Μαχαιριές και ίντριγκες και στα θεατρικά βραβεία: Μήλον της έριδος το έργο του Τάσου Ιορδανίδη

Μαχαιριές και ίντριγκες και στα θεατρικά βραβεία: Μήλον της έριδος το έργο του Τάσου Ιορδανίδη
Η Θάλεια Ματίκα και ο Τάσος Ιορδανίδης Elina Giounanli/nophoto.gr

Μία αμφισβήτηση πατρότητας νεοελληνικού έργου, ένα βραβείο που δε δόθηκε και κάπως έτσι ανοίγει άλλο ένα μεγάλο θέμα συζήτησης στο ελληνικό θέατρο.

Το βράδυ της Τετάρτης 28/9 απονεμήθηκαν τα θεατρικά βραβεία All4Fun σ’ ένα όμορφο κλίμα γιορτής στο κατάμεστο θέατρο Ακροπόλ. Το έργο του Τάσου Ιορδανίδη Θέλω να σου κρατάω το χέρι απέσπασε το τρίτο βραβείο νεοελληνικού έργου. Όλα μέχρι εδώ καλά.

Το μεσημέρι, ωστόσο, της επόμενης ημέρας, της Πέμπτης δηλαδή 29/9, ο διοργανωτής των βραβείων και υπεύθυνος της εκδήλωσης Κυριάκος Κουρουτσαβούρης προέβη σε μία δήλωση μέσω ανάρτησης στα προσωπικά του social media που προκάλεσε ιδιαίτερη αίσθηση στον θεατρικό χώρο.

Πιο συγκεκριμένα, αναφέρει πως παραπληροφορήθηκε πως το έργο του Τάσου Ιορδανίδη “Θέλω να σου κρατάω το χέρι‘ δεν ήταν απόλυτα αυθεντικό και έτσι το βραβείο έγινε τρίτο, ενώ δεν ήταν τρίτο. Μάλιστα προς αποκατάσταση της αλήθειας το πρώτο βραβείο μοιράζεται πλέον στα έργα “Θέλω να σου κρατάω το χέρι” του Τάσου Ιορδανίδη σε σκηνοθεσία Θάλειας Ματίκα και στη “Δημοκρατία του Μπακλαβά” του Ανέστη Αζά.

Ο κ. Κουρουτσαβούρης δεν αναφέρει ποια ήταν η πηγή της παραπληροφόρησής του. Μικρή σημασία έχει άλλωστε. Σημασία έχει πως διαβάλλεται ένα καθαρόαιμο νεοελληνικό έργο που σημειώνει μεγάλη επιτυχία και μάλιστα έχει ήδη μεταφραστεί στα αγγλικά και διανέμεται στο εξωτερικό. Και το να αμφισβητείται άδικα η πατρότητα ενός έργου, είναι πολύ πιο σοβαρό θέμα από το ποιο βραβείο απέσπασε, γιατί δείχνει πως στον χώρο του θεάτρου κάτι “βρωμάει” και μάλιστα πολύ και εκ των έσω.

Γι΄αυτό ίσως θα ήταν καλό, με αφορμή αυτό το περιστατικό, να ανοιχτεί μία μεγάλη συζήτηση για αυτού του είδους τους ακήρυχτους πολέμους που ξεσπούν κατά καιρούς στο ελληνικό θέατρο.

Χωρίς καμία εριστική διάθεση, ο συγγραφέας του έργου και ηθοποιός Τάσος Ιορδανίδης ανέφερε με δική του ανάρτηση πως “Κυριάκο Κουρουτσαβούρη, σ´ευχαριστούμε για την αποκατάσταση της αλήθειας.Τόσο για το βραβείο όσο και για την αυθεντικότητα του θεατρικού μας έργου,”Θέλω να σου κρατάω το χέρι”.Η αποκατάσταση της αλήθειας απαιτεί πάντα σθένος. Κι εσύ το διαθέτεις. Ευχαριστούμε όλους τους θεατές που μας τίμησαν με την ψήφο τους.
Καλή θεατρική σεζόν σε όλους μας.
Τάσος Ιορδανίδης-Θάλεια Ματίκα”

Αναλυτικά η ανάρτηση του Κυριάκου Κουρουτσαβούρη:

“Kανονικά θα έπρεπε να ξυπνήσω πολύ χαρούμενος (και όντως έτσι έγινε). Γιορτάζω σήμερα, η προσέλευση του κόσμου ήταν απίστευτη, όμως ένα λάθος μου παραποίησε την αλήθεια. Και όταν βγαίνω και υπερασπίζομαι την αλήθεια κρίνοντας άλλους (από τις ακροάσεις μέχρι τα πισώπλατα μαχαιρώματα, πρέπει να κρίνω και εμένα). Οφείλω στον εαυτό μου την αποκατάσταση της αλήθειας.

Παραπληροφορήθηκα ότι το έργο του Τάσου Ιορδανίδη “Θέλω να σου κρατάω το χέρι’ δεν ήταν αυτό που λέγεται απόλυτα αυθεντικό. Έχοντας ανακοινώσει τις 10άδες το Σάββατο (με μεγάλη καθυστέρηση είναι αλήθεια λόγω δικής μου ολιγωρίας και μόνο) δε θα ήταν σωστό να βγει από την κατηγορία του νεοελληνικού έργου. ‘Ενα τηλέφωνο στον Τάσο θα ήταν αρκετό. Λόγω πίεσης χρόνου κλπ. δεν το έκανα. Έτσι το βραβείο έγινε 3ο, ενώ δεν ήταν τρίτο.

Ξέρω ότι αυτό μείωσε σε μένα την αυθεντικότητα ενός πρωτότυπου έργου (την οποία δεν αμφισβητώ πια ούτε στο ελάχιστο, αφού όπως μου είπε σήμερα το πρωί η Θάλεια Ματίκα, γιατί εγώ δεν το έχω δει ακόμα κάποιες σκηνές είναι από στιγμιότυπα, τα οποία έχουν συμβεί στο παρελθόν στο σαλόνι του σπιτιού τους), αλλά και την αλήθεια των βραβείων. Πιο πολύ μειώνει, όμως, το να σκέφτομαι ότι αλλοιώθηκε ένα αποτέλεσμα από χαζομάρα μου. Οφείλω σε μένα πάνω απ’ ολα να βγω και ν’ αναγνωρίσω το λάθος μου. Έτσι είναι το σωστό και το δίκαιο.

Η αυθεντικότητα των βραβείων είναι κάτι για το οποίο νιώθω υπερήφανος. Μου έχουν προτείνει χρήματα για να δώσω βραβεία και καλύτερων ερμηνειών και καλύτερων παραστάσεων. Η απάντηση είναι αρνητική. Ακόμη και αν θεωρώ κάποιον ηθοποιό φίλο/η. Και 1 εκ. ευρώ που λέει ο λόγος να μου έδιναν δε θα το αποδεχόμουν. Σκέφτομαι κάθε χρόνο αν πρέπει να βραβεύονται οι παραστάσεις, όπως ψηφίζονται, ακόμη και αν δεν έρχεται κανείς νικητής να το πάρει. Ακόμη και χθες το σκέφτηκα κάποια στιγμή, που στις γυναίκες είχαμε 3/3 απώλειες. Θα μείνω στο αρχικό, όμως. Να είναι σωστή η ψηφοφορία γιατί έτσι αισθάνομαι εγώ πως είναι το σωστό.

Αυτό που κάνω προς αποκατάσταση της αλήθειας ειναι να μοιραστεί το “Θέλω να σου κρατάει το χέρι” του Τάσου Ιορδανίδη σε σκηνοθεσία Θάλειας Ματίκα το πρώτο βραβείο ελληνικού έργου με τον Ανέστη Αζά για τη “Δημοκρατία του Μπακλαβά”.

Πρώτο, δεύτερο, τρίτο και μετά για μένα δεν έχει σημασία. Η 10άδα μετράει περισσότερο. Πιο σημαντικό απ’ όλα είναι να δίνεται χώρος. Και ακόμα περισσότερο στο τέλος της ημέρας είναι να γράφονται νέα ελληνικά έργα.

Ολα αυτά τα χρόνια προσπαθώ με τον σταυρό στο χέρι κυριολεκτικά. Για την χθεσινή εκδήλωση μπήκα μέσα (να είναι καλά τα χρήματα που έβγαλα φέτος από το κάστινγκ), ενώ θα μπορούσα ακόμη και να ξεπουληθώ (όχι μόνο για να καλύψω τα έξοδα, αλλά και για να βγάλω κιόλας). Συνέβαιναν και διάφορα κουλά (μου είπαν προχθές ότι έχει και Ανάδρομο). Είχαμε συμφωνήσει π.χ. να μας φέρουν κρασί, μπύρες, αναψυκτικά και να έχουμε μπουφέ, και μία ημέρα πριν μας πρότειναν τελικά ψίχουλα, γιατί τους έκαναν λέει πλιάτσικο από άλλη εκδήλωση. Φυσικά δε τα δεχθήκαμε, γιατί δεν είμαστε επαίτες. Ή επειδή δωρεάν πίτσες δε θα μπορούσαν να δοθούν πριν την εκδήλωση, γιατί ένας να έμπαινε μέσα στο θέατρο και να λέρωνε θα δημιουργούσε προβλήματα στο θέατρο. Τέσπα, αυτά είναι για μας του σάιτ και απλά τα αναφέρω ως ενδείξεις.

Δε θα ήμουν, όμως, εγώ, αν δεν έβγαινα να γράψω αυτό το κείμενο. Ζητώ δημόσια συγγνώμη από τον Τάσο και τη Θάλεια, διότι άκουσα κάτι και δεν το επιβεβαίωσα.

Έχω δώσει βραβείο στο παρελθόν που εκ των υστέρων κατάλαβα ότι η ψηφοφορία στο σήμερα δε θα λογιζόταν σωστή. Ηταν ούτως ή άλλως πολύ καλή/ος στην παράσταση εκείνη, θα μπορούσε όντως να έχει ψηφιστεί πολύ.

Έμαθα, όμως, στην πορεία να ξεχωρίζω τις ψεύτικες ψήφους. Εδώ έρχεται το εξής διλημμα. Λογίζεις ψήφους που είναι έγκυρες (4 από κάθε κατηγορία δλδ. από τις 4 βασικές), αλλά φαίνεται πως είναι “συστημένες” ή όχι;. Και αν κάποιος το κάνει κατ’ εξακολούθηση, τότε η 10άδα που προκύπτει δεν είναι αλλοιωμένη;

Από τότε, λοιπόν, άλλαξα τη διαδικασία διεξαγωγής τους. Δε λογίζονται στη ψηφοφορία παραστάσεις από κόπι πέιστ ψήφους. Το λέω άλλωστε και στο Δ.Τ της ψηφοφορίας. Τα βραβεία για μας ειναι γιορτή, συγκέντρωση κόσμου και σκηνές υπέροχες, όπως η απονομή στα Ερωτευμένα Άλογα. Δεν έχω νιώσει ξανά ποτέ έτσι σε βραβεία.

Τρία χρονια μετά το είχαμε ανάγκη. Έκανα πολλά λάθη σ’ αυτήν την εκδήλωση. Ολα δικά μου.

Ούτε του σκηνοθέτη, ούτε των παρουσιαστών, που ξόδεψαν πολλές ώρες χρόνου και τους ευχαριστώ πολύ και περίμεναν -δικαίως-περισσότερα πράγματα από μένα σε θέματα οργάνωσης. Ηταν μάλλον αυτά τα τρία χρόνια απουσίας.

Αλλά ο κόσμος το χάρηκε. Αυτό για μένα σημαίνει βραβεία All4fun. Ακόμη και χωρίς μπάτζετ, όπως γράφτηκε από τον κειμενογράφο της εκδήλωσης, ακόμη και αν – ενώ θα έπρεπε – να πληρώνονται τόσοι που δούλεψαν για την βραδιά αμισθί και σε πολλές ημέρες (σκηνοθέτης-κειμενογράφος, παρουσιαστές, μοντέρ κλπ.)

Αντικειμενικά βραβεία δεν υπάρχουν και δε θα υπάρξουν ποτέ, αφού είναι διαφορετικά κάποια δεδομένα. Για παράδειγμα, βλέποντας δύο έργα που μου άρεσαν πολύ εμένα (άρα θα μπορούσα να τα βραβεύσω αν “έφτιαχνα” τα βραβεία) – Ημέρα Κυρίου και Επαρχία – συν το Μοτέλ, που το διάβασα, επειδή μου το έστειλε ο Βασίλης Μαυρογεωργίου – τον οποίο εκτιμώ απεριόριστα – αντί να βάλω π.χ. τη Δημοκρατία του Μπακλαβά που δεν το είχα δει.

Και επιπλέον και τα 3 που ανέφερα παίχθηκαν λιγότερο από αρκετά άλλα της ίδιας κατηγορίας. Άρα μπορεί να αδικούνται στη διαδικασία.

Θα μπορούσα να βάλω στη 10άδα των παραστάσεων το “Δάχτυλο στο Μέλι” που έκανα εξ’ ολοκλήρου το κάστινγκ και ειναι η αγαπημένη μου δουλειά έβερ, γιατί οι επιλογές των ηθοποιών ήταν όλες δικές μου (μαζί φυσικά με σκηνοθέτη και σεναριογράφο) και δεν είχα κανέναν ή καμία που μου φορέθηκε απ’ αλλού. Το έβαλα; Οχι. Γιατί όχι; Γιατί δε ψηφίστηκε με τη σωστή διαδικασία ψηφοφορίας για να μπει στη 10άδα των καλύτερων παραστάσεων.

Οπως και να έχει αυτή η αλλαγή είναι το πρώτο μας “σκάνδαλο” βραβείο All4fun και αναλαμβάνω πλήρως την ευθύνη.

Κανείς δεν πρέπει να επηρεάζει την άποψη σου για κάτι, αν εσύ δεν το έχεις πρώτα επιβεβαιώσει. Από το να το έχω βάρος στη συνείδηση μου, προτιμώ να είμαι ειλικρινής. Οποια/ος θέλει να με σβήσει, να με κατηγορήσει για τη χαζομάρα μου ας το πράξει. Ούτως ή άλλως αρκετοί με κατηγορούν. Οσο μεγαλώνει κάτι, τόσο μπαίνεις στο στόχαστρο.

Μπορούν να λένε για μένα πολλά αρνητικά και κάποια έχουν μεγάλη δόση αλήθειας, αλλά έντιμος ήμουν, είμαι και θα παραμείνω.

Υ.Γ: Όποια/ος/ες/οι αμφισβητούν την εγκυρότητα της ψηφοφορίας, προτείνω ν’ αναλάβουν την καταμέτρηση τον επόμενο χρόνο. Αλήθεια το λέω. Θα μου προσθέσουν και ελεύθερο χρόνο ημερών και το άγχος να μην αδικήσω κανέναν από ψήφους που δεν πρέπει να λογίζονται έγκυρες.

Υ.Γ 2: Πώς καταμετράται η ψηφοφορία; Έγκυρες είναι οι συμμετοχές που αφορούν 4 σε κάθε κατηγορία. Ο πρώτος παίρνει 10 βαθμούς, ο 2ος 8, ο 3ος 6, ο 4ος 5 κλπ. Σε περίπτωση που κάποιος ψηφίζει 10 παραστάσεις, ο πρώτος παίρνει 11, ο 2ος 9, ο 3ος 8 κλπ.

Αν κάποιος ψηφίζει πάνω από 10 η συμμετοχή του δεν είναι έγκυρη. Αν κάποιος ψηφίζει 4 σε μια κατηγορία και 2 σε άλλη, η συμμετοχή του δεν είναι έγκυρη. Στο τέλος προκύπτει το σύνολο της βαθμολογίας. Έτσι ακριβώς βγαίνουν τα βραβεία.

Ο συγκεκριμένος τρόπος βαθμολόγησης αυτός ουσιαστικά βασίζεται στο πώς δίνονται τα βραβεία στο ΝΒΑ.”

Οι αναρτήσεις

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα