Ο Τάσος Πυργιέρης “εμβολιάζει” τον Πίντερ με χιούμορ

Ο Τάσος Πυργιέρης “εμβολιάζει” τον Πίντερ με χιούμορ
Κωνσταντίνος Λέπουρης

Ο σκηνοθέτης Τάσος Πυργιέρης μιλά στο NEWS 24/7 με αφορμή την Κολεξιόν του Πίντερ που παρουσιάζεται στο Θέατρο Faust.

Την Κολεξιόν, ένα από τα πιο εμβληματικά έργα του Χάρολντ Πίντερ, ελάχιστα παιγμένο στην Ελλάδα, αποφάσισε να σκηνοθετησει ο Τάσος Πυργιέρης – ο οποίος το καλοκαίρι που μας πέρασε σκηνοθέτησε τις εξαιρετικές «Οι Ιστορίες καθ’ οδόν Νο 2»- στη θεατρική σκηνή του Faust. Το έργο αυτό χαρακτηρίζεται, όπως και τα περισσότερα του εμβληματικού αυτού συγγραφέα, από τους ελλειπτικούς διαλόγους και την απογυμνωμένη από φτιασίδια γλώσσα.

Ο Πίντερ εξετάζει μέσα σε ένα μεσοαστικό περιβάλλον, την υποκειμενικότητα και την υποκρισία σε σχέση με τον ωφελιμιστικό καιροσκοπισμό στο παιχνίδι εξουσίας των κρυμμένων παθών μιας τάξης. Εμείς ειχαμε με τον ταλαντούχο σκηνοθέτη μία πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση με αφορμή αυτή τη σπάνια… Κολεξιόν.

Το έργο αποτελείται από δύο ζευγάρια. Το πρώτο ζευγάρι είναι ο Χάρυ, ένας καταξιωμένος ιδιοκτήτης οίκου μόδας υψηλής ραπτικής και ο Μπιλ, ο βασικός πατρονίστ του. Ο Χάρυ είναι ένας βαθιά ευγενής άνθρωπος της μόδας και μέντορας του Μπιλ. Αντιμετωπίζει με ψυχραιμία και αποφασιστικότητα τις καταστάσεις και καταφέρνει να κρατάει σε μια ισορροπία τη σχέση του με τον Μπιλ, ο οποίος είναι αυθόρμητος, επιπόλαιος, αριβίστας και η πέτρα του σκανδάλου στο έργο. Το δεύτερο ζευγάρι είναι η Στέλλα, ιδιοκτήτρια μπουτίκ ετοίμων ενδυμάτων και ο Τζέημς, ο οποίος είναι συνιδιοκτήτης του καταστήματος. Η Στέλλα είναι μια γυναίκα που προσπαθεί να επιβιώσει και να ανέλθει σε ένα δύσκολο εργασιακό χώρο και ταυτόχρονα να κρατήσει ζωντανή τη σχέση της με τον σύζυγό της. Ο Τζέημς είναι ο πιο αδαής και ευκολόπιστος της ιστορίας του Πίντερ. Προσπαθεί να επαληθεύσει τα γεγονότα, για να καταφέρει να σώσει τη σχέση του με την Στέλλα” αναφέρει χαρακτηριστικά στο NEWS 24/7 ο Τάσος Πυργιέρης.

Τι ήταν αυτό όμως που τον γοήτευσε στο έργο αυτό και επέλεξε να το σκηνοθετήσει; “Θα γελάσεις, αλλά αυτό που με γοήτευσε από την πρώτη στιγμή που διάβασα αυτό το έργο είναι η ύπαρξη μιας γάτας στην προτελευταία σκηνή του, καθότι έχω μεγάλη αγάπη στα ζώα, κι αν δεν γνωρίζεις, είμαι και γατοπατέρας. Στο Θέατρο Τέχνης, όπου φοιτούσα, καταπιανόμασταν με τον Πίντερ, αλλά με τα πιο γνωστά του έργα, όπως τον Επιστάτη, την Προδοσία και την Επιστροφή. Εμένα όμως με εμπνέει να ανεβάζω έργα που είναι λιγότερο δημοφιλή στην ελληνική σκηνή, γιατί οι αναφορές είναι πιο περιορισμένες κι έτσι η φαντασία μου δεν περιόριζεται. Το ίδιο συνέβη και με την Κολεξιόν. Επίσης ένα άλλο στοιχείο του έργου, που με γοήτευσε είναι η γρήγορη κινηματογραφική του δομή. Άλλωστε όταν γράφτηκε το 1961 προοριζόταν για τηλεοπτικό σενάριο”.

Και συνεχίζει μιλώντας για τη σκηνοθετική του οπτική: “Παρόλο που στην Ελλάδα έχουμε συνηθίσει τα ανεβάσματα του Πίντερ να έχουν μια «αυστηρότητα», συνοδευόμενα από αλλεπάλληλες σιωπές και παύσεις, εγώ προτίμησα να διαλέξω μια άλλη σκηνοθετική οπτική, που είναι πολύ κοντά στην ιδιοσυγκρασία μου. Ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά μου ως άνθρωπος είναι η αίσθηση του χιουμορ. Μου αρέσει λοιπόν αυτό να το μεταφέρω στη σκηνοθεσία μου και εν γένει στη δουλειά μου με τους ηθοποιούς. Η Κολεξιόν με διευκόλυνε να πετύχω αυτό μου τον στόχο, καθώς ο Πίντερ σε αυτό του το έργο χρησιμοποιεί το ιδιαίτερο χιούμορ του για να φωτίσει τις δυσκολίες των ανθρωπίνων σχέσεων με έναν πιο ανώδυνο τρόπο. Βέβαια σε αυτό μου τον στόχο αρωγοί υπήρξαν και οι υπέροχοι συνεργάτες μου και ιδιαίτερα οι ηθοποιοί μου. Ο Θάνος Λέκκας, η Παναγιώτα Βιτετζάκη, ο Αλέξανδρος Βάρθης και ο Χρήστος Σταθούσης με ακολούθησαν στην τρέλα μου, χωρίς κανέναν ενδοιασμό και είμαι ευγνώμων για αυτή τη συνεργασία”.

Το έργο και το σήμερα… Στις σχέσεις των ανθρωπων διαχρονικά υπάρχει η δυσκολία να διακρίνουμε τι είναι αληθινό και τι ψεύτικο. Με αφορμή τη συνάντηση ενός άντρα και μιας γυναίκας, στο πλαίσιο μιας επίδειξης μόδας, εγείρονται ερωτήματα συζυγικής απιστίας για εκείνη προς τον σύζυγό της και αφοσίωσης εκεινου προς τον σύντροφό του. Αυτά τα ερωτήματα ταλαιπωρούν και θα ταλαιπωρούν για πάντα τους ανθρώπους, που προσπαθούν να συνυπάρξουν σε μια ερωτική σχέση.

Πιστεύεις πως έχουν αλλάξει οι σχέσεις σήμερα, ειδικά την περίοδο αυτή της πανδημίας και των social media; Στην Κολεξιόν πρωταγωνιστικό ρόλο παίζει το κλασσικό «σταθερό» τηλέφωνο, που στο κουδούνισμά του συναισθήματα, όπως η χαρά, η λαχτάρα και η αγωνία επιτείνονταν, επειδή αγνοούσαμε ποιος θα βρίσκεται στην άλλη πλευρά της τηλεφωνικής γραμμής. Σήμερα με την κυριαρχία του διαδικτύου και τον κατακλυσμό των social media, τα έντονα συναισθήματα τείνουν να εξαφανιστούν. Όλα γίνονται πιο εύκολα, πιο γρήγορα και χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια.

Πώς βλέπεις να κυλά η φετινή θεατρική χρονιά; Σε προβληματίζει η διάκριση των θεατών σε εμβολιασμένους και μη; Τι θα ήθελες να αλλάξεις στο θεατρικό τοπίο γύρω σου; Ενώ ξεκίνησα γεμάτος αισιοδοξία, με προβληματίζουν τα αυξημένα κρούσματα των νοσούντων, αν και θέλω να πιστεύω ότι δε θα επηρεάσει τη διάθεση του θεατρόφιλου κοινού. Το θέατρο είναι ο ασφαλέστερος χώρος ψυχαγωγίας. Κι αυτό εξασφαλίζεται από την ιχνηλάτηση των ηλεκτρονικών εισιτηρίων και την τήρηση των υγειονομικών οδηγιών. Προσεύχομαι να γυρίσουμε ξανά σε μια εποχή που θα χρειάζεται να δειχνουμε στο ταμείο μόνο το ηλεκτρονικό εισιτήριο και όχι το πιστοποιητικό εμβολιασμού με την ταυτότητά μας.

Μελλοντικά σχέδια… Εκκρεμεί λόγω της πανδημίας, το ανέβασμα του μιουζικαλ «ο Γκάρη» στο ΚΘΒΕ, στη σκηνή του Βασιλικού Θεάτρου. Και μέσα στο 2022, εαν οι συνθήκες το επιτρέψουν, θα ανεβάσω σε κάποιο αθηναϊκό θέατρο, το τελευταίο έργο του Ζωρζ Φεντώ «η Λεονή βιάζεται» ή «Το όμορφο κακό». ΑΜΗΝ.

Συντελεστές: Μετάφραση: Χριστίνα Μπάμπου-Παγκουρέλη/Σκηνοθεσία: Τάσος Πυργιέρης / Μουσική: Δημήτρης Μαραμής / Κοστούμια: Βασίλης Ζούλιας /Σκηνικά: Ελίνα Δράκου /Σχεδιασμός φωτισμών: Μαριέττα Παυλάκη /Σύμβουλος δραματουργίας: Ελένη Γκίνη / Καλλιτεχνική σύμβουλος: Ειρήνη Ιορδανίδου / Επιστημονικός συνεργάτης: Νίκος Α. Κούκης / Βοηθοί σκηνοθέτη: Νίκος Τσαούσης, Σοφία Καστρησίου/ Βοηθός σκηνογράφου: Στέφανος Σιμιτσής / Φροντιστήριο: Βασιλική Τσιλιγκρού/ Φωτογραφίες: Κωνσταντίνος Λέπουρης / Δ/νση φωτογραφίας trailer: Γιώργος Δασκαλόπουλος / Make-up, hair: Σοφία Καραθανάση, Κατερίνα Λιάπη / Νομικός σύμβουλος: Δημήτρης Καλοχαιρέτης / Παραγωγή: Ο κύβος / Βoiling Point

Εμφανίζονται αλφαβητικά οι ηθοποιοί: Αλέξανδρος Βάρθης , Παναγιώτα Βιτετζάκη, Θάνος Λέκκας, Χρήστος Σταθούσης

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα