Πρόεδρος Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου: Το 2023 θα είναι μια ιδιαίτερη χρονιά και δεν προσφέρεται για εικασίες ή προβλέψεις

Πρόεδρος Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου: Το 2023 θα είναι μια ιδιαίτερη χρονιά και δεν προσφέρεται για εικασίες ή προβλέψεις
Πρόεδρος Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Αλέξανδρος Βασιλικός

Ο Αλέξανδρος Βασιλικός πρόεδρος του ΞΕΕ μιλά στο NEWS 24/7 για όλα. Για την πορεία της επόμενης σεζόν, για τις οικονομικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα ξενοδοχεία, για την έλλειψη προσωπικού, για τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης, αλλά και για την «απόβαση» ξένων επενδυτών στην Ελλάδα.

Σε μια συνέντευξη εφ΄ όλης της ύλης στο NEWS 24/7, ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Αλέξανδρος Βασιλικός κάνει τον απολογισμό της σεζόν που ολοκληρώνεται, μιλά για δυσκολίες που αντιμετώπισαν τα ελληνικά ξενοδοχεία στα χρόνια της πανδημίας, αλλά και για τον δύσκολο χειμώνα που έρχεται. Δεν κάνει προβλέψεις για του χρόνου, ενώ κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για τα κοινωνικά προβλήματα που προκαλεί η χωρίς πλαίσιο ανάπτυξη των βραχυχρόνιων μισθώσεων καταλυμάτων.

«Σίγουρα υπάρχει ένα συνολικό θετικό πρόσημο», απαντά ο κ. Βασιλικός στην ερώτηση για την αποτίμηση της φετινής τουριστικής σεζόν. «Είχαμε μια έντονα υψηλή ζήτηση τους καλοκαιρινούς μήνες, στην οποία ανταποκριθήκαμε πλήρως, συμβάλλοντας καταλυτικά στην αναπτυξιακή δυναμική της ελληνικής οικονομίας μέσα στη χρονιά».

Αναφορικά με τους λόγους που οδήγησαν την Ελλάδα σε νούμερα αφίξεων ρεκόρ φέτος ο πρόεδρος του ΞΕΕ λέει ότι χτίσθηκε με συλλογική προσπάθεια η υγειονομική αξιοπιστία της χώρας. «Η εικόνα της χώρας ενισχύθηκε κι αυτό μέτρησε. Οι πρωτοβουλίες συνεργασιών και προβολής βρήκαν πρόσφορο έδαφος στις αγορές της Ευρώπης και των ΗΠΑ. Ο κόσμος επιθυμούσε να ταξιδέψει μετά τους περιορισμούς και είχε τις αποταμιεύσεις από την περίοδο της πανδημίας για να το κάνει. Επιπλέον κάποιοι διεθνείς προορισμοί παραμένουν κλειστοί ή προκαλούν ανασφάλεια στο δυτικό κόσμο. Έτσι λοιπόν είχαμε μια υπερσυσσώρευση ζήτησης για τον ευρωπαϊκό νότο και ήμασταν σωστά τοποθετημένοι για να κερδίσουμε ένα μεγάλο μέρος της».

Ποια είναι η πραγματική οικονομική κατάσταση των ελληνικών ξενοδοχείων; Υπάρχουν διαφοροποιήσεις ανάμεσα στα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας και στα εποχικά;

Σαφώς και υπάρχουν και τις έχουμε επισημάνει. Τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας αντιμετώπισαν δυσκολότερες συνθήκες και το 20 και 21 αλλά και το πρώτο τετράμηνο του 22. Τα εποχικής αντιμετώπισαν και αυτά σοβαρά προβλήματα αλλά μπόρεσαν να αξιοποιήσουν έστω και με μικρή διάρκεια τα ανοίγματα της αγοράς διακοπών. Επιπλέον τώρα τα συνεχούς λειτουργίας έχουν και πάλι μπροστά τους ένα πολύ δύσκολο χειμώνα, με όλα τα κόστη λειτουργίας να έχουν εκτοξευθεί και χωρίς καμία εικόνα για την όποια πληρότητα καταφέρουν να έχουν.

Σίγουρα οι βαριές απώλειες της διετίας έχουν δημιουργήσει σωρεία υποχρεώσεων για τις επιχειρήσεις. Η φετινή σεζόν είναι ακόμη σε εξέλιξη και θα περιμένουμε να κάνουμε τελική αποτίμηση. Στην ετήσια έρευνα που θα κάνει το ΙΤΕΠ για λογαριασμό του ΞΕΕ θα αποτυπωθούν όλα τα βασικά μεγέθη, οπότε θα μπορούμε να έχουμε και μια τεκμηριωμένη εκτίμηση των κινδύνων.

Η ενεργειακή κρίση και οι αυξήσεις που προκάλεσε θα «ροκανίσου» τα κέρδη των ξενοδοχείων φέτος;

Το ενεργειακό κόστος έχει αυξηθεί κατά 100% για όλες τις κατηγορίες ξενοδοχείων. Οι προμήθειες τροφίμων και ποτών είναι αυξημένες από 30 – 40% ανάλογα με το μήνα. Δεν υπάρχει έξοδο για τα ξενοδοχεία που να μην έχει αυξηθεί σε σημαντικό βαθμό. Έτσι, η όποια αύξηση στο τζίρο θα κατευθυνθεί στην ουσία για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών.

Πως αντιμετωπίστηκε φέτος η έλλειψη προσωπικού στα ξενοδοχεία; Ποιες ενέργειες θα κάνετε ως φορέας;

Πρόκειται για ένα πολύπλοκο παγκόσμιο πρόβλημα. Παντού είδαμε μια μεγάλη έξοδο από τις υπηρεσίες φιλοξενίας για λόγους εργασιακής ανασφάλειας κι ακολούθησαν άλλες επιλογές. Υπάρχουν όμως και ελληνικές ιδιαιτερότητες στο ζήτημα πάνω από τις οποίες πρέπει να σκύψουμε με προσοχή όλοι. Κι εμείς οι ξενοδόχοι και η πολιτεία. Είναι πολύ κρίσιμο να γίνει ένας εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου που δημιουργήθηκε πριν από 30 χρόνια κι έχει ξεπεραστεί από τις εξελίξεις. Επιπλέον πρέπει να δούμε κάποια πολύ πρακτικά ζητήματα. Για παράδειγμα, ένα ξενοδόχος μπορούσε κάποτε να νοικιάσει σπίτια για να διαμένει αξιοπρεπώς το προσωπικό του. Σήμερα όχι μόνο δεν υπάρχουν σπίτια λόγω των βραχυχρόνιων μισθώσεων αλλά επιπλέον αυτές απορροφούν κι ένα τμήμα του ανθρώπινου δυναμικού σε μια γκρίζα ζώνη άτυπης εργασίας. Επιπλέον, πρέπει να δώσουμε ειδική έμφαση στην εκπαίδευση και στην αξία που έχει για τις νέες γενιές να αξιοποιήσουν δεξιότητες, γνώσεις και ταλέντο στον τουρισμό και να κάνουν καριέρα χωρίς να χρειαστεί να φύγουν στο εξωτερικό.

Πως σχολιάζετε την σχεδόν μαζική είσοδο πολλών ξένων επενδυτών στην ελληνική ξενοδοχία;

Θεσμικοί επενδυτές και μεγάλα ξενοδοχειακά brands που τοποθετούνται στην Ελλάδα δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στις δυνατότητες του ελληνικού τουρισμού. Και υπάρχουν μεγάλα περιθώρια σε αυτή την κατεύθυνση αφού οι σχετικοί δείκτες κινούνται ακόμη χαμηλότερα σε σχέση με άλλους δημοφιλείς προορισμούς. Αυτό είναι θετικό τόσο για την ψυχολογία της αγοράς όσο και για τον εμπλουτισμό του ξενοδοχειακού προϊόντος που προσφέρεται στην Ελλάδα. Αυτό πάντως που δε πρέπει να ξεχνάμε είναι πως το ελληνικό ξενοδοχείο είναι ο μεγαλύτερος ιδιώτης επενδυτής στη χώρα, επενδύοντας σταθερά 1 δις κάθε χρόνο για ανακαινίσεις και αναβαθμίσεις μονάδων με προφανή οφέλη για σχεδόν όλους του κλάδους την πραγματικής οικονομίας. Επιπλέον, είναι πολύ σημαντικό να τονίσουμε τη στήριξη που δίνει το ξενοδοχείο στην πρωτογενή και δευτερογενή παραγωγή της χώρας καθώς σύμφωνα με έρευνα του ΙΤΕΠ το 88% των δαπανών που κάνουν τα ξενοδοχεία για προμήθειες αφορούν σε ελληνικά προϊόντα.

Ποια είναι τα μηνύματα που έχετε για τη σεζόν του 2023; Ποιες είναι οι αυξήσεις που θα λάβουν οι τιμές των δωματίων;

Το 2023 είναι μια ιδιαίτερη χρονιά και δεν προσφέρεται για εικασίες ή προβλέψεις. Τα χαρακτηριστικά που διαμόρφωσαν τη ζήτηση του 22 ενδεχομένως να διαφοροποιηθούν καθώς οι ευρωπαϊκές κοινωνίες έχουν να διανύσουν ένα δύσκολο χειμώνα, όπου προτεραιότητά τους θα είναι το κόστος θέρμανσης και συνολικά το κόστος διαβίωσης. Αυτό μπορεί να επηρεάσει σημαντικά τις προτεραιότητές τους σε σχέση με τα ταξίδια και τις διακοπές. Γι αυτό το καλύτερο είναι να μιλήσουμε για το τουριστικό 2023 όταν αρχίσουμε να το βλέπουμε να διαμορφώνεται μέρα -μέρα.

Γιατί η Ελλάδα δεν έχει χειμερινό τουρισμό; Πως μπορεί να το καταφέρει;

Δυνατότητες υπάρχουν. Από τις κλασσικές θεματικές των χιονοδρομικών κέντρων μέχρι την αναβάθμιση του αστικού τουρισμού κατά τους χειμερινούς μήνες. Όμως για να μετατρέψουμε αυτές τις δυνατότητες σε πραγματικότητες, είναι αναγκαίο να υπάρχει στρατηγικό σχέδιο και επένδυση σε υποδομές. Για παράδειγμα, η Αθήνα δεν έχει καταφέρει ακόμη και σήμερα να διαθέτει ένα σύγχρονο μητροπολιτικό συνεδριακό κέντρο διεθνών προδιαγραφών που θα ενίσχυσε την ποιότητα των επισκεπτών και θα εμπλούτιζε θεματικά το προϊόν της πρωτεύουσας κατά τους χειμερινούς μήνες. Το ίδιο ισχύει για να έχουμε digital nomads στα νησιά μας τον χειμώνα. Χρειάζονται και ψηφιακές υποδομές αλλά και υποδομές για την καθημερινότητα, όπως για παράδειγμα δομές υγείας. Στην ουσία μιλάμε για αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των ίδιων των κατοίκων και κατ’ επέκταση και των επισκεπτών τους.

Πως εκτιμάται το μέλλον της ελληνικής ξενοδοχίας, όντας ο ίδιος ξενοδόχος 2ης γενιάς;

Το κλειδί της εξέλιξης είναι η προσαρμοστικότητα. Οι κύκλοι θα είναι όλο και πιο σύντομοι και οι αλλαγές στις παγκόσμιες τάσεις συνεχείς και πολλές φορές απότομες. Πρέπει να σκεφτούμε αλλιώς. Το μοντέλο φτιάχνω ένα ξενοδοχείο και θα λειτουργεί έτσι όπως είναι τα επόμενα 20 – 30 χρόνια δεν ισχύει πλέον. Χρειάζεται συνεχής προσαρμογή στις απαιτήσεις των καταναλωτών, διαρκής αναβάθμιση, καινοτόμες προσεγγίσεις και τεχνολογικές λύσεις. Αυτή η ικανότητα προσαρμογής είναι που εξασφαλίζει την αντοχή στις διακυμάνσεις της όποιας συγκυρίας.

Πόσο αθέμιτος είναι το ανταγωνισμός ανάμεσα στα ξενοδοχεία και τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης;

Ο αθέμιτος ανταγωνισμός αυτού του ανεξέλεγκτου τοπίου έναντι του υπερυθμισμένου ξενοδοχείου είναι προφανής. Αλλά δεν είναι το μόνο πρόβλημα. Δημιουργούνται μεγάλα κοινωνικά ζητήματα, από την αύξηση των ενοικίων για τις κατοικίες οικογενειών μέχρι τη κρίση στέγης που βιώνουν σε συγκεκριμένες περιοχές ειδικές κατηγορίες όπως στρατιωτικοί, αστυνομικοί, δάσκαλοι, καθηγητές, γιατροί, φοιτητές κλπ. Εδώ και πολλά χρόνια τονίζουμε πως δεν χρειάζεται να ανακαλύψουμε τον τροχό. Χρειάζεται μόνον η βούληση να μπουν κανόνες αντίστοιχοι με αυτούς που έχουν μπει σε όλους τους ευρωπαϊκούς, και όχι μόνο, προορισμούς. Οι ξενοδόχοι δεν ανήκουμε σε αυτούς που αρνούνται να αποδεχθούν την εξέλιξη των πραγμάτων και πως η οικονομία διαμοιρασμού ήρθε για να μείνει. Αλλά αυτό πρέπει να γίνει με ρύθμιση του τοπίου, λαμβάνοντας υπόψη τις κοινωνικές παραμέτρους της δραστηριότητας.

Κατά πόσο οι Έλληνες ξενοδόχοι προωθούν τον βιώσιμο τουρισμό;

Μόνο η εξέλιξη του ελληνικού προϊόντος με όρους ποιότητας, βιωσιμότητας, προσβασιμότητας, σύγχρονων υποδομών και θεματικού εμπλουτισμού μπορεί να φέρει τα πραγματικά επιθυμητά αποτελέσματα που θα αποτυπώνονται στα αποτελέσματα των επιχειρήσεων, στην απασχόληση, στην περιφερειακή ανάπτυξη και στα τουριστικά έσοδα της χώρας. Και ήδη υπάρχουν πολλές καλές πρακτικές που δίνουν θετικά αποτελέσματα.

To ΞΕΕ διαχρονικά, υποστηρίζει την ανάγκη αυτής της στροφής και την ευκαιρία να αξιοποιήσουμε το momentum. Το Ταμείο Ανάκαμψης και οι υπερπολύτιμοι πόροι έχουν τέσσερις σαφείς κατευθύνσεις: βιωσιμότητα, προσβασιμότητα, ψηφιακός μετασχηματισμός, εκπαίδευση και αναβάθμιση δεξιοτήτων. Με δεδομένη τη συνεισφορά της στην εθνική οικονομία, η φιλοξενία πρέπει να είναι στο επίκεντρο αυτής της προσπάθειας που θα διαμορφώσει ουσιαστικά το μέλλον της χώρας για τα επόμενα χρόνια. Γι’ αυτό και το ΞΕΕ έκανε τέσσερις μελέτες, για κάθε μία από τις προαναφερόμενες κατευθύνσεις και τις παρέδωσε στην κυβέρνηση προκειμένου να υπάρχει μια σαφή εικόνα που βρίσκεται σήμερα ο κλάδος και τα προγράμματα να είναι έτσι σχεδιασμένα ώστε να ανταποκριθούν στις ανάγκες και τις τάσεις της αγοράς. Το ΞΕΕ, επίσης, δείχνει την κατεύθυνση μέσω και του νέου φορέα “HOTELS FOR” και τη σύναψη σχετικού Πρωτοκόλλου Συνεργασίας με το Υπουργείο Τουρισμού. Στόχος μας η συλλογική κοινωνική προσφορά και ο συντονισμός των δράσεων κοινωνικής ευθύνης των μελών του ΞΕΕ με έμφαση σε θέματα βιώσιμης ανάπτυξης του ελληνικού τουρισμού.

Ως μέλος της HOTREC, ποια είναι τα κύρια θέματα που απασχολούν σήμερα τα ευρωπαϊκά ξενοδοχεία;

Αν εξαιρέσουμε τα θέματα που στην υπόλοιπη Ευρώπη έχουν ρυθμιστεί, όπως η δραστηριότητα των βραχυχρόνιων μισθώσεων, τα ζητούμενα είναι κοινά, ειδικά μετά την εμπειρία της πανδημίας. Η βιωσιμότητα είναι προτεραιότητα παντού. Από το χαμηλό οικολογικό αποτύπωμα της ξενοδοχειακής δραστηριότητας μέχρι τις εφαρμογές για εξοικονόμηση ενέργειας και νερού, την ηλεκτροκίνηση, κλπ. Εξίσου σημαντικό ρόλο παίζει και ο ψηφιακός μετασχηματισμός. Η τεχνολογία είναι που κινεί μπροστά τον κόσμο κι αλλάζει διαρκώς τα δεδομένα και για τη φιλοξενία. Γι αυτό και είμαστε εξαιρετικά περήφανοι στο ΞΕΕ για το Πρόγραμμα Επιτάχυνσης Capsule T που φέρνει πιο κοντά το ξενοδοχείο με τη νεανική επιχειρηματικότητα και τις start up των νέων τεχνολογιών και βραβεύτηκε πρόσφατα ως το καλύτερο πρόγραμμα επιτάχυνσης στη Νότια Ευρώπη.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ακολουθήστε το News24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα
Exit mobile version