Νεφελούδης στο NEWS 247: Το ασφαλιστικό δε θα γίνει αφορμή αριστερής παρένθεσης

Νεφελούδης στο NEWS 247: Το ασφαλιστικό δε θα γίνει αφορμή αριστερής παρένθεσης

Ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Εργασίας υποστηρίζει ότι η πρόταση της κυβέρνησης για την ασφαλιστική μεταρρύθμιση δεν οδηγεί σε μειώσεις συντάξεων. Τι λέει για ελεύθερους επαγγελματίες, “κινητοποιήσεις από γραβάτες” και το ασφαλιστικό των αγροτών

Προσπάθεια αποσταθεροποίησης της κυβέρνησης από την πλευρά της αντιπολίτευσης με αφορμή το ασφαλιστικό βλέπει ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Εργασίας Ανδρέας Νεφελούδης.

Κατηγορεί τόσο την αντιπολίτευση, όσο και τις επαγγελματικές ομάδες που αντιδρούν ότι δεν έχουν καμία πρόταση και προβάλει το σχέδιο της κυβέρνησης ως την καλύτερη δυνατή λύση για τον εξορθολογισμό του συστήματος, υποστηρίζοντας ότι δε γίνονται μειώσεις στις συντάξεις ούτε καταργείται το ΕΚΑΣ για τους χαμηλοσυνταξιούχους.

Όσον αφορά στους ελεύθερους επαγγελματίες, ο κ.Νεφελούδης υποστηρίζει ότι αντιμετωπίζονται τα προβλήματα στην εφαρμογή του συστήματος με ισονομία και αναφορά στο εισόδημα, χαρακτηρίζοντας κοινωνικά άδικο το σύστημα της ασφαλιστικής κατηγορίας και σημειώνοντας πως τα μεγάλα εισοδήματα θα πληρώνουν πλέον μεγαλύτερη επιβάρυνση γιατί αυτό ειναι κοινωνικά δίκαιο. Κάνει επίσης λόγο για “κινητοποιήσεις της γραβάτας” ενώ όσον αφορά στις κινητοποιήσεις των αγροτών υποστηρίζει ότι αυτοπαγιδεύονται, καθώς όπως λέει είναι από τους μεγάλους ωφελημένους της απονομής σύνταξης, ενώ όσον αφορά στο θέμα των εισφορών τους που αυξάνονται κάνει λόγο για ανάγκη να υπάρχει ισότητα σε αυτή τη χώρα, αλλά και διαφοροποίηση ανάλογα με την κοινωνική τάξη.

Ολόκληρη η συνέντευξη του κ.Νεφελούδη στο News247 έχει ως εξής:

Επαναλαμβάνετε συνεχώς ότι στις προτάσεις σας για το ασφαλιστικό δε συμπεριλαμβάνετε μειώσεις στις ήδη καταβαλλόμενες συντάξεις. Η κατάργηση του ΕΚΑΣ για 300.000 χαμηλοσυνταξιούχους, η μείωση του επιδόματος τέκνων στις συντάξεις 500.000 συνταξιούχων, η αυξημένη κατά 2% παρακράτηση για υγειονομική περίθαλψη, δεν είναι μείωση των ήδη καταβαλλόμενων συντάξεων;

Το ΕΚΑΣ δεν καταργείται. Για όσες περιπτώσεις το ΕΚΑΣ δε θα ισχύει για τους δικαιούχους μέχρι σήμερα, αυτοί θα μπουν στη διαδικασία χρηματοδότησης τους είτε από την εθνική σύνταξη ανάλογα βέβαια με τις προϋποθέσεις ή εάν είναι ανασφάλιστοι θα πάρουν το επίδομα των ανασφάλιστων υπερηλίκων, τα 360 ευρώ το μήνα. Δεν είναι 300.000 χαμηλοσυνταξιούχοι τέτοιοι, είναι πολύ λιγότεροι γύρω στις 70.000 και αφορά η διόρθωση τον εξορθολογισμό του συστήματος. Γιατί; Διότι υπάρχουν περιπτώσεις 15ετίας εργασιακού βίου να παίρνει στην κατώτατη βαθμίδα κάποιος ΕΚΑΣ και σύνταξη παραπάνω από αυτόν που έχει 40 χρόνια εργασίας. Κανείς δε θα υποστεί μείωση συνολικών αποδοχών του διότι θα μπαίνει είτε στη διαδικασία της εθνικής σύνταξης εάν έχει 15 χρόνια δουλειάς, είτε εάν δεν έχει 15 χρόνια δουλειάς θα ωφελείται από το επίδομα ανασφάλιστων υπερηλίκων.

