Κινηματογραφική ληστεία στο Λούβρο: Το μουσείο εξέπεμπε “SOS” για βλάβες, φθορές και κενά

Διαβάζεται σε 5'
Κινηματογραφική ληστεία στο Λούβρο: Το μουσείο εξέπεμπε “SOS” για βλάβες, φθορές και κενά
Το Μουσείου του Λούβρου στο Παρίσι Aurelien Morissard, Pool/AP Photo

H Le Parisien αποκαλύπτει την αναφορά της προέδρου του Λούβρου, προς την υπουργό Πολιτισμού, με την οποία προειδοποιεί για μια “πολλαπλασιαζόμενη σειρά βλαβών” και την ανάγκη για εκτεταμένες εργασίες αποκατάστασης.

Η κινηματογραφική ληστεία στο Μουσείο του Λούβρου, όπου μέσα σε 7 μόλις λεπτά, άγνωστοι κατάφεραν να εισβάλλουν και να αρπάξουν κοσμήματα – εκθέματα ανεκτίμητης αξίας, έφερε ξανά στο προσκήνιο – με τον χειρότερο δυνατό τρόπο – τις ελλείψεις, τις φθορές και τις βλάβες σε ένα από τα πολυτιμότερα πολιτιστικά εμβλήματα της Γαλλίας.

Ενώ το ανθρωποκυνηγητό για τον εντοπισμό των ληστών αλλά και των κλοπιμαίων συνεχίζεται, η Le Parisien υπενθύμισε με άρθρο της το εμπιστευτικό σημείωμα της διευθύντριας του μουσείου που είχε σταλεί στη Γαλλίδα υπουργό Πολιτισμού, με το οποίο προειδοποιούσε για μία “πολλαπλασιαζόμενη σειρά βλαβών” και την ανάγκη για εκτεταμένες εργασίες αποκατάστασης.

Πρόκειται για ένα σημείωμα – ευθεία καταγγελία και όχι απλώς μια τεχνική αναφορά, καθώς η πρόεδρος του Λούβρου στρέφεται… εναντίον του ίδιου του Λούβρου, και στην κακή κατάσταση στην οποία βρίσκεται.

Στο εμπιστευτικό σημείωμα με ημερομηνία 13 Ιανουαρίου, η Λοράνς ντε Καρ, η πρώτη γυναίκα πρόεδρος του μουσείου από την ίδρυσή του το 1793, απευθύνεται στην υπουργό Πολιτισμού Ρασιντά Ντατί και προειδοποιεί για τους κινδύνους που απειλούν το εμβληματικό μουσείο.

Η διευθύντρια επισημαίνει “τη σκληρή πραγματικότητα της κατάστασης των εγκαταστάσεών μας, οι οποίες έχουν υποστεί υπερβολική καταπόνηση“, επισημαίνοντας πως πολλές από αυτές “βρίσκονται πλέον σε επίπεδο ανησυχητικής απαρχαίωσης“, ενώ ακολουθεί μία λίστα με όλες τις βλάβες που περιλαμβάνει από “ζημιές” σε χώρους, τμήματα που “δεν είναι πλέον στεγανά”, αλλά και “επικίνδυνες διακυμάνσεις θερμοκρασίας που θέτουν σε κίνδυνο τη διατήρηση των έργων”.

Επικρίνει δε το γεγονός ότι το “εθνικό θησαυροφυλάκιο” έχει μετατραπεί σε μία “φυσική δοκιμασία” για τους επισκέπτες, καθώς όπως αναφέρει “η πρόσβαση στα έργα είναι χρονοβόρα και δεν είναι πάντα εύκολη. Ο επισκέπτης δεν έχει κανένα χώρο για να κάνει ένα διάλειμμα. Τα καταστήματα εστίασης και οι τουαλέτες είναι ανεπαρκείς, πολύ κάτω από τα διεθνή πρότυπα. Η σήμανση πρέπει να επανασχεδιαστεί εξ ολοκλήρου“.

Το τελειωτικό χτύπημα, σύμφωνα με την ντε Καρ, είναι ότι είναι “δομικά ξεπερασμένο“.

“Το ίδιο το μοντέλο του “Grand Louvre”, όπως το οραματίστηκε ο Φρανσουά Μιτεράν τη δεκαετία του ’80 με την εμβληματική Πυραμίδα, έχει πλέον ξεπεραστεί και είναι θύμα της ίδιας του της επιτυχίας”, αναφέρει. Το κτίριο σχεδιάστηκε για να δέχεται περίπου 4 εκατομμύρια επισκέπτες τον χρόνο, αλλά πριν από την πανδημία οι επισκέπτες ξεπέρασαν τα δέκα εκατομμύρια, ενώ μόνο το 2024 καταγράφηκαν 8,7 εκατομμύρια.

Η Λοράνς ντε Καρ, που ανέλαβε τα καθήκοντά της τον Σεπτέμβριο του 2021, έχει ήδη επιβάλει ανώτατο όριο 30.000 επισκεπτών την ημέρα, βάζοντας τέλος στο κυνήγι των ρεκόρ σε μία προσπάθεια να προωθήσει την άνεση των επισκεπτών.

Το δε γυάλινο αριστούργημα του Pei δέχεται επίσης κριτική, τουλάχιστον όσον αφορά την αντοχή του στο χρόνο και την κλιματική αλλαγή: “Ο σχεδιασμός της Πυραμίδας παρουσιάζει σημαντικά κενά: τις ημέρες με υψηλές θερμοκρασίες, το φαινόμενο του θερμοκηπίου που δημιουργείται από το γυάλινο κάλυμμα καθιστά αυτόν τον χώρο πολύ αφιλόξενο για το κοινό που τον διασχίζει και τους υπαλλήλους που εργάζονται εκεί. Επιπλέον, η ηχομόνωση αυτού του χώρου παραμένει πολύ μέτρια”, γράφει στο σημείωμα.

“Αυτή η κατάσταση δεν μπορεί πλέον να παραμένει ως έχει”

Έτσι κλείνει την επιστολή της η πρόεδρος του Μουσείο προς την υπουργό, την οποία ευχαριστεί “που θέλησε να επιστήσει την προσοχή του αρχηγού του κράτους σε αυτές τις δομικές προκλήσεις”, με στόχο ένα “νέο ξεκίνημα”.

Ωστόσο, όποιο νέο ξεκίνημα έγινε δεν ήταν μάλλον αρκετό για να διορθώσει βλάβες και να καλύψει τυχόν κενά ασφαλείας, όπως αποδείχθηκε.

Λίγο μετά την ολοκλήρωση της αποκατάστασης της Παναγίας των Παρισίων, ο Εμανουέλ Μακρόν άνοιξε ένα νέο, φιλόδοξο κεφάλαιο. Σε ομιλία του μέσα στο Λούβρο, στην αίθουσα των États, με φόντο τη Μόνα Λίζα του Λεονάρντο ντα Βίντσι, ο Γάλλος πρόεδρος ανακοίνωσε στις 28 Ιανουαρίου την έναρξη ενός μεγάλου έργου ανακαίνισης και επέκτασης του μουσείου. “Ένα μουσείο μοναδικό στον κόσμο, το ωραιότερο, το μεγαλύτερο”, το οποίο αξίζει να “σκεφτόμαστε μεγαλόπνοα”.

Πρώτος άξονας του σχεδίου, η δημιουργία μιας νέας κεντρικής εισόδου στην ανατολική πλευρά, στη βάση της κιονοστοιχίας του Περώ. Ένας χώρος που, όπως τόνισε ο Μακρόν, “θα επανατοποθετήσει το Λούβρο στην καρδιά της πόλης”, υπογραμμίζοντας τη συνεργασία με τη δήμαρχο Παρισιού, Αν Ινταλγκό. Στόχος είναι η αποσυμφόρηση της πυραμίδας, η οποία εγκαινιάστηκε το 1989 και σχεδιάστηκε τότε για να υποδέχεται 4 εκατομμύρια επισκέπτες ετησίως. Σήμερα, οι επισκέπτες ξεπερνούν τα 8 εκατομμύρια.

Μετά την ολοκλήρωση αυτής της νέας φάσης εργασιών, το Λούβρο θα πρέπει να είναι σε θέση να υποδέχεται έως και 12 εκατομμύρια επισκέπτες τον χρόνο, αριθμός που ξεπερνά ακόμη και το ιστορικό ρεκόρ των 10,2 εκατομμυρίων επισκεπτών που κατέγραψε το 2018.

Την οργή του εξέφρασε ο γερουσιαστής και δημοτικός σύμβουλος του Παρισιού, Ίαν Μπροσσά, θέτοντας το απλό ερώτημα γιατί η υπουργός δεν άκουσε τις προειδοποιήσεις για την ασφάλεια; 

Μέσω της πλατφόρμας Χ ο ίδιος εξέφρασε την αγανάκτησή του, σχετικά με την ασφάλεια στο Λούβρο.

“Πρέπει να τεθούν κάποια ερωτήματα. Στις 16 Ιουνίου, το μουσείο παρέμεινε κλειστό για αρκετές ώρες λόγω απεργίας των εργαζομένων, οι οποίοι προειδοποιούσαν για την έλλειψη προσωπικού ασφαλείας. Γιατί η υπουργός δεν άκουσε τις προειδοποιήσεις τους;”, αναρωτήθηκε σε έντονο ύφος.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα