουν ορατό το πως ο Παρθένης έχει επεξεργαστεί κάποιο θέμα. Το ενδιαφέρον δηλαδή δεν επικεντρώνεται μόνο στον πίνακα, αλλά και σε όλη τη διαδικασία της προετοιμασίας. Για να αναδείξουμε αυτή τη διαδικασία της επεξεργασίας βάζουμε γενικό φωτισμό στον χώρο και παίζουμε με κάποια μόνο σποτάκια” καταλήγει η αρχιτεκτονική ομάδα.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα
Exit mobile version