Οι οδηγοί που εγκλωβίζονται στο χιόνι, είναι χρήσιμο να κάνουν ό,τι μπορούν για να αυξήσουν τη θερμοκρασία του σώματος τους.
Οι οδηγοί που εγκλωβίζονται στο χιόνι, είναι χρήσιμο να κάνουν ό,τι μπορούν για να αυξήσουν τη θερμοκρασία του σώματος τους. EUROKINISSI

Πώς μπορείτε να παραμείνετε ζεστοί μέσα στα χιόνια

Τι μπορούν να κάνουν όσοι οδηγοί εγκλωβίστηκαν στο χιόνι και όλοι μας, για να αυξήσουμε τη θερμοκρασία του σώματος, υπό τις όποιες συνθήκες

Ενδεχομένως να πιαστήκατε απροετοίμαστοι, για αυτό που έγινε τη Δευτέρα 24/1 με την κακοκαιρία Ελπίδα. Θα χρειαστεί να κάνουμε υπομονή για λίγες ακόμα ώρες, με τους μετεωρολόγους να ενημερώνουν ότι τα φαινόμενα θα υποχωρήσουν κατά τις επόμενες 48 ώρες.

Πέραν της υπομονής, θα χρειαστούμε και κάποια άλλα πράγματα, για να αποφύγουμε τους όποιους κινδύνους. Ας δούμε για αρχή, τι προτείνει η επιστήμη για την προφύλαξη μας, αν τυχόν εγκλωβιστούμε στα αυτοκίνητα μας.

Για αρχή, δεν αφήνουμε τα αυτοκίνητα μας. “Είναι το πιο ασφαλές μέρος για να μείνετε, μέχρι να ηρεμήσει η χιονόπτωση” δήλωσε στους New York Times ο καθηγητής ανθρώπινων αντιδράσεων σε ακραία περιβάλλοντα, στο University of Manitoba του Καναδά, Gordon Giesbrecht. Όπως εξήγησε “ανεξάρτητα από το πόσο κρύο κάνει μέσα στο αυτοκίνητο, έξω από αυτό το κρύο είναι χειρότερο”, οπότε είναι καλό να αντισταθούμε της παρόρμησης να κάνουμε την έξοδο για να αναζητήσουμε βοήθεια “γιατί μπορεί να πάθετε υποθερμία ή να χαθείτε -αν έχετε εγκλωβιστεί σε απόμερο μέρος”.

Και πώς θα ζεσταθούμε;

“Μπορείτε να βάζετε μπροστά τη μηχανή του αυτοκινήτου για έως και 10 λεπτά, κάθε ώρα, για να παράγετε θερμότητα”, σχολίασε ο ιατρικός διευθυντής στο τμήμα επειγόντων περιστατικών του Harborview Medical Center -στο Σιάτλ των ΗΠΑ-, Dr. Steve Mitchell. Αν κρατήσετε σε λειτουργία τη μηχανή, για μεγαλύτερο διάστημα, θα προκαλέσετε απώλεια του καυσίμου. Για να είστε σίγουροι ότι δεν υπάρχει κίνδυνος δηλητηρίασης από μονοξείδιο του άνθρακα -από τα καυσαέρια- κάντε μια ηρωική έξοδο από το όχημα, να τσεκάρετε αν η εξάτμιση είναι καθαρή.

Οι NYT τόνισαν πως η πρόληψη σώζει και σε αυτήν την περίπτωση και ότι ούτως ή άλλως, όλο το χρόνο θα πρέπει να έχουμε στο πορτ μπαγκάζ μια τσάντα με τα απαραίτητα. Όπου 'απαραίτητα', είναι μια κουβέρτα -ιδανικά και ένα sleeping bag-, ένας σκούφος, ένα φτυάρι, μαντηλάκια αντισηπτικά και καθαρισμού, ένας φορτιστής κινητού τηλεφώνου και καλώδια για φόρτιση της μπαταρίας του αυτοκινήτου. Θα βοηθήσει να έχουμε και φαγητό με νερό.

Είναι δεδομένο και ότι η πίεση των ελαστικών πέφτει με τον κρύο καιρό, οπότε καλό είναι να κάνετε ένα τσεκ και να μην βάλετε το κλειδί στη μηχανή, αν τα ελαστικά σας είναι φθαρμένα.

O κίνδυνος υποθερμίας είναι μεγάλος, αν αφήνουμε εκτεθειμένα μέρη του σώματος μας στο ψύχος και κυρίως τα άκρα μας.
O κίνδυνος υποθερμίας είναι μεγάλος, αν αφήνουμε εκτεθειμένα μέρη του σώματος μας στο ψύχος και κυρίως τα άκρα μας. EUROKINISSI

Πώς μπορούμε γενικά, να αυξήσουμε τη θερμοκρασία του σώματος μας

Στο Magazine διαβάσατε πόσο κρύο αντέχει το ανθρώπινο σώμα. Εδώ θα διαβάσετε και πώς μπορούμε να αυξήσουμε τη θερμοκρασία στο κέντρο του σώματος μας, υπό αντίξοες συνθήκες.

✎  Τα ανθρώπινα σώματα παράγουν με φυσικό τρόπο, θερμότητα, με τους νεαρότερους σε ηλικία ανθρώπους να τη 'χάνουν' πιο γρήγορα, όπως επισήμανε ο Dr. Mitchell. Ένα καπέλο ή ένας σκούφος θα σας βοηθήσει, προκειμένου να μη χάνετε αυτήν τη θερμότητα από το κεφάλι -και τα γάντια να μη τη χάσετε από τα χέρια. Θα βοηθήσει να βρείτε έναν τρόπο να κρατήσετε ζεστά τα πόδια σας (πχ χοντρές κάλτσες και χοντρά, αδιάβροχα, με μη ολισθηρό πάτο, παπούτσια).

✎  Ο Dr. Giesbrecht ανέφερε και έναν τρόπο για να μεγιστοποιήσετε τη θερμότητα του σώματος: σταυρώνετε τα χέρια σας στο στέρνο, εναποθέτοντας τις παλάμες σας στις μασχάλες σας.

✎  Με κίνηση μπορείτε να αυξήσετε τη θερμοκρασία των μυών, που θα αυξήσει εκείνην στο κέντρο του σώματος. Οπότε συνιστώνται και οι μικρές ασκήσεις.

✎  Η 'αναπνοή βάζου' συμβάλει επίσης, στην αύξηση της θερμοκρασίας του σώματος, όπως επιβεβαίωσε και μελέτη του Harvard. Καθίστε με τρόπο ώστε να είναι η σπονδυλική στήλη σε όρθια μέση, κλείστε τα μάτια, πάρτε εισπνοή, κρατήστε τη για λίγα δευτερόλεπτα (από 5 έως 15) και θα νιώσετε σύσπαση στους κοιλιακούς και την πύελο (με την κοιλιά να είναι σαν βάζο -εξ ου και το όνομα). Μετά απελευθερώστε. Επαναλάβετε δέκα φορές. Αυτή η τεχνική χρειάζεται λίγη εξάσκηση, αλλά έχει εγγυημένα αποτελέσματα, ως προς την αύξηση της θερμοκρασίας του σώματος -με τη χρήση του μυαλού και της ανάσας.

✎  Με πολλαπλά επίπεδα στα ρούχα σας (φανελάκι, πουκάμισο, μάλλινο, τζάκετ, παλτό) είναι ένας ακόμα τρόπος να αυξήσετε τη θερμοκρασία του σώματος και να την 'παγιδεύσετε' πιο κοντά στο σώμα σας.

✎  Ένας άλλος τρόπος για να κάνετε δουλίτσα είναι να μείνετε κοντά -να τους πιάνετε αν τεντώσετε τα χέρια σας- σε άλλους ανθρώπους (και να μοιραστείτε τη θερμότητα σας).

Δεν είναι μέρες για να κάνετε δίαιτα

Τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά και υδατάνθρακες θα σας δώσουν ενέργεια και θα σας βοηθήσουν να ζεσταθείτε. Προτιμήστε ξηρούς καρπούς, αβοκάντο, βραστά αυγά, ελιές, σοκολάτα και ζαχαρωτά και θα θυμάστε πως δεν ζείτε συνθήκη που επιτρέπει να παραμείνει η υγιεινή διατροφή στο Νο1 των προτεραιοτήτων σας.

Το σώμα σας χρειάζεται καύσιμο να 'κάψει', ώστε να αυξηθεί η θερμοκρασία στο σώμα, όταν έχει κρύο. Αν τώρα, δεν θέλετε να κάνετε την υπέρβαση, έχετε υπ' όψιν σας ότι η πρωτεΐνη και οι τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες (ψητές γλυκοπατάτες, κουνουπίδι) χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να αφομοιωθούν και αυτό είναι κάτι που σας βοηθά να νιώθετε ζεστοί έως ότου χωνέψετε. Οι υδατάνθρακες δεν βοηθούν ως προς αυτό -αφού τους χωνεύουμε εύκολα.

Σε κάθε περίπτωση, το σώμα μας χρειάζεται ένα 'στρώμα' σωματικού λίπους που προέρχεται από λίπη και πρωτεΐνες. Δεδομένο είναι και ότι στις χαμηλές θερμοκρασίες το σώμα μας χρειάζεται περισσότερες θερμίδες -για αυτό νιώθετε πως πεινάτε πιο τακτικά. Η λύση σε αυτό το πρόβλημα είναι τροφές με πολλές θερμίδες. Λυπάμαι, αλλά αυτή είναι η πραγματικότητα.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: Κακοκαιρία Ελπίδα