Εναρκτήριο λάκτισμα για αυτοκίνητα υδρογόνου στην Ελλάδα
Διαβάζεται σε 4'
Η Motor Oil εγκαινίασε το πρώτο πρατήριο υδρογόνου ώστε να κινηθεί η σχετική αγορά. Στρατηγική επιλογή για τον Όμιλο η προώθηση του καυσίμου.
- 11 Ιουνίου 2025 06:55
Την πρόθεση του Ομίλου Motor Oil να πρωταγωνιστήσει στην παραγωγή και διάθεση υδρογόνου ως μέρος μιας συνολικότερης στρατηγικής για τα ανανεώσιμα καύσιμα αποτυπώνουν τα εγκαίνια του πρώτου πρατηρίου υδρογόνου στην Ελλάδα και ένα από τα πρώτα στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Ειδικότερα, όπως επισήμανε, μεταξύ άλλων, ο Διευθυντής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων του Ομίλου Motor Oil Κωνσταντίνος Χατζηφώτης, μιλώντας χθες, Τρίτη σε εκδήλωση παρουσίασης του έργου, το υδρογόνο καταλαμβάνει εξέχουσα θέση στα επενδυτικά σχέδια της Motor Oil συνολικού ύψους 4 δις ευρώ με το μεγαλύτερο μέρος, ήτοι 2,5 δις ευρώ να αφορούν την ανάπτυξη των υποδομών, μεταξύ των οποίων, και η αλυσίδα αξίας του υδρογόνου.
Με τα εγκαίνια του πρώτου πρατηρίου υδρογόνου, ο Όμιλος μετράει μια επιτυχημένη στρατηγική αξιοποίησης ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών εργαλείων, γεγονός που δείχνει την έμφαση και την αφοσίωση να διαδραματίσει σημαίνοντα ρόλο από την πρώτη στιγμή σε αυτό που έρχεται και αναμένεται να κυριαρχήσει στο μέλλον, όπως είναι το υδρογόνο.
Ο νέος εμπορικός σταθμός ανεφοδιασμού Υδρογόνου στους Αγίους Θεοδώρους υπό το εμπορικό σήμα της ΑVIN συνιστά μόλις ένα μέρος του εν λόγω σχεδιασμού με άλλα project να τρέχουν (βλέπε τα προγράμματα TRIERIS, EPHYRA, BLUE MED) και τα οποία απλώνονται σε όλο το εύρος του οικοσυστήματος υδρογόνου, ή διαφορετικά αγκαλιάζουν το σύνολο της αλυσίδας αξίας. Επιπρόσθετα, ο Όμιλος έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση για δύο ακόμη πρατήρια υδρογόνου σε Θριάσιο Πεδίο και Ακράτα.
Η ιδιαίτερη αξία του σταθμού έγκειται στο γεγονός ότι δύναται να αποτελέσει το σημείο εκκίνησης για την αγορά υδρογόνου στην Ελλάδα και ως τέτοιο απέσπασε ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για το 50% της συνολικής επένδυσης. «Η αξιοποίηση των ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων έρχεται να καλύψει το ρίσκο που υπάρχει σε αυτές τις επενδύσεις και το οποίο προκύπτει από το γεγονός ότι δεν υπάρχει αγορά», ανέφερε σχετικά ο κ. Χατζηφώτης για να συμπληρώσει ότι η Motor Oil «υπερπηδά» το πρόβλημα «η κότα κάνει το αυγό ή το αυγό την κότα», θέτοντας τις βάσεις για την διαμόρφωση της αγοράς.
Κρίσιμη παράμετρος η αγορά
Μάλιστα, ανάλογη απάντηση έδωσε και ο Διευθύνων Σύμβουλος της Hydrogen Europe σε ερώτηση που του τέθηκε για το βασικό επίδικο σήμερα σχετικά με την ωρίμανση του υδρογόνου. «Το πρώτο και το πιο σημαντικό είναι η αγορά» που δύναται να εκκινήσει ευθύς αμέσως από τον τομέα της διύλισης με την αντικατάσταση του μπλε και γκρι υδρογόνου με «πράσινο» υδρογόνο, όπως επιχειρεί να κάνει η Motor Oil. Αυτό μπορεί να αποτελέσει την βάση για την περαιτέρω αξιοποίηση του υδρογόνου προς την παραγωγή πράσινων συνθετικών καυσίμων, πράγμα που αποτελεί έναν από τους βασικούς στόχους του Ομίλου σε αυτό το εγχείρημα.
Άλλωστε, η σχετική ευρωπαϊκή οδηγία προβλέπει ότι 1% των ποσοτήτων από κάθε καύσιμο που χρησιμοποιείται θα πρέπει να έχει «πράσινη» προέλευση μέχρι το 2030, γεγονός που θέτει στην ημερήσια διάταξη του ενεργειακού συστήματος τα ανανεώσιμα συνθετικά καύσιμα.
Τα πλεονεκτήματα της υδρογονοκίνησης
Η υδρογονοκίνηση, δηλαδή η χρήση υδρογόνου ως καυσίμου για την κίνηση οχημάτων, παρουσιάζει αρκετά πλεονεκτήματα έναντι των συμβατικών καυσίμων (βενζίνη, Diesel) αλλά και σε σχέση με άλλες εναλλακτικές λύσεις, όπως τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρίες. Ακολουθούν τα βασικά πλεονεκτήματα:
1. Μηδενικές εκπομπές ρύπων από πράσινο υδρογόνο
Τα οχήματα υδρογόνου με κυψέλες καυσίμου (fuel cells) εκπέμπουν μόνο υδρατμούς.
Δεν παράγονται CO₂, NOx ή άλλα επιβλαβή σωματίδια, γεγονός που τα καθιστά ιδανικά για βιώσιμες αστικές μετακινήσεις.
2. Γρήγορη φόρτιση / ανεφοδιασμός
Ένα όχημα υδρογόνου ανεφοδιάζεται σε 3-5 λεπτά, όπως ένα παραδοσιακό όχημα με βενζίνη ή Diesel.
Αντίθετα, η φόρτιση ενός ηλεκτρικού οχήματος με μπαταρία έχει μεγαλύτερη διάρκεια, ανάλογα με τη δυναμικότητα του φορτιστή.
3. Μεγάλη αυτονομία
Τα οχήματα υδρογόνου μπορούν να προσφέρουν αυτονομία 500–700 km ή και περισσότερο.
Αυτό τα καθιστά κατάλληλα για μακρινές αποστάσεις και επαγγελματική χρήση (π.χ. ταξί, φορτηγά).
4. Δυνατότητα καθαρής παραγωγής
Το υδρογόνο μπορεί να παραχθεί από ανανεώσιμες πηγές (ηλιακή, αιολική ενέργεια) μέσω ηλεκτρόλυσης νερού, καθιστώντας το εντελώς πράσινο καύσιμο.
5. Λιγότερη φθορά και συντήρηση
Οι κυψέλες καυσίμου έχουν λιγότερα κινούμενα μέρη σε σχέση με κινητήρες εσωτερικής καύσης, άρα λιγότερες ανάγκες για συντήρηση.
6. Εύκολη ενσωμάτωση σε βαριά οχήματα
Τα φορτηγά, λεωφορεία και τρένα με υδρογόνο ήδη χρησιμοποιούνται πιλοτικά, καθώς το βάρος και η ισχύς που προσφέρει το υδρογόνο είναι κατάλληλα για βαριά μεταφορά.