ΑΔΜΗΕ: Υποθαλάσσιες διαδρομές για να αποφευχθούν τα προβλήματα των χερσαίων οδεύσεων
Διαβάζεται σε 4'
Στα έργα εντός της ελληνικής επικράτειας, εκτός από το Αττική-Κρήτη και το Κως-Κόρινθος, ο Διαχειριστής έχει την ευθύνη για τις υποδομές που θα συνδέσουν τα offshore αιολικά.
- 06 Ιουνίου 2025 06:35
Τα οφέλη που αναμένεται να προσδώσει η ηλεκτρική διασύνδεση Αττικής-Κρήτης, τόσο όσον αφορά την ενεργειακή επάρκεια του νησιού, όσο και στη μείωση του ενεργειακού κόστους για τους καταναλωτές, ανέδειξε ο Ιωάννης Μάργαρης, Αντιπρόεδρος του Διαχειριστή, μιλώντας στο podcast «στην πρίζα».
Ταυτόχρονα, αποκάλυψε και το πλάνο του Διαχειριστή να αναπτύξει ένα δίκτυο υποθαλάσσιων διασυνδέσεων στο εσωτερικό της χώρας, όπου αυτό είναι εφικτό, προκειμένου να αντιμετωπιστούν δυσκολίες στην υλοποίηση απαραίτητων έργων, των οποίων η χερσαία διαδρομή συναντά αντιδράσεις και προβλήματα.
Ariadne interconnection
Στο επίκεντρο της συζήτησης τέθηκε η περάτωση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Αττικής-Κρήτης, που πλέον βρίσκεται σε δοκιμαστική λειτουργία. Στόχος, σύμφωνα με τον κ. Μάργαρη, είναι “μέχρι το τέλος του Ιουνίου να είναι λειτουργική και να μπορεί να παρέχει όση ενέργεια χρειάζεται το σύστημα της Κρήτης κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού”. Από το φθινόπωρο τo καλώδιο πρόκειται να ξεκινήσει να δουλεύει κανονικά, με βάση το πρόγραμμα λειτουργίας.
Όπως υπογράμμισε ο ίδιος, η εμπορική λειτουργία του καλωδίου θα αποβεί κρίσιμη, όχι μόνον λόγω των υψηλών φορτίων, αλλά και γιατί οι υφιστάμενες μονάδες της Κρήτης είναι αρκετά παλιές και συνεπώς, όχι τόσο αξιόπιστες.
Εξίσου σημαντικό είναι το οικονομικό όφελος για το σύστημα, καθώς η πλήρης απεξάρτηση της Κρήτης από τις μονάδες αυτές αναμένεται να αποφέρει εξοικονόμηση ύψους 300 εκατ. ευρώ ετησίως, ενώ σε συνδυασμό με τη διασύνδεση με την Πελοπόννησο, το ποσό ανέρχεται σε περίπου 500 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο. Διευκρίνισε ωστόσο πως, ο τρόπος με τον οποίο αυτά θα αποδοθούν στους καταναλωτές, μέσω των ΥΚΩ ή άλλων “οδών”, αποτελεί αρμοδιότητα του ΥΠΕΝ και της ΡΑΑΕΥ.
Το σχέδιο για υποθαλάσσιες διασυνδέσεις
Μια ουσιαστική πρόκληση που αντιμετωπίζει ο Διαχειριστής, σύμφωνα με τον Αντιπρόεδρο του ΑΔΜΗΕ, είναι αυτή της υλοποίησης των χερσαίων διασυνδέσεων, η οποία καθίσταται εξαιρετικά δύσκολη, τόσο για αδειοδοτικούς λόγους, όσο και εξαιτίας αντιδράσεων των τοπικών κοινωνιών.
Για τον λόγο αυτό, ο ΑΔΜΗΕ εξετάζει την ανάπτυξη ενός νέου συστήματος μεταφοράς, με υποβρύχιους διαδρόμους εντός της ελληνικής επικράτειας, όπου θα συνδέεται η Βόρεια με την Κεντρική και τη Νότια Ελλάδα μέσω θαλάσσης.
Στα πλαίσια της συζήτησης παρουσιάστηκαν διεξοδικά από τον κ. Μάργαρη οι επενδύσεις σε διασυνδέσεις και άλλες υποδομές που υλοποιεί ο ΑΔΜΗΕ και βρίσκονται σε διάφορα στάδια ανάπτυξης, τόσο στην Ελλάδα, όσο και σε διασυνοριακό επίπεδο.
Μάλιστα βρίσκεται υπό διαμόρφωση μια νέα διεύθυνση στον Διαχειριστή, ραχοκοκαλιά της οποίας θα είναι οι άνθρωποι που στελεχώνουν την Αριάδνη και ως αντικείμενο θα έχει τα επόμενα έργα μεταφοράς συνεχούς ρεύματος. Η νέα αυτή δομή θα υλοποιήσει και τη διασύνδεση Κως-Κόρινθος, που βρίσκεται στο διαγωνιστικό κομμάτι και αναμένεται να ξεκινήσει άμεσα. Επιπλέον, σε φάση εκκίνησης μπαίνει και η δεύτερη διασύνδεση με την Ιταλία, που θα ενισχύσει τη συνολική δυναμικότητα στο 1,5 γιγαβάτ. Πρόκειται για 2 έργα, ίδιας τεχνολογίας με αυτό της γραμμής Κρήτης-Αττικής.
Όσον αφορά τη διασύνδεση GSI, σημείωσε ότι μέχρι στιγμής έχουν κατασκευαστεί περίπου 200 χλμ υποβρύχιου καλωδίου.
Ταυτόχρονα, στο προσκήνιο βρίσκονται και νέα έργα διασυνδέσεων, όπως αυτή με τη Σαουδική Αραβία, όπου ο ΑΔΜΗΕ εκπονεί μελέτες από κοινού με τον Διαχειριστή του Ριάντ, την National Grid. Συμμετέχει επίσης στο GREGY, το καλώδιο με την Αίγυπτο, που υλοποιεί ο όμιλος Κοπελούζου, ενώ τρέχει και τις μελέτες για την ωρίμανση του μεγαλύτερου project, αυτού της διασύνδεσης Ελλάδας-Γερμανίας.
Σε ότι αφορά τα έργα εντός της ελληνικής επικράτειας, εκτός από το Αττική-Κρήτη και το Κως-Κόρινθος, ο Διαχειριστής έχει την ευθύνη για τον σχεδιασμό και την κατασκευή των υποδομών που θα συνδέσουν τα offshore αιολικά πάρκα με το σύστημα μεταφοράς.
Σε εξέλιξη βρίσκονται επίσης σχέδια για νέες διασυνδέσεις στο Αιγαίο, εκτός αυτών που περιλαμβάνονται στο δεκαετές του Διαχειριστή, και για τις οποίες, όπως ανέφερε ο κ. Μάργαρης, περισσότερες πληροφορίες αναμένεται να γίνουν γνωστές το επόμενο διάστημα. Όπως προαναφέρθηκε, για τα Δωδεκάνησα και το Βόρειο Αιγαίο προχωρούν οι μελέτες και μένει να διασαφηνιστεί το σχήμα χρηματοδότησής τους, ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται οι διαγωνισμοί για τα καλώδια.