Η Apple πήρε ένα πικρό μάθημα στην Κίνα

Η Apple πήρε ένα πικρό μάθημα στην Κίνα
China's Vice Premier Liu Yandong (R) speaks during a meeting with Apple CEO Tim Cook (L) at the Zhongnanhai Leadership Compound, in Beijing, China, May 12, 2015. REUTERS/China Daily CHINA OUT. NO COMMERCIAL OR EDITORIAL SALES IN CHINA - RTX1CKDH REUTERS

Η εμπειρία της Apple στην Κίνα αποτελεί μια προειδοποίηση για τους αμερικανικούς τεχνολογικούς γίγαντες

Η πρόσφατη απόφαση της Κίνας να απαγορέψει στην Apple να προσφέρει τις υπηρεσίες iTunes Movies και iBooks Store εκεί μάλλον αποτέλεσε ένα σοκ για τα διευθυντικά στελέχη της μεγαλύτερης εταιρείας στον κόσμο.

Η Κίνα είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά iPhones στον κόσμο, και άρα είναι και ιδιαίτερα κρίσιμη για το μέλλον της εταιρείας. Τα συνολικά έσοδα της Apple από την Ευρύτερη Περιφέρεια της Κίνας (στην οποία περιλαμβάνεται η Κίνα, το Χονγκ Κονγκ και η Ταϊβάν) ισοδυναμούν με το ένα τέταρτο των πωλήσεών της παγκοσμίως.

Διαβάστε ακόμα: Το κινεζικό παράδοξο: Το όνομα «iPhone» δεν ανήκει στην Apple

Και η αλήθεια είναι ότι η Apple έχει επενδύσει πολλά στην καλλιέργεια καλών σχέσεων με την κινεζική κυβέρνηση. Ο Τιμ Κουκ έχει επισκεφθεί την Κίνα τουλάχιστον εφτά φορές από τότε που βρέθηκε στο τιμόνι της εταιρείας το 2011.

Όμως, το Κομμουνιστικό Κόμμα Κίνας (ΚΚΚ) δεν φαίνεται να εκτιμά ιδιαίτερα τέτοιες εκδηλώσεις καλής θέλησης. Το ΚΚΚ σπάνια επιτρέπει στο …συναίσθημα να μπει στη μέση όταν μια ξένη εταιρεία – ακόμα κι όταν πρόκειται για έναν «παλιόφιλο της Κίνας» όπως η Apple – κάνει κάτι που ξυπνά την παράνοια του κόμματος.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση, τα ψηφιακά βιβλία και οι ταινίες που προσφέρει η Apple θεωρούνται μια εν δυνάμει απειλή στη συνεχιζόμενη εκστρατεία αποκλεισμού των δυτικών ιδεών από την κινεζική κυβέρνηση. Επιπλέον, η ιδέα ότι η Apple θα μπορούσε να κυριαρχήσει στην αγορά ψηφιακού περιεχομένου της Κίνας έχει θίξει το προστατευτικό ένστικτο του Πεκίνου.

Η πρόσφατη άσχημη εμπειρία της Apple στην Κίνα συνιστά μια προειδοποίηση για τους τεχνολογικούς γίγαντες των ΗΠΑ, οι οποίοι ανυπομονούν να διεισδύσουν στην Κίνα. Τόσο η Facebook όσο και η Twitter, για παράδειγμα, είναι απαγορευμένες στην Κίνα, αλλά και οι δυο τους ελπίζουν να κερδίσουν ένα κομμάτι της τεράστιας διαδικτυακής αγοράς της Κίνας στο μέλλον.

Διαβάστε ακόμα: Ποτέ δεν είναι αργά: Ποιοι έστησαν πετυχημένες εταιρείες μετά τα 40

Αυτό όμως που πρέπει να μάθουν ηγέτες όπως ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ και ο Τιμ Κουκ είναι ότι όσο σκληρά κι αν προσπαθούν να πείσουν τους Κινέζους ηγέτες για τις καλές τους προθέσεις και τα πιθανά κέρδη μιας συνεργασίας, είναι απίθανο να πάνε μακριά.

Το Πεκίνο επιθυμεί, θεμελιωδώς, να αποτρέψει τις ξένες εταιρείες από το να κυριαρχήσουν στον κλάδο της πληροφορίας στην Κίνα και να αποτελέσουν έτσι απειλή προς το μονοπώλιο εξουσίας του ΚΚΚ. Το τίμημα για την Κίνα μπορεί να είναι μεγάλο· ίσως αναγκαστούν να χρησιμοποιούν κατώτερη τεχνολογία, προϊόντα και υπηρεσίες. Αλλά ένα τέτοιο τίμημα θεωρείται αποδεκτό από το καθεστώς.

Το δίλημμα για τις αμερικάνικες εταιρείες είναι κομβικό· η κινέζικη αγορά είναι πολύ μεγάλη για να αγνοηθεί. Αν δεν επιμείνουν να λάβουν την εύνοια των κινεζικών αρχών, ίσως το κάνουν οι ανταγωνιστές τους. Και η παράδοση της Κίνας σε μια ανταγωνίστρια εταιρεία είναι απλώς αδιανόητη για τους τεχνολογικούς γίγαντες των ΗΠΑ.

Διαβάστε ακόμα:  Πόσο θα σας κοστίσει για να δειπνήσετε με τον Τιμ Κουκ

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα