ΤΑ ‘ΝΑΥΑΓΙΑ’ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ TV

Τα σίριαλ και οι τηλεοπτικές εκπομπές που βυθίστηκαν στον ωκεανό της τηλεοπτικής αφάνειας και έτσι κόπηκαν πριν καλά, καλά ξεκινήσουν και εκείνα τα προγράμματα που εκπέμπουν SOS στους πίνακες τηλεθέασης

Η αλήθεια είναι πως τα τελευταία χρόνια δεν είναι σε καμιά περίπτωση χρόνια ακμής για την ελληνική τηλεόραση. Κρίση, μείωση της διαφημιστικής δαπάνης, κρίση αξιοπιστίας και έλλειψη φαντασίας και δημιουργικότητας έχουν κάνει το ελληνικό μιντιακό σύστημα να μοιάζει φάντασμα της παλιάς καλής εποχής των 30+ σίριαλ τη σεζόν, των ακριβών shows και των αμέτρητων τηλεοπτικών παραγωγών. Εντούτοις, περάσαμε τον σκόπελο της απόλυτης ανομβρίας, τότε που σαν κλεισμένοι σε καταφύγιο οι τηλεθεατές κατανάλωναν ατελείωτη τηλεοπτική “κονσέρβα” και δειλά, δειλά (πολλές φορές και με την ελαφρότητα του κάνω μια παραγωγή και δεν ενδιαφέρομαι αν θα πληρωθούν οι συντελεστές της) είδαμε νέες σειρές, καινούριες τηλεοπτικές εκπομπές και τηλεπαιχνίδια.

Θα περίμενε κανείς μετά τις συμπληγάδες της οικονομικής στενότητας και τις ανακατατάξεις που επήλθαν στο επιτελείο κάθε τηλεοπτικού σταθμού, οι επιλογές τους να είναι μελετημένες και ιδιαίτερα προσεκτικές. Η περίοδος που σε ένα πρόγραμμα έπεφτε “μαχαίρι” και δεν “έτρεχε και τίποτα” έχει περάσει ανεπιστρεπτί και κανείς δεν θέλει να μπαίνει στη διαδικασία να δικαιολογεί γιατί ένα σίριαλ ή μια εκπομπή δεν απέφερε τα αναμενόμενα. Φυσικά, η τηλεθέαση δεν είναι κάτι που το προβλέπει κανείς με μαθηματική ακρίβεια, αλλά σε κάθε περίπτωση, ορισμένες από τις κινήσεις των καναλιών την τρέχουσα σεζόν μόνο απορία μπορούν να προκαλέσουν.

Μη με σκας

Μπορεί ο τίτλος να είναι προστακτικός, όμως η σειρά κατάφερε να “σκάσει” τόσο το κανάλι της Κάντζας, όσο και το λαμπερό και πάλαι ποτέ αναμφισβήτητα επιτυχημένο καστ των Γιάννη Μπέζου και Πέτρου Φιλιππίδη. Αν και επίσημα δεν έχει ανακοινωθεί το κόψιμο της σειράς, το μόνο που είδαμε ήταν τρία επεισόδια, το ένα πιο απογοητευτικό από το άλλο, από πλευράς τηλεθέασης. Η πολλά υποσχόμενη πρεμιέρα έφτασε μετά βίας το 17,7% (16,7% στο δυναμικό κοινό), το δεύτερο επεισόδιο υποχώρησε στο 14,1% (γενικό σύνολο και νεανικό κοινό) και το τρίτο και από ότι φαίνεται τελευταίο επεισόδιο καταβαραθρώθηκε στο 11.4% (11.9% στο 15-44).

 

Οι υπεύθυνοι του Alpha μάλλον υπερεκτίμησαν τη δύναμη του ονόματος των δύο ηθοποιών, που όντως αποτελούσαν στο παρελθόν δύο από τους πιο επιτυχημένους καλλιτέχνες στην τηλεόραση και πίστεψαν πως μια σειρά μπορεί έτσι απλά να “περπατήσει” χωρίς προσεγμένο σενάριο και καλά δουλεμένη σκηνοθεσία και μοντάζ. Αυτό που είδαμε ήταν άνευρο, αργό και βαρύ, ενώ σε κανένα σημείο δεν μπορέσαμε να πούμε πως γελάσαμε από καρδιάς.

Η αλαζονεία της επιτυχίας

Αντίστοιχα, οι δηλώσεις των δύο ηθοποιών τα τελευταία χρόνια της κρίσης, είχαν ήδη θαμπώσει την εικόνα τους. Θυμίζουμε πως ο Γιάννης Μπέζος είχε δηλώσει πως η κρίση που χτύπησε (και) την τηλεόραση ήταν μια μοναδική ευκαιρία να “ξεκαθαρίσει το τοπίο και, κατά την άποψή μου, θα παραμείνουν μόνο οι εκπομπές που πραγματικά αξίζουν” (Συνέντευξη στο TVXS) προκαλώντας αντιδράσεις για την σκληρή τοποθέτηση σε ένα θέμα που αφορά δεκάδες, αν όχι εκατοντάδες θέσεις εργασίας.

Αντίστοιχα και ο κ. Φιλιππίδης εμφανίστηκε ανεξήγητα προκλητικός σε σειρά δημόσιων τοποθετήσεών του με χαρακτηριστική τη δήλωσή του πως “το 99% όσων χρησιμοποιούν twitter είναι ηλίθιοι”. Είναι ενδεικτικό πως σχολιάζοντας το κόψιμο της σειράς ο ηθοποιός “έριξε το μπαλάκι” στους τεχνικούς και δεν υπονόησε στιγμή πως μπορεί να υπήρξε και δικό του μερίδιο ευθύνης. Συγκεκριμένα ο Πέτρος Φιλιππίδης ανέφερε σε πρωινή εκπομπή: “Όλοι είδαμε ότι υπάρχουν προβλήματα στη σειρά. Καταρχήν η εικόνα. Είδαμε μια εικόνα που δεν ήταν αυτή που περιμέναμε όλοι, και πιθανότατα και ο κόσμος. Το τεχνικό κομμάτι δηλαδή. Είναι λεπτό γιατί πίσω από αυτά είναι επαγγελματίες άνθρωποι που κάνουν την δουλειά τους. Εγώ μπορεί να ξέρω πολύ καλά τι φταίει. Δεν θα ήθελα να μιλήσω για τους ανθρώπους αυτούς, επειδή είναι επαγγελματίες και πολύ καλοί. Αν π.χ κάτι δεν έχει βαφτεί καλά, δεν ακυρώνει τον μπογιατζή που δεν το έβαψε καλά. Δεν ακυρώνω δηλαδή τους καμεραμέν και τους τεχνικούς μας. Δεν παύει να είναι καλός ο καμεραμάν”.

Εμπρός, πίσω…

Ένα άλλο σημείο που πρέπει να αναφερθεί, είναι το θέμα/σενάριο της σειράς. Οι Φιλιππίδης-Μπέζος υποδύονταν ένα ζευγάρι ομοφυλοφίλων, το οποίο για πολλούς από τους επικριτές της σειράς αντιμετωπίστηκε επιφανειακά και με γερές δόσεις στερεοτυπικών αναφορών. Με άλλα λόγια, 25 χρόνια μετά το ρόλο του Γιάννη στους Απαράδεκτους που τον έκανε διάσημο, ακριβώς γιατί για πρώτη φορά υιοθετούσε στην Ελληνική τηλεόραση έναν χαρακτήρα gay πιο γήινου και κοντά στην πραγματικότητα, ο Γιάννης Μπέζος επανήλθε στο ρόλο ενός ομοφυλόφιλου με όλα τα κλασικά και τετριμμένα στερεότυπα που τον συνοδεύουν από την εποχή του ελληνικού κινηματογράφου.

Επιπλέον, δεν ήταν λίγοι εκείνοι που είδαν στη σειρά μια μάταιη προσπάθεια μεταφοράς στην ελληνική πραγματικότητα της βρετανικής σειράς του BBC, Vicious, όπου “συμπτωματικά” το σενάριο παρουσιάζει τη ζωή ενός gay ζευγαριού που συζεί τα τελευταία 50 χρόνια με τον εξαιρετικό Ian McKellen στο ρόλο του Freddie.

Φονικά μυστικά… για την τηλεθέαση (και την επιστήμη)

Η σεζόν 2015-2016 ίσως αποδειχτεί η χειρότερη για το μεγάλο κανάλι, το οποίο έχει βαλθεί να αποδείξει πόσο μικρό είναι σε πρόγραμμα, επιλογές νέων εκπομπών και τελικά σε απήχηση. Τρανή περίπτωση η “στρατολόγηση” της παρουσιάστριας Άννας Δρούζα για τη βραδινή ζώνη του σταθμού. Η παρουσιάστρια, αφού σκανδάλισε το περί δικαίου αίσθημα με την αλησμόνητη μεσημεριανή εκπομπή της στην κρατική τηλεόραση, έκανε το πιο σύντομο πέρασμα ever από την τηλεόραση του ΣΚΑΪ, όπου η καθημερινή απογευματινή της εκπομπή κράτησε – χρόνος ρεκόρ για την ακύρωση ενός προγράμματος – τέσσερις ημέρες, αποφάσισε να ασχοληθεί με τον περίπλοκο και δύσκολο κόσμο των ανθρώπων που έχουν διαπράξει ανθρωποκτονίες.

Καλή η επιστημονική προσέγγιση αλλά δεν… πουλάει

Τα Φονικά μυστικά παρουσίαζαν δραματοποιημένες τις ιστορίες ανθρώπων που έφτασαν στο φόνο, ενώ στη διάρκεια της εκπομπής μιλούσαν ειδικοί που προσπαθούσαν να στήσουν το προφίλ του δράστη. Επειδή όμως η επιστημονική προσέγγιση δεν είναι “πουληστερή”, το δραματοποιημένο κομμάτι της εκπομπής απείχε κατά πολύ από εκείνο που περιέγραφαν οι επιστήμονες. Το γεγονός αυτό προκάλεσε την αντίδραση της Ελληνικής Ψυχιατρικής Εταιρίας που επεσήμαινε:

 

“Παρά την παρουσία συναδέλφων ψυχιάτρων, που καλούνται να βοηθήσουν την κατανόηση των συνθηκών που οδήγησαν στο έγκλημα ή σε ακραίες συμπεριφορές, στην εκπομπή δεν αποφεύγεται η αναπαραγωγή μιας στιγματιστικής εικόνας για την ψυχική ασθένεια, με επίκεντρο το στερεότυπο της βίας και της επικινδυνότητας. Παρότι ο λόγος των ειδικών επιχειρεί να διαψεύσει τα στερεότυπα και να θέσει στις πραγματικές της διαστάσεις τη σχέση βίας και ψυχικής νόσου, η συνολική παρουσίαση και τα δραματοποιημένα μέρη της αφήγησης κάθε άλλο παρά συμβάλλουν προς αυτή την κατεύθυνση”.

Δεν μας έφταναν οι αντιδράσεις, ήρθε και το ραβασάκι της Nielsen

Φυσικά το ηθικόν του πράγματος για την κυρία που ανέδειξε το σωτήριο ρόλο της φραπελιάς στο πανελλήνιο, υποθέτει εύλογα κανείς, πως δεν θα αποτελούσε εμπόδιο, αν παρά ταύτα η εκπομπή σημείωνε ικανοποιητικά νούμερα στον πίνακα τηλεθεάσεων. Μετά το χλιαρό 13% της πρεμιέρας, όμως, τα “Φονικά μυστικά” καταδύθηκαν σε τηλεθεάσεις πολικού ψύχους. Πληροφορούμαστε πάντως πως το MEGA δεν εγκαταλείπει και κρατάει το “πουλέν” που ονομάζεται Άννα Δρούζα, αναζητώντας για εκείνη νέο κόνσεπτ.

Οι Άσφαιροι

Με τη φόρα του καναλιού που κατόρθωσε να λανσάρει νέες σειρές στη δύσκολη περίοδο της κρίσης, ο Alpha, προγραμμάτισε για τον περασμένο Οκτώβρη μια αλλόκοτη, ολοκαίνουρια αστυνομική κωμωδία. Ένα συνονθύλευμα “Αστυνόμου Σαΐνη” και “Ηλίθιου και Πανηλίθιου” που δεν κατάφερε να συγκινήσει ούτε για ένα λεπτό το τηλεοπτικό κοινό, κινήθηκε μετά βίας σε τηλεθεάσεις που υπερέβαιναν το 10% και έτσι δεν κατόρθωσε να περάσει τα… Χριστούγεννα. Για την ακρίβεια, το κανάλι αποφάσισε τα τρία νέα επεισόδια που είχε στην κατοχή του να μην προβληθούν καθόλου στον αέρα, αλλά να τα αναρτήσει στο Web TV του σταθμού.

 

Ο Ζήσης Ρούμπος, που ίσως τον θυμάστε από τη συμμετοχή του στο “Κάψε το Σενάριο” ή παλιότερα στην κωμική σειρά “Η γενιά των 592€” ήταν ένας εκ των πρωταγωνιστών, αλλά και ο άνθρωπος που υπογράφει το σενάριο της σειράς. Παρότι εξαιρετικά ευφυής και ταλαντούχος στον αυτοσχεδιασμό, φαίνεται πως δεν κατόρθωσε να πείσει και να προκαλέσει το ενδιαφέρον του τηλεοπτικού κοινού.

Ο ήλιος του μεσημεριού που καίει τα Spata, λόγω TiVis

Ποιος θα περίμενε πως μετά από χρόνια θριάμβου, τα λεγόμενα “μεσημεριανάδικα” θα κινδύνευαν με αφανισμό από τα είδη της πανίδας στην ελληνική τηλεόραση. Έχει περάσει ανεπιστρεπτί η εποχή που ο τηλεθεατής θα άνοιγε το χαζοκούτι για να συνοδεύσει το μεσημεριανό του με τα άπλυτα της Ελένης Μενεγάκη ή για να συγκινηθεί από κάποια δακρύβρεχτη ιστορία τηλεθεατή, όπως την εξιστορούσε από τηλεφώνου στο σοκαρισμένο και συμπάσχον πάνελ.

 

Η μόνη που κρατά καλά στο θρόνο της, διαχωρίζοντας ωστόσο με σαφήνεια το ύφος της εκπομπής της που από πρωινάδικο, μεταφέρθηκε αυτούσιο το μεσημέρι, είναι η Ελένη Μενεγάκη. Όσο για τις υπόλοιπες μεσημεροαπογευματινές εκπομπές κριτικής της τηλεοπτικής και όχι μόνο επικαιρότητας; Θα μπορούσαμε να πούμε μετά βεβαιότητας πως τις έχουν κάνει με τα κρεμμυδάκια οι Master Chef.

Spata live #not

Η ανανεωμένη πρόταση σχολιασμού του τηλεοπτικού μικρόκοσμου, δια χειρός Βαγγέλη Περρή, δεν μοιάζει να είναι κάτι που δεν έχουμε ξαναδεί. Τα άλλοτε πολλά υποσχόμενα φρέσκα πρόσωπα της τηλεόρασης Δημήτρης Ουγγαρέζος και Μαίρη Συνατσάκη δίνουν την αίσθηση φαίνεται πως έχουν χάσει κάτι από τη σπιρτάδα και την αθωότητα της MAD εποχής και το αποτέλεσμα είναι απλώς αδιάφορο. Την ίδια γνώμη μάλιστα έχει και το τηλεοπτικό κοινό, αφού το ραβασάκι της AGB δείχνει νούμερα κάτω του 10% σε καθημερινή βάση στο γενικό σύνολο, ενώ και στα πολυσυζητημένα νεανικά κοινά, η εκπομπή δεν ξεπερνά το 12-13%. Την ίδια ώρα οι μαγειρική δεινότητα του Άκη Πετρετζίκη παίρνει όλο το… “χαρτί” της τηλεθέασης αγγίζοντας ή και ξεπερνώντας στις ηλικίες 15-44 το 20%.

 

Λόγω TiVis και κεντρικιάς

Η Κατερίνα Καινούριου μπορεί έγινε μετά από αμέτρητες τηλεοπτικές ώρες, ασήκωτης τρέσσας και επίπονου φτιασιδώματος “κεντρικιά”, αυτό όμως ουδόλως συγκίνησε τους τηλεθεατές. Η εκπομπή που όπως και η αντίπαλή της στον ANΤ1 θεωρεί πως ο μέσος Έλληνας δεν έχει με τίποτα άλλο να ασχοληθεί παρά με τα ευτράπελα της τηλεόρασης, παρουσιάζει αντίστοιχη πορεία στους πίνακες τηλεθέασης με τα νεανικά κοινά ελαφρώς πάνω από το 11-12%. Την ίδια ώρα αντίστοιχη αν όχι και υψηλότερη τηλεθέαση σημειώνει ο Δημήτρης Σκαρμούτσος, σε ένα κανάλι όπως το STAR με σαφώς μικρότερη δυναμική στην τηλεθέαση στο σύνολο της ημέρας, παρουσιάζοντας το ιδιότυπο γευστικό παιχνίδι Blind Taste. Να σημειωθεί επίσης εδώ πως η εκπομπή “Λόγω TiVis” παίρνει πάσα από την εκπομπή ‘Ελένη’, που φλερτάρει καθημερινά με το 20% στις ηλικίες 15-44.

Σαπουνόπερα VS Τηλεπαιχνίδι σημειώσατε 2

Η σεζόν που διανύουμε όμως, φαίνεται πως έρχεται να καταρρίψει άλλο ένα δεδομένο της τηλεόρασης. Για χρόνια, ακόμη και από την περίοδο της Λάμψης, κάθε κανάλι που σεβόταν τον εαυτό του έπρεπε να παραδίδει lead in στο κεντρικό του δελτίο με μια σαπουνόπερα. Οι παραγωγές του MEGA ειδικά, είχαν αποδώσει τα μέγιστα (βλ. Βέρα στο Δεξί, Η ζωή της Άλλης κτλ) προσφέροντας αέρα πρωτιάς στο δελτίο ειδήσεων. Αντίστοιχη ήταν και η επιτυχία της σειράς Μπρούσκο του ΑΝΤ1, που όμως οι υπεύθυνοι του καναλιού μετέφεραν φέτος στην ζώνη 21.00 με 22.00.

 

Όπως φαίνεται, αυτό δεν αποτελεί κανόνα πια, αφού και οι δύο καθημερινές σειρές των ΑΝΤ1 και MEGA πριν το δελτίο τα βρίσκουν σκούρα, απέναντι σε έναν αναπάντεχο αντίπαλο. Όσο εξελίσσεται η σεζόν, τόσο αυξάνεται η δυναμική του Τροχού της Τύχης και στο STAR τρίβουν τα χέρια τους, αφού το πανάρχαιο κόνσεπτ χτυπάει 20αρια, τηλεθέαση που μοιάζει δυσθεώρητη στις μέρες μας, όχι απλά για το κανάλι της Κηφισιάς, αλλά για όλους τους τηλεοπτικούς σταθμούς.

 

Αντίθετα το “Δαχτυλίδι της Φωτιάς” στο μεγάλο κανάλι πασχίζει να εξασφαλίσει ένα 17% (στα νεανικά συνήθως τερματίζει ακόμη πιο χαμηλά, πέριξ του 14%), ενώ ακόμη πιο απογοητευτικά είναι τα πράγματα για τη σειρά Χωρίς Εσένα του ΑΝΤ1, που σπάνια ξεπερνά το 14%.

Ακολουθήστε το News24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα