Τι έχουν πάθει όλοι με την κεραμική;
Από την έκθεση του Mon Coin Studio VANIAS XYDAS
ΝΕΑ ΤΑΣΗ

Τι έχουν πάθει όλοι με την κεραμική;

Η κεραμική παίρνει την θέση της στην καθημερινότητα. Η ζήτηση για μαθήματα στα εργαστήρια κεραμικής αυξάνεται, οι artisans βλέπουν τη δουλειά τους να αναγνωρίζεται όλο και περισσότερο και τα κεραμικά βγαίνουν από τις προθήκες για να μπουν ξανά στα τραπέζια μας

"Η κεραμική είναι η νέα yoga": Τίτλος που έγινε trend πριν από μερικά χρόνια, όταν οι millennials ανακάλυπταν τις ευεργετικές ιδιότητες του πηλού και ως άλλα νήπια που πιάνουν στα χέρια τους πλαστελίνες, βίωναν την ευφορία της δημιουργίας. Η κεραμική είναι μία από τις πιο παλιές μορφές τέχνης – μια τέχνη που αρχικά κάλυπτε τις βασικές ανάγκες των ανθρώπων με χρηστικά αντικείμενα της καθημερινής ζωής. Η διακόσμηση των αντικειμένων ήρθε ως φυσικό επακόλουθο των κανόνων της αισθητικής. Η κεραμική έγινε «το καταφύγιό μας σε υπερ-συνδεδεμένους καιρούς ήταν ο τίτλος ενός άρθρου στη Guardian το 2019, που εξέταζε πώς η εν λόγω τέχνη επανεμφανίστηκε ως δημοφιλές χόμπι, προσφέροντας αντίδοτο στην επίθεση της τεχνολογίας αλλά και μια βιώσιμη δημιουργική διέξοδο σε μια σπάταλη κοινωνία.

«Τα πρώτα σημάδια από κεραμικά ευρήματα ανακαλύπτονται στην Κρήτη το 7000π.χ. ενώ τα πρώτα πήλινα αγγεία της Νεολιθικής περιόδου εμφανίζονται γύρω στο 6000π.χ. Η ιστορία της αγγειοπλαστικής στην Ελλάδα μέχρι σήμερα, συμπληρώνει τα 8000 χρόνια συνεχούς πορείας. Πιo συγκεκριμένα, και όσον αφορά τον Ελλαδικό χώρο, η αγγειοπλαστική αρχικά ακμάζει στην Κρήτη στα πρώτα Μινωικά χρόνια 3000-2100π.χ. και φτάνει στη μεγαλύτερή της ακμή στα μέσα Μινωικά 2100-1580π.χ. με την μορφή πήλινων σκευών. To όνομά της το χρωστά στον Κέραμο, γιο του Διόνυσου και της Αριάδνης, προστάτη των κεραμέων, που τα εργαστήρια τους ήταν μαζεμένα κάτω από την Ακρόπολη, στον Κεραμεικό» σημειώνει στην ιστοσελίδα του ο Εικαστικός Κύκλος.

Τι έχουν πάθει όλοι με την κεραμική;
Mon Coin Studio VANIAS XYDAS

Η αναβίωση της κεραμικής τα τελευταία χρόνια ξεφεύγει από τα όρια της τέχνης και μπαίνει στην καθημερινότητα των κατοίκων της πόλης, ως μία ασχολία στον ελεύθερο χρόνο τους. Η ζήτηση για μαθήματα στα εργαστήρια κεραμικής αυξάνεται, οι artisans βλέπουν τη δουλειά τους να αναγνωρίζεται όλο και περισσότερο και τα κεραμικά βγαίνουν από τις προθήκες για να μπουν ξανά στα τραπέζια μας και να χρησιμοποιηθούν σαν σκεύη φαγητού. Η έκθεση AIGAIO του Mon Coin Studio συγκεντρώνει υπέροχες δημιουργίες από σύγχρονους κεραμίστες που εμπνέονται από την αρχαιότητα, όπως τα παραδοσιακά κεραμικά της Σίφνου που βρίσκουν τη θέση τους στο σήμερα.

Must have αντικείμενα και αγαπημένο χόμπι

«Η ζήτηση των κεραμικών πλέον από εστιατόρια, καφέ, καταστήματα ή πελάτες είναι μεγαλύτερη από ποτέ και πιστεύω αρκετά εργαστήρια δουλεύουν πολύ έτσι. Εγώ, δεν αναλαμβάνω πια παραγγελίες γιατί δεν ήταν ποτέ όνειρό μου να δουλεύω “φασόν” αλλά να δημιουργώ μοναδικά αντικείμενα για τον κόσμο και είμαι τυχερή γιατί βιοπορίζομαι έτσι» λέει η Βάλια, δημιουργός του Val Goutsi workshop στο Κουκάκι, που άνοιξε τον Οκτώβριο του 2018. Έχοντας σπουδάσει Fine Arts στην Αγγλία και κεραμική στο ΚΜΝΚ (Κέντρο Μελέτης Νεότερης Κεραμικής), η Βάλια δηλώνει ερωτευμένη με την τέχνη αυτή, καθώς μπορεί να συνδυάζει τη ζωγραφική και τη διακόσμηση. Στο Val Goutsi, βρίσκεις τόσο χρηστικά όσο και διακοσμητικά αντικείμενα, φτιαγμένα και ζωγραφισμένα στο χέρι από τη Βάλια, που ξεχωρίζουν για τα χαρούμενα χρώματά τους και τα μοντέρνα patterns.

Τι έχουν πάθει όλοι με την κεραμική;
Val Goutsi Ceramics

«Η δουλειά μού χάρισε μια τεράστια εμπειρία γιατί είναι πολύ διαφορετικό να κάνεις κεραμική ως χόμπι από ό,τι για βιοπορισμό. Ανακάλυψα καινούργιες πτυχές του εαυτού μου καλλιτεχνικά, επιχειρηματικά και ψυχολογικά, αλλά πάνω από όλα είμαι τυχερή και ευγνώμων γιατί έχω κερδίσει πολλή αγάπη από τον κόσμο που με ακολουθεί σε αυτό το ταξίδι», λέει η Βάλια. Παρά τη ζήτηση που έχει η κεραμική τα τελευταία χρόνια και τον κόσμο που ενδιαφέρεται για μαθήματα, η Βάλια δηλώνει μια αμετανόητη καλλιτέχνις που δεν έχει στα σχέδιά της τη διδασκαλία. «Η κεραμική, πέραν του ότι είναι μια τέχνη με απεριόριστα αποτελέσματα, είναι επίσης μια τέχνη που έρχεσαι σε άμεση επαφή με την “γη” και γι’ αυτό είναι άκρως θεραπευτική και αγχολυτική. Οι ρυθμοί που ζούμε είναι πιο τρελοί από ποτέ και ο κόσμος έχει ανάγκη για τέτοια χόμπι αλλά και για αντικείμενα στον χώρο του που έχουν δημιουργηθεί από χέρια και όχι από μηχανές».

Σε μία άλλη γειτονιά του ευρύτερου κέντρου, στην πλατεία Προσκόπων στο Παγκράτι, η Βίκυ Τοπαλίδου και η Χριστίνα Παπαδοπούλου έστησαν το δημοφιλές πλέον 3some ceramics. Η συνεργασία τους ξεκίνησε το 2013 και μετά από δυο μετακομίσεις, το ένα εργαστήριο – πωλητήριο βρήκε το σπίτι του σε μία περιοχή που, όπως λένε, «σφύζει από ζωή αλλά διατηρεί ακόμα την ανθρωποκεντρική ομορφιά της αθηναϊκής γειτονιάς».

Τι έχουν πάθει όλοι με την κεραμική;
3some ceramics

«Ο χώρος του εργαστηρίου λειτουργεί περισσότερο σαν open studio και τα μαθήματα που γίνονται έχουν αυτή τη κατεύθυνση. Ο καθένας δουλεύει με τον ρυθμό του και υπάρχει πάντα κάποιος εκεί για να βοηθήσει, να δείξει τεχνικές και τρόπους ώστε όλοι να μπορούν να ακολουθήσουν και να φτιάξουν αυτό που θέλουν. Η φιλοσοφία είναι, αρκετή βοήθεια και καθόλου κατεύθυνση. Η ολοκλήρωση του αντικειμένου είναι το τελευταίο στάδιο στην κεραμική και δεν είναι ποτέ σίγουρο. Όποτε η απόλαυση βρίσκεται στο ταξίδι» λέει η Χριστίνα.

Την περίοδο του lockdown, το εργαστήριο παρέμεινε ανοιχτό μόνο για παράγωγη, χωρίς να γίνουν καθόλου μαθήματα. Σε αυτόν τον δύσκολο χρόνο, η ομάδα του 3some ceramics μπορεί να θυμηθεί ότι η αγάπη και η υποστήριξη του κόσμου ήταν συγκλονιστική. «Υπήρχε αρκετός κόσμος που ασχολήθηκε μόνος του στο σπίτι με την κεραμική και τα αποτελέσματα ήταν φοβερά. Με το άνοιγμα της αγοράς και την επιστροφή (στην κανονικότητα) ο κόσμος είχε μεγάλη ανάγκη να κάνει κεραμική αλλά και να ξαναβρεθεί σε ένα περιβάλλον δημιουργικό με οικία πρόσωπα. Το καταπληκτικό σε αυτή την άνθηση της αγγειοπλαστικής είναι ότι όλο και περισσότερος νέος κόσμος επιλέγει την κεραμική σαν επάγγελμα και γίνονται καταπληκτικές δουλειές. Πολλά καινούργια εργαστήρια έχουν ανοίξει πρόσφατα και κρύβουν μέσα τους μικρούς θησαυρούς».

Τι έχουν πάθει όλοι με την κεραμική;
3SOME CERAMICS

Δεν είναι δύσκολο να καταλάβουμε γιατί η κεραμική είναι ελκυστική στους καιρούς που ζούμε. Είναι κυριολεκτικά αδύνατο να τσεκάρεις το κινητό σου ενώ φτιάχνεις ένα μπολ. Από την άλλη, η ιδέα ότι δημιουργείς κάτι από την αρχή που μετά μπορεί να στολίσει στο σπίτι σου ή να χρησιμοποιηθεί χρηστικά, δίνει περισσότερη αξία στα χρήματα που επενδύεις.

Η κεραμική στη γαστρονομία

Η σχέση μεταξύ κεραμικής και γαστρονομίας δυναμώνει όλο και περισσότερο τα τελευταία χρόνια. Όταν ο Jacquemus άνοιξε το 2019 το εστιατόριό του Oursin στο Παρίσι, όλα τα χρηστικά σκεύη αλλά και τα διακοσμητικά ήταν custom δημιουργίες της Ελληνίδας Δάφνης Λέων. Σε αρκετά εστιατόρια της Αθήνας, τα πιάτα όπου απολαμβάνεις τις δημιουργίες του εκάστοτε chef δεν προέρχονται από κάποια σειρά μαζικής παραγωγής, αλλά φέρουν την υπογραφή ταλαντούχων ανθρώπων. Στο Dopios για παράδειγμα, τα χειροποίητα κεραμικά πιάτα της Ξένιας Κόλλια (Xenia Ceramics) αναδεικνύουν τις δημιουργίες του Χριστόφορου Πέσκια.

Η Αντιγόνη Οικονομίδου έχει ενώσει με το ταλέντο της την κεραμική με τη γαστρονομία, καθώς έχει συνεργαστεί με μερικούς από τους πιο επιδραστικούς chefs της εποχής και οι δουλειές της φιγουράρουν σε επιτυχημένα εγχειρήματα. Στις φρέσκες δουλειές της συγκαταλέγεται η συνεργασία της με το ολοκαίνουργιο okio στο Σύνταγμα αλλά και με τον Θάνο Προυναρούς για το νεοσύστατο In Love Again, για το οποίο έχει φτιάξει κούπες και κανάτες όλες ζωγραφισμένες στο χέρι. «Μια ακόμα σειρά απο bowls διαφόρων μεγεθών στο χρώμα της πέτρας έγινε για το καινούργιο Carnivorous του Ανδρέα Άγριου, ενώ δουλεύουμε σε δύο νέα projects που θα ολοκληρωθούν στο τέλος του Σεπτέμβρη και συζητάμε για ακόμα τρία σε Ελλάδα και εξωτερικό για τους επόμενους μήνες» λέει η Αντιγόνη και καταλήγει:

«Η σχέση γαστρονομίας και tableware νομίζω αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε κορύφωση και ελπίζω να παραμείνει εκεί για αρκετό καιρό. Πλέον η πλειοψηφία των εστιατορίων, απο fine dining έως και πιο casual επενδύουν σε χειροποίητα σκεύη και έχει πλέον φτάσει η παρουσίαση να αποτελεί πολύ σημαντικό κομμάτι της εμπειρίας του φαγητού. Γίνεται μια πολύ σημαντική προσπάθεια από τους εστιάτορες και τους chef να ανεβάσουν το επίπεδο της γαστρονομίας και όλο αυτό απαιτεί έναν πιο ολοκληρωμένο χειρισμό σε όλα τα επίπεδα και επομένως και αυτό της παρουσίασης και της μοναδικότητας».

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: Πόλη, Αγορά