Το 2% παρακράτηση έτσι κι αλλιώς ισχύει, έχει γίνει η διαδικασία από τον Αύγουστο, αφορούσε τα λεφτά που θα πήγαιναν από το ΙΚΑ και τους ασφαλιστικούς φορείς στον ΕΟΠΥΥ και δεν προβλέπεται κάτι περισσότερο σε αυτό. Και σε ό,τι αφορά τη μείωση του επιδόματος τέκνων δεν υπάρχει μείωση του επιδόματος τέκνων, παραμένει ως έχει. Σε κάθε περίπτωση σε ότι αφορά το σύνολο των διαδικασιών και τις καταβαλλόμενες συντάξεις δε θα γίνει καμία μείωση γιατί υπεισέρχεται η έννοια της προσωπικής διαφοράς. Να τονίσω ότι η εθνική σύνταξη που καθιερώνουμε χωρίς εισοδηματικά κριτήρια καλύπτει το σύνολο σχεδόν των περιπτώσεων των χαμηλών και μάλιστα όσο πιο χαμηλός ο μισθός, ανεβαίνει η σύνταξη.

Προτείνετε νέο τρόπο υπολογισμού, που οδηγεί σε μειωμένη σύνταξη όποιον κάνει αίτηση μετά την 1-1-2016. Αυτό δεν είναι άδικο για κάποιον που είχε μπει στην ασφάλιση την ίδια χρονική στιγμή με κάποιον άλλο, είχε θεμελιώσει την ίδια χρονική στιγμή, πριν την 1-1-2016, δικαίωμα συνταξιοδότησης, αλλά αντί να κάνει αμέσως χρήση παρέμεινε στην εργασία του και θα παίρνει μειωμένη σύνταξη κατά 15 – 30%, σε σχέση με όποιον “πρόλαβε” να υποβάλει αίτηση συνταξιοδότησης;

Δεν προβλέπονται μειώσεις τόσο υψηλές, ακόμη και σε υψηλές κατηγορίες. Βασική αρχή που είχαμε και με βάση αυτή συντάξαμε το σχέδιο, ήταν να βοηθήσουμε τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα, γιατί εκεί υπάρχει το πρόβλημα, που έχουν υποστεί 11 μειώσεις άρα αυτό πως προστατεύονται με νέους κανόνες και από την άλλη να διαμορφώσουμε πλαίσιο ισότητας για όλες τις ηλικιακές κατηγορίες όποτε και να βγαίνουν στη σύνταξη. Επειδή είχαμε να διαπραγματευθούμε δύο θέματα τους υφιστάμενους συνταξιούχους και αυτούς που θα βγουν στη σύνταξη, έπρεπε να δούμε πέραν των σημερινών με βάση τις περικοπές πόρων κλπ και τη βιωσιμότητα του συστήματος στο διηνεκές, αυτό που ενδιαφέρει και τις νέες γενιές. Καταφέραμε το ακατόρθωτο, δηλαδή να κάνουμε περικοπές πόρων όπως είχαμε δεσμευθεί μνημονιακά, το 1,8 δισ, χωρίς περικοπές στις συντάξεις, τακτοποιώντας ουσιαστικά τα οικονομικά των ταμείων και βεβαίως κάνοντας και έναν κόφτη όπως λέμε στις πολύ υψηλές συντάξεις. Άρα με το νέο τρόπο υπολογισμού εμείς τι εισαγάγαμε στο σύστημα; Αφενός μεν την εθνική σύνταξη, αφ ετέρου την αναλογική με αναδιανεμητικά χαρακτηριστικά. Σε ό,τι αφορά λοιπόν τις συντάξεις που, είτε είναι παλιές είτε νέες, μέχρι τα 1000 ευρώ δεν υπάρχουν μεταβολές και εάν υπάρχουν μεταβολές είναι μεταβολές θετικές.

Δηλαδή ενδεχομένως με το νέο τρόπο υπολογισμού στα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα παρουσιάζονται αυξήσεις. Εάν υπάρχουν μειώσεις σε μερικές περιπτώσεις, αν οι μειώσεις είναι σοβαρές στα 100 ευρώ, ένα μέρος καλύπτεται από την προσωπική διαφορά που ισχύει και για τους νέους συνταξιούχους. Αυτοί όμως έχουν ένα προνόμιο από το οποίο θα επωφεληθούν και οι παλιοί από το 2018 και μετά, τη ρήτρα ανάπτυξης, με την οποία συνδέεται η εθνική σύνταξη Η ρήτρα ανάπτυξης συνδέει το 384 το οποίο δεν είναι ένα τυχαίο νούμερο, είναι το 60% του μέσου εισοδήματος που είναι το όριο της φτώχειας, με το ΑΕΠ. Όσο αυξάνεται το ΑΕΠ κατά ένα ποσοστό αντιστοίχως αυξάνεται και η εθνική σύνταξη, γιατί αυτομάτως ανεβαίνει το 60% του εθνικού εισοδήματος. Η διαφορά μας με το νόμο Λοβέρδου ποια είναι; Ότι δεν επιτρέπονται μειώσεις εδώ. Ο νόμος Λοβέρδου τι έλεγε; Ότι αυξομειώνεται η βασική σύνταξη ανάλογα με τα θετικά ή τα αρνητικά ποσοστά ανάπτυξης. Εμείς εγγυώμεθα σαν κράτος ότι δε θα υπάρχει καμία μείωση, διότι θα παρεμβαίνει το κράτος εάν -χτύπα ξύλο- υπάρχει θέμα ύφεσης, στη διαφορά που θα προέκυπτε απο τη μείωση αυτή. Νομίζω ότι αυτός ο τρόπος υπολογισμού είναι δίκαιος και κυρίως επειδή δεν κάνουμε ένα ουδέτερο σύστημα θεωρούμε ότι υπάρχει ένα θέμα που αφορά στην αδικία σε βάρος των μεσαίων και χαμηλών συντάξεων που πάμε να λύσουμε τώρα.

Θα επιβάλετε 20% εισφορά για κύρια σύνταξη, 6,95% για υγειονομική περίθαλψη, 7,5% για επικουρική σύνταξη και από τους αγρότες, τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αυτοαπασχολούμενους επιστήμονες θα κρατάτε για ασφάλιση και φορολογία το 84% του φορολογητέου εισοδήματός τους. Αν από το 16% που τους μένει πρέπει να πληρώσουν ΕΝΦΙΑ, λογαριασμούς ΔΕΗ, νερού, τηλεφώνου, πως θα επιβιώσουν; Δεν τους οδηγείτε σε έξοδο από το επάγγελμά τους;

Έχουμε δυο δεδομένα, πρώτον ο κάθε ελεύθερος επαγγελματίας που εγγραφόταν στο παλιό ΤΕΒΕ έπρεπε να επιλέξει μία κατηγορία, ας πούμε το μπλοκάκι. Για να πάρει κάποιος ένα μπλοκάκι και να κάνει μία σύμβαση με ένα φορέα ιδιωτικού ή δημοσίου δικαίου, έπρεπε να μπει στη χαμηλότερη ασφαλιστική κατηγορία δηλαδή 290 ευρώ το μήνα, είτε έχει εργασία είτε όχι. Αυτό το αντιμετωπίζουμε, με το ότι καταργούμε όλες τις ασφαλιστικές κλάσεις και κατηγορίες στο χώρο των ελευθέρων επαγγελματιών . Αυτομάτως ένας μηχανικός ας πούμε που έχει όποιο εισόδημα και να έχει σήμερα, εάν είναι στην ανώτερη ασφαλιστική κατηγορία πληρώνει 6400. Για σκεφτείτε λοιπόν, πληρώνει κάποιος που έχει ένα εισόδημα 12000 σε ασφαλιστικές εισφορές στο ΤΕΒΕ 6400. Αυτό είναι πάνω από 50%. Με τη δική μας προσέγγιση, είτε αφορά το μπλοκάκι που είναι 6,5% μόνο είτε αφορά ανά απόδειξη είτε αφορά τον ελεύθερο επαγγελματία αναφέρομαι στο 20% για την κύρια σύνταξη. Αρα η δική μας ρύθμιση ικανοποιεί το 65% περίπου των ελεύθερων επαγγελματιών. Εκείνους στους οποίους δημιουργεί πρόβλημα είναι εκείνοι που έχουν αρκετά υψηλά εισοδήματα. Θα ήθελα να σας περιγράψω όμως τι γίνεται μέχρι σήμερα και στην κατηγορία αυτή.

Έχουμε πλήρη στοιχεία για το ποια ήταν η ασφαλιστική επιβάρυνση ανά κλάση εισοδήματος όλων των ελευθέρων επαγγελματιών. Υπήρχε μία αντίστροφη αναλογική προοδευτικότητα. Θα έλεγε κανείς ότι όσο παραπάνω λεφτά παίρνεις τόσο πιο πολλά ως ποσοστό δίνεις- είναι ακριβώς το ανάποδο! Δηλαδή ξεκινάμε από τα εισοδήματα 0 έως 10000 ευρώ το καθαρό φορολογητέο,που με βάση τις παραμετρικές που έχουμε, οι ασφαλιστικές επιβαρύνσεις φτάνουν στο 35% και αν είναι πάνω από 10000 ευρώ το εισόδημα η επιβάρυνση αυτή πέφτει στο 2%, στο 3%, στο 4%. Αυτό πάμε να το εξορθολογίσουμε και να το αντιστρέψουμε, γιατί είναι και το δίκαιο. Τα προβλήματα που υπάρχουν στην εφαρμογή του συστήματος πάμε να αντιμετωπίσουμε με ένα πολύ καθαρό τρόπο: ισονομία και αναφορά στο εισόδημα. Δε θα πάμε στην ασφαλιστική κατηγορία, που είναι κοινωνικά άδικη. Διότι η ασφαλιστική κατηγορία, είτε έχεις δουλειά, είτε έχεις εισόδημα, είτε όχι σε επιβαρύνει και κατά συνέπεια φαίνεσαι να είσαι οφειλέτης στα ασφαλιστικά ταμεία χωρίς να έχεις δουλειά, χωρίς να έχεις λεφτά Αυτό πρέπει να το λύσουμε και εν πάσει περιπτώσει αν γίνεται μία σειρά από κινητοποιήσεις από γραβάτες και τα λοιπά, λίγο μας ενδιαφέρει.

Προτείνετε την άμεση ενοποίηση, χωρίς μεταβατικές ρυθμίσεις, όλων των ταμείων κύριας ασφάλισης και εφάπαξ. Είναι αλήθεια ότι στην Ευρώπη τέτοιες ενοποιήσεις κράτησαν 3 – 10 χρόνια, αφού προηγήθηκε διάλογος με τους φορείς των ασφαλισμένων, και ότι οι Διοικητές των Ταμείων σας έχουν επισημάνει ότι, με το βίαιο τρόπο της ενοποίησης, θα κινδυνεύουν να μη μπορούν να δώσουν συντάξεις και να εισπράττουν εισφορές;

Τα ασφαλιστικά ταμεία υπήρχαν χωριστά διότι υπήρχαν και διαφορετικοί κανόνες καθορισμού, απονομής, υπολογισμού σύνταξης. Άλλος ήταν ο τρόπος υπολογισμού για τους αγρότες άλλος για τους ελεύθερους επαγγελματίες, άλλος για τους μισθωτούς κλπ. Άρα ας το δούμε πρακτικά: Από τη στιγμή που ενοποιείται ο τρόπος υπολογισμού, από τη στιγμή που βάζουμε κοινούς κανόνες για όλους, τι νόημα θα είχε να κρατήσουμε διαφορετικά ταμεία; Παρά μόνο την αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων. Αυτό θα το συζητήσουμε. Σε όλα τα υπόλοιπα, σε ό,τι αφορά δηλαδή το πως απονέμονται οι συντάξεις, πως δίνονται επικουρικές και κύριες, το εφάπαξ, θα υπάρχουν πια ενιαίοι τύποι και κανονισμοί. Ας πούμε στο νόμο περιγράφεται ένας νέος σταθερός για όλους τύπος για την απονομή του εφάπαξ. Άρα είναι περί όνου σκιάς η συζήτηση εάν θα ήταν ένα, δύο, τρία, πέντε ταμεία. Ας τα αφήσουμε 80 ταμεία σας λέω εγώ. Αν έχεις ενιαίους κανόνες δεν έχουν λόγο να είναι χωριστά, σε ό,τι αφορά στη σύνταξη και την επικούρηση. Προφανές είναι ότι δεν μπορεί να εφαρμοστεί από την πρώτη στιγμή αυτό το πράγμα, θα υπάρξει μία περίοδος μεταβατική ενός χρόνου. Θα το δούμε αυτό, γιατί πρέπει να ενοποιήσουμε λογιστικά και πληροφοριακά συστήματα κλπ

Φτάνει ένας χρόνος;

Το κλειδί για όλα αυτά είναι η καταγραφή της ασφαλιστικής ιστορίας κάθε εργαζόμενου. Ο Ανδρέας Νεφελούδης να ξέρει: Μπήκα στο ασφαλιστικό σύστημα τότε, έχω τόσα ένσημα, με βάση το ποσοστό αναπλήρωσης θα πάρω τότε σύνταξη και θα είναι τόσο. Να το βλέπω ηλεκτρονικά αμέσως ή να βγαίνει άμεσα. Με στόχο να μπορούμε να απονέμουμε τη σύνταξη σε χρόνο dt. Δηλαδή σε δέκα, 15 μέρες, μία βδομάδα, ένα μήνα το αργότερο. Μη γίνεται αυτό το χάλι όπως σήμερα, που εκκρεμούν 330.00 συντάξεις διότι έχουμε 930 διαφορετικούς τρόπους να απονέμουμε τη σύνταξη μόνο στο ΙΚΑ.

Ακόμη και αυτοί που έχουν διαφορετικές διαδικασίες ασφάλισης, παράλληλη ασφάλιση, ή που απολαμβάνουν και μέχρι τώρα μία βασική και μία άλλη μικρότερη σύνταξη, αυτά δε θα χάνονται, αλλά θα υπολογίζονται με ένα μαθηματικό τύπο τώρα πια. Δεν υφίσταται ουσιαστικό θέμα όσον αφορά στον ένα φορέα. Αφήνουμε στη δομή του νέου φορέα ασφάλισης για ένα διάστημα που δεν προσδιορίζεται ακόμη τις διοικήσεις των ασφαλιστικών ταμείων ως διοικούσες επιτροπές μέσα στο σύστημα του νέου φορέα. Δηλαδή, μία σχετική αυτονομία στη φάση μετάβασης θα υπάρχει έτσι κι αλλιώς. Το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι υπάρχουν ταμεία που έχουν αποθεματικά και ταμεία που δεν έχουν. Τι θα έπρεπε να κάνουμε, αυτό που λέει η ΝΔ με το ΝΑΤ; Το ΝΑΤ απονέμει συντάξεις ένα δις 140 εκ το χρόνο και εισπράττει 60 εκ εισφορές. Θα το πετάξουμε στα σκουπίδια χιλιάδες ναυτικούς; Πρέπει να το εντάξουμε σε ένα σύστημα με ενιαίους κανόνες για να μπορέσουμε σιγά σιγά να το αναβαθμίσουμε.

Με ένα ενιαίο σύστημα αλληλεγγύης των γενεών, των ασφαλιστικών ταμείων, θα δώσουμε λύση σε ζητήματα που δεν μπορούσαν να λυθούν διαφορετικά. Και το τρίτο σημείο που αφορά τον ενιαίο φορέα, εμείς κοιτάμε να δημιουργήσουμε νέους πόρους στο ασφαλιστικό σύστημα, από εξοικονόμηση πόρων χάρη στη συστέγαση των υπηρεσιών που μετρήσαμε ότι μας βγάζει μισό δισ, την αξιοποίηση των 2000 ακινήτων των φορέων κοινωνικής ασφάλισης, των κινητών αξιών, των ομολόγων.

Γιατί όμως ενώ ισχυρίζεστε ότι με τις προτάσεις σας σώζετε τις συντάξεις, έχουν ξεσηκωθεί όλα τα κοινωνικά στρώματα εναντίον σας;

Έχετε ακούσει από κανέναν καμία πρόταση; Εμείς έχουμε κάνει μία πρόταση. Τι έχουμε σήμερα; ´Ένα ασφαλιστικό σύστημα που καταρρέει. Δε θα μπορεί να πληρώσει συντάξεις μετά από κάποιο χρονικό διάστημα, γιατί μόνο εμείς γνωρίζουμε με τι αγώνα καταφέρνουμε να πληρώνουμε τις συντάξεις. Ένα σύστημα που είναι σαθρό, αναποτελεσματικό, πελατειακό και είναι ρημαγμένα τα ασφαλιστικά ταμεία από επιλογές άλλων κυβερνήσεων. Να συμφωνήσουμε όλοι ότι αυτό το πράγμα δεν περπατάει. Υποβάλαμε μία πρόταση. Έχει λάθη; Έχει αδυναμίες; Να το συζητήσουμε. Έχετε ακούσει από κανέναν να υπάρχει άλλη πρόταση; Ξεσηκώνεται η ΑΔΕΔΥ. Μα η πρόταση αυτή δεν αφορά το δημόσιο. Για το δημόσιο πρέπει να γίνει μία σειρά από συνταγματικές ρυθμίσεις για να μπορέσουν να γίνουν τροποποιήσεις στον τομέα των δημοσίων υπαλλήλων. Ούτε θίγει καθόλου το μετοχικό ταμείο των πολιτικών υπαλλήλων. Στο χώρο της μισθωτής εργασίας. Να δούμε τις αντιρρήσεις που υπάρχουν για τα ποσοστά αναπλήρωσης, να το συζητήσουμε λιγάκι. Αλλά εν πάσει περιπτώσει, καθιερώνοντας την εθνική σύνταξη κυρίως οι εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα έχουν ωφελήματα. Δεν αντιλαμβάνομαι λοιπόν που εστιάζεται η αντίδραση των συνδικαλιστικών οργανώσεων του ιδιωτικού τομέα. Έχετε ακούσει καμία πρόταση από τα κόμματα; Καμία. Μία καταγγελία. Η μόνη πρόταση που ακούστηκε η οποία είναι τραγικά νεοφιλελεύθερη είναι από τη Νέα Δημοκρατία με τη νέα της ηγεσία. Θεωρώ επίσης ότι οι αγρότες αυτοπαγιδεύονται σε μία διαδικασία κινητοποιήσεων

Επταπλασιάζετε όμως τις εισφορές των αγροτών.

Οι αγρότες έχουν ένα διπλό πρόβλημα. Από τη μία μεριά μεγαλώνουν πάρα πολύ οι ασφαλιστικές εισφορές από το 7% στο 20%, το οποίο όμως επειδή ενδιαφερόμαστε για το χώρο και επειδή θα ήταν μία βίαιη προσαρμογή 7% σημερα 20% αύριο, πάει κλιμακωτά μέχρι το 2020. Αλλά πρέπει κάποιος να δει ότι πρέπει όλοι να συμμετέχουν το ίδιο σε αυτή τη διαδικασία. Δηλαδή δεν μπορεί ο κατ επάγγελμα αγρότης να μην πληρώνει όσο πληρώνει ο ελεύθερος επαγγελματίας ή όσο πληρώνει ένας μισθωτός. Πρέπει να υπάρχει μία ισότητα σε αυτή τη χώρα. Να δούμε ιδιαιτερότητες πχ πόσο επιβαρύνεται ο αγρότης που πηγαίνει στη λαχαναγορά και πόσο στη λαϊκή αγορά, που έχουν διαφορετικά εισοδήματα. Αυτά να τα συζητήσουμε. Αλλά οι αγρότες είναι από τους μεγάλους ωφελημένους της απονομής της σύνταξης. Διότι τώρα η πιο υψηλή σύνταξη στον αγροτικό χώρο είναι 350-400 ευρώ. Αυτοί τώρα θα έχουν την αναλογική και την εθνική σύνταξη μαζί. Άρα αυτοί που θα βγουν στη σύνταξη τα επόμενα χρόνια θα έχουν ωφελήματα μεγάλα. Να δούμε τις εισφορές αλλά να ξεχωρίσουμε, υπάρχουν κοινωνικές τάξεις. Άλλο ο αγρότης του κάμπου της Θεσσαλίας με τα πολλά στρέμματα και άλλο ο αγρότης του μικρού κλήρου.

Οι δανειστές φέρονται να έχουν ενστάσεις για την κυβερνητική πρόταση και να ασκούν πιέσεις, με πρώτο το ΔΝΤ να ζητά πιο σκληρά μέτρα ως προϋπόθεση για να παραμείνει στο πρόγραμμα και να ζητήσει ρύθμιση του χρέους. Εάν δεν υποχωρήσουν, ποια θα είναι η λύση; Εκλογές;

Καλά δε συζητάμε για εκλογές ούτως ή άλλως, αλλά μήν προτρέχουμε. Σας θυμίζω ότι ο κ.Τσακαλώτος απηύθυνε μία ερώτηση στο ΔΝΤ και η επίσημη απάντηση είναι ότι δεν έχουμε ακόμη διατυπώσει προτάσεις και απόψεις. Η αλήθεια είναι ότι είναι πολύ σκληρή η διαπραγμάτευση που κάνουμε, ασχέτως του εάν δεν το διαφημίζουμε. Όντως υπάρχουν θέματα που αφορούν και την εθνική σύνταξη και τα ποσοστά αναπλήρωσης. Πάμε όμως πολύ ασφαλείς σε αυτή τη διαπραγμάτευση γιατί έχουμε ποσοτικοποιήσει τα πάντα και είμαστε πλήρως έτοιμοι και με αναλογιστικές μελέτες. Εχω την εντύπωση ότι προσπαθείται και από κάποιες πλευρές να υπάρχουν ζητήματα αποσταθεροποίησης

Από την πλευρά των δανειστών;

Όχι. Εσωτερικά. Από κάποιες πλευρές σε επίπεδο κομματικό λένε “α είναι ευκαιρία το ασφαλιστικό αν δε το λύσουμε να κινδυνεύσει η κυβέρνηση”. Δε θα γίνει αυτό.

Εννοείτε την αντιπολίτευση;

Προφανώς. Δηλαδή όσο ο άλλος αντιδρά λυσσασμένα, όπως έχει μέχρι τώρα γίνει σε επίπεδο αντιπολίτευσης, χωρίς να διατυπώνει ένα άλλο πλαίσιο πολιτικής δείχνει ότι το μόνο που τον ενδιαφέρει είναι η καταστροφή. Να πω ότι έχουμε ιδεολογικές διαφορές -που έχουμε- και να διατυπωθεί άλλη πρόταση το καταλαβαίνω. Θα συζητήσουμε, θα διαφωνήσουμε, θα συμφωνήσουμε, μπορεί να βρεθεί μία άκρη. Έστω και διαφωνώντας. Αλλά η απόλυτη άρνηση σε κάτι χωρίς τη διατύπωση άλλης πρότασης.. Αυτό έχει μία στόχευση: Αυτό που λέμε αριστερή παρένθεση. Ε, αυτό δε θα γίνει.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα