Τι προβλέπει ο νόμος για τους επιβάτες του φέρι μποτ στα Στύρα – Τα δικαιώματά τους

Διαβάζεται σε 5'
Τι προβλέπει ο νόμος για τους επιβάτες του φέρι μποτ στα Στύρα – Τα δικαιώματά τους
Η έλλειψη ενημέρωσης για όσα συμβαίνουν σε ένα ταξίδι με πλοίο και η ταλαιπωρία, αποζημιώνονται. iStock

Ο πλοίαρχος του φέρι μποτ «Παναγία Παραβουνιώτισσα» δεν ενημέρωσε επιβάτες ή αρμόδιες αρχές για το συμβάν. Αυτό έχει συνέπειες.

Μια διαδρομή που γίνεται 10 φορές μέσα σε μια ημέρα και από 12 έως 15 φορές την Παρασκευή και το Σαββατοκύριακο, από την Αγία Μαρίνα στα Στύρα έγινε Γολγοθάς για τους 105 επιβάτες και το 9μελες πλήρωμα του φέρι μποτ «Παναγία Παραβουνιώτισσα».

Το πλοίο προσέκρουσε στην ξέρα της βραχονησίδας «Γλάρος», με τα όσα ακολούθησαν να προκαλούν ενδεχομένως μεγαλύτερη εντύπωση για τον πλοίαρχο από το γεγονός ότι δεν απέφυγε την ξέρα.

Τι άλλο έκανε;

Δεν ενημέρωσε κανέναν, για τίποτα.

Σύμφωνα με μαρτυρίες, για μισή ώρα οι επιβάτες παρέμειναν στην άγνοια (βρήκαν μόνοι τους σωσίβια -με το πλήρωμα να είναι τρομοκρατημένο), ενώ όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (ΕΚΣΕΔ.) του Αρχηγείου Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. ενημερώθηκε στις 18.51 «από πολίτη» για το συμβάν που έγινε στις 18.50.

Η ανακοίνωση προσθέτει και ότι «το ΕΚΣΕΔ., μετά από επανειλημμένες προσπάθειες, κατάφερε να επικοινωνήσει με τον Πλοίαρχο, τηλεφωνικά, στις 19.01», με το τοπικό σχέδιο έκτακτης ανάγκης να έχει ήδη ενεργοποιηθεί (από τις 18.58) και τη μετεπιβίβαση των επιβατών σε ιδιωτικά σκάφη να αρχίζεις τις 19.10.

Πού ήταν ο πλοίαρχος;

Είναι κάτι που θα διευκρινιστεί στην έρευνα που έχει διαταχθεί και ανέλαβε το Λιμενικό Σώμα, μετά τη διάσωση.

Σχετικό Άρθρο

Τι θα έπρεπε να γίνει -και δεν έγινε από τον πλοίαρχο

Ας δούμε όμως, τι προβλέπει ο νόμος για την μη άμεση επικοινωνία και ενημέρωση του πλοιάρχου στις αρμόδιες αρχές, για ναυτικό ατύχημα «όπως υποχρεούται» βάσει της υπουργικής απόφασης 2411.1/07/2003 (ΦΕΚ Β/850/27.6.2003), με τις οδηγίες/διαδικασίες για την αντιμετώπιση περιστατικών πλοίων που βρίσκονται σε κατάσταση ανάγκης ή κινδύνου.

Η Νο1 ενέργεια που προβλέπεται είναι η επικοινωνία του πλοιάρχου «ή του υπεύθυνου για το συμβάν» με τις αρμόδιες αρχές. Εάν δεν ενημερώσει αυτός, μπορούν να ενημερώσουν τρίτοι ή παρατηρητές.

Εν προκειμένω, ενημέρωσε πολίτης.

Βάσει των προβλεπόμενων, μετά την ενημέρωση ακολουθεί η ενεργοποίηση του Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (ΕΚΣΕΔ) που συντονίζει τις ενέργειες διάσωσης και αντιμετώπισης, με προτεραιότητα την ασφάλεια και την τυχόν ανάγκη για διάσωση των επιβαινόντων στο πλοίο.

Μετά, προβλέπεται η τηλεφωνική επικοινωνία και συνεχή ενημέρωση μεταξύ του ΕΚΣΕΔ και του πλοιάρχου (κατέστη αδύνατη για ώρα) για την κατάσταση του πλοίου, τον αριθμό επιβατών, τις καιρικές συνθήκες και τον τύπο κινδύνου και η άμεση κινητοποίηση της αρμόδιας τοπικής Λιμενικής Αρχής και όμορων Λιμενικών Αρχών για παροχή βοήθειας, όσο και άλλα διαθέσιμα μέσα.

Έτσι, γίνεται συντονισμένη επιχείρηση διάσωσης των επιβατών και ασφαλής εκκένωση του πλοίου, συνεργασία με ιδιωτικά σκάφη, αλλά και πλωτά μέσα του λιμενικού και η ενημέρωση των παραπλέοντων πλοίων και των ναυαγοσωστικών υπηρεσιών σχετικά με το περιστατικό.

Οι αρμόδιοι φορείς πρέπει να κάνουν συνεχείς συσκέψεις για την ανανέωση των πληροφοριών, κατά την εξέλιξη της επιχείρησης.

Μετά τη διάσωση και αντιμετώπιση της άμεσης κατάστασης, διενεργείται προανάκριση και διερεύνηση από τη Λιμενική Αρχή και άλλους αρμόδιους φορείς.

Μετά το όποιο συμβάν, βάσει νόμων. ο πλοίαρχος πρέπει να ενημερώσει τους αρμόδιους φορείς -και τους επιβάτες. iStock

Οι συνέπειες για τα non show του πλοιάρχου

Οι επιβάτες του φέρι μποτ είναι ασφαλείς, αλλά τα οχήματα τους παραμένουν στο πλοίο που παραμένει κολλημένο, ανοιχτά από τα Στύρα.

Πάντα σύμφωνα με τους νόμους, εάν δεν ενημερώσει ο πλοίαρχος, αντιμετωπίζει διοικητικές, πειθαρχικές και ποινικές κυρώσεις, σύμφωνα με το ναυτικό και περιβαλλοντικό δίκαιο.

Υπάρχουν διατάξεις που προβλέπουν την ευθύνη του πλοιάρχου για ζημιές από ρύπανση ή άλλες συνέπειες ατυχήματος, με την επιβολή προστίμων και άλλων διοικητικών κυρώσεων. Τα πρόστιμα πληρώνονται από τον υπεύθυνο της παράβασης που συνήθως είναι ο πλοίαρχος ή ο πλοιοκτήτης, με τον τελευταίο να είναι υπόχρεος να καταβάλει διοικητικά πρόστιμα για το πλοίο του, μετά τη διαπίστωση παράβασης από τις αρμόδιες αρχές.

Δηλαδή, σε περίπτωση παράβασης από τον πλοίαρχο, οι κυρώσεις μπορεί να επιβληθούν απευθείας σε αυτόν, ωστόσο ο πλοιοκτήτης έχει αλληλέγγυα ευθύνη και ενδέχεται να πληρώσει πρόστιμα και άλλες διοικητικές παραβάσεις.

Η διαδικασία επιβολής προστίμων συνήθως ξεκινά με βεβαίωση παράβασης από τη Λιμενική Αρχή, και μέχρι την πληρωμή του προστίμου μπορεί να απαγορευτεί ο απόπλους του πλοίου.

Τι προβλέπεται για τους επιβάτες του φέρι μποτ

Η έλλειψη ενημέρωσης που καταγγέλλεται από όλους τους επιβάτες του φέρι μποτ που είναι ακόμα κολλημένο στα Στύρα είναι βάση για να διεκδικήσουν αποζημίωση. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 1177/2010, για τα δικαιώματα των επιβατών σε θαλάσσιες μεταφορές, οι μεταφορείς έχουν την υποχρέωση να παρέχουν στους επιβάτες έγκαιρη, σαφή και επαρκή πληροφόρηση για τις υπηρσίες καιτυχόν περιστατικά που προκύπτουν -πχ καθυστερήσεις ή ό,τι άλλο.

Η έλλειψη ενημέρωσης θεωρείται παράβαση και δικαιλλογεί αποζημίωση «ειδικά όταν προκαλεί ταλαιπωρία ή ανασφάλεια στους επιβάτες» που μπορούν να διεκδικήσουν αποζημίωση για την ταλαιπωρία, την αναστάτωση και την έλλειψη άμεσης ενημέρωσης από το πλήρωμα.

Το ευρωπαϊκό δίκαιο ενσωματώνεται στο ελληνικό, με τη διεκδίκηση να γίνεται συνήθως μέσω της εταιρείας διαχείρισης του πλοίου ή των αρμοδίων αρχών, στη βάση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας (ΕΕ) 1177/2010.

Πριν την αξίωση θα πρέπει να ολοκληρωθεί η έρευνα και εκδοθούν οι σχετικές αποφάσεις.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα