Συνδικαλιστής ΣΤΑ.ΣΥ: Η διοίκηση μειώνει το κόστος διακινδυνεύοντας την ασφάλεια
Διαβάζεται σε 6'
Για πολλά και σοβαρά κενά ασφαλείας στα μέσα της ΣΤΑ.ΣΥ κάνει λόγο με συνέντευξή του ο Δημήτρης Γουρτής, μέλος της Επιτροπής Υγείας και Ασφάλειας.
- 25 Νοεμβρίου 2025 14:15
Το μέλος της Επιτροπής Υγείας και Ασφάλειας των εργαζόμενων στη ΣΤΑΣ.ΣΥ και μέλος του ΔΣ του Σωματείου Ηλεκτροδηγών και Εργαζόμενων Κίνησης, Δημήτρης Γουρτής μιλά στο NEWS 24/7 για το γεγονός ότι πολλοί συρμοί του ΜΕΤΡΟ δεν έχουν περάσει από προληπτική συντήρηση και περιγράφει τις μεγάλες δυσκολίες και τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι της εταρείας στη δουλειά τους.
Τι μπορεί να σημαίνει για την ασφάλεια των διαδρομών (και των επιβατών κατ’ επέκταση) το γεγονός ότι συρμοί φέρονται να έχουν ξεπεράσει το όριο της προληπτικής συντήρησης;
Αρχικά αυτό καθ’ αυτό το γεγονός κρίνεται ως επιεικώς απαράδεκτο. Αρκεί και μόνο να σκεφτούμε ότι ο κάθε συρμός μεταφέρει μεσοσταθμικά 14.000 επιβάτες την ημέρα!
Αποτελεί πάγια τακτική της διοίκησης να προσπαθεί να μεταθέσει τις ευθύνες για οποιοδήποτε πρόβλημα ή αστοχία υλικού στους εργαζόμενους.
Πρέπει να γίνει σαφές σε όλους ότι η μη προβλεπόμενη συντήρηση αλλά και μια σειρά άλλα προβλήματα είναι τα αποτελέσματα της υλοποίησης της πολιτικής της κυβέρνησης και του Υπουργείου μεταφορών που λειτουργούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς στο πλαίσιο του κόστους – οφέλους.
Επί του προκειμένου, και σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα, ουσιαστικά αυτό που γίνεται στη ΣΤΑ.ΣΥ. είναι να μειώνονται οι προβλεπόμενες συντηρήσεις. Με άλλα λόγια η διοίκηση της ΣΤΑ.ΣΥ. επιλέγει να μειώσει το κόστος, με τις ελλείψεις σε προσωπικό και τους καθηλωμένους μισθούς, με τις ελλείψεις σε συρμούς και ανταλλακτικά, διακινδυνεύοντας την ασφάλεια εργαζομένων και επιβατών. Προφανώς δεν είναι τυχαίο ότι έχουμε κατ’ επανάληψη περιστατικά με συρμούς που δεν ακινητοποιούνται στο προβλεπόμενο μήκος πέδησης.
Έχετε αναφέρει το συγκεκριμένο και άλλα προβλήματα στη διοίκηση και αν ναι ποια είναι η απάντηση;
Ως μέλος της Επιτροπής Υγείας και Ασφάλειας έχω συντάξει εκατοντάδες σελίδες Εκθέσεων, Επιστολών και Εισηγήσεων προς τη διοίκηση της ΣΤΑ.ΣΥ. , όπως είναι φυσικό δεν έχω λάβει σχετικές απαντήσεις για τα μείζονος σημασίας ζητήματα.
Σε κάθε περίπτωση πρέπει να αναφερθεί ότι μετά από την ολοκλήρωση του πορίσματος από τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ, έχει παραδοθεί εισήγηση στη ΣΤΑ.ΣΥ. όπου επισημαίνεται το γεγονός ότι μια σειρά από τους παράγοντες που οδήγησαν στο προδιαγεγραμμένο έγκλημα των Τεμπών, υπάρχουν και στον τρόπο λειτουργίας της ΣΤΑ.ΣΥ.
Ενδεικτικά και μόνο να αναφερθεί ότι το υπάρχον προσωπικό φέρει σημαντική κόπωση, καθώς εργάζεται χιλιάδες ώρες επιπλέον του κανονικού ωραρίου και δεν λαμβάνει τις προβλεπόμενες ημέρες άδειας ή και ανάπαυσης. Επίσης σε αρκετά μεγάλο ποσοστό είναι υπέργηρο για τη θέση εργασίας που κατέχει.
Επιπροσθέτως, στο πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ αναφέρεται ότι υπάρχουν σοβαρά ζητήματα που αφορούν τη συνεχή επανεκπαίδευση του προσωπικού προκειμένου να μπορεί να ανταπεξέλθει σε δύσκολα και σύνθετα προβλήματα κατά την τέλεση της εργασίας του. Ακριβώς το ίδιο έχω διατυπώσει σε έκθεση από το 2023.
Ποιες είναι οι ανάγκες για προσλήψεις που έχει τώρα η ΣΤΑΣΥ κατά τη γνώμη σας;
Σήμερα στη ΣΤΑ.ΣΥ. υπάρχουν μεγάλες ελλείψεις σε προσωπικό και ο αριθμός των εργαζομένων που παρουσιάζεται ότι εργάζεται στη ΣΤΑ.ΣΥ. είναι πλασματικός παραπλανητικός αφού δεν πρόκειται αποκλειστικά για μόνιμο προσωπικό καθώς σε αυτούς συμπεριλαμβάνονται εκατοντάδες εργαζόμενοι, με προγράμματα Δ.Υ.Π.Α., σπουδαστές που κάνουν πρακτική άσκηση, εργαζόμενοι με σύμβαση έργου ή με συμβάσεις 8 μηνών κλπ. Σε κάθε περίπτωση, ακόμα και με αυτον τον υπολογισμό, οι ελλείψεις προσωπικού είναι αρκετές εκατοντάδες.
Εδώ πρέπει να επισυμανθεί ότι σύμφωνα με διεθνείς έρευνες ο κίνδυνος εργατικού ατυχήματος είναι 3 φορές μεγαλύτερος για τους προσωρινά εργαζόμενους σε σχέση με τους μόνιμα απασχολούμενους.Γι΄αυτό πρέπει το προσωπικό που εργάζεται στη ΣΤΑ.ΣΥ. να είναι μόνιμο με σταθερή σχέση εργασίας γιατί εκτός των άλλων, πρόκειται για εξαιρετικά εξειδικευμένα άτομα που πρέπει να λάβουν πολύμηνη εκπαίδευση.
Ποιες είναι τέλος οι συνθήκες εργασίας για τους οδηγούς και ποιες δυσκολίες αντιμετωπίζουν;
Οι συνθήκες εργασίας στη ΣΤΑ.ΣΥ. είναι εξαιρετικά δύσκολες για όλους τους εργαζόμενους. Μπορεί να εργάζομαι ως Οδηγός Συρμών για περισσότερα από 20 χρόνια, επομένως να αντιμετωπίζω από πρώτο χέρι τις δυσκολίες της συγκεκριμένης θέσης, ωστόσο θα μου επιτρέψετε να απαντήσω συνολικά.
Οι εργαζόμενοι καθημερινά βρίσκονται σε ένα εργασιακό περιβάλλον με ευέλικτα ωράρια εργασίας, με κυλιόμενες βάρδιες και σε ένα περιβάλλον που χαρακτηρίζεται φθοροποιό για την υγεία μας. Όλα αυτά οδηγούν σε μια σειρά προβλημάτων. Υπάρχουν διεθνείς έρευνες όπου καταγράφονται τα αυξημένα επίπεδα ψυχικών διαταραχών, εκδήλωση διάφορων μορφών καρκίνου, καρδιολογικά προβλήματα κ.ά.
Σε κάθε περίπτωση πάντως εμείς οι εργαζόμενοι στη ΣΤΑ.ΣΥ. πέρα από το εργασιακό περιβάλλον που περιγράφηκε ανωτέρω βρισκόμαστε πολλές φορές αντιμέτωποι με τους δικαίως αγανακτισμένους επιβάτες που ταλαιπωρούνται καθημερινά λόγω των μεγάλων ελλείψεων σε συρμούς, οι οποίοι με τη σειρά τους, πολλές φορές προπυλακίζουν εμάς, αδίκως βέβαια.
Αυτό που πρέπει να γίνει κατανοητό είναι η γενεσιουργός αιτία πίσω από τις μεγάλες ελλείψεις μέτρων προστασίας της ασφάλειας και της υγείας των εργαζομένων και την καθημερινή ταλαιπωρία των επιβατών.
Αυτή βρίσκεται στο ότι η λειτουργία της ΣΤΑ.ΣΥ. βασίζεται στο πλαίσιο του κόστους – οφέλους. Αυτό οδηγεί σε ελλιπή προληπτική συντήρηση, σε μειώσεις προσωπικού και εντατικοποίηση εργασίας που αυξάνει την επικινδυνότητα, σε απουσία μέτρων προστασίας από την έκθεση σε βλαπτικούς παράγοντες κι επικίνδυνες καταστάσεις κατά την τέλεση της εργασίας μας.
Συνεπώς δεν πρόκειται για αδιαφορία κάποιων στελεχών, ή για κάποιους ιθύνοντες που δεν κάνουν σωστά τη δουλειά τους. Τουναντίον, αυτή είναι η δουλειά τους, να υλοποιούν την πολιτική όλων των μέχρι τώρα κυβερνήσεων που αντιμετωπίζουν τις συγκοινωνίες ως εμπόρευμα και αυτό που ζούμε είναι τα αποτελέσματα.
Εν κατακλείδι, για να βελτιωθεί στοιχειωδώς η κατάσταση στη ΣΤΑ.ΣΥ. πρέπει να γίνουν άμεσα προσλήψεις και να μονιμοποιηθούν όλοι οι επισφαλώς εργαζόμενοι. Επίσης πρέπει να δοθούν χρήματα για την συντήρηση του τροχαίου υλικού και των υποδομών και όχι σε εργολαβίες, αλλά τα έργα θα τα αναλάβει το μόνιμο προσωπικό, μην ξεχνάμε άλλωστε ότι πριν 4 χρόνια ο συνάδελφός μας ο Πέτρος Γιάμαλης σκοτώθηκε ενώ ήταν σε εργολαβικό όχημα.
Τέλος πρέπει οι εργαζόμενοι να αμείβονται ικανοποιητικά έτσι ώστε να μπορούν με ένα μισθό, χωρίς υπερωρίες και δεδουλευμένα ρεπό να ζουν και να εργάζονται με ασφάλεια και αξιοπρέπεια.