“Μας καλούν κάτω απ’ τα σκεπάσματα” – Ολοένα και περισσότερα παιδιά καταγγέλλουν κακοποίηση

Διαβάζεται σε 10'
“Μας καλούν κάτω απ’ τα σκεπάσματα” – Ολοένα και περισσότερα παιδιά καταγγέλλουν κακοποίηση
iStock

Οι αναφορές για κακοποίηση παιδιών αυξήθηκε κατά 65% το 2025, σύμφωνα με “Το Χαμόγελο του Παιδιού”. Αναλυτικά τα στατιστικά στοιχεία για το 2025.

Από την 1η Ιανουαρίου μέχρι και την 31η Οκτωβρίου 2025, το “Χαμόγελο του Παιδιού” δέχτηκε κατά μέσο όρο 460 κλήσεις ημερησίως, καταγράφοντας δραματική αύξηση 65% στις αναφορές για κακοποίηση παιδιών, όπως έγινε γνωστό στη Συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε ο Οργανισμός νωρίτερα σήμερα, Τετάρτη (19/11), με αφορμή την Ευρωπαϊκή Ημέρα ενάντια στη σεξουαλική κακοποίηση των παιδιών (18η Νοεμβρίου) και την Παγκόσμια Ημέρα ενάντια στην Κακοποίηση των παιδιών (19η Νοεμβρίου).

“Στέκομαι στην τεράστια αύξηση 65%, που έχουμε καταγράψει στις επώνυμες και ανώνυμες αναφορές για κακοποίηση παιδιών, τις οποίες λάβαμε στην πλατφόρμα CyberTipline Hellas, στην αύξηση των παιδιών που μας καλούν καθημερινά ή μας στέλνουν μήνυμα στο Chat 1056, ζητώντας βοήθεια και τονίζω ότι παρά την αύξηση σε όσα προανέφερα, η σεξουαλική κακοποίηση των παιδιών παραμένει ένα καλά κρυμμένο μυστικό“, τόνισε κατά την ομιλία του ο πρόεδρος του ΔΣ του Οργανισμού “Το Χαμόγελο του Παιδιού”, Κώστας Γιαννόπουλος, παρουσιάζοντας τις δράσεις του Οργανισμού για την πρόληψη και αντιμετώπιση του φαινομένου και παραθέτοντας στατιστικά στοιχεία, που σκιαγραφούν τη θλιβερή πραγματικότητα που βιώνουν χιλιάδες παιδιά και οικογένειες στη χώρα μας.

Οι Γραμμές Βοήθειας

Το Χαμόγελο του Παιδιού για να ανταποκρίνεται αποτελεσματικά σε κάθε περιστατικό και “με στόχο την πρόληψη, άμεση διαχείριση και παροχή θεραπευτικών υπηρεσιών” έχει συστήσει το Εθνικό Κέντρο για την Κακοποίηση και Εκμετάλλευση, λειτουργεί 13 τηλεφωνικά κέντρα πανελλαδικά και παρέχει υποστήριξη μέσω των παρακάτω υπηρεσιών:

  • Γραμμή υποστήριξης – SOS 1056 – Σύμφωνα με τον Οργανισμό, ο χρόνος αναμονής στη γραμμή δεν ξεπερνά τα 14 δευτερόλεπτα. “Όταν σε παίρνει ένα παιδί και σου λέει ‘έχω πάρει ένα κουτί χάπια, δεν υπάρχει το αναμείνατε στο ακουστικό σας”, τόνισε ο κ. Γιαννόπουλος. Λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο, 365 ημέρες τον χρόνο
  • Ευρωπαϊκή Γραμμή Υποστήριξης Παιδιών και Εφήβων 116111 – Διαθέτει 24ωρη λειτουργία, 365 ημέρες τον χρόνο
  • Chat 1056 – Πρόκειται για μια νέα υπηρεσία που άνθρωποι κάθε ηλικίας μπορούν να επικοινωνήσουν με “Το Χαμόγελο του Παιδιού” μέσω μηνυμάτων – “Βοήθησε πολύ, μας απευθύνονται πολλά παιδιά από εκεί, μας μιλούν κάτω απ’ τα σκεπάσματα”, ανέφερε συγκεκριμένα ο κ. Γιαννόπουλος.
  • Cyber Tipline – Πρόκειται για μια διαδικτυακή πλατφόρμα ανώνυμων και επώνυμων αναφορών που εδρεύει στις ΗΠΑ. Το 2024 δημιουργήθηκε το ελληνικό τμήμα Cyber Tipline Hellas. Σύμφωνα με επίσημα δεδομένα από τον Οργανισμό, το 2022 το CT στις ΗΠΑ δέχτηκε 43.000 αναφορές για διαδικασίες εκμετάλλευσης και κακοποίησης στην Ελλάδα, δηλαδή 43.000 άτομα από την χώρα μας κατήγγειλαν κάποιο περιστατικό κακοποίησης ή/και εκμετάλλευσης.

Παράλληλα, σήμερα εγκαινιάστηκε η Ευρωπαϊκή Γραμμή για την ενδοοικογενειακή Βία 116016, που θα λειτουργεί στη χώρα μας από «Το Χαμόγελο του Παιδιού».

Εκτός από τις παραπάνω γραμμές υποστήριξης το “Χαμόγελο” προσφέρει:

  • Επιτόπια παρέμβαση για άμεση απομάκρυνση θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας, μεταφορά σε ασφαλές περιβάλλον, ενημέρωση Αστυνομικών και Εισαγγελικών Αρχών
  • Φιλοξενία γυναικών θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας και των παιδιών τους σε προστατευμένα διαμερίσματα του Οργανισμού
  • “Το Σπίτι του Παιδιού”, στο οποίο παρέχονται εξατομικευμένες υπηρεσίες ψυχικής υγείας σε παιδιά και εφήβους, θύματα ενδοοικογενειακής βίας
  • Φιλοξενία παιδιών θυμάτων βίας σε σπίτια μόνιμης φιλοξενίας και σε διαμερίσματα ημιαυτόνομης διαμονής

Η θλιβερή πραγματικότητα σε αριθμούς

Κατά τη σημερινή συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε στο Επιχειρησιακό Κέντρο του Οργανισμού, παρουσιάστηκαν αναλυτικά τα στατιστικά στοιχεία που αφορούν το διάστημα από 01.01.2025 έως 31.10.2025

  •  Στις Γραμμές Βοήθειας και Υποστήριξης το “Χαμόγελο” δέχτηκε συνολικά 139.757 τηλεφωνικές κλήσεις (460 κλήσεις την ημέρα).

“Το 40-45% των κλήσεων που δεχόμαστε είναι από παιδιά [..] είναι μεγάλη μας τιμή και ευθύνη”

Σύμφωνα, μάλιστα, με τον κ. Γιαννόπουλο το 40-45% των κλήσεων πραγματοποιείται από παιδιά, που εμπιστεύονται τον Οργανισμό. “Είναι μεγάλη μας τιμή και ευθύνη” σημείωσε, εξηγώντας πως στα 30 χρόνια λειτουργίας του “Χαμόγελου”, ο Οργανισμός έχει επενδύσει στην ανάπτυξη ουσιαστικών σχέσεων με τα παιδιά της χώρας, με ποικίλες δράσεις.

iStock

“Η αύξηση στις κλήσεις που δεχόμαστε οφείλεται, θεωρώ, και στις παρεμβάσεις που κάνουμε στα σχολεία, δηλαδή στο ότι οι ψυχολόγοι μας είναι καθημερινά μέσα στα σχολεία και μιλάνε για το πρόβλημα, ενημερώνουν τα παιδιά για τα δικαιώματά τους, τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς. Είναι ένας τρόπος να προσεγγίσεις τα παιδιά και νομίζω ότι αυτό είναι και το πιο σημαντικό” τόνισε από την πλευρά της στο NEWS 24/7 η κ. Σπυροπούλου Σταυρούλα, ψυχολόγος και συντονίστρια του Κέντρου για την Κακοποίηση και Εκμετάλλευση Παιδιών, συμπληρώνοντας πως έχει αυξηθεί σημαντικά και ο αριθμός των ανθρώπων που καταγγέλλουν ένα περιστατικό εκμετάλλευσης ή/και κακοποίησης, που είτε έχουν γίνει μάρτυρες είτε υποψιάζονται.

Όπως έγινε γνωστό κατά την Συνέντευξη Τύπου, τους πρώτους δέκα μήνες του έτους στο σύνολο των 13 περιφερειών πανελλαδικά, ενημερώθηκαν 4.133 μαθητές/μαθήτριες για ζητήματα πρόληψης, αναγνώρισης και αντιμετώπισης ενδείξεων κακοποίησης-παραμέλησης και ενδοοικογενειακής βίας από ψυχολόγους.

Παράλληλα, πραγματοποιήθηκαν σεμινάρια σε 528 γονείς/κηδεμόνες για την υποστήριξη του ρόλου τους σε αντίστοιχα θέματα, ενώ 509 εκπαιδευτικοί συμμετείχαν σε σεμινάρια σχεδιασμένα να ενδυναμώσουν το ρόλο τους και να ενημερωθούν για την διαχείριση θεμάτων κακοποίησης-παραμέλησης. Ακόμη, πραγματοποιήθηκαν επιμορφώσεις σε 552 επαγγελματίες.

  • Αναφορικά με τις παρεμβάσεις για παιδιά σε άμεσο κίνδυνο, πραγματοποιήθηκαν 129 επιτόπιες παρεμβάσεις για συνολικά 229 παιδιά, εκ των                 οποίων τα 20 παιδιά αφορούσαν σωματική κακοποίηση, τα 72 παραμέληση και εγκατάλειψη και 3 παιδιά, σεξουαλική κακοποίηση.
  • Ο οργανισμός παρείχε συμβουλευτική υποστήριξη σε 3.202 άτομα, εκ των οποίων 413 για θέματα βίας και 1.059 για θέματα ψυχικής υγείας

Στην Εθνική Γραμμή για τα Παιδιά SOS 1056, ο οργανισμός έλαβε και διαχειρίστηκε 1.215 αναφορές και 2.310 παιδιά, εκ των οποίων η αιτιολογία ήταν:

  1. η σωματική κακοποίση για 858 παιδιά
  2. η παραμέληση και η εγκατάλειψη για 1.096 παιδιά
  3. η οικονομική εκμετάλλευση για 70 παιδιά
  4. η ψυχολογική και συναισθηματική κακοποίηση για 236 παιδιά
  5. η σεξουαλική κακοποίηση για 50 παιδιά

Στην εφαρμογή Cybertipline Hellas ο οργανισμός έλαβε και διαχειρίστηκε 634 αναφορές, εκ των οποίων:

  1. 183 αφορούσαν σε ψυχολογική κακοποίηση παιδιών
  2. 139  σε σωματική κακοποίηση παιδιών
  3. 109 για παραμέληση και εγκατάλειψη παιδιών
  4. 73 για επαιτεία
  5. 21 για σεξουαλική εκμετάλλεση

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι αναφορές το πρώτο 10μηνο του 2025 στο Cybertipline Hellas αυξήθηκαν κατά 65% σε σχέση με το 10μηνο του 2024.

  • Στο Κέντρο Ημέρας “Το Σπίτι του Παιδιού” ο οργανισμός παρείχε υπηρεσίες ψυχικής υγείας σε 109 παιδιά θύματα κακοποίησης ενώ υποστήριχθηκαν επίσης 233 μητέρες και τα 321 παιδιά τους

Ο αριθμός που βλέπουμε είναι πολύ μικρότερος σε σχέση με αυτό που πραγματικά συμβαίνει στα παιδιά. Ειδικά για την περίπτωση της σεξουαλικής κακοποίησης των παιδιών, το ξέρουμε και από τα διεθνή επιστημονικά δομένα, ότι αυτό που καταλήγει να αναφέρεται είναι πολύ λιγότερο σε σχέση με αυτό που πραγματικά συμβαίνει” τόνσε στο NEWS 24/7 η κ, Σπυροπούλου .

“Χρειαζόμαστε θεσμικές λύσεις”

“30 χρόνια Χαμόγελο αλλά τα πράγματα δεν είναι καλύτερα” σημείωσε, μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος του ΔΣ του Οργανισμού κατά τη διάρκεια της ομιλίας του, επισημαίνοντας την ανάγκη για στελέχωση των δημόσιων υπηρεσιών που βρίσκονται στην “πρώτη γραμμή” του αγώνα κατά της παιδικής κακοποίησης.

Δεν υπάρχουν στρατιώτες, εξειδικευμένο προσωπικό στην πρώτη γραμμή, όχι στο γραφείο αλλά στο πεδίο, να κάνουν τη λάντζα που λέμε. Να πάνε, για παράδειγμα, pumpers σε μια μητέρα που έχει καταφύγει με το παιδί της στο ΑΤ της περιοχής της [..] Πρέπει να ταρακουνήσουμε την ελληνική κοινωνία, ότι μπορούμε να γλιτώσουμε τα παιδιά μας από το μπούλινγκ και τη φρίκη [..] Χρειαζόμαστε λύσεις θεσμικές, δεν μπορούμε να υποκαθιστούμε τους θεσμούς” τόνισε, εκτιμώντας πως το μεγαλύτερο βάρος πρέπει να δοθεί στην πρόληψη του φαινομένου αλλά και στην εκπαίδευση των αρμόδιων Αρχών.

Κακοποίηση
ISTOCK

“Μέσα από την 30ετή εμπειρία μας, οι συνέργειες, η ένωση δυνάμεων, η ενδυνάμωση των θεσμών είναι μονόδρομος, γι’ αυτό και προτείνουμε ως μία βιώσιμη και πρακτική λύση για την πρόληψη αλλά και αντιμετώπιση όλων των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα παιδιά, οι νέοι και οι οικογένειες στη χώρα μας, την ίδρυση Περιφερειακών Δικτύων Φορέων, όπως αυτό που ήδη συστάθηκε στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης και το επόμενο διάστημα και στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας”, ανέφερε.

30 χρόνια “Χαμόγελο του Παιδιού”

“Το Χαμόγελο Του Παιδιού”, είναι Σύλλογος εθελοντικός, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα. Κύριο μέλημά του είναι να προασπίσει τα δικαιώματα των παιδιών καθημερινά, 24 ώρες την ημέρα, 365 ημέρες το χρόνο. Να εξασφαλίσει τα απαραίτητα για τη σωματική, ψυχική και πνευματική ισορροπία τους. Ειδικότερα παρέχει:

  • Υπηρεσίες για όλα τα παιδιά στην Ελλάδα ανεξάρτητα από εθνικότητα και θρήσκευμα
  • Δράσεις πρόληψης για όλα τα παιδιά στην Ελλάδα για την αποφυγή των φαινομένων Βίας, των περιστατικών Εξαφάνισης καθώς και την παροχή ιατρικών προληπτικών εξετάσεων
  • Δράσεις παρέμβασης για παιδιά θύματα κάθε μορφής Βίας, Παιδιά που εξαφανίζονται, Παιδιά με προβλήματα Υγείας, Παιδιά που ζουν ή απειλούνται να βρεθούν σε κατάσταση Φτώχειας
  • Δράσεις θεραπείας για παιδιά θύματα κάθε μορφής Βίας

Το όραμα του 10χρονου Ανδρέα, που έγινε πραγματικότητα

Ο Ανδρέας, γιος του ιδρυτή του Συλλόγου, γεννήθηκε στις 21 Απριλίου 1985 και το 1994, σε ηλικία μόλις 9 ετών, αρρώστησε.

Την επόμενη χρονιά, το 1995, στο προσωπικό του ημερολόγιο, αποτύπωσε το όραμά του για έναν σύλλογο που θα χαρίσει χαμόγελα σε όλα τα παιδιά, και μοιράστηκε την επιθυμία του δημόσια στην εκπομπή “Κόκκινη Κάρτα”.

Παρά την πρόωρη απώλειά του, την ίδια χρονιά, το όνειρό του έγινε πραγματικότητα με την ίδρυση του Συλλόγου “Το Χαμόγελο του Παιδιού”, που προσφέρει καθημερινή στήριξη και προστασία σε παιδιά σε ανάγκη.

 Αντιγράφουμε από το ημερολόγιο του Ανδρέα:

Όλοι ξέρουμε, συζητάμε για κάτι παιδιά στους δρόμους που τους λείπει το χαμόγελο. Τους λείπει το χαμόγελο γιατί δεν έχουν λεφτά, δεν έχουν παιχνίδια, δεν έχουν φα:ι και μερικά δεν έχουν καν γονείς. Σκεφτήτε λοιπόν κι αφήστε τα λόγια ας ενωθούμε κι ας δώσουμε ότι μπορούμε στα φτωχά: αλβανάκια, άσπρα και μαύρα, όλα παιδιά είναι και αξίζουν ένα χαμόγελο. Αυτός ο σύλλογος θα λέγετε: ΤΟ ΧΑΜΟΓΕΛΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ”.

Το μήνυμα του Ανδρέα:

 

Μπορείτε να δείτε εδώ τη Συνέντευξη Τύπου:

Πανελλαδική εκστρατεία “Μένει Μυστικό”

Εκστρατεία του Οργανισμού για το φαινόμενο της σεξουαλικής κακοποίησης των παιδιών, υπό την αιγίδα του Προέδρου της Δημοκρατίας. Η εκστρατεία ξεκίνησε το 2017 ως απάντηση του Οργανισμού στα ολοένα αυξανόμενα περιστατικά σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι στην πραγματικότητα ελάχιστα από τα περιστατικά καταγγέλλονται.

“Το φαίνομενο γιγαντώνεται, παραμένοντας μυστικό”, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Στο πλαίσιο της εν λόγω εκστρατείας πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις εργασίας με τη συμμετοχή όλων των εκπροσώπων των αρμόδιων τοπικών φορέων: ΕΛ.ΑΣ, Εισαγγελίες, Τοπική Αυτοδιοίκηση, Νοσοκομεία, Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Σχετικό Άρθρο

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα