Καστέλι: Το αεροδρόμιο με τα 'δώρα'

Καστέλι: Το αεροδρόμιο με τα 'δώρα'

Ο νέος Διεθνής Αερολιμένας της Κρήτης στο Καστέλι ξεκινάει με τους καλύτερους οιωνούς. Το news247 παρουσιάζει το παρασκήνιο από το άνοιγμα της οικονομικής προσφοράς

Τις τελευταίες ημέρες ο οργασμός που παρατηρείται στα εγκαίνια και την παράδοση σημαντικών οδικών αξόνων απέσπασε την προσοχή από ένα άλλο σημαντικό έργο που τώρα παίρνει μπροστά.

Ο λόγος για τον νέο Διεθνή Αερολιμένα της Κρήτης στο Καστέλι, που θα αντικαταστήσει το αεροδρόμιο Νίκος Καζαντζάκης στο Ηράκλειο, και αναμένεται να παραδοθεί σε πέντε χρόνια αν όλα πάνε σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα. Και μάλλον θα πάνε καθώς πλέον έχουν μείνει ελάχιστα ώστε να ξεκινήσουν οι εργασίες οι οποίες προσδιορίζονται προς το τέλος του 2017.

Χθες άνοιξε η οικονομική προσφορά που είχε καταθέσει η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-GMR Airports Limited (Ariadne Airport Group) στην οποία ηγείται ο όμιλος ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ και προς έκπληξη όλων το κόστος που προτείνει η εταιρεία είναι πολύ χαμηλότερο από αυτό που είχε υπολογίσει το ίδιο το ελληνικό κράτος. Συγκεκριμένα το Δημόσιο είχε εκτιμήσει ότι το κόστος κατασκευής του νέου αεροδρομίου θα απαιτούσε κεφάλαια άνω των 850 εκατ. ευρώ που μπορεί να έφθαναν και το 1 δισ. ευρώ. Η προσφορά της κοινοπραξίας προβλέπει κόστος κατασκευής μόνο 480 εκατ. ευρώ.

ADVERTISING

Εδώ θα πρέπει να αναφερθεί ότι το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι θα γίνει με σύμβαση παραχώρησης που σημαίνει ότι είναι σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Η χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου, με βάση την προκήρυξη του διαγωνισμού, θα ήταν 220 εκατ. ευρώ όμως με  βάση την προσφορά που κατατέθηκε η συμβολή αυτή πλέον μειώνεται στα 180 εκατ. ευρώ. Κοινώς το Ελληνικό Δημόσιο, εξοικονομεί 40 εκατ. ευρώ σε ιδιαίτερα δύσκολη οικονομική συγκυρία.

Παράλληλα αξίζει να σημειωθεί ότι το Ελληνικό Δημόσιο ήθελε να έχει συμμετοχή στην εταιρεία που θα διαχειρίζεται το νέο αεροδρόμιο της τάξης του 45%. Στην προσφορά που κατατέθηκε η συμμετοχή του Δημοσίου αυξάνεται στο 46%.

Από την προσφορά της κοινοπραξίας κερδισμένο δεν βγαίνει μόνο το Δημόσιο με την στενή του έννοια αλλά και οι επιβάτες που θα το χρησιμοποιούν και κατ' επέκταση ο τουρισμός της χώρας. Το μεσοσταθμικό τέλος χρήσης του αεροδρομίου με βάση την προσφορά είναι της τάξης των 17 ευρώ, κάτι που καθιστά το νέο διεθνές αεροδρόμιο πιο οικονομικό στην χρήση του από το ήδη υπάρχον στα Χανιά με βάση την σύμβαση παραχώρησης των περιφερειακών αεροδρομίων.

Ένα ακόμη ενδιαφέρον στοιχείο από την οικονομική προσφορά είναι ότι δεν προβλέπεται επιβάρυνση της εταιρείας παραχώρησης που θα διαχειρίζεται το αεροδρόμιο με δάνεια. Όλα τα χρήματα θα καταβληθούν από την ΤΕΡΝΑ- GMR το οποίο μεταφράζεται ότι το Δημόσιο δεν θα περιμένει να αποσβεστούν τα δάνεια για να πάρει μερίσματα αλλά θα μπορεί να τα λαμβάνει μερίσματα από την πρώτη χρήση λειτουργίας του αεροδρομίου συν τα όποια έσοδα θα έχει από τους φόρους. Επίσης με το να μην υπάρχουν δάνεια στην εταιρεία παραχώρησης ξεπερνιούνται τα προβλήματα με την Eurostat η οποία προβλέπει ότι εάν σε μία παραχώρηση που συμμετέχει το Δημόσιο με αυξημένο ποσοστό υπάρχουν δάνεια, τα δάνεια αυτά θα πρέπει να επιβαρύνουν το Δημόσιο Χρέος.

Τι απομένει για να ξεκινήσει το έργο

Ο φάκελος που άνοιξε χθες ήταν το τρίτος στην σειρά και αφορούσε την οικονομική προσφορά. Έχει ήδη ολοκληρωθεί πριν από λίγες ημέρες η ολοκλήρωση της αξιολόγησης της τεχνικής προσφοράς. Η προσφορά εγκρίθηκε ομόφωνα από την αρμόδια επιτροπή καθώς υπερέβαινε τα 10 από τα 24 τεχνικά απαιτούμενα του διαγωνισμού και πληρούσε τα υπόλοιπα 14 απολύτως.

Νωρίτερα είχε προηγηθεί ο εξονυχιστικός νομικός έλεγχος του φακέλου με τα νομιμοποιητικά έγγραφα όπου και εδώ εγκρίθηκε ομόφωνα με βαθμολογία 100 στα 100.

Αυτό που απομένει για να αποκτήσει η Κρήτη τον νέο διεθνή της αερολιμένα είναι να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση του φακέλου της οικονομικής προσφοράς, να υπάρξει ο ορισμός του αναδόχου, δηλαδή της ΤΕΡΝΑ – GMR, να καταρτισθεί η σύμβαση, να εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο και στην συνέχεια να φθάσει στην Βουλή για κύρωση. Αν όλα αυτά κυλήσουν ομαλά μπορεί όπως προαναφέρθηκε οι εργασίες να ξεκινήσουν έως το τέλος του χρόνου και να ολοκληρωθεί σε 60 μήνες.   

ΣΧΕΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ:

Τα 10 χειρότερα αεροδρόμια στον κόσμο για το 2016. Τα τρία στην Ελλάδα

SHARE:

24Media Network