Εντός της εβδομάδας τα μέτρα για το ενεργειακό κόστος της βιομηχανίας

Διαβάζεται σε 3'
Βιομηχανία (φωτογραφία αρχείου)
Βιομηχανία (φωτογραφία αρχείου) iStock

Το επικρατέστερο σενάριο είναι κάθε ένα από τα μέτρα να καλύπτει εξατομικευμένα τις διάφορες κατηγορίες επιχειρήσεων για τις οποίες θα αποφασιστεί να δοθεί στήριξη.

Στην τελική ευθεία βρίσκεται η οριστικοποίηση των μέτρων θωράκισης των επιχειρήσεων απέναντι στο υψηλό ενεργειακό κόστος, με συνέπεια να βρίσκονται προ των πυλών τα αποκαλυπτήριά τους. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, στόχος είναι τα μέτρα να αποφασιστούν μέσα στην εβδομάδα, σε «συγχρονισμό» με την κατάθεση στη Βουλή από το ΥΠΟΙΚ του τελικού σχεδίου του προϋπολογισμού του 2026.

Η αιτία είναι πως ορισμένα τουλάχιστον από τα μέτρα θα χρηματοδοτηθούν με κρατικά κονδύλια. Επομένως, στον προϋπολογισμό θα πρέπει να είναι εγγεγραμμένη η σχετική δαπάνη, όπως και να παρατίθεται το ύψος της.

Υπενθυμίζεται ότι η υιοθέτηση μέτρων ελάφρυνσης της βιομηχανίας είχε εξαγγελθεί από τον Πρωθυπουργό, στην ετήσια ΓΣ του ΣΕΒ της 7ης Οκτωβρίου. Όσον αφορά τα μέτρα που θα ανακοινωθούν, το επικρατέστερο σενάριο είναι κάθε ένα από αυτά να καλύπτει εξατομικευμένα τις διάφορες κατηγορίες επιχειρήσεων για τις οποίες θα αποφασιστεί να δοθεί στήριξη. Ήδη από τις αρχές Νοεμβρίου η σχετική «άσκηση» εκ μέρους του ΥΠΕΝ είχε φτάσει στην διαμόρφωση 5-6 σεναρίων, με το καθένα από αυτά να έχει υπέρ και κατά, καθώς και διαφορετικό κόστος.

Για την οριστικοποίησή τους, τα παραπάνω στοιχεία θα ετίθεντο υπόψη του Υπουργείου Οικονομικών και του Μεγάρου Μαξίμου, προκειμένου να προκύψουν οι οριστικές αποφάσεις. Αποφάσεις που θα έχουν ως γνώμονα την ελάφρυνση του ενεργειακού κόστους σε όσο το δυνατόν περισσότερους δικαιούχους, με όσο το δυνατόν μικρότερο δημοσιονομικό κόστος.

Σε αυτό το πλαίσιο, η λογική των στοχευμένων μέτρων μπορεί να εξυπηρετήσει καλύτερα τη συγκράτηση του συνολικού κόστους, έναντι ενός οριζόντιου μέτρου, το οποίο θα εφαρμοστεί σε όλους τους ωφελούμενους. Ενδεικτική περίπτωση αποτελούν οι επιλέξιμες βιομηχανίες για αντιστάθμιση του κόστους έμμεσων εκπομπών CO2, στις οποίες η παρέμβαση θα μπορούσε να είναι η αύξηση της ενίσχυσης μέσω του εν λόγω μέτρου.

Αυτό θα μπορούσε να γίνει με την ενίσχυση του ποσού χρηματοδότησης του μέτρου από τα έσοδα των δημοπρασιών δικαιωμάτων CO2. Αυτή τη στιγμή, στον μηχανισμό αντιστάθμισης καταλήγει το 13% των συνολικών εσόδων, όταν το σχετικό κονδύλι μπορεί να αυξηθεί μέχρι το 25%. Μάλιστα, μία τέτοια λύση θα άφηνε ανέπαφα τα κρατικά κεφάλαια, ώστε να χρηματοδοτήσουν τις παρεμβάσεις σε κάποια άλλη κατηγορία ωφελούμενων.

Στο ερώτημα κατά πόσο η μη υιοθέτηση μίας οριζόντιας λύσης που έχει εγκριθεί από την Κομισιόν, όπως το ιταλικό μοντέλο στη γειτονική χώρα, θα οδηγήσει σε προβλήματα, ο κυβερνητικός αντίλογος είναι ότι ανεξάρτητα από τα μέτρα που θα επιλεγούν, θα πρέπει να αποκλειστεί το ενδεχόμενο να μην ζητήσουν περαιτέρω διευκρινίσεις οι Βρυξέλλες. Όσον αφορά την «τύχη» του «Energy Industrial Reset» που έχει προτείνει ο ΣΕΒ, και το οποίο βασίζεται στο ιταλικό μοντέλο, ακόμη δεν είναι ξεκάθαρο αν θα περιλαμβάνεται στη δέσμη των προκρινόμενων μέτρων – για κάποια επιμέρους ομάδα ωφελούμενων.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα