Μετρό: Συρμοί έχουν ξεπεράσει κατά χιλιάδες χιλιόμετρα το όριο συντήρησης
Διαβάζεται σε 4'
Ερωτηματικά που χρήζουν απάντησης προκύπτουν για την κατάσταση μέρους των συρμών που εκτελούν τα δρομολόγια του Μετρό στις γραμμές 2 και 3 στην Αθήνα.
- 19 Νοεμβρίου 2025 10:09
Σε ρεπορτάζ στις 24 Απριλίου του 2025 το NEWS 24/7 είχε καταγράψει αναλυτικά τις δυσλειτουργίες στους συρμούς του ΗΣΑΠ οι κυριότερες εκ των οποίων αφορούσαν το σύστημα πέδησης των τρένων και είχε καταγράψει τις αγωνιώδεις εκκλήσεις των εργαζόμενων προς τη διοίκηση της ΣΤΑ.ΣΥ για δράση προς την κατεύθυνση της ασφάλειας.
Οπως προκύπτει όμως προβλήματα αντιμετωπίζουν και οι συρμοί του Μετρό, αυτοί που εκτελούν δρομολόγια στις γραμμές 2 και 3 του δικτύου της Αθήνας.
Το NEWS 24/7 έχει πληροφορηθεί από δύο πηγές, η αξιοπιστία των οποίων δεν επιδέχεται αμφισβήτηση, ότι 18 από τα περίπου 40 τρένα που είναι αυτήν την περίοδο ενεργά στις δύο γραμμές δεν έχουν κάνει τη σχετική προληπτική συντήρηση όπως προβλέπεται.
Θα μπορούσε κάποιος βέβαια εύκολα να υποστηρίξει ότι εφόσον μιλάμε για μερικές εκατοντάδες χιλιόμετρα από τον όριο πέρα από το οποίο πρέπει να γίνει προληπτική συντήρηση, ίσως δεν γεννάται τόσο μεγάλο ζήτημα.
Η αλήθεια όμως έχει και άλλες όψεις. Ένα από αυτά τα τρένα έχει ξεπεράσει το σχετικό όριο κατά 6.700 χιλιόμετρα. Και άλλα δύο το έχουν ξεπεράσει κατά 6.500 και 6.100 χιλιόμετρα αντίστοιχα. Οι διαφορές είναι πολύ μεγάλες για να αδιαφορήσει κανείς.
Μιλώντας και πάλι αριθμούς και θέλοντας να προσδιορίσουμε τι ακριβώς σημαίνει ότι 18 τρένα δεν έχουν περάσει ακόμη από προληπτική συντήρηση, μπορούμε να πούμε ότι συνολικά 864 τροχοί δεν έχουν ελεγχθεί για το πόσο “φαγωμένοι” είναι μετά τη συνεχή χρήση. Οπως επίσης σημαίνει ότι δεν έχει ελεγχθεί το σύστημα πέδησης και η ασφάλεια των θυρών.
Και όλα αυτά ενώ στις 29 Σεπτεμβρίου καταγράφηκε το περιστατικό κατά το οποίο συρμός πορευόταν αφρενάριστος για πολλά μέτρα.
Θέσαμε τα δεδομένα του ρεπορτάζ στη διοίκηση της ΣΤΑ.ΣΥ μέσω του γραφείου τύπου της εταιρείας. Ζητήσαμε από το διευθύνοντα σύμβουλο Αθανάσιο Κοτταρά να μάς απαντήσει στα παρακάτω ερωτήματα:
Δεκαοκτώ από τα περίπου 40 τρένα που χρησιμοποιούνται στις γραμμές 2 και 3 του ΜΕΤΡΟ δεν έχουν κάνει προληπτική συντήρηση.
Συγκεκριμένα τρένα έχουν ξεπεράσει το όριο κατά 6.700, 6.500 και 6.100 χιλιόμετρα αντίστοιχα.
Γιατί παρατηρείται αυτή η καθυστέρηση; Έχει να κάνει με ελλείψεις προσωπικού; Για πότε έχει προγραμματιστεί η προληπτική συντήρηση των εν λόγω τρένων;
Απάντηση μάς δόθηκε από το επίσημο mail του γραφείο τύπου τη ΣΤΑΣΥ. Δεν αναφέρεται αν μας απαντά ο κ. Κοτταράς ή οποιοδήποτε άλλο στέλεχος της διοίκησης.
Η απάντηση είναι εξής:
• Στο δίκτυο των Γραμμών 2 και 3 του Μετρό είναι σε λειτουργία συνολικά 52 συρμοί. Οι συρμοί, που καθημερινά δρομολογούνται, είναι ελεγμένοι από το τεχνικό προσωπικό της ΣΤΑ.ΣΥ και ικανοί για την εκτέλεση μεταφορικού έργου.
• Η προληπτική συντήρηση κάθε συρμού προγραμματίζεται από την αρμόδια διεύθυνση συντήρησης ανά γραμμή και πραγματοποιείται σύμφωνα με τα εγχειρίδια συντήρησης του κατασκευαστή των συρμών.
• Οι συρμοί περνούν από περιοδικούς ελέγχους συντήρησης ανά συγκεκριμένα διαστήματα. Ωστόσο, σε περιπτώσεις έκτακτων τεχνικών βλαβών οι συρμοί περνούν από επιπλέον, ενδιάμεσους προληπτικούς ελέγχους, που μεταθέτουν χρονικά τις προγραμματισμένες συντηρήσεις.
• Το πρωτόκολλο ασφαλείας, που διέπει τη λειτουργία του Μετρό, προβλέπει την απόσυρση από την κυκλοφορία συρμού που εμφανίζει βλάβη ή ένδειξη βλάβης για περαιτέρω έλεγχο και αποκατάσταση στα αμαξοστάσια της εταιρείας.
• Το τεχνικό προσωπικό της ΣΤΑ.ΣΥ ενισχύθηκε το 2025 με 65 νέες προσλήψεις τεχνιτών αορίστου και ορισμένου χρόνου και αυτήν την περίοδο «τρέχουν» 2 προκηρύξεις για την πρόσληψη 94 τεχνιτών και 10 μηχανικών αορίστου χρόνου. Για το 2026 προγραμματίζονται 54 επιπλέον προσλήψεις τεχνιτών και 13 μηχανικών, μόνιμου προσωπικού.
Η απάντηση, ως προς το στοιχεία του ρεπορτάζ, μοιάζει γενικόλογη. Για την προληπτική συντήρηση, χωρίς να δίνονται ακριβή στοιχεία, τις όποιες ευθύνες φέρει η διοίκηση τις “μεταβιβάζει” στην “αρμόδια διεύθυνση συντήρησης”.
Ως προς τις ελλείψεις προσωπικού, η ΣΤΑ.ΣΥ μας ενημερώνει για τις νέες προσλήψεις (μερικές εκ των οποίων αφορούν θέσεις ορισμένου χρόνου) αλλά δεν μας κάνει σαφές αν λείπει προσωπικό και αν αυτές οι προσλήψεις είναι αρκετές. Μάς ενημερώνει ότι προγραμματίζονται επιπλέον προσλήψεις στο άμεσο μέλλον. Αυτό είναι σίγουρα θετικό αλλά εμείς θίξαμε την κατάσταση όπως έχει σήμερα πριν από τις συγκεκριμένες προσλήψεις που ΘΑ γίνουν.
Οπως προκύπτει επίσης από το ρεπορτάζ, ελλείψεις εργαζομένων υπάρχουν. Και αυτές οι ελλείψεις φαίνεται ότι δημιουργούν δυσλειτουργίες στην ομαλή διαδικασία ελέγχου των συρμών αλλά και επιπλέον φόρτο στους ήδη υπάρχοντες τεχνικούς που είναι επαγγελματίες υψηλής ειδίκευσης και τεράστιας πείρας.