Το “σιγά τον πολυέλαιο” δεν ισχύει γι’ αυτό το έργο του Giacometti – Για πόσα εκατομμύρια βγαίνει στο σφυρί

Το “σιγά τον πολυέλαιο” δεν ισχύει γι’ αυτό το έργο του  Giacometti – Για πόσα εκατομμύρια βγαίνει στο σφυρί
'Lustre avec femme, homme et oiseu' του Alberto Giacometti (1952 Frank Augstein/AP Photo

Όταν ο Άγγλος ζωγράφος Τζον Κράξτον αγόρασε από ένα κατάστημα με αντίκες στο Λονδίνο έναν πολυέλαιο φαίνεται πως έκανε πολύ σωστή επιλογή.

Ο Άγγλος ζωγράφος Τζον Κράξτον αγόρασε από ένα κατάστημα με αντίκες στο Marylebone Road του Λονδίνου έναν ασυνήθιστο πολυέλαιο, που υποψιαζόταν ότι ήταν έργο του σπουδαίου γλύπτη Αλμπέρτο Τζακομέτι (Alberto Giacometti). Τότε είχε πληρώσει 250 αγγλικές λίρες.

Σήμερα, ο πολυέλαιος, που κατασκευάστηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1940, μπορεί να πωληθεί σε δημοπρασία του οίκου Christie’s σε λίγες εβδομάδες έως και 7 εκατομμύρια λίρες, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας The Guardian.

Δημιουργίες του Ελβετού καλλιτέχνη είναι τα πιο ακριβά έργα γλυπτικής που μπορεί κανείς να αγοράσει σε δημοπρασία.

Η εκτιμώμενη τιμή πώλησης του πολυελαίου είναι 1,5 – 2,5 εκατομμύρια αγγλικές λίρες, αλλά η Μισέλ ΜακΜάλαν από τον οίκο Christie’s αναγνωρίζει ότι αυτή είναι μια συντηρητική τιμή εκκίνησης για έναν πολυέλαιο που είναι “εξαιρετικά σπάνιος”.

Η αγορά για τα έργα ντιζάιν του Αλμπέρτο και του αδερφού του Ντιέγκο Τζακομέτι δεν ήταν ποτέ πιο δυνατή, με την κορυφαία τιμή για έναν πολυέλαιο Giacometti σε δημοπρασία να είναι 7.602.400 αγγλικές λίρες το 2018 για έναν μπρούτζινο από το 1949” είπε.

Το 2015, η αυθεντικότητα του πολυέλαιου αμφισβητήθηκε στη Βρετανία και οι διαχειριστές του κληροδοτήματός του Κράξτον ξεκίνησαν μία δύσκολη διαδικασία για να αποδείξουν την προέλευσή του, μεταφέροντάς το στο Fondation Giacometti στο Παρίσι για επαλήθευση.

Η ενδιαφέρουσα... σκιά του έργου του Ελβετού γλύπτη Alberto Giacometti Frank Augstein/AP Photo

Η ιστορία του πολυέλαιου Τζακομέττι

Γιος εμπρεσιονιστή ζωγράφου, ο Τζακομέττι έδειξε από πολύ νωρίς τις καλλιτεχνικές του τάσεις. Στα 13 του χρόνια φιλοτεχνούσε ήδη προτομές (ιδιαίτερα του αδελφού του Ντιέγκο, που υπήρξε σε όλη του τη ζωή το πιο πιστό μοντέλο του). Πίστευε ακράδαντα ότι το σχέδιο είναι η βάση των πάντων. Εργαζόταν αδιάκοπα, πειραματιζόμενος σε διάφορες κατευθύνσεις.

Ο Τζακομέττι ανήκει στους σημαντικότερους γλύπτες του 20ου αιώνα. Το έργο του χαρακτηρίζεται από στοιχεία του κυβισμού, του σουρεαλισμού και των φιλοσοφικών αναζητήσεων του υπαρξισμού και της ανθρώπινης φύσης (conditio humana).

Όταν ο Άγγλος ζωγράφος Τζον Κράξτον εντόπισε για πρώτη φορά το μοναδικό φωτιστικό του Τζακομέττι σε ένα κατάστημα του Λονδίνου τη δεκαετία του 1960, πίστεψε ότι είχε παραγγελθεί από τον αείμνηστο φίλο του, συλλέκτη έργων τέχνης Πίτερ Γουότσον.

Ο Τζον Κράξτον, που πέθανε το 2009, κρέμασε τον πολυέλαιο στο σπίτι του στο βόρειο Λονδίνο. Το έργο παρέμεινε εκεί για 50 χρόνια.

Ο John Craxton στα Λευκά Όρη της Κρήτης, 1984 Nicholas Moore

Πέρα από την αισθητική του αξία, έχει και ιστορική, καθώς ο πολυέλαιος κάποτε κοσμούσε το λόμπι των γραφείων του εκδοτικού οίκου Bloomsbury του πολιτιστικού περιοδικού Horizon, που σήμερα δεν κυκλοφορεί. Το Horizon δημιουργήθηκε από τους Watson και Cyril Connolly το 1939 και δημοσίευε έργα των WH Auden, George Orwell, EM Forster και Dylan Thomas.

Ο βιογράφος του Τζον Κράξτον και διαχειριστής του κληροδοτήματός του, Ίαν Κόλινς δήλωσε ότι στον “Πολυέλαιο για τον Πίτερ Γουάτσον” διακρίνονται τα διαφορετικά ρεύματα δημιουργικής σκέψης που απασχόλησαν τον Τζακομέτι κατά τη διάρκεια παραγωγικής περιόδου, της δεκαετίας του 1940.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